Gå til innhold
Hundesonen.no

Irsk setter eiere?


Siljeh
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi skal nå (endelig) nedover i landet og kikke på hannvalp i helga. Etter mye vurdering at og frem mellom mulige jakthunder, endte det opp med Irsk setter. Hvis vi nå bestemmer oss for å ta denne, er det noen uker til den er leveringsklar.

Bare lurte på sånn i framtiden, og i tilfelle lommeboka klør og jeg kjøper inn seler og slikt litt tidelig, hvilken str bruker Setteren i seler ol? Varierer nok veldig.

Og ambefaler dere bur eller sele i bilen, evt. str på bur til setteren. Må måle og se om det er plass til bur i bilen min skjønner dere, personbil er no' dritt ;)

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å svare på. Det kan være store forskjeller innen rasen. Man har jo alt fra små tisper på 16 kg og store hannhunder på over 30. Så jeg vil anbefale å holde igjen på lommeboken til hunden vokser til slik at du ser hva som passer. :) Selestørrelser varierer jo også mellom de ulike merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent og se, som nevnt over her. Min irsk setter tispe er stor, like stor som mange hannhunder, og hun veger ca 26 − 28 kg (slank!), og bruker de større størrelsene i seler (husker ikke nr i farta). Men jeg har truffet mange med små tisper. Så det varierer, både etter foreldre/linjer men også innen kull. Min er den største tispen i sitt kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med og kjøpe seler og dekken, det er umulig og forutsi akkurat hvor stor hunden blir og du ender mest sannsynlig med og bare kaste penger ut ruta. Skal du ha sele til trekk så er det dessuten viktig at den sitter akkurat der den skal og det er stor forskjell på seletyper der, hvilke hunder de passer så der må du nesten bare se det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Enig med de andre om at du bør vente med å kjøpe seler osv. Har to ES, men de er forskjellige og kan ikke bruke samme sele. Det tryggeste da er vel å vente til du kan få prøve på.

Angående bur så kan du sikkert få prøvd ut noen typer i bilen din, hvis du kjører innom noen som selger. Eventuelt så er det mulig å få tilpasset bur til din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...