Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffordshire bull terrier


Wheaten terrier

Tror du staffen vil bli forbudt?  

52 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      18
    • Nei
      19
    • Kanskje
      15


Recommended Posts

Amerikansk pitbull terrier er forbudt, Amerikansk staffordshire (bull) terrier er blitt forbudt, tror du Staffordshire bull terrieren også vil bli forbudt?

___________________________

Rasens egenskaper:

Fra staffordshire bull terrierens tidligere dager har den moderne hund fått sin ukulige modige karakter, høy intelligens og hårdnakkethet. Dette sammen med dens hengivenhet mot mennesker og mot barn i særdeleshet, dens rolige vesen når den ikke er i arbeide, og dens pålitelige stabilitet, gjør den til en særdeles god hund til mange formål. Selv om den gamle kampgløden er svekket, så vil en riktig staffordshire bull terrier, lik mange andre terriere, ikke kunne motstå provokasjon fra andre hunder.

Litt historikk om rasen:

Frem til omkring 1870 var bull- og staffordshire bull terrier en rase i Storbritannia. Fra da begynte et avlsarbeide som etter en tid resulterte i to raser, nemlig bull terrier og staffordshire bull terrier. I Staffordshire var hundekampene meget populære, og her ble ikke bull terrieren blandet med "ikke slossende hunderaser". Etter hvert ble disse kamp-terrierne herfra kalt staffordshire bull terrier. Til tross for at hundekamper ble forbudt, fortsatte disse i noen år fremover i Staffordshire. Det ble ikke gjort noe for å standardisere rasen, mot og utholdenhet betydde alt. I årenes løp hadde det utviklet seg tre forskjellige typer, en stor men likevel ganske lett og rask, en mindre med smalere hode og mer terrier-lignende, og en tung, bred og temmelig bulldogpreget. 1935 var det blitt så mange problemer med politiet om hundekampene at det som et alternativ ble arrangert utstillinger for staffordshire bull terrier. Det ble skrevet en standard for rasen som ble anerkjent av den engelske kennel klubb høsten 1935, og dette året ble også den første raseklubben stiftet.

____________________________

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:

Dette er en gammel rase med ukuelig mot og fast vilje. Den er intelligent og hengiven, spesielt overfor barn. Den blir da også kalt for "nanny-dog". Den er freidig, fryktløs og pålitelig. Kjærlig overfor familien sin, og også overfor fremmede.

Litt historie: Rasen ble utviklet i Staffordshire i England på 1800-tallet. Rasen oppstod ved krysning av rasende, muskeløse hunder som ble brukt i oksekamper ("bull biters") og smidige, livlige lokale terriere. Dette er en sterk og bestemt hund som trenger en erfaren eier og god lydighet. STB er en dårlig vakthund og de fleste av dem liker ikke vann. En veldig viktig ting å huske på som eier av en Staffordshire Bull Terrier, er at hvis den først blir provosert av en annen hund nøler den ikke med å angripe. Derfor burde den alltid holdes i bånd.

Rasestandard:

Hode: Kort dypt hode med svært bred skalle, sterke kjever og store tenner.

Øyne: Runde, mellomstore og bredstilte.

Ører: Små rosenører som sitter langt fra hverandre.

Kropp: Muskeløs, kort kropp.

Pels: Glatt, kort og tett. Fargene er rød, fawn, sort, blå, eller alle disse fargene kombinert med hvitt. Også brindle.

Hale: Middels lang, lavt ansatt og bæres rett.

Poter: Mellomstore poter med solide tredeputer.

Høyde: ca. 35-40cm.

Vekt: 11-17kg.

Alder: 11-14år.

Staffordshire_Bullterrier.JPG

Link til oppdretter: http://www.dalstaff.no/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo den stamfaren til både Amstaff og Pit bull, men håper virkelig ikke den rasen blir forbudt.

Den er jo heller ikke så omtalt i media som Amstaffen er.

Så er lov å håpe at det aldri skjer.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ingen raser burde være forbudt. Så jeg svarte nei.

Edit: Oj, jeg trodde det sto "SYNES du staffen skal bli forbudt". :oops: Så jeg svarte nei jeg.. Men nå som jeg ser spørsmålet: JA. Jeg er sikker på at både staff og en haug andre raser kommer til å bli forbudt.

Innskrumpa nissepolitikere... [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en mulighet for at denne rasen blir forbudt etterhvert pga historien og utseendet.

Men jeg håper inderlig at det ikke kommer til å skje [-o< . Virker som en flott rase, med rette eiere :D

Edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje egentlig ikke den kommer til å bli forbudt. Det blir jo spennende å se om økningen i antallet registreringer øker med samme fart som den har gjort de siste årene. Om staffordshire bull terrier blir forbudt eller ikke, tror jeg også kommer litt an på hvilke av tidligere amstaff og potensielle amstaff-eiere som skaffer seg rasen. Tror nok noen kan synes den ofte er litt for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer (isåfall, hvilke?) med rasen og som vil fortelle litt?

Synes det virker som en rase jeg kunne hatt i fjern framtid :D

Har litt erfaring med en fra jobben, det er en overlykkelig krabat som er syykt sosial :D Han er litt stressa så han er litt mer virrende når han er på jobben en han er ellers, han peser og hoppr og danser hele tiden, men han er flott for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forvirret av alle disse ulike bullene og staffene..... Er det så stor forskjell på amstaff og engelsk staff for eksempel?? :?

Tror ikke forbud er veien å gå uansett...

Det er faktisk (I mine øyne) veldig stor forskjell på de to rasene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forvirret av alle disse ulike bullene og staffene..... Er det så stor forskjell på amstaff og engelsk staff for eksempel??

Tror ikke forbud er veien å gå uansett...

Hvis det er forskjell på amstaff (amerikansk staffordshire bull terrier) og staff (staffordshire bull terrier) du mener?

Har også slitt litt med å blande dem, pluss pitbullen (amerikansk pitbull terrier).

Men staffen er ihvertfall mindre enn både amstaffen og pitbullen. Og de to er kanskje litt kraftigere også enn staffen. Pluss at amstaffen og pitbullen er nå forbudt, mens staffen ikke er, men tydeligvis ligger på grensa...

Du ble kanskje enda mer forvirra nå, men du kan jo søke litt rundt...

Altså:

Amerikansk pitbull terrier (pitbull)

Amerikansk staffordshire terrier (amstaff)

Staffordshire bull terrier (staff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som mener at Rottweiler' date=' Boxern og dobermann kommer til og bli forbudt også. Irritrerer meg hvor mye menneske har øddlagt mange hunderaser...huff..[/quote']

Boxer? De snille bamsene! :)

Utrolig synd hvis de har tenkt å forby de rasene også! Holder nok i massevis med de de allerede har forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er forskjell på amstaff (amerikansk staffordshire bull terrier) og staff (staffordshire bull terrier) du mener?

Har også slitt litt med å blande dem, pluss pitbullen (amerikansk pitbull terrier).

Men staffen er ihvertfall mindre enn både amstaffen og pitbullen. Og de to er kanskje litt kraftigere også enn staffen. Pluss at amstaffen og pitbullen er nå forbudt, mens staffen ikke er, men tydeligvis ligger på grensa...

Du ble kanskje enda mer forvirra nå, men du kan jo søke litt rundt...

Altså:

Amerikansk pitbull terrier (pitbull)

Amerikansk staffordshire bull terrier (amstaff)

Staffordshire bull terrier (staff)

Takk skal du ha! a022.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stolt eier av en staffordshire bull terrier tispe. Og min erfaring med denne rasen, er at det er en glad og ekstremt sosial hund. Å se på Nemi som en agresiv og farlig hund er helt bisart. Nemi ville aldri rørt en sjel. Hun er veldig dominant, og ypper veldig når hun leker med andre hunder, men hun ville aldri skadet noen.

Men jeg er dessverre redd for at rasen kan bli forbudt. Det som bekymrer meg mest er at det er flere som blander staffen med pitten og registrer dem som staff. Jeg har selv fått tilbud om å parre Nemi med en pit (sa selvfølgelig nei). Og dette vil ødelegge rasen og kommer garantert til å føre til at den blir forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ekstremt sosiale og glade hunder. Er de sosialiserte vil du få lite problemer med andre hunder heller. Gjelder vel alle hunder.

Dette står om de på: http://www.staffordcanada.com/about_staffo...ords/index.html

When we say that Staffordshire Bull Terriers are a breed apart this is not just the biased opinion of dog owners; it is actually true! There are only 2 out of 164 registered CKC breeds that by their very breed standard must be good with children: Staffordshire Bull Terriers and Schipperkes.

When university researchers in the UK were asked to rate the best 10 breeds for children they selected the Staffordshire Bull Terrier for their list based on its "bomb-proof" nature.

Most importantly, when researchers in Germany studied inappropriate aggression in several breeds they found the same level of inappropriate displays of aggression across all the dogs in the studies with one "notable" exception. None of the Staffordshire Bull Terriers displayed any types of aggression disorders. (The same could not be said for the test group of Golden Retrievers.)

Hvis de skal forby hunder som har et så godt gemytt BASERT PÅ VITENSKAPLIGE undersøkelser gir jeg opp politikkere her i landet. De som mener dette er farlige hunder vet faktisk ikke hva de snakker om. Dette er ikke bar MIN mening, men vitenskaplig bevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stolt eier av en staffordshire bull terrier tispe. Og min erfaring med denne rasen, er at det er en glad og ekstremt sosial hund. Å se på Nemi som en agresiv og farlig hund er helt bisart. Nemi ville aldri rørt en sjel. Hun er veldig dominant, og ypper veldig når hun leker med andre hunder, men hun ville aldri skadet noen.

Men jeg er dessverre redd for at rasen kan bli forbudt. Det som bekymrer meg mest er at det er flere som blander staffen med pitten og registrer dem som staff. Jeg har selv fått tilbud om å parre Nemi med en pit (sa selvfølgelig nei). Og dette vil ødelegge rasen og kommer garantert til å føre til at den blir forbudt.

Så gøy! At du har staffe mener jeg :D

Skriv gjerne et innlegg om rasen og erfaringer med den. Vil gjerne vite mer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote Wheaten Terrier"Hvis det er forskjell på amstaff (amerikansk staffordshire bull terrier) og staff (staffordshire bull terrier) du mener?

Har også slitt litt med å blande dem, pluss pitbullen (amerikansk pitbull terrier).

Men staffen er ihvertfall mindre enn både amstaffen og pitbullen. Og de to er kanskje litt kraftigere også enn staffen. Pluss at amstaffen og pitbullen er nå forbudt, mens staffen ikke er, men tydeligvis ligger på grensa...

Du ble kanskje enda mer forvirra nå, men du kan jo søke litt rundt...

Altså:

Amerikansk pitbull terrier (pitbull)

Amerikansk staffordshire bull terrier (amstaff)

Staffordshire bull terrier (staff)"

Måå bare rette deg, AmStaffens hele navn er Amerikansk Staffordshire Terrier...Ikke Bull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...