Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-Stop Free Motion Sele til langhåret Collie - Passer den.. Passer den ikke..?


Yen
 Share

Recommended Posts

Hei folkens! :)

Jeg kjøpte i fjor sommer en Non-Stop Free Motion Sele til min langhårede collie mens jeg var på tur... Dette endte selvsagt i at jeg ikke fikk prøvd selen før jeg kjøpte den, men tok en størrelse større enn det tabellen sa i forhold til kilo pga jeg tenkte pelsen kom til å ta endel plass..

Da jeg kom hjem å fikk prøvd den på han virket den altfor stor. Den virket som om den ble litt på vinglete i de "stengene" over ryggen, og ikke rettet seg ordentlig ut. (uten at jeg vet om dette er meningen, og at den kanskje retter seg opp når han eventuelt drar noe?) Etter det la jeg den bare fra meg, da jeg ikke hadde mulighet til å dra tilbake for å bytte den...

Nå nylig kjøpte jeg en ny sele av samme typen, bare i størrelsen mindre (på tilbud på nettet, så IGJEN tabbet jeg meg ut og kjøpte uten å prøve......når skal jeg lære :cry: ). Men denne virker jo alt for liten? Virker som om han blir ganske stiv i bevegelsene, og den er ganske stram rundt halsen...


Så mine spørsmål er da:

Var kanskje den som virket litt for stor passelig allikevel? Eller passer rett og slett ikke denne typen sele på langhårete raser? :icon_confused:

Til info så var den størrelsen som virket liten str 5, og den som virket for stor str 6.

Håper noen komme med oppklarende svar/hjelp! Eventuelt anbefale en god trekksele for langhåret collie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sitte trangt og tett rundt halsen, også skal du legge press bakover og da skal selen strekke seg ut bakover. når mine går løse med den så er den overalt. men når de strammer (noe det skal når de trekker..) så ligger den riktig.

Veldig dårlig bilde men under trekk igår

532259_10152719820245464_385754009_n.jpg

Her ser du den ligger løst på Amiga, når den ble strammet lå løkka på haleroten hennes.

534801_10151403468140464_30165707_n.jpg

Jeg har dog blitt mer fan av helnome sele

image_4222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strukket den ut ordentlig? De kan se rare ut de trekkselen om den ikke er strukket. Ta på selen, la noen holde henne i halsbåndet, ta tak i hempa bak og strekk ut selen. Hvordan ser den ut når du har gjort dette?

Noen ganger kan selen være noe kortere så lenge de sitter ordentlig godt foran.

Her er en linke til et info bilde til hvordan du skal sette på, justere og hvordan free motion selen skal sitte

http://www.petworld.no/dokument/bibliotek/petworld.no_ipet.no.png

Her er et eksempel hvor den sitter bra

http://www.google.no/imgres?um=1&sa=N&rlz=1C1PRFB_enNO452NO452&hl=en&authuser=0&biw=1024&bih=511&tbm=isch&tbnid=HViBZ-tDmtvspM:&imgrefurl=http://www.petworld.no/no/artiklar/non-stop-free-motion-sele-2.html&docid=f8-KUld3uj4Z1M&imgurl=http://www.petworld.no/bilder/artiklar/zoom/Sc1114-1119r_4.jpg&w=700&h=498&ei=3ZBxUaf1EMbm4QT42YGwCw&zoom=1&ved=1t:3588,r:1,s:0,i:85&iact=rc&dur=4410&page=1&tbnh=177&tbnw=241&start=0&ndsp=9&tx=165&ty=79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har str 6 til min engelsk setter, om det sier deg noe. Den skal ikke være for romslig i halsen, og den skal stå litt ut når hunden ikke trekker. Send en mail til Non-stop, så kan de veilede deg i forhold til str. Jeg gjorde det, og vi kom fram til rett str, og de hjalp meg med å tilpasse selen (over mail og med bilder) slik at den ligger slik den skal :)

Det kan jo hende hunden din må ha en sele med en annen passform, at den ikke passer uansett str :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strukket den ut ordentlig? De kan se rare ut de trekkselen om den ikke er strukket. Ta på selen, la noen holde henne i halsbåndet, ta tak i hempa bak og strekk ut selen. Hvordan ser den ut når du har gjort dette?

Noen ganger kan selen være noe kortere så lenge de sitter ordentlig godt foran.

Her er en linke til et info bilde til hvordan du skal sette på, justere og hvordan free motion selen skal sitte

http://www.petworld.no/dokument/bibliotek/petworld.no_ipet.no.png

Her er et eksempel hvor den sitter bra

http://www.google.no/imgres?um=1&sa=N&rlz=1C1PRFB_enNO452NO452&hl=en&authuser=0&biw=1024&bih=511&tbm=isch&tbnid=HViBZ-tDmtvspM:&imgrefurl=http://www.petworld.no/no/artiklar/non-stop-free-motion-sele-2.html&docid=f8-KUld3uj4Z1M&imgurl=http://www.petworld.no/bilder/artiklar/zoom/Sc1114-1119r_4.jpg&w=700&h=498&ei=3ZBxUaf1EMbm4QT42YGwCw&zoom=1&ved=1t:3588,r:1,s:0,i:85&iact=rc&dur=4410&page=1&tbnh=177&tbnw=241&start=0&ndsp=9&tx=165&ty=79

What? Hvor fikk de bildet mitt fra?? :icon_confused:

Nederste linken.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen må så godt som mulig fjernes vekk fra der selen skal ligge. Den skal være tett rundt halsen for at trekkpunktene blir riktig. 2 fingre mellom nakke og sele er "reglen" har jeg hørt. Ryggstolpene skal stå oppover når hunden ikke trekker, men når hunden trekker, skal de legges helt inni ryggen. Festet til kobbelet skal være ved halefestet når selen er trukket ut.

Kg-indikatorene er bare veldig sånn ca. Ico veier ca 25kg og bruker str 7 fordi han har så stort hode og kraftig framkropp. Men str 7 er "egentlig" ment for hunder som er 31-37 kg. Så av og til det funker dårlig å kjøpe etter kiloene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! :)

Hmmm... er veldig i tvil, vanskelig å si pga all pelsen han har...!
Har kikket bildene dere har linket, men disse har jo en god del mindre pels enn karen her...

Tror jeg må prøve som Puttiva sier og prøve å "fjerne" pelsen fra f.eks nakkeområdet osv slik at det blir enklere å se om den faktisk er for liten eller passe.

Han har jo masssse pels på brystet og nakken, så der blir det ganske stramt. Skal se om jeg kan få lagt ut bilde av den i størrelse 5 i morgen. Den som er størrelse 6 ligger hjemme hos mine foreldre, så den får jeg ikke tatt bilde av i løpet av helga tror jeg.

Han veier vel rett under 23kg. Men føler også at disse kg-målene ikke nødvendigvis stemmer så godt. Kanskje str. 6 faktisk er bedre match? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han riktignok i full pels, men da har dere hvertfall en generel idè om kroppsfasongen og pelsmengden..
Skal se om jeg kan få kredd selen på han igjen, men blir nok ikke før i morgen. Han ligger rett ut og sover tungt akkurat nå, så tror han ville blitt relativt fornærmet om jeg hadde begynt å styre med det nå ... :P:lol:

Luka_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha gjort som puttiva sier og gravet "frem" pelsen og fått selen sitte så godt inntill huden og ikke pelsen som mulig. For optimal bruk av selen så bør den jo det også, så den ikke driver og sliter frem og tilbake på pelsen istedenfor for å ligge godt inntill huden :) Mine passer helt fint inn i non-stop seler i de forskjellige størrelsene, men jeg tror pelsen på mine er en god del forskjellig fra din blå kar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm.. Å grave "vekk" pelsen virker som den beste måten å finne ut om den passer eller ikke - og hvilken som eventuelt passer best. I verste fall får vi prøve å selge de to vi har, og skaffe en annen type (som jeg vitterlig bør huske å PRØVE denne gangen... :hmm: )

Nå trekker han ikke sånn veldig, men vil jo ha en sele som gjør det best mulig for han på alle måter.

Ja, han har en god del pels.. Men på det bildet er han ganske ekstrem.. :P Var det eneste bildet jeg hadde lastet opp på nettet som viste han sånn tålig greit for å vise form og mengden pels fra siden :ahappy:

Takk for tips alle sammen! Skal som sagt prøve å få lagt ut bilder i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å dra nakkehuden opp og over selen. Dette (tilfeldige googe-bildet) viser det bra. Den skal sitte tett.

http://2.bp.blogspot.com/-3zDyvQLkxCM/UDKJo5dmFII/AAAAAAAAAMY/yykUCUqgjoI/s1600/IMG_0549.JPG

Det er viktig at selen ikke er for stor, da kan den lettere ligge feil, gnage og slite på hud og hår. I tillegg til at trekkpunktene også blir feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den skal ligge så langt nede ja...! Da tror jeg nok at størrelse 5 var i overkant optimistisk av meg..! :hmm:
Søren... da var kanskje den jeg kjøpte i fjor rett størrelse allikevel, den virket ikke stor i halsen, men noe "rar" på ryggen ved stolpene, men da hadde jeg den løst...

Får uansett teste den i str 5 ordentlig i morgen, og dra vekk pelsen og nakkehuden opp slik du foreslår, Puttiva.

Tusen takk for gode tips, alle sammen! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt noen bilder av en mindre fornøyd hund.. :D

Tror ikke han synes det var så kult å få pelsen usset til på den måten, så han ser passelig fornærmet ut på disse bildene.. :lol: Str 5 på disse bildene forresten.

Fra siden-ish:
post-10097-0-48548900-1366450065_thumb.j


Ovenfra:
post-10097-0-79824900-1366450084_thumb.j

Foran (prøver å holde unna pelsen):
post-10097-0-70523700-1366450099_thumb.j

Missfornøyd og fornærmet :lol::wub: :
post-10097-0-94446000-1366450108_thumb.j

Prøvde å dra litt bakiden slik at den skulle rette seg.. Han begynte å hoste litt.. Så føler kanskje at den er litt for langt oppe på nakken? At den stopper lufttilførselen litt? Og det er jo ikke meningen... Virker nesten litt kort også, i forhold til bildene noen av dere har lagt ut, men vet ikke om de er så forskjellige på lengda disse strørrelsene...?Så kanskje str 6 er bedre match... hmm.. får høre om jeg kan få foreldrene mine til å ta den meg seg så jeg kan få prøve den igjen.

Hva synes dere? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den virker for liten. Jeg ville isåfall slått en slager for nomesele ( om nr6 sitter dårlig og ikke tett på kroppen ) nomesele passer min hannhund utmerket (non stop passet ikke han i halsen tror jeg mannen sa, derfor kjøpte vi nomesele i et eller annet merke isteden) Den satt som støpt, og knager heller ikke vekk noe pels :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen, folkens!

Ja, jeg synes ikke den virket veldig behagelig for han å ha på seg i den størrelsen i alle fall.. :hmm: Da tester vi den i str 6, og ser om de er noe bedre! Hvis jeg er heldig så kanskje jeg får levert den tilbake til nettbutikken jeg kjøpte den fra. Har ikke gått 14 dager ennå i alle fall! *krysse fingrene*

Hvis ikke kanskje vi bør se etter en nomesele, ja. Noen som kan anbefale noen gode nomeseler vi kan ta en titt på, kanskje? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha - ja denne gangen tror jeg jaggu jeg må prøve den først.. :lol::icon_redface:

Men takk for tips!

Den så igrunn ganske komfortable ut den selen der, AnetteH. Kanskje de har den i den lille søte dyrebutikken her på "bygda". Forhåpentligvis har de NOE som passer pelsdotten her, i det minste...!

Vil jo ut på Kickbike igjen nå som det er endelig er blitt vår...! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...