Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening og ernæring


mokken
 Share

Recommended Posts

Jeg begynte å trene i januar på treningssenter, og har siden da gått ned 8 kg.

Den siste mnd har jeg slitt mye med at jeg blir svimmel, kvalm og får hodepine etter trening. Dette skjer også selv om jeg spiser fornuftig 1-2 timer før trening, mitt inntrykk er at jeg ikke for i meg nok "riktig" næring i løpet av døgnet/uken.

Etter at jeg begynte å trene synes jeg at magen skriker på mat hele tiden, jeg føler meg som en gjennomsnitts labrador.... Men samtidig blir jeg fort matlei.

Så jeg trenger altså tips til næringsrik og riktig mat, sånn at jeg ikke trenger å spise så mye av gangen.

Legg gjerne til linker til oppskrifter og hvis dere har :)

Edit; eneste matallergi jeg har er hasselnøtter.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du nok før og under trening? En halv banan rett etter treninga sies å hjelpe mot svimmelhet, personlig foretrakk jeg et godt kjøttmåltid.

Det du generelt må huske er å få i deg nok proteiner og væske.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du nok før og under trening? En halv banan rett etter treninga sies å hjelpe mot svimmelhet, personlig foretrakk jeg et godt kjøttmåltid.

Det du generelt må huske er å få i deg nok proteiner og væske.

Ja jeg drikker nok vann nå, har blitt mye flinkere til det etter at jeg begynte å trene :)

Fikk beskjed av PT å ikke spise banan mtp sukkerinnhold.

Og hva innholder mye proteiner?

Jeg kan ikke bare spise kokt egg og laks :P

Edit; proteinbarer skal hamstres på neste lønning, men i hovedsak er nok det generelle kostholdet det skranter på tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg drikker nok vann nå, har blitt mye flinkere til det etter at jeg begynte å trene :)

Fikk beskjed av PT å ikke spise banan mtp sukkerinnhold.

Og hva innholder mye proteiner?

Jeg kan ikke bare spise kokt egg og laks :P

Det er nettopp pga karboen at mange anbefaler banan, det gir deg noe å gå på til du får spist et ordentlig måltid. Jeg hadde som oftest med meg en kotelett som jeg gnafsa i meg på bussen hjem, og hadde da tid til å lage meg mat om jeg ikke hadde noe ferdig jeg kunne varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist proteinrik mat rett etter treninga, ikke så lenge som 2 timer etterpå. Jeg har jo selv bare holdt på med dette i fire mnd, men her går det mye i kyllingfilet, grønnsaker, egg i alle former, karbonadekjøttdeig (lager hjemmelaga hamburger av det bla.), kesam, cottage cheese, salater, smoothie med masse sunt og godt i, proteinpannekaker når vi fyser på noe ekstra godt.

Hvis du googler litt og søker på feks kyllingfilet med kesam o.l. så finner du masse tips. :)

Jeg tror nok også at mange spiser mindre enn det de egentlig bør gjøre. Jeg selv bruker ofte myfitnesspal.com for å sørge for at jeg får i meg nok proteiner og kalorier i løpet av en dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at kroppen synes du har spist for lite over lengre tid, så det kan være lurt å ta en titt på kostholdet og ha "høydager" altså dager der du spiser mer, gjerne de dagene du trener hardt.

Man må jo huske at kroppen trenger mer næring de dagene du er i mer bevegelse.

Kan anbefale å drikke en proteinshake á 30 g protein før trening + 6-8 riskaker og proteinshake etter trening. Billigere og bedre for kroppen enn proteinbarer som strengt tatt er en slags erstatning for sjokolade.

Banan er veldig fint etter trening, sammen med prottis.

Hvis du har lyst på mer mat i magen og gå for en litt dyrere løsning, så kan du erstatte proteinpulveret med skinke :)

Ellers vil jeg bare si at du har vært innmari flink, keep up the good work!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist proteinrik mat rett etter treninga, ikke så lenge som 2 timer etterpå. Jeg har jo selv bare holdt på med dette i fire mnd, men her går det mye i kyllingfilet, grønnsaker, egg i alle former, karbonadekjøttdeig (lager hjemmelaga hamburger av det bla.), kesam, cottage cheese, salater, smoothie med masse sunt og godt i, proteinpannekaker når vi fyser på noe ekstra godt.

Hvis du googler litt og søker på feks kyllingfilet med kesam o.l. så finner du masse tips. :)

Jeg tror nok også at mange spiser mindre enn det de egentlig bør gjøre. Jeg selv bruker ofte myfitnesspal.com for å sørge for at jeg får i meg nok proteiner og kalorier i løpet av en dag.

Det kan hende at kroppen synes du har spist for lite over lengre tid, så det kan være lurt å ta en titt på kostholdet og ha "høydager" altså dager der du spiser mer, gjerne de dagene du trener hardt.

Man må jo huske at kroppen trenger mer næring de dagene du er i mer bevegelse.

Kan anbefale å drikke en proteinshake á 30 g protein før trening + 6-8 riskaker og proteinshake etter trening. Billigere og bedre for kroppen enn proteinbarer som strengt tatt er en slags erstatning for sjokolade.

Banan er veldig fint etter trening, sammen med prottis.

Hvis du har lyst på mer mat i magen og gå for en litt dyrere løsning, så kan du erstatte proteinpulveret med skinke :)

Ellers vil jeg bare si at du har vært innmari flink, keep up the good work!

Tusen takk for svar og gode tips begge to! :)

Ja jeg kjenner veldig på dette med å få i meg nok i kombinasjon med fort matlei, da blir det fort slurv dessverre.

Proteinshake har jeg sett på ja, så pulver skal kjøpes inn!

Vanligvis trener jeg 2, noen ganger 3 dg pr uke så restitusjonstid skal det jo være nok av.

Nå har jeg jo valp i hus og, så de daglige turene er ikke så krevende som ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) "Skyr" er jo også proteinrikt og greit å slenge i seg som mellommåltid.

Ja har smakt noen av de, men synes det er litt lite smak.

Har blandet mager kesam med vanilje, cottage cheese og litt bær eller frukt. Det var veldig godt og lett å få i seg :)

Grei matpakke og :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sjømat? Er ikke så veldig glad i det selv, bortsett fra laks ( :P ), men scampi synes jeg er kjempegodt! Spesielt hvis de er frityrstekt! Lett å fikse hjemme også, og tror det har et greit næringsinnehold. Ikke like godt for miljøet som det er for kroppen, da. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen Mokken. Jeg sliter virkelig med å få i meg riktig type mat, og når jeg blir matlei så er det ekstremt lett å ta seg en sjokoladekjeks eller lignende.

Nå har jeg endelig satt inn et lite støt for mai, med null godteri og brus frem til 25. Samt at jeg må bli flinkere til å få i meg lunsj.
Kanskje noen har gode tips til interessant lunsj, som holder seg greit frem til lunsjtider. Man kan trygt si at jeg er litt lei av brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: Ta med en banan, et eple og en boks mager kesam + kniv og liten fjøl. Voila, lunsj på null komma niks!

Kylling/annet kjøtt i wrap med kesam i stedet for rømme.

Brødskive med eggerøre av 2 eggehviter + 2 egg med smeltet jalapenosost på.

Skjærer du da bare bananen og eplet i biter da, og blander i boksen? For det hørtes faktisk ganske godt ut, og skal prøves.

Ellers mye gode tips, hjelper med et annet synspunkt når man er litt matlei selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer du da bare bananen og eplet i biter da, og blander i boksen? For det hørtes faktisk ganske godt ut, og skal prøves.

Ellers mye gode tips, hjelper med et annet synspunkt når man er litt matlei selv.

Ja, eller det kan være greit å ha en litt større plastboks å putte alt oppi så det ikke renner over. Prøv hjemme først, så ser du hvordan det går :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sjømat? Er ikke så veldig glad i det selv, bortsett fra laks ( :P ), men scampi synes jeg er kjempegodt! Spesielt hvis de er frityrstekt! Lett å fikse hjemme også, og tror det har et greit næringsinnehold. Ikke like godt for miljøet som det er for kroppen, da. :(

Scampi liker jeg ja, lurt! :)

Kjenner meg veldig godt igjen Mokken. Jeg sliter virkelig med å få i meg riktig type mat, og når jeg blir matlei så er det ekstremt lett å ta seg en sjokoladekjeks eller lignende.

Nå har jeg endelig satt inn et lite støt for mai, med null godteri og brus frem til 25. Samt at jeg må bli flinkere til å få i meg lunsj.

Kanskje noen har gode tips til interessant lunsj, som holder seg greit frem til lunsjtider. Man kan trygt si at jeg er litt lei av brødskiver.

Jeg har hatt med med en boks med mager vaniljekesam på jobb i det siste, også blandet i litt cottage cheese (bedre konsistens da synes jeg) også variert med litt forskjellig frukt og bær. Veldig godt, og lett å få ned :)

Jeg er så utrolig lei meg for at jeg ikke har funnet noe som ligner på kesam her i England :( Skal visst være noe som heter quark, men den hadde søren meg philadelphia-konsistens :hmm:

Så kjedelig da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig lei meg for at jeg ikke har funnet noe som ligner på kesam her i England :( Skal visst være noe som heter quark, men den hadde søren meg philadelphia-konsistens :hmm:

Ja, quark er kesam, men hvordan konsistensen er varierer fra land til land. Sveriges svar på kesam, kesella, har jo konsistensen til skyr! :)

Kan anbefale cottage cheese med syltetøy og banan, eneste kombinasjonen jeg synes er ordentlig god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig lei meg for at jeg ikke har funnet noe som ligner på kesam her i England :( Skal visst være noe som heter quark, men den hadde søren meg philadelphia-konsistens :hmm:
Har de ikke gresk yoghurt? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man fryse ned ferdig laget suppe, uavhengig om den er laget på vann eller melk?

Isåfall er jo det et veldig godt alternativ for min del :)

Ja. Det eneste jeg aldri fryser er kålrot, for det blir trælete og ekkelt ved opptining. De som er laget på melk kan skille seg litt uten oppvarming, så det ser ikke like bra ut, men smaker like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det eneste jeg aldri fryser er kålrot, for det blir trælete og ekkelt ved opptining. De som er laget på melk kan skille seg litt uten oppvarming, så det ser ikke like bra ut, men smaker like godt.

Supert, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...