Gå til innhold
Hundesonen.no

Stasjonsvogn med stor plass


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Mondeo, den nyeste.

Vi så på ny bil i fjor, og jeg vet ALT om bagasjerom på stasjonsvogner! For å få plass til bur til begge hundene trenger vi nemlig en viss størrelse (det går forsåvidt også på formen på åpningen osv.). Ford Mondeo var den som hadde best plass av de vi prøvde. Volvo V70 var litt mindre, det samme med Mazda5. Subaru Legacy har også en stasjonsvogn med ganske stort bagasjerom.

Det står som oftest størrelse angitt i spesifikasjonene hos produsentene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg har i dag en Ford S-Max varebil, hvor vi tidligere har skyvet gittere litt bakover sånn at samboeren min får plass. Men etter EU kontroll for noen uker siden måtte de bytte noen stag siden det ikke er lov å "flytte" på skilleveggen og nå går det ikke an å flytte den. Noe som gjør at bilen blir ganske ubrukelig på lange turer for oss.

Siden vi har fire hunder så vurderer jeg en stasjonsvogn, slå ned setene og ha inn 2 dobbeltbur.

Evt må jeg se på andre typer varebiler, men de må ha plass til en voksen mann på 185cm. Samt god kjørekomfort.

Jeg er i utgangspunktet fornøyd med bilen, men det hjelper jo ikke noe reglene er slik de er og man ikke kan endre på skilleveggen. Jeg fatter ikke at de ikke kan lage bilene litt mer romselig med tanke på skilleveggen. Men det er en avsporing.

Planen er å kjøpe en relativt ny bil, det vil si 4-5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte akkurat ford mondeo, 2010 modell, altså utgaven før facelift som kom i 2011.

Den har stor plass, og i tillegg har den god plass til min samboer på 1.98 så da tror jeg det kan være et smart valg for dere å se på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hehe, skummelt å flytte skilleveggen! Blir du tatt for det(hørt om folk som har blitt oppdaget i fergekø liksom), så kan du en sur bot på opptil flere hunde tusen. Større varebiler har bedre plass fremme, for det er regler om hvor stort det skal være i varerommet. Med de nye reglene nå så er det jo slutt på stasjonsvogner som varebil. Nok om det..

Hva med Touran? Kjøper du hvitskiltet kan du justere setene slik du vil uten å tenke på dårlig plass til samboer. De fås kjøpt som 5 og 7 seter, og det geniale er at setene enkelt kan tas inn og ut av bilen. Slik kan du bygge opp bilen slik det passer best med tanke på hundebur. Vil du ikke ha seter baki er det bare å ta de ut. Et stort pluss er at vag har veldig god kjørecomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Touran? Kjøper du hvitskiltet kan du justere setene slik du vil uten å tenke på dårlig plass til samboer. De fås kjøpt som 5 og 7 seter, og det geniale er at setene enkelt kan tas inn og ut av bilen. Slik kan du bygge opp bilen slik det passer best med tanke på hundebur. Vil du ikke ha seter baki er det bare å ta de ut. Et stort pluss er at vag har veldig god kjørecomfort.

Også hørt skrekkhistorier om skillevegg bøter, så gjør ikke det mer.

Om jeg eks kjøper Touran og tar ut alle baksetene, er det flatt bak, sånn at jeg kan ha to bilbur bak?

Har ikke behov for mer enn 2 seter til vanlig, så det må være sånn at jeg kan ha to dobbeltvur stående bak uten problemer med ujevnt gulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket Mondeoen min!!! Hadde glatt hatt plass til tre grander ( i spesiallagede bur) i den med baksetene lagt ned. Det som kan lønnes er å ta setene permanent ut, sette inn en solid plate på solide ben, og vips har man masse baggasjeplass under burene tilgjengelig fra begge sider av bilen :) . Ja, om det skal være bare hundebil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også hørt skrekkhistorier om skillevegg bøter, så gjør ikke det mer.

Om jeg eks kjøper Touran og tar ut alle baksetene, er det flatt bak, sånn at jeg kan ha to bilbur bak?

Har ikke behov for mer enn 2 seter til vanlig, så det må være sånn at jeg kan ha to dobbeltvur stående bak uten problemer med ujevnt gulv

Ja, både Touran og Zafira kan legges ned så det blir flatt bak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte akkurat ford mondeo, 2010 modell, altså utgaven før facelift som kom i 2011.

Den har stor plass, og i tillegg har den god plass til min samboer på 1.98 så da tror jeg det kan være et smart valg for dere å se på den :)

Er dere fornøyd? Om man slår ned baksetene, kan man gjøre det sånn at det blir helt flatt? Som regel kan man slå ned setene på to måter, en hvor man bare legger seteryggen ned (da blir det skrått) og annen hvor man løfter opp undersete og legger seteryggen ned, da blir det flatt. Regner egentlig med at det går.

Synes ikke det var så ille pris for 2010 modellen heller, så jeg skal se litt mer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte akkurat ford mondeo, 2010 modell, altså utgaven før facelift som kom i 2011.

Den har stor plass, og i tillegg har den god plass til min samboer på 1.98 så da tror jeg det kan være et smart valg for dere å se på den :)

Vi har ford mondeo 2012 modell, og hadde også en god runde hvor vi målte (!) alle bagasjerommene, på de største stasjonsvognene av ulike merker (i vårt tilfelle var det barnevogn og hundebur som skulle ha plass). Ford kom best ut, i tillegg til at det definitivt var den beste å kjøre innenfor vårt prissjikt. Veldig fornøyd etter halvannet år ivertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere fornøyd? Om man slår ned baksetene, kan man gjøre det sånn at det blir helt flatt? Som regel kan man slå ned setene på to måter, en hvor man bare legger seteryggen ned (da blir det skrått) og annen hvor man løfter opp undersete og legger seteryggen ned, da blir det flatt. Regner egentlig med at det går.

Synes ikke det var så ille pris for 2010 modellen heller, så jeg skal se litt mer på den.

Vi er veldig fornøyd! Er jo luksusbil uten å bli helt flådd! hehe

Mye bil for pengene, god sittecomfort, god kjørecomfort, god plass osv. Nå har ikke vi prøvd å legge ned baksetene i bilen så hvordan det blir vet jeg ikke, men det kan dere jo bare sjekke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du helst kun har behov for to seter, men skulle du ønske en stasjonsvogn med 5 seter og et enormt bagasjerommet så slår jeg et sterkt slag for Skoda Superb. Fantastisk bil, og som regel litt mer utstyrt enn de litt mindre modellene.

Bagasjerommet er virkelig stort!

Men det vil jo fortsatt sannsynligvis kun være plass til et dobbeltbur, men da med plass til to hunder i hvert. Dog tror jeg sikkert Touran er et bedre alternativ. Du får også endel Caddyer med skyveveggen mye lenger bak enn standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mercedes har biler med store bagasjerom. Tenker på E-klassen. Skal du ha nyere eller gamlere bil?

??? Du tuller nå eller?

Jeg erindrer med skrekk og gru en valpekjøper som kjørende med sin nye mercedes (e-type) hvor de hadde dobbelt bur med to belgere bak i....... jeg fikk vondt langt inn i sjela når jeg så det. Bikkjene var bretta tre ganger for å få plass (buret fyllte hele bagasjen ) - og sånn hadde de liggi på en 8 timers kjøretur............

Nei uff - skal man ha bil med plass til hund så styr unna alt som har med mercedes å gjøre.

Ford

Touran

...fine biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du helst kun har behov for to seter, men skulle du ønske en stasjonsvogn med 5 seter og et enormt bagasjerommet så slår jeg et sterkt slag for Skoda Superb. Fantastisk bil, og som regel litt mer utstyrt enn de litt mindre modellene.

Bagasjerommet er virkelig stort!

Men det vil jo fortsatt sannsynligvis kun være plass til et dobbeltbur, men da med plass til to hunder i hvert. Dog tror jeg sikkert Touran er et bedre alternativ. Du får også endel Caddyer med skyveveggen mye lenger bak enn standard.

Uhm... Skoda har utrolig upraktisk layout på bagasjerommet ift. bur. Vi hadde ikke sjangs om å få plass til burene våre der. Inni, ja, men vi kunne ikke åpne dem, og de var veldig upraktisk plassert ift effektiv utnyttelse av bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm... Skoda har utrolig upraktisk layout på bagasjerommet ift. bur. Vi hadde ikke sjangs om å få plass til burene våre der. Inni, ja, men vi kunne ikke åpne dem, og de var veldig upraktisk plassert ift effektiv utnyttelse av bagasjerommet.

Mitt bur er rimelig stort, god plass til en stor engelsk setter hanne. Samt god plass til bagasje ved siden av. Buret bruker overhodet ikke unødvendig plass, og kan selvfølgelig åpnes (hadde vært litt upraktisk om det ikke lot seg gjøre). For å være ærlig så må du spesifisere mer om jeg skal forstå problemstillingen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

??? Du tuller nå eller?

Jeg erindrer med skrekk og gru en valpekjøper som kjørende med sin nye mercedes (e-type) hvor de hadde dobbelt bur med to belgere bak i.... jeg fikk vondt langt inn i sjela når jeg så det. Bikkjene var bretta tre ganger for å få plass (buret fyllte hele bagasjen ) - og sånn hadde de liggi på en 8 timers kjøretur......

Nei uff - skal man ha bil med plass til hund så styr unna alt som har med mercedes å gjøre.

Ford

Touran

...fine biler

Det kommer selvsagt an på hvilken type E-klasse. Noen har lite bagasjerom, andre store. Når hun i tillegg skal slå ned seter så er det jo masse av plass i en e-klasse.

Monica: Er det et must med firehjulstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvsagt an på hvilken type E-klasse. Noen har lite bagasjerom, andre store. Når hun i tillegg skal slå ned seter så er det jo masse av plass i en e-klasse.

Monica: Er det et must med firehjulstrekk?

Jeg har slått fra meg firhjulstrekker

Hadde dette før, men har klart meg det siste året med "vanlig" bil så jeg tror det skal gå. Hender jeg savner høy 4x4 når man farter på skogsveier, men en får bare kjøre pent. Man får jo dessverre ikke alt man vil ha .....

Siden vi har fire hunder av mellomstor type, så tviler jeg på at alle fire får plass i bagasjerommet uansett bil. Så derfor er tanken å slå ned setene og ha to dobbeltbur. Hender fort at vi kjører 5-10 timer på tur, så det må være ok plass for hundene over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg tror noe ala touran hadde vært tingen for dere. Touran har forresten en crossversjon med litt høyere bakkeklaring enn den orginale, noe som er kjekt på skogsveier.

Audi A6 Allroad er en veldig kurrant stv. Med quattro og nivåregulering er man nesten garantert å komme seg frem over alt. Hvordan det er å legge ned seter vet jeg dessverre ikke noe om, men det er noe som fint kan sjekkes ut.

Hm, nei, tror audien bli for liten. Nevermind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe ala touran hadde vært tingen for dere. Touran har forresten en crossversjon med litt høyere bakkeklaring enn den orginale, noe som er kjekt på skogsveier.

Audi A6 Allroad er en veldig kurrant stv. Med quattro og nivåregulering er man nesten garantert å komme seg frem over alt. Hvordan det er å legge ned seter vet jeg dessverre ikke noe om, men det er noe som fint kan sjekkes ut.

Hm, nei, tror audien bli for liten. Nevermind :)

A6 er knall bil ja, men stiv i pris, og bagasjerommet er faktisk mindre en Golf Stv, men det er jo da veldig god plass til beina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...