Gå til innhold
Hundesonen.no

Siklende hunderaser

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Spesielt spørsmål :D

Jeg har (heldigvis!) ikke en sikle-hund, og har ingen planer om å skaffe meg det heller. Men noen bekjente hadde to newfoundlandere i hus, og de både sikla og luktet :scared: Det var vel mest sikling når det skjedde noe.. Stress, mat og slikt.

Skrevet
Spesielt spørsmål :D

Jeg har (heldigvis!) ikke en sikle-hund, og har ingen planer om å skaffe meg det heller. Men noen bekjente hadde to newfoundlandere i hus, og de både sikla og luktet :scared: Det var vel mest sikling når det skjedde noe.. Stress, mat og slikt.

Hehe! Hater newfoundlandshunder som lukter, men det er jo veldig ofte eieren sin feil :wink: Første newfoundlandshunden vår sikler som bare det. Men han siklet bare på seg selv, og når han skulle hilse på andre mennesker - så det gikka ldri utover møbler. Balder siklet ikke i det hele tatt. Mange nuffeeiere sier at det er enten/eller. Enten sikler nuffen kjempemye, hvis ikke sikler den ikke i det hele tatt :D

Skrevet

Tinka sikler dritmye, men det er pga overbittet. Det er ikke sikkel som henger og dingler (det kommer kun om det er snakk om mat), men dråper som drypper jevnt og trutt fra munnen hennes. Nå på vinteren er det ikke så mye, men om sommeren og når hun peser, da sikler hun ekstremt.

Om jeg lar henne sitte ekstra lenge og vente på maten, så er det klissvått på gulvet der hvor hun har sittet.

Skrevet
Tinka sikler dritmye, men det er pga overbittet. Det er ikke sikkel som henger og dingler (det kommer kun om det er snakk om mat), men dråper som drypper jevnt og trutt fra munnen hennes. Nå på vinteren er det ikke så mye, men om sommeren og når hun peser, da sikler hun ekstremt. :-o

Haha, får meg til å tenke på en viss sikle-krig meg og Elisabeth hadde med Tinka på NKK Hamar :D

Skrevet
Haha' date=' får meg til å tenke på en viss sikle-krig meg og Elisabeth hadde med Tinka på NKK Hamar :D[/quote']

Hahaha, ja. Det ble egentlig aldri klart for meg hvem som vant den krigen. :D

Skrevet

Hei

Ben sikler i forbinnelse med mat, er en del boxer hanner som "sikler", men veldig få tisper. Så er det også en grov feil om boxern sikler.det renner liksom vann, ikke sikel da da Ben tigger ettermat, eller om han har vært over stressa.

Har hørt og hilst på enklete boxer hanner som sikler også..Var mye mye mye værre før. Men spesielt om de stresser veldig, som på utstillinger ogsan, med gode lukter av både tisper og griseører, så kan det nok renne en del guge ut av kjeften dems hehe..

Skrevet

Første gang jeg var på utstillingstrening med Silje, så tok det meg ikke lange tiden før jeg forstod at "dommeren" IKKE likte Diego.

Første hun sa når hun skulle se på han, altså kjenne på han osv, var:

USJ, Nei, ikke en sånn sikle hund. Også så hun fornærmet på meg.

MEN Diego sikler jo IKKE. Så det var nok mer fordommer enn fakta fra dommeren sin side..

Selv om Diego ikke er så flink til å drikke vann. :oops:

Skrevet
Første gang jeg var på utstillingstrening med Silje, så tok det meg ikke lange tiden før jeg forstod at "dommeren" IKKE likte Diego.

MEN Diego sikler jo IKKE. Så det var nok mer fordommer enn fakta fra dommeren sin side..

Sa hun det!? haha, hun var ikke god altså!!

Men hun mente jo at Diego hadde dårlig gange også da.. Noe somogså er feil :)

Angående siklehunder (du har så mange artige spørsmål Kristina :D)

så er mitt inntrykk at de rasene som har mye lepper (leppefolder og slikt) sikler en del og de med stramme lepper ikke gjør det..

Om det er riktig vet jeg ikke.. men det er hvertfall min teori :P

Skrevet

Han sikler mest når jeg spiser og han er stresset.Da bare renner det ukontrollert av munnen hans.Heldigvis har han en medfødt smekke :)

Desverre forhindrer den ikke at det noen ganger kommer store dammer på gulvet noen ganger.Nyttårsaften var det små seige basseng overalt som jeg tråkket barbent oppi selvfølgelig :D .Sånn ellers sikler han moderat.Du må klappe han eller få han inntil deg før du merker det.

Det er så koslig med sikkel atte :P

Skrevet
Han sikler mest når jeg spiser og han er stresset.Da bare renner det ukontrollert av munnen hans.Heldigvis har han en medfødt smekke :)

Desverre forhindrer den ikke at det noen ganger kommer store dammer på gulvet noen ganger.Nyttårsaften var det små seige basseng overalt som jeg tråkket barbent oppi selvfølgelig :P .Sånn ellers sikler han moderat.Du må klappe han eller få han inntil deg før du merker det.

Det er så koslig med sikkel atte :P

:D Go Loke.. =D>

Skrevet

Har en nuffe på to år, han sikler igrunnen mye mindre nå enn da han var yngre... Værst selvfølgelig når det skjer noe som f.eks mat. Og rett etter at han har drukket.

Når jeg tenker meg om, har det blitt mye mindre sikling, kan faktisk ikke huske sist.....!

Uansett, nå kommer det snart en valp (nuffe igjen, ja) i hus, så da får vi se hvordan det blir.

Har man en "siklehund" må man være forberedt på litt av hvert på fronten, og ihvertfall ikke være pirkete :)

Selv syntes jeg det var vemmelig til å begynne med, men bryr meg ikke nå. Så lenge det er min egen hund- litt sånn som med din egen baby og bæsjebleier...

Skrevet

sa dommeren det??? Fy flate, da hadde jeg faktisk blitt sint!! :evil:

Skrevet

he he he siklehund ja, det har vi.

samojeden vår sikler bare jeg knitrer med en pose for da tror hun det er mat på gang :) dumme hunden..

men hun sikler bare når det er mat ikke ellers. :wink:

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg syns sikkel er ekkelt. Hadde fått noia av å ha en siklende st. bernard i hus. Heldigvis sikler ikke Hera, men noen ganger har det dryppet en dråpe eller to når hun har sittet å ventet på maten. Men når det henge slim fra munnvikende så er ikke det like fristende. :) Kunne ikke hatt en masiff eller en kjempesiklende rase..

Skrevet

Pito sikler aldri.

Men engelsk setteren til naboen sikler vanvittig masse når han er varm. Det drypper av ham. jeg syns det er lite tiltrekkende men det er vel en vanesak

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...