Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder dør pga dårlig tannstell...


Trendy

Recommended Posts

det der er noe vetten vår mener at jeg kan holde foredrag om så har god peiling da faren til småen var svært plaget med tannsten og konstant tankjøttbetennelse så har vært mye til dyrelegen på grunn av slikt tull.

og på han hjalp det ikke å pusse tender og gi han gnagebein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jeg pusset tennene til Diego i går kveld da. :)

Hehe.

Men må pusse tennene hans ofte da han er veldig plaget med tannplakk.

(Han er 11 mnd og vært plaget med dette siden han var 10 uker!!!!)

Så han har en ånde fra *******, og jeg pusser tennene hans ofte og gir han plaq off.

Men gnagebein vil han ikke ha..

Men forferdelig at det er så gale. Folk burde passe bedre på tennene til hunden sin. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det noe jeg er ekstremt nøye på så er det munnhygienen til hundene mine! Jeg hadde en hund tidligere som var svært plaget med tannstein og tannråte. Hun gikk på pencilin kur etter pencilin kur på grunn av betennelser.

Så her i huset er det tannpuss nesten hver kveld, plaque off, greenies og bein er tilgjengelig hele tiden! (kankje blitt litt ekstrem andreveien nå :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.

Eller, dette har jeg jo sett selv også.

Jeg har rett og slett ikke visst at tennene på hunder må pusses. Så etter at jeg prøvde endel når han var valp, så ga jeg opp. (Han spiste opp tannkremmen, stakk av med tannbørsten, vrei seg unna, og i det hele tatt. Hver tannpuss måtte følges av bad, ettersom hele pelsen var full av tannkrem. #-o )

Men nå når skaden er gjort, han har mistet flere tenner (fått trekt) og i det hele tatt, hjelper det med tyggebein og slikt da?

Han har aldri vært interessert i det før, men det er jo lov og håpe??

Og finnes det bittebittesmå tannkoster? Å pusse tennene med en tannkost som er nesten like stor som hele munnen, det sier seg selv at det blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne linken folkens, når pusset du tennene til hunden sist, eller ga den et stort margbein å tygge på...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/04/453760.html

[-X

Oi, det må være et mirakel at hunder i gamle dager overlevde både 10, 12 og 14 år.. :-o Det helt uten tannstell i masse forskjellige varianter. Tenker dårlig avl og fôr jeg, men det er nå meg.

Det jeg gjør er å gi bikkjene bein og mannen min skraper tannstein om noen av dem drister seg til å sitte i sofaen med han :wink: Har aldri på de 16 årene jeg har hatt egen hund hatt problemer med tenner i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne linken folkens, når pusset du tennene til hunden sist, eller ga den et stort margbein å tygge på...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/04/453760.html

[-X

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> !!!!!!!!!!1

Du kom meg i forkjøpet...hehe...jeg hadde tenkt å ligge denne ut selv.

Carsten (vetrinæren) er en av (om ikke DEN) beste i Norge på tenner og tannhelse hos hund og katt, og jeg syns det er KJEMPEBRA at det kom litt oppslag om dette!!!!!

Til alle dere med DÅRLIG samvittighet der ute - begynn å kjøpe GREENIES, PLAQUE OF og TANNBØRSTESETT SPESIELT TILPASSET DITT DYR.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har fått noen grønne krokodiller til å tygge på av mamma(det står dental et eller annet utenpå), er dette greenies?

Skal kjøpe tannbørste til henne.

Lisa får tyggebein og plaque off.

Tror hun aldri har blitt pusset tennene på, men bestemoren min pleide å skrape tennene hennes og sa at jeg og måtte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har fått noen grønne krokodiller til å tygge på av mamma(det står dental et eller annet utenpå), er dette greenies?

Nei, det er ikke greeines. Greenies ser ut som et grønt ben,og kommer i petit, regular, large og jumbo (størrelser), alt etter hvilken hund man har.

De orginale GREENIES bena, er de eneste som er godkjent av VOHC (vetrinary oral health counsil).

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina, jeg er tom for greenes sender du meg noen??? :(

Kommer sikkert en tur innom butikken din når jeg får penger igjen jeg må ha mere til ulladottene våres, de går jo ned på høykant her jo(til og med katten vil ha så han prøver å stjele hundene sine, raspet opp litt av en jeg så han får litt av og til han også) :wink:

skal se om vi kan stikke innom føralle valpene blir solgt og levert så kan jeg ta med inntil deg så du får knipe litt på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina, jeg er tom for greenes sender du meg noen??? :(

Kommer sikkert en tur innom butikken din når jeg får penger igjen jeg må ha mere til ulladottene våres, de går jo ned på høykant her jo(til og med katten vil ha så han prøver å stjele hundene sine, raspet opp litt av en jeg så han får litt av og til han også) :wink:

skal se om vi kan stikke innom føralle valpene blir solgt og levert så kan jeg ta med inntil deg så du får knipe litt på :wink:

jeg vil være med til Calina:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at folk kan være så sløve med stell av hundene sine at det går så langt som det artikkelen viser... ikke at jeg er direkte overrasket - når jeg ser hvor sløve folk er med både pelsstell og annet stell også, så...

Jeg tror imidlertid dette med tenner har noe med avl å gjøre - noen raser har nok sterkere tannstell enn andre, samtidig som det selvsagt er variasjoner innad i rasene.

Jeg må vel forøvrig innrømme at mine hunder aldri har sett en tannbørste i hele sitt liv - men i helsejournalen til mine hunder står det faktisk spesielt nedskrevet at de har sterke, flotte tenner uten antydning til tannstein ! Selv gamlemor på 9,5 år har ånde som en valp :-). Jeg vil vel tro det har noe med at de få digre knoker som de ivrig gnagner på daglig. Det er ypperlig tannmosjon :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off da :-o Men lurer på en ting. Min Bc har utrolig flotte tenner, og ikke vond ånde i det hele tatt. Han gnager veldig mye på trekubber ogpinner og sånt. Hjelper dette? (Han får i tillegg mye tyggebein og greenies)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...