Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet nekter å avlive hund etter angrep


Artemis
 Share

Recommended Posts

- Jeg er helt ferdig, og naboene er livredde

En 66 år gammel kvinne ble skambitt av en hund utenfor en dagligvarebutikk og politiet har bestemt at hunden skal få leve, men at den må gå med munnkurv.

Første artikkel om angrepet.

Interessant sak her synes jeg. Kvinnen fikk et stygt bitt, og ønsket at hunden skulle avlives. Politiet lot hunden få leve mot at den må gå med munnkurv. Det er dog kanskje verdt å nevne at kvinnen ble bitt da hun gikk imellom sin egen hund og denne hunden da de sloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter ikke en ustabil hund fra seg utenfor butikker uten tilsyn. Likevel, det er jo mulig hunden ikke mente å bite henne, men trodde det var den andre hunden? I og med at skaden er i beinet hennes, tenker jeg på... Jeg aner jo ikke hva som egentlig skjedde, men det ER lett å bli bitt når man går i mellom to hunder som slåss (selv om den heller ikke skulle ha angrepet hunden hennes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være noe "spennende" som ligger underneath it all, når det er underlagt taushetsplikt :P Politiet bruker jo å være noldus på det feltet, så her må det være pensjonert politibikkje eller no "deromkring".

Hvis damen har det psykisk tungt etterpå ville jeg kanskje takket ja til å snakke med eier som - ut i fra det lille man leste i avisa - virker å være oppegående og sympatisk. Det ville sikkert hjulpet. Man synes jo synd på damen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig sak. Bittet så ikke pent ut. Samtidig så skal man jo ikke gå mellom hunder som sloss nettopp fordi slikt kan skje i kampens hete. Skal man skille de så gjør man ikke det med å gå i mellom.

Reagerer også på at hun sier "hun er ferdig som menneske" og at "naboene er livredde". Høres jo ut som et monster som går løs.

Rar sak der det må være meget spesielle forhold til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt forskjellig man kan oppfatte en sak?

Sett i lys av en annen diskusjon her inne, så skulle åpenbart det riktige vært å gå i mellom og sparke og denge bikkja når den kom angripende... Kanskje var det det fruen gjorde? Men det ER kanskje ikke så lett i praksis som det høres ut i teorien?

Jeg får inntrykk av en møkkarottis som er beryktet i nærmiljøet og som bare har bekreftet redselen andre folk i området har følt.

Og at dere i det heletatt stiller spørsmål ved at dama sier hun er ferdig som menneske? Hvem er vi til å vite hva andre måtte føle? Jeg skjønner himla godt jeg, at hun er redd og har fått en skikkelig trøkk etter de såra hun fikk. Fy **** sier jeg - en normalt sammensatt hund biter ikke så det blir slike sår, verken på folk eller dyr. Jeg sier det igjen: møkkahund.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt forskjellig man kan oppfatte en sak?

Sett i lys av en annen diskusjon her inne, så skulle åpenbart det riktige vært å gå i mellom og sparke og denge bikkja når den kom angripende... Kanskje var det det fruen gjorde? Men det ER kanskje ikke så lett i praksis som det høres ut i teorien?

Jeg får inntrykk av en møkkarottis som er beryktet i nærmiljøet og som bare har bekreftet redselen andre folk i området har følt.

Og at dere i det heletatt stiller spørsmål ved at dama sier hun er ferdig som menneske? Hvem er vi til å vite hva andre måtte føle? Jeg skjønner himla godt jeg, at hun er redd og har fått en skikkelig trøkk etter de såra hun fikk. Fy **** sier jeg - en normalt sammensatt hund biter ikke så det blir slike sår, verken på folk eller dyr. Jeg sier det igjen: møkkahund.

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes fryktelig synd på dama. Likevel så vil jeg tro at dersom rottweileren virkelig hadde angrepet dama, så hadde det kanskje blitt skader andre steder enn på beinet? Jeg ble selv bitt rimelig kraftig av min hund da jeg gikk i mellom når han slåss med en annen, det skal faktisk ikke så veldig mye til før det blir ordentlige sår.

Nå vet jo ikke jeg hva som egentlig har skjedd, så det er fullt mulig hunden er en ordentlig drittbikkje. Bare synd det alltid blir blåst opp sånn når det er rottweilere som gjør det... Det får folk til å tro at rottweilere virkelig er drittbikkjer, og fortsetter å oppføre seg deretter mot de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden er fattet ett vedtak på OG personen er uten strafferetslig etterforskning for annen sak. Noe sier meg at denne personen kommer til kommer til å få en "samle post" hvor denne anmeldelsen kommer til å bli inkludert.

En helt normal ting å gjøre om det er flere saker opprettet på samme person.

Det høres ut som en hund som har terrorisert nabolaget, men om ingen har anmeldt tidligere så står politiet litt på barbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg hva som egentlig har skjedd, så det er fullt mulig hunden er en ordentlig drittbikkje. Bare synd det alltid blir blåst opp sånn når det er rottweilere som gjør det... Det får folk til å tro at rottweilere virkelig er drittbikkjer, og fortsetter å oppføre seg deretter mot de.

Årsaken til at det blir blåst opp er jo fordi det veldig ofte BLIR mye skader når rottiser går amok - det blir sjelden like alvorlig dersom andre hunder biter folk eller andre hunder. En dårlig rottis er en langt verre dårlig hund enn en dårlig hund av mange andre raser, nettopp fordi skadeomfanget ser ut til å bli langt verre når rottiser er innblandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det blir blåst opp er jo fordi det veldig ofte BLIR mye skader når rottiser går amok - det blir sjelden like alvorlig dersom andre hunder biter folk eller andre hunder. En dårlig rottis er en langt verre dårlig hund enn en dårlig hund av mange andre raser, nettopp fordi skadeomfanget ser ut til å bli langt verre når rottiser er innblandet.

Det er sant. Men det går jo faktisk lengre tid mellom hver rottweiler som går amok, enn det gjør mellom f eks golden retrievere, eller andre hunder som også forårsaker en del skade, som angriper. Jeg skjønner poenget ditt, og jeg er fullt klar over at de kan gjøre stor skade, men jeg reagerer likevel på at det sjelden blir blåst opp når andre "uskyldige" raser angriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg først og fremst fant interessant med denne saken her er at politiet fattet vedtak om munnkurv, ikke avlivning. Eller er det bare jeg som har inntrykk av at hund biter menneske=avlivning (i de tilfeller der det blir anmeldt)?

Bare synd det alltid blir blåst opp sånn når det er rottweilere som gjør det... Det får folk til å tro at rottweilere virkelig er drittbikkjer, og fortsetter å oppføre seg deretter mot de.

Årsaken til at det blir blåst opp er jo fordi det veldig ofte BLIR mye skader når rottiser går amok - det blir sjelden like alvorlig dersom andre hunder biter folk eller andre hunder. En dårlig rottis er en langt verre dårlig hund enn en dårlig hund av mange andre raser, nettopp fordi skadeomfanget ser ut til å bli langt verre når rottiser er innblandet.

Med fare for å skape rasedebatt her: mer eller mindre hver gang en rottweiler omtales negativt i media, så kommer en kommentar som f.eks. den øverste fra Martine her. Er det den gjengse oppfatning på forumet her at rottweilerens dårlige rykte er helt ufortjent og mer eller mindre medieskapt?

Jeg sier ikke at rottweileren er en forferdelig rase som bør fjernes fra jordens overflate, men jeg klarer liksom ikke helt å se at f.eks. engelsksetteren står for like mange (og alvorlige) bitt?

Edit:

Det er sant. Men det går jo faktisk lengre tid mellom hver rottweiler som går amok, enn det gjør mellom f eks golden retrievere, eller andre hunder som også forårsaker en del skade, som angriper. Jeg skjønner poenget ditt, og jeg er fullt klar over at de kan gjøre stor skade, men jeg reagerer likevel på at det sjelden blir blåst opp når andre "uskyldige" raser angriper.

Biter virkelig golden retrieveren oftere enn rottweileren (sett i forhold til rasens populasjonsstørrelse)?

Edit 2:

Uhm, ja, litt usikker på hvorfor jeg quotet Siri her, men, vel, jeg er enig i det hun sier. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg først og fremst fant interessant med denne saken her er at politiet fattet vedtak om munnkurv, ikke avlivning. Eller er det bare jeg som har inntrykk av at hund biter menneske=avlivning (i de tilfeller der det blir anmeldt)?

Med fare for å skape rasedebatt her, men: mer eller mindre hver gang en rottweiler omtales negativt i media, så kommer en kommentar som f.eks. den øverste fra Martine her. Er det den gjengse oppfatning på forumet her at rottweilerens dårlige rykte er helt ufortjent og mer eller mindre medieskapt?

Jeg sier ikke at rottweileren er en forferdelig rase som bør fjernes fra jordens overflate, men jeg klarer liksom ikke helt å se at f.eks. engelsksetteren står for like mange (alvorlige) bitt?

Edit:

Biter virkelig golden retrieveren oftere enn rottweileren (sett i forhold til rasens populasjonsstørrelse)?

Edit 2:

Uhm, ja, litt usikker på hvorfor jeg quotet Siri her, men, vel, jeg er enig i det hun sier. :P

Vet ikke hvordan det er nå, men det var en periode at golden retrieveren kom høyere opp enn det rottweileren gjorde på "bitestatistikken" i Norge. Men det er vel ofte nettopp fordi man har inntrykket av at alle golden's er verdens snilleste og beste familiehunder og behandler de deretter...

Jeg er, som sagt, fullt klar over at rottiser gjør større skade. Jeg synes også det er så trist at det er så mange som har fordommer mot de. Tror alle som er skeptiske til rottiser burde hilst på Akita, jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skiller man to hunder som slåss, alene, uten å gå i mellom? Det er skrekkelig fort gjort å bli bitt i slike settinger. Stakkars dame! Om hunden bør avlives eller ikke syns jeg er fryktelig vanskelig å ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv på hva du spør om Bones, men mitt inntrykk av rottweileren er ikke medieskapt.
Jeg mener rasen bare utvikler seg verre og verre hva kommer til den mentale biten (dropper helsa siden vi snakker om mentalitet her nå), men slik blir det når man nesten får valper av rasen kastet etter deg. I tillegg er det mye fokus på eksteriøret og så kommer mentaliteten langt bak, og hundeagressjon er ikke akkurat ukjent hos rasen. Det ropes ofte om disse forferdelige staffene, men rottweileren er ikke det spøtt bedre. Det er trist, men en rase jeg var meget glad i og trygg på, er i grunnen blitt en rase som jeg går i bue utenom på utstillinger. Har sett for mye dritt rett og slett.

Når det er skrevet, så mener jeg at møkkabikkjer ikke har noe i samfunnet å gjøre!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv på hva du spør om Bones, men mitt inntrykk av rottweileren er ikke medieskapt.

Jeg mener rasen bare utvikler seg verre og verre hva kommer til den mentale biten (dropper helsa siden vi snakker om mentalitet her nå), men slik blir det når man nesten får valper av rasen kastet etter deg. I tillegg er det mye fokus på eksteriøret og så kommer mentaliteten langt bak, og hundeagressjon er ikke akkurat ukjent hos rasen. Det ropes ofte om disse forferdelige staffene, men rottweileren er ikke det spøtt bedre. Det er trist, men en rase jeg var meget glad i og trygg på, er i grunnen blitt en rase som jeg går i bue utenom på utstillinger. Har sett for mye dritt rett og slett.

Når det er skrevet, så mener jeg at møkkabikkjer ikke har noe i samfunnet å gjøre!

Det er også mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Justitia. Jeg hadde selv rottweilere io mange år, og var sklikkelig glad i rasen. Men detr var før den ble så vanvittig popoulær som nå, og før gudoghvermann på død og liv skulle avle på dem, uten å ha peiling på oppdrett. <det har vært altfor mange biteepisoder, rettet mot både mennesker og hunder, til at det kan være tilfeldig. Uten å kjenne til denne hendelsen, har det nok vært et damebein på feil plass til feil tid, tror jeg. Men hvis det virkelig er slik at nabolaget er skrekkslagent, og damen har fått livet ødelagt, så må det være mer i denne historien enn det som står i BT. Uansett, jeg synes det er veldig leit å se en av gamlerasene mine bli fremstilt som blodtørste monstre. Når det er sagt- de var ikke særlig bedre, min mors terriere!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det blir blåst opp er jo fordi det veldig ofte BLIR mye skader når rottiser går amok - det blir sjelden like alvorlig dersom andre hunder biter folk eller andre hunder. En dårlig rottis er en langt verre dårlig hund enn en dårlig hund av mange andre raser, nettopp fordi skadeomfanget ser ut til å bli langt verre når rottiser er innblandet.

Jo da.... Jeg har nå sett langt mer alvorlige bittskader av småhunder, der eier gikk i mellom to bikkjer som røk sammen (og den ene rettet angrepet mot eier) Men for all del - hadde en rottis gått inn med samme tyngde og alvor, ville vedkommende ha vært død...

Uansett; siden det ikke kreves avlivning av denne hunden, finnes det sikkert fler og mer nyanserte sider av saken? Avisartikkler har jo en tendens til å være noe ensidige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at hunden er aggressiv ikke bare i dette tilfellet, men generelt, og ikke helt mentalt stabil. Nå kan det jo være noe i det at naboer reagerer med rette på hund (å eier). Det å kreve munnkurv er nå en ting, men ingenting stopper parring f.eks av den grunn. (det er ganske mange som avler helt feil, så det er jo ingen utenkelighet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at en hund som biter forlanges avlivet. Vi har en ambull borti gata her som gikk løs utenfor huset sitt,løp inn i en skoleklasse som syklet forbi og beit den ene læreren i beinet (jeg gikk rett bak dem) Og der ble det bare begjært sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...