Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med springer


Recommended Posts

Jeg bruker springer, og det er full rulle sånn i starten der jeg har bremsene på og bikkja børner framover. Etterhvert roer det seg litt, men Willy går i trekk omtrent hele tida selv om det er litt mer kontrollert etterhvert da :). Jeg har aldri sett noe på mine hunder mht trekk i springeren - de har alle løpt rett fram og ikke trukket skeivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanskelig på min forrige som trakk som et uvær. Hele springeren ble vridd rundt og den kom da i veien for beina når man skulle tråkke, og vi klarte ikke få den festet godt nok (selv med ekstra skruer, fylle inn med ting rundt osv.)

Jeg syklet aldri med henne siden hun trakk så hardt. Mistet helt kontrollen og følte at jeg bare satt der og holdt meg fast og holdt inne bremsen :P

Men Nitro traver veldig pent ved sykkelen så han tør jeg sykle med. Selv uten springer. Så helt klart en fordel om hunden løper litt roligere ved siden av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som trekker og en som traver fint ved siden.

Den som trekker er faktisk festet med 120 cm line i springeren og dermed løper hun rett og fint når hun får være i grøften.

Den som ikke trekker løper førovrig festet i en flexi. Får ikke så fort med meg om hun skal på do e.l. da hun løper i sidesyne mitt.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris var en stor utfordring, han trakk som et uvær frem og tilbake, og kunne fint finne på å løpe under/gjennom sykkelen.

Der hadde jeg sele og springer, samt at jeg festet ham i grime som jeg da koblet litt et kobbel jeg holdt i hånda på styret. Det hele ble ganske farlig så jeg sluttet ganske raskt, da jeg var redd for å enten skade bikkja eller meg selv.

Ellers har jeg hatt både greie munstere og settere i springer, og pleide bare å bytte på hvilken side jeg festet dem på slik at dem fikk litt variasjon. Chico sitt problem var vel mer at han trakk ut i grøfta fordi han ville tisse.

Gleder meg til å teste med Luna, for det tror jeg kommer til å være lekende lett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sele bruker dere?

Nomesele på den som trekker. Den som ikke trekker spiller det ingen rolle på, men hun trives best i halvnome for da klasker ikke kroken i rompen hennes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nome, men vurderer å teste ut non-stop.

Eneste jeg ikke liker med springeren er at hunden havner så langt foran når den trekker og har et feste langt bak på selen (vil helst ikke ha noen ulykker hvis han bestemmer seg for å hoppe foran hjulet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler av og til med mine i springer, hun ene drar ikke hvis vi ligger i over 15km/t, da løper hun pent ved sidenav, de andre to drar godt. Springeren min vrir seg rundt når hundene drar skikkelig, den har stoppet på et punkt nå, litt i veien for låret, men det går. Jeg har den av og til festet på andre siden også for å få den dratt tilbake igjen så den er "rett". Stort sett sykler jeg med de to huskyene forran sykkelen, og aussien i springer (eller løs).

Jeg bruker halvnome og/eller Dragråttans canicross-sele på hundene. (Handler import har canicross, og her er dragråttans hjemmeside for mer informasjon om selen, se side 4 og 5 på siden som er linket til.)

Et bilde av Cani cross selen på tur.

post-790-0-47360000-1366818826_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...