Gå til innhold
Hundesonen.no

Debatt om den nye ormekurlovgivningen på NRK Dagsnytt


Irenen
 Share

Recommended Posts

Geir Erik Berge er en veldig, veldig fornuftig fyr. Det er klart han har helt rett - å gi en ormekur 3-4 dager før du reiser til Sverige vil selvsagt ikke beskytte mot ormesmitte...

Men jeg synes det er rart at "ingen" trekker fram de potensielle ulempene det medfører å gi kanskje tusenvis av hunder 12 ormekurer i året, jeg. Dvs. de som reiser så ofte til Sverige at de benytter seg av regelen hvor man gir en kur hver 28.dag istedenfor.

Særlig mtp at man i samme åndedrag mener at man ikke skal gi ormekur uten å først ha fått bekreftet at hunden faktisk er smittet... Noe som var årsaken til at ormekurer nå er blitt reseptbelagt igjen etter å ha vært solgt fritt over disk i en god del år.

Men, men - for egen del er det helt uproblematisk å få noen påskrifter i passene til mine - er jo ikke så ofte man er utenlands, heldigvis.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Erik Berge er en veldig, veldig fornuftig fyr. Det er klart han har helt rett - å gi en ormekur 3-4 dager før du reiser til Sverige vil selvsagt ikke beskytte mot ormesmitte...

Men jeg synes det er rart at "ingen" trekker fram de potensielle ulempene det medfører å gi kanskje tusenvis av hunder 12 ormekurer i året, jeg. Dvs. de som reiser så ofte til Sverige at de benytter seg av regelen hvor man gir en kur hver 28.dag istedenfor.

Særlig mtp at man i samme åndedrag mener at man ikke skal gi ormekur uten å først ha fått bekreftet at hunden faktisk er smittet... Noe som var årsaken til at ormekurer nå er blitt reseptbelagt igjen etter å ha vært solgt fritt over disk i en god del år.

Men, men - for egen del er det helt uproblematisk å få noen påskrifter i passene til mine - er jo ikke så ofte man er utenlands, heldigvis.

Susanne

Jeg er helt enig. Samtidig som det ikke kan presiseres nok at man SKAL plukke opp etter hunden UANSETT om man er langt inni skogen de påfølgende to dagene frem til ormekuren er ute av kroppen, for å hindre at medisinrester blir liggende igjen i naturen med avføringen.

Jeg er forøvrig spent på om Mattilsynet vil legge til anbefalingen fra Geir Erik om å behandle etter at man er kommet hjem i tillegg. Den nye loven har lite for seg med tanke på å hindre revens dvergbendelorm i å komme inn i landet, sånn som den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopper de rever på grensa?

Jeg har desverre ikke dokumentasjonen, men snakker endel med mattilsynet.

Det kan vist med sikkehet sies at Dvergbendelormen kom til Sverige med hund. Dette pga den brått kom mitt i landet og veldig isolert. Om den kom med feks rev så hadde den kommet "igjennom" landet om du skjønner.

Men jeg har bare snakket med de om det forskningsresultatet og sitter ikke med resultatet/dokumentasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om man bare kunne stoppet på grensa, gått inn hos tollvesenet når man kommer til grensa, gitt ormekur - og voila - ferdig :).
Njo, men det krever jo ansvar fra folk.... At man faktisk gjør det. Noen har jo vondt for å blinke i rundkjøringer, hvordan skal de klare noe så avansert og "masete"........? :P:(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njo, men det krever jo ansvar fra folk.... At man faktisk gjør det. Noen har jo vondt for å blinke i rundkjøringer, hvordan skal de klare noe så avansert og "masete"........? :P:(

Men det gjør det jo om man skal dra til veterinær å få kuren også :D. Man kan jo fint reise fram og tilbake over grensa uten å bli stoppa liksom, det er jo om man blir stoppa uten stempel det blir litt kinkig :aww:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som er klar over at hunden blir satt i karantene om man ikke har dokumentasjon fra vet om at kur er tatt? For meg ville det vært et mareritt. Og så lurer jeg på om tollstasjoner på små grensepasseringer har svære anlegg for å sette hunder i karantene? Hvis ikke så kommer de ikke til å sette igang storaksjoner med det aller første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjør det jo om man skal dra til veterinær å få kuren også :D. Man kan jo fint reise fram og tilbake over grensa uten å bli stoppa liksom, det er jo om man blir stoppa uten stempel det blir litt kinkig :aww:.

Tja, tjo, du er kanskje inne på noe. Men jeg tror enda det blir vanskelig for de uansvarlige, og det er jo gjerne de som trenger dette reglementet mest, siden det garantert er de som drar crappet inn i landet :P Sukk, folk :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt sjekket papirene på enda jeg. Har noen andre? Selv når jeg har blitt stoppet og de sjekket bilen så satt hundene der og glodde på tollerne. Nå har jeg de alltid i orden men jeg lurer jo på om det blir sjekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passert både grense mellom Finland og Sverige, og Danmark og Sverige uten å sjekke papirer. Samme med den gamle "svenskeattesten" man hadde en gang på 90-tallet. Aldri stoppa og sjekka (eller, jeg ble stoppet en gang av en som syntes det var en lur idé å stikke hue inn i bilen der det satt en løs schäferhund. Han ombestemte seg fort og ville visst ikke ta ut den hunden...). Aldri stoppa etter egenerklæringa kom. Nå skal det sies at det ikke synes på avstand at jeg har hund i bilen, da jeg er allergisk mot å ha en masse klistremerker på bilen med at "her er det hund"...

Men som jeg nevnte i AN. Sinsen Dyreklinikk tar 50,- kr for dette, om man har med ormekur selv. 150-220 kr om man ikke har det. Men dersom man først er over i Sverige, så kan det være greit å kjøpe inn litt større kvanta ormekurer, da de er ofte noe rimeligere enn dyrlegene, og ta med og gi de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som er klar over at hunden blir satt i karantene om man ikke har dokumentasjon fra vet om at kur er tatt? For meg ville det vært et mareritt. Og så lurer jeg på om tollstasjoner på små grensepasseringer har svære anlegg for å sette hunder i karantene? Hvis ikke så kommer de ikke til å sette igang storaksjoner med det aller første.

Hundene må jo ikke stå i karantene på grensa vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som er klar over at hunden blir satt i karantene om man ikke har dokumentasjon fra vet om at kur er tatt? For meg ville det vært et mareritt. Og så lurer jeg på om tollstasjoner på små grensepasseringer har svære anlegg for å sette hunder i karantene? Hvis ikke så kommer de ikke til å sette igang storaksjoner med det aller første.

Det er to karantenestasjoner i Norge, en på Eidsvoll og en i Skiptvedt. Eller, det er mulig den på Eidsvoll er solgt og blir brukt til noe annet, men det var ihvertfall karantenestasjon der frem til nå nylig.

Jeg har aldri blitt sjekket papirene på enda jeg. Har noen andre? Selv når jeg har blitt stoppet og de sjekket bilen så satt hundene der og glodde på tollerne. Nå har jeg de alltid i orden men jeg lurer jo på om det blir sjekket..

Jeg har blitt bedt om papirer en gang, men det er så lenge siden at det var før krav om markkur. Jeg hadde selvsagt ikke med meg noe, så tolleren ble små-snurt, så jeg sa hun kunne få sjekke chippene jeg. Hun ville ikke det hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som er klar over at hunden blir satt i karantene om man ikke har dokumentasjon fra vet om at kur er tatt? For meg ville det vært et mareritt. Og så lurer jeg på om tollstasjoner på små grensepasseringer har svære anlegg for å sette hunder i karantene? Hvis ikke så kommer de ikke til å sette igang storaksjoner med det aller første.

Men må de det da?

Første gangen vi var med hundene i Estland, hadde min veterinær gitt meg feile opplysninger.

Så vi gav ormekuren selv, og ikke hos veterinær før hjemreise.

Når vi da kom i tolla på Gardermoen, så ble jo dette oppdaget, men det var aldri snakk om noen karantene.

Tollerne tilkalte veterinær, ansatt i Mattilsynet, som gav ormekur, og vips så var alt greit.

Veldig hyggelig veterinær, han fortalte at man kunne gjøre akkurat det samme om man kom med bil og ble stoppet i tolla.

Men man måtte da dekke utrykkning for veteriæren.

Regninga vår var på 1500 kroner for 2 x ormekur.

Og jeg lærte at jeg ALDRI skal høre på veterinæren mer, men sjekke slike ting selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som er klar over at hunden blir satt i karantene om man ikke har dokumentasjon fra vet om at kur er tatt? For meg ville det vært et mareritt. Og så lurer jeg på om tollstasjoner på små grensepasseringer har svære anlegg for å sette hunder i karantene? Hvis ikke så kommer de ikke til å sette igang storaksjoner med det aller første.

Det er vel egentlig ikke værre enn at man burde kunne snu, kjøre til en klinikk, gi pilla og komme tilbake? Sånn praktisk sett i hvertfall... Siden man kan gi pilla samme dag liksom.

Jeg synes også det er betenkelig at en periode måtte man ta med en hundebæsj til analyse for å få lov til å kjøpe ormkur, mens man idag skal pøse på før man drar og når man kommer tilbake 2 dager senere... Men så er det slik at det er snakk om orm, ikke bakterier. Dvs at det er ingen bakterier som driver celledeling og kan utvikle resistente mutasjoner. Så lenge man gir nok og alle egg og alt dør, så utviles ikke immunitet. Om det ikke er noe der, så skal det vel egentlig ikke gjøre noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke værre enn at man burde kunne snu, kjøre til en klinikk, gi pilla og komme tilbake? Sånn praktisk sett i hvertfall... Siden man kan gi pilla samme dag liksom.

Den skal vel gis minst 24 timer før - ergo må man da snu og bli igjen i Sverige et døgn før man får reise inn i Norge - hvis jeg ikke tar helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Regjeringen gir ikke støtte for veterinærdrift der oppe, og det er ingen som kan holde en veterinærbedrift "i live" der oppe uten statssubsidier. Til det er det for lite hunder (trossalt). Det er forøvrig ikke lovlig med katter, og generelt forbud mot hold av smådyr (selv om det innimellom godtas kaniner, hamster osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...