Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv - tips på vilken som kan passa min hund.


Iza
 Share

Recommended Posts

Jag har en boxer tispe som nu har passerat året och jag har tänkt att börja använda kløv på henne.

Hunden har varit hos veterinär på HD och spondylose undersökning och allt såg bra ut. Hon är storväxt för att vara tispe och väger lite över 30 kg.

Vill gärna ha lite tips på vilken sorts kløv som hade passat henne, hur mycket vikt man ska börja med och hur långa turer man bör ta i början.

Tacksam för svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett bare to typer kløv, uavhengig av hundens fasong. Det er 'billige' dårlige kløver også er det gode kløver. Go passform og ballanse i kløven er viktig. En kløv som bare henger og slenger og ikke følger kroppen godt må hunden bruke mye mer energi på og ballansere og det er mye mer belastende til ledd.

Jeg anbefaler kløven fra seleverkstedet(togo kløven) eller kløven fra nes sledeverksted (aktiv kløven)

Jeg har selv hatt flere forskjellige "billig" kløver (skriver billig i hermetegn fordi de er som regel ikke så billige de heller) og har aktivkløven fra nes sledeverksted nå og det er milevis med forskjell. Nå spørs det selvfølgelig hvor mye man bruker det og sånnt, men feks aktiv kløven koster 1-300 kr mer enn de typiske 'billig' kløvene (kennel, gresshoppa osv) og er mye bedre.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Laikakløven ja, både den originale (til boxeren) og lettvektutgaven til salukien. Jeg har ikke brukt de som er nevnt i første svaret her, men har alltid hørt bare positivt om de. Leser man litt her og der så er det disse tre kløvene som går igjen når det kommer til kvalitet og passform.

Den ene Laikakløven min er 20 år gammel. Den er ikke veldig mye brukt, men den er da brukt med (u)jevne mellomrom på seks ulike boxere. Og den er hel og pen enda den.

Jeg liker at kløvsekkene er romslige. Selv om jeg ikke har mer vekt enn 6-7 kilo så vil jeg ha plass i sekkene. Mange av disse "billigkløvene" (som nevnt heller ikke trenger å være billig), har så små sekker. For det første ser det feil ut på hunden i mine øyne og for det andre rommer de så ufattelig lite.

Jeg limer inn noe jeg skrev tidligere en gang: Jeg syns veskene til Ruffwear er alt for må. Som et eksempel så har jeg funnet ut av at den rette størrelsen i Ruffwear og Laikakløv til min boxertispe rommer henholdsvis 12 og 30 liter. Altså veldig stor forskjell på veskestørrelsen.


Selv om jeg heller ikke bruker så mye vekt når jeg er på tur så liker jeg godt at det er god plass i veskene. Da får jeg plass til ekstra turklær til meg selv + vann, kaffe etc. Jeg går jo bare dagsturer og ikke lange overnattingsturer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt noen dårlige kløver som har revna ved bare å bære en halv liter vann... Så om du skal ha en kløv, ville jeg lagt penger i det som Malamuten sier over her. Få tak i en skikkelig kløv som er slitesterk og ligger godt på hunden. Ville gått for en fra Seleverkstedet etc.. Har ikke der ifra selv, men har brukt de til masse annet og er super fornøyd.

Edit: bomma på navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som tenker at det er litt bortkasta å legge masse penger i en kløv til en hund som bare er 1 år gammel? For det første vil vel hunden legge seg ut en hel del (og det er vanskelig å si hvor mye), og for det andre skal den vel egentlig ikke belastes noe særlig ennå, uansett? Hvorfor haster det?

Jeg tar forbehold om at jeg ikke har noen som helst peiling på vekstkurven til boxere, og innrømmer glatt at jeg definitivt kaster stein i glasshus. Vi kjøpte fin, dyr kløv til hunden vår når han var 18 mnd gammel; og gikk ganske kjapt over fra plastposer og joggesko i taskene (for at han skulle venne seg til hvor stor plass man tar med fyllt kløv) til å fylle på med tyngre saker som fór til ham og oss. Vi tenkte vi var lure som kjøpte en kløv som var hakket større enn den som passet perfekt, og vi kjøpte attpåtil en som hadde en hel del innstillinger (fra Nes Sledeverksted, neste gang blir det Laika eller aller helst Togokløven fra Seleverkstedet). Vi tenkte at den ville passe fin-fint selv når han ble voksen. Vel. Altså. Den kløven er litt i knappeste laget, altså, selv om hunden i en alder av 3,5 år ikke har lagt seg ut mer enn 1-2 kilo siden kløven var ny og for stor :P

Jeg vet ikke hvor mye boxere legger seg ut, hvor mye av problemet som ligger i mer pels på saken vår, eller hvor mye/lite tisper legger seg ut i forhold til hanner. Men nå som vi har en ung tispe tenker vi å bare låne kløv for å prøve på iblant, og vente til hun i alle fall bikker 2 år før vi legger penger i kløv, sånn for sikkerhetsskyld :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har kjøpt kløv når bikkja har vært rundt et års alder og det har ikke vært noe problem. Men det kan godt hende at det er raseavhengig. Begge malamutene har vært rimelig færdig med voksing tidlig, noe har de jo lagt seg ut i bredden, men ikke mer enn at kløven har passet fint fordi. Noe innstilling er det jo på både bukreim og i front. og de fleste lager jo ikke kløv for alle kg's klasser. Man kan jo også kjøpe noe billig brukt opplegg på finn om man er usikker og bruke til tilvenning også heller investere i noe skikkelig når hunden er voksen. Hadde jeg skulle ventet til Kodak var ferdig før jeg kjøpte kløv så hadde jeg ikke kunne starta før han var nesten 4 år, og da hadde jeg jo mista 2 sessonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Laikakløven og skal ikke ha noe annen enn den. Den er dyr, men jaggu er den slitesterk også. Den jeg har nå må minst være 15 år gammel og ble kjøpt inn til forrige hunden min, som dessverre ikke fikk brukt den noe særlig p.g.a HD.

Også var jeg så heldig at den passet perfekt til hunden jeg har nå.

Nå fikk jeg lyst til å ta en kløvtur i løpet av helgen :D

http://s1204.photobucket.com/user/Mardina2/media/009-7_zps726501b4.jpg.html'>009-7_zps726501b4.jpg

http://s1204.photobucket.com/user/Mardina2/media/007-7_zps326ee9b4.jpg.html'>007-7_zps326ee9b4.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er det bare jeg som tenker at det er litt bortkasta å legge masse penger i en kløv til en hund som bare er 1 år gammel? For det første vil vel hunden legge seg ut en hel del (og det er vanskelig å si hvor mye), og for det andre skal den vel egentlig ikke belastes noe særlig ennå, uansett? Hvorfor haster det?

Jeg tar forbehold om at jeg ikke har noen som helst peiling på vekstkurven til boxere, og innrømmer glatt at jeg definitivt kaster stein i glasshus. Vi kjøpte fin, dyr kløv til hunden vår når han var 18 mnd gammel; og gikk ganske kjapt over fra plastposer og joggesko i taskene (for at han skulle venne seg til hvor stor plass man tar med fyllt kløv) til å fylle på med tyngre saker som fór til ham og oss. Vi tenkte vi var lure som kjøpte en kløv som var hakket større enn den som passet perfekt, og vi kjøpte attpåtil en som hadde en hel del innstillinger (fra Nes Sledeverksted, neste gang blir det Laika eller aller helst Togokløven fra Seleverkstedet). Vi tenkte at den ville passe fin-fint selv når han ble voksen. Vel. Altså. Den kløven er litt i knappeste laget, altså, selv om hunden i en alder av 3,5 år ikke har lagt seg ut mer enn 1-2 kilo siden kløven var ny og for stor :P

Jeg vet ikke hvor mye boxere legger seg ut, hvor mye av problemet som ligger i mer pels på saken vår, eller hvor mye/lite tisper legger seg ut i forhold til hanner. Men nå som vi har en ung tispe tenker vi å bare låne kløv for å prøve på iblant, og vente til hun i alle fall bikker 2 år før vi legger penger i kløv, sånn for sikkerhetsskyld :)

Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe kløv før hunden kan bære skikkelig, så jeg venter også til de er forholdsvis utvokst. Men jeg tilvenner ikke kløven heller da :P Jeg putter litt vekt i kløven og går tur. Men det er verdt å huske på at seleverkstedet ikke lager kløver om vintern og har litt bestillingstid. Når det gjelder polardotten din, så vil jeg tippe pelsmengde har mer å si enn de 1-2 kg. Ekko har lagt seg ut minst 5 kg siden han fikk kløven (da var han vel rett under 2 år) og den passer fortsatt fint.

Jeg har fra seleverkstedet, og det blir definitivt det til valpen også når han blir halvannet/2 år gammel. Jeg har ikke funnet noe annet jeg syns sitter like bra på hunden og er såpass solid. Kennelkløv som jeg hadde til forrige hunden min vil jeg ihvertfall aldri kjøpe igjen. Drittkløv. Samme med Ruffwearkløven som mange syns er så fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du lettkløv til mynden? Spør av nysgjerrighet. :P

Helt tilfeldig. Jeg har fått kløven av noen og den viste seg å passe perfekt til lukisen. Jeg er litt engstelig for å bruke kløv med særlig vekt i på henne grunnet den smale kroppsfasongen og ryggraden som "stikker ut". Er redd for gnagsår. Det meste hun har båret er 3-4 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tilfeldig. Jeg har fått kløven av noen og den viste seg å passe perfekt til lukisen. Jeg er litt engstelig for å bruke kløv med særlig vekt i på henne grunnet den smale kroppsfasongen og ryggraden som "stikker ut". Er redd for gnagsår. Det meste hun har båret er 3-4 kilo.

Får mynder lettere gnagsår av kløv enn andre raser?

Tenker jo de fleste settere foreks er jo ofte tynnere enn mynder med ryggraden stikkende ut, og de får vel ikke gnagsår?

Jeg har veldig lyst på kløv til hjortehunden når hun blir pittelitt eldre, og tenker da hun burde klare å bære mer enn 3-4 kg tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som tenker at det er litt bortkasta å legge masse penger i en kløv til en hund som bare er 1 år gammel? For det første vil vel hunden legge seg ut en hel del (og det er vanskelig å si hvor mye), og for det andre skal den vel egentlig ikke belastes noe særlig ennå, uansett? Hvorfor haster det?

Jeg tar forbehold om at jeg ikke har noen som helst peiling på vekstkurven til boxere, og innrømmer glatt at jeg definitivt kaster stein i glasshus. Vi kjøpte fin, dyr kløv til hunden vår når han var 18 mnd gammel; og gikk ganske kjapt over fra plastposer og joggesko i taskene (for at han skulle venne seg til hvor stor plass man tar med fyllt kløv) til å fylle på med tyngre saker som fór til ham og oss. Vi tenkte vi var lure som kjøpte en kløv som var hakket større enn den som passet perfekt, og vi kjøpte attpåtil en som hadde en hel del innstillinger (fra Nes Sledeverksted, neste gang blir det Laika eller aller helst Togokløven fra Seleverkstedet). Vi tenkte at den ville passe fin-fint selv når han ble voksen. Vel. Altså. Den kløven er litt i knappeste laget, altså, selv om hunden i en alder av 3,5 år ikke har lagt seg ut mer enn 1-2 kilo siden kløven var ny og for stor :P

Jeg vet ikke hvor mye boxere legger seg ut, hvor mye av problemet som ligger i mer pels på saken vår, eller hvor mye/lite tisper legger seg ut i forhold til hanner. Men nå som vi har en ung tispe tenker vi å bare låne kløv for å prøve på iblant, og vente til hun i alle fall bikker 2 år før vi legger penger i kløv, sånn for sikkerhetsskyld :)

Nej de haster absolut inte, ville bara höra mig för vad folk med erfarenhet av kløv hade för synpunkter på de olika sorterna då jag aldrig har brukt kløv själv. När vi väl invisterar i en så vill vi ju ha kvalite :) Hon är ju som sagt bara lite över året men tror inte hon skulle ta illa av att ha en kløv på sig med lite vikt i om några månader.

Jag bugar och bockar för alla svar jag har fått, tack så mycket allihop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke fått noe gnagsår. I motsetning til en setter så har ikke en korthåret saluki noe fett mellom huden og ryggraden. Dermed er jeg redd for at det raskere kan bli gnagsår eller vondt for henne.

Lettlkløven har kun en bukreim. Den er laget i et tynnere materiale om jeg ikke tar feil (orker ikke sjekke nå da kløvene ligger i garasjen).

Jeg tror boxerens kløv er på 30 L. Det er ingen liten kløv, men den rekker omtrent til albuene. Den sitter godt på henne og jeg syns ikke den er stor. Hun veier ca 30 kg. Jeg hadde en boxer på 40 kg en gang og han hadde størrelsen over denne her. Lettkløven er i Small tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare lufte en tanke? :-)

Jeg lurer på hvorfor alle kløvene man anser som gode har brystreim på tvers og ikke er laget med y-reim i front? :-)

Jeg aner ikke. Selv om jeg lar mine trekke med kløv på (trekke som i at jeg går bak med magebelte og strikk) så er det jo begrenset hvor mye de trekker. Jeg hadde ikke latt de trekke pulk eller noe veldig tungt vha kløven. Den er nok ikke designet for det.

Red: Må skrive litt mer. Det som gjør en kløv god avhenger av flere ting. Ikke minst at den skal være enkel å ta av og på. Med Y-reim i front vil det bli mye mer knotete å få av og på, særlig når kløven er pakket med mange kilo. Jeg har blant annet prøvd Kennel sin klv. Den har forsåvidt også brystreim, men den har jo hundre andre reimer. Det var så tungvint med alle reimene at jeg ikke ville hatt en slik for alt i verden. Kløven kunne jo ikke løftes av bikkja, men bikkja måtte tres ut av reimene. Helt idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsestabell Laika hundekløv

Finn riktig størrelse til din hund! Riktig høyde måler du fra skulder og ned.

En hund oppnår full størrelse og vekt etter ca. 1 1/2 år. Det vil si at hunden kan begynne å bruke kløv etter ca 1 1/2 år. Den oppnår imidlertid ikke fysisk og psykisk styrke før etter 3-4 år, derfor må man være forsiktig med å belaste hunden de første årene den bruker kløv. En bør ikke overstige 1/3 av hundens normale vekt i last før hunden er blitt 2 år. En bør ikke overstige 1/2 av hundens vekt som maks lastevekt. Lasten økes gradvis fra hunden er 2 år.

.Størrelse Original kløv Vekt hund Høyde hund
15 L
12-16 kg
Inntil 45 cm
20 L
16-22 kg
Inntil 55 cm
30 L
22-30 kg
Inntil 65 cm
40 L
30-40 kg
Inntil 70 cm
50 L
40 kg og større
Over 70 cm

Sportskløv Vekt hund Høyde hund Small
16-22 kg
Inntil 55 cm
Medium
22-30 kg
Inntil 65 cm
Large
30-40 kg
Inntil 70 cm

Ut fra Laikas størrelsestabell ser det ut til at jeg har helt riktig størrelse til mine to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Kan jeg bare lufte en tanke? :-)

Jeg lurer på hvorfor alle kløvene man anser som gode har brystreim på tvers og ikke er laget med y-reim i front? :-)

Fordi stabilitet er viktig, og en god brystreim på tvers, etter mitt syn, gir en bedre stabilitet enn de med "Y-reim" forran som jeg har sett. Kløven er heller ikke designa for å trekke, men om hunden trekker med den får du ikke problemet med at den vannrette brystreima trekkes opp mot strupen og hindrer luftveiene, som du kan med dårlige seler med vannrett brystreim fordi selve kløven, og vekta i den, stabiliserer. De beste og mest stabile kløvene syns jeg også har to reimer under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare lufte en tanke? :-)

Jeg lurer på hvorfor alle kløvene man anser som gode har brystreim på tvers og ikke er laget med y-reim i front? :-)

For det første så vet jeg ikke om mer enn 1 kløv som har y reim forran, det kan jo ha litt og si, for det andre tror jeg det er mindre stabilt med y reim. Sånn ellers så kunne jeg godt ha tenkt meg kløv med y reim iom at Varga gjerne trekker som en helt med mindre hun går løs.. Sånn utover det at hun trekker er det ikke behov for y reim heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...