Gå til innhold
Hundesonen.no

Wheaten Terrier


86*modell
 Share

Recommended Posts

Hei! Driver fortsatt og snuser på slike allergivennlige hunderaser (grunnet astmaen min). Har slått fra meg den spanske vannhunden, som jeg nevnte i en tidligere tråd. Skal å hilse på et wheaten-kull nå en av dagene (viktig å forsikre seg om at jeg tåler rasen) og lurer på om noen kan fortelle litt om denne hunderasen? Noe annet enn det "generelle" som står på rasebeskrivelser. Mer som personlig erfaring :) Er det noen forskjell på hannhund og tispe innad i rasen, type samkjønnsaggresjon o.l. Hvor lettlært er de? familievennlige (vi har små barn)? Er det mye jakt i rasen? Gneldrete? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WheatenMali, where are u?? :D

Jeg digger rasen. Mye pga Kristine sine hunder. Masse personlighet og moro i de altså. :wub: Men kan ikke stort annet om rasen enn det jeg har sett/lært via Kristine. Oppfatter de dog som medium lettlærte hunder. De er jo terriere med det det medfører. Litt sånn rett frem og direkte. Ellers synes jeg stort sett de virker som gode allaroundhunder som er med på alt. De krever en del pelsstell, men synes de virker mer lettstelte sånn i hverdagen enn det jeg er vant til med portugisisk vannhund.

Opplever dem ikke som gnelderete i alle fall. Men spørs jo hva man definerer det som. Synes det virker som at de "snakker" en del?

Only til Kristine (WheatenMali) er forresten supersøt <3 Kunne godt hatt wheaten om alle er som henne. Kul bikkje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Okei da, jeg kan jo skrive litt her og på det du lurer på :P

Maria beskriver de godt som morsomme hunder, det er et ord som ofte går igjen om wheaten.
Det er mye fart og hopp og sprett på de.

Veldig sosiale hunder, både med mennesker og andre hunder, det finnes noe samkjønnsaggresjon på rasen,
vi tar det ikke som en selvfølge at alle går sammen, men med god sosialisering er ikke dette noe problem.

De hundene som vokser opp med barn virker som de har veldig stor glede av å være med barna,
jeg har to fôrtisper i barnefamilier og de rett og slett ELSKER barn og blir overlykkelige når de ser barn :)

Lite jakt på rasen, mine jager ingenting, de er dog kjent for å drepe rotter og mus, men jeg har aldri opplevd det selv..

Det er lite lyd på rasen, jeg hadde fire wheatens i full lek sammen i går og det var ikke en lyd.
De kan finne på å varsle når det kommer fok, en av mine kommer med et par bjeff når det kommer noen her hjemme.

Send meg gjerne en pm eller mail om du lurer på noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Takk for svar :) Det ble ikke til at vi reiste og såg på dette kullet alikevel, væromslag (snø i mai!! og bil med sommerdekk) hindret det. Og så plutselig satt det en liten prinsesse av en puff/yorkieblanding på finn og "ropte navnet mitt", drog og hilste på når snøen var regnet vekk igjen, og ble helt forelsket og vips ble jeg valpeeier igjen :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...