Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp!?


Jaktprat
 Share

Recommended Posts

Heisann. Vi vurderer å anskaffe oss valp nå til sommeren, men blir ikke helt enige med oss selv hva vi skal ha. Vi vil helst ha en jakthund og fuglebikkje står mye i fokus på oss nå, og da serlig Irsk setter, noe som vi har hørt kan være den perfekte fuglehund.

Greia er at vi ønsker oss en bikkje som vi kan kombinere jakt og familieliv med. Ønsker en bikkje som kan gå løs rundt hjemme mens vi er tilstede uten å stikke, en som på en måte skiller jakt og fritid. Vi vet mye om bikkjer, og vet at dette er mye av hva du lærer den opp til selv, men noen raser er jo vanskeligere enn andre.

Noen som har tips til forskjellige raser, oppdrettere eller bare har generell info om jakt med hund? Dette er første gangen vi skal få oss bikkje på egenhånd, altså etter vi flyttet ut hjemmefra. Ellers er vi oppvokst med bikkje hele livet.

Håper noen kan hjelpe oss på letingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settere har gjerne veldig stor radius, har dere tenkt noe over hva dere synes om det? Ellers så tror jeg alle setterne kan være en "perfekt fuglehund" (hva legger du i det?), det er ganske like raser. Flotte hunder :) Hva slags str og pelstype ønsker dere feks på hunden? Settere er generelt veldig snille og omgjengelige hunder som går godt overens med andre hunder og er veldig positive, så om det er hunden for dere anbefaler jeg en setter :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om rasen selv, men ei jeg studerer med vil ha jaktcocker. Og etter det jeg har skjønt er det til kombinert jakt og annen lydighetsbruk. Noe å undersøke kanskje?

Hmm, interessant! Enda en ny rase å vurdere, skumleste kjapt på nettet nå, og virker som en interessant hunderase. Kanskje litt liten i størrelse etter min smak, men nå elsker jeg store bamsebikkjer, og det er jo ikke akkurat fuglebikkjer :ahappy:

Tusen takk for svar forresten, skal undersøke det mer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interessant! Enda en ny rase å vurdere, skumleste kjapt på nettet nå, og virker som en interessant hunderase. Kanskje litt liten i størrelse etter min smak, men nå elsker jeg store bamsebikkjer, og det er jo ikke akkurat fuglebikkjer :ahappy:

Tusen takk for svar forresten, skal undersøke det mer :)

Du har jo springer spaniel også da som er litt større (aner ikke hvordan det er med jaktlinjer osv på rasen da).. Men du sier gå løs uten og stikke av, både vorsteh, alle setterne og breton av de jeg har møtt kan være i nerheten om man har pause osv, men når man begynner og gå så stikker de på jakt, naturlig nok. Det er jo det de er laget for, og det instinktene sier at de skal gjøre, så liten sansynlighet for at du får mye selskap på tur mens bikkja er løs. Der er nok spanielene litt bedre, og kanskje generellt en bedre allround jakthund om enn litt dårligere på fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva innbærer det at dere "jakter på alt"? Inkluderer det hare? Vi har jo tre flotte norske harehundraser som har behov for at flere får øynene opp for dem. Snakker selvsagt om hygenhund, haldenstøver og dunker. Hvis dere vurderer elghunder så har vi jo to norske elghundraser: norsk elghund sort og norsk elghund grå.

Må jo slå et slag for de norske rasene. :ahappy::aww:

Når det gjelder fuglehunder så er det jo en del å velge mellom, f.eks. pointer, breton, vorsteh, münsterländer, setter osv. De har jo både likheter og forskjeller seg i mellom, og man må jo forsøke å finne rasen som passer best til ønsket bruksområde og ellers i hverdagen.

Er ikke så fryktelig mange jakthund/fuglehundeiere her på forumet, men det finnes noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settere har gjerne veldig stor radius, har dere tenkt noe over hva dere synes om det? Ellers så tror jeg alle setterne kan være en "perfekt fuglehund" (hva legger du i det?), det er ganske like raser. Flotte hunder :) Hva slags str og pelstype ønsker dere feks på hunden? Settere er generelt veldig snille og omgjengelige hunder som går godt overens med andre hunder og er veldig positive, så om det er hunden for dere anbefaler jeg en setter :D

At de har en stor radius kommer nok til å bli anderledes enn de andre hundene jeg har hatt, men min samboer har erfaring med gordon settere fra tideligere, og det er nok han som er den mest aktive innen jakt. Så trur det kan gå helt greit! Enest

"perfekt fuglehund", hehe, teit skrivd. Men begge vi har hat kjennskap eller eid Gordon setter tideligere, og erfart at noen av disse kan være litt nervøse, både når det kommer til nye mennesker, dyr i skogen og andre hunder. Men det også er jo mye av hva de blir vandt med dra oppveksten selvfølgelig, men har sett mye mindre nervøsitet bladt de Irske :)

Vi er begge fan av langhårede og litt større type bikkje, ville nok ikke skaffet meg en dachs.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settere har gjerne veldig stor radius, har dere tenkt noe over hva dere synes om det? Ellers så tror jeg alle setterne kan være en "perfekt fuglehund" (hva legger du i det?), det er ganske like raser. Flotte hunder :) Hva slags str og pelstype ønsker dere feks på hunden? Settere er generelt veldig snille og omgjengelige hunder som går godt overens med andre hunder og er veldig positive, så om det er hunden for dere anbefaler jeg en setter :D

At de har en stor radius kommer nok til å bli anderledes enn de andre hundene jeg har hatt, men min samboer har erfaring med gordon settere fra tideligere, og det er nok han som er den mest aktive innen jakt. Så trur det kan gå helt greit! Enest

"perfekt fuglehund", hehe, teit skrivd. Men begge vi har hat kjennskap eller eid Gordon setter tideligere, og erfart at noen av disse kan være litt nervøse, både når det kommer til nye mennesker, dyr i skogen og andre hunder. Men det også er jo mye av hva de blir vandt med dra oppveksten selvfølgelig, men har sett mye mindre nervøsitet bladt de Irske :)

Vi er begge fan av langhårede og litt større type bikkje, ville nok ikke skaffet meg en dachs.

Takk for svar! :)

Jeg kjenner ikke til gordonsettere, men vil tro at om man finner gode linjer som fokuserer på godt gemytt og god mentalitet så finner dere trygge hunder :) Jeg har min tredje og fjerde ES nå, og alle utenom en har vært veldig sosiale og generelt trygge hunder, både når det gjelder mennesker og feks andre hunder :) Den ene som ikke var sånn var en omplasseringshund og jeg mistenker at han ikke hadde hatt det så bra.

Hva er viktigst for dere å jakte? Hva har dere størst mulighet til å jakte feks? Hvis det ikke spiller noen rolle ville jeg sett på hva slags egenskaper dere ønsker og synes er viktige i en hund, og så funnet den jakthundrasen som passer best i forhold til de kravene :)

Hvis det ikke blir setter, hva med jaktgolden eller jaktlabrador? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra min korte erfaring med fuglehund som eier av munsterlander og aktiv i raseklubben så kan jeg jo slå et slag for dem. Det er veldig allsidige hunder som ikke bare brukes på fugl selvom hovedandelen av norske eiere har dem som rene fuglehunder. Dersom du ønsker kan jeg sette deg i kontakt med en kar som bruker munsteren sin veldig allsidig.

De er naturlig gode apportører og mange deltar på apportprøver og gjør det bra. Lydighet er det også noen som driver med, men klart det ikke er hunden du satser på elite med selvom det er fullt mulig. Jeg vet om en som har opprykk til elite i Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at vi ønsker oss en bikkje som vi kan kombinere jakt og familieliv med. Ønsker en bikkje som kan gå løs uten å stikke, en som på en måte skiller jakt og fritid. Vi vet mye om bikkjer, og vet at dette er mye av hva du lærer den opp til selv, men noen raser er jo vanskeligere enn andre.

Hei

De fleste jakthunder vil jakte når de er løse, de vil som regel ikke rusle foran deg på stien ....så om du ønsker en hund å gå tur sammen med (dvs se hunden hele tiden) er ikke jakthund veien å gå. Noen unntak har man selvsagt.

Det er forskjell på å jakte og stikke av. Jeg har selv fuglehunder og ut fra de jeg uttaler meg. Jeg kan svært lite om de andre jakthundene. En fuglehund vil som regel ta seg noen runder, men den skal holde kontakt og komme jevnlig innom. Men en har selvsagt de som tar seg en tur og blir borte 15-30min (det kaller jeg å stikke av). At hunden er ute av synet 5-10 min er ganske normalt.

Det jeg vil anbefale dere er å finne ut hva dere vil jakte og deretter finne rase. En hund lever 10-15 år og kjedelig å kjøpe feil rase

Om dere vil jakte fugl er fuglehund et naturlig valg. Der har du mange raser å velge mellom, bla Irsk Setter.

Hva som er den perfekte fuglehunden er det mange meninger om. Det som er like viktig som rase er å sjekke linjer, helse og jaktegenskaper.

Sjekk ut hva som er av lokal jeger fiske foreninger og om det eks er fuglehund klubber i nærheten? Der kan man være aktiv og lære masse om jakt med fuglehund. Det er dessverre ikke bare å kjøpe en hund og så er den fiks ferdig. Det krever litt trening å få en god jakthund. Mye smarte tips man lærer for å få en best mulig hund. Gjelder ikke bare dressur, men hvordan man skal gå på jakt. Kort eks er at de aller fleste går for fort, slik at hunden ikke får nok tid til å avdekke terrenget. Man skal tenke på vind når man går, det er forskjell på motvinds og medvinds søk for en hund.

Om du bor i nærheten av Oslo er det lørdag 4.mai Norges største utstilling for fuglehunder. Her kommer det rundt 200 hunder av ulik rase. Her kan du se de ulike hundene og komme i kontakt med kunnskapsrike mennesker. Se www.fellesutstillingen.com

Så igjen, mitt råd er å finne ut hva dere vil jakte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en jakthund med liten radius er vel spaniels det alternativet du sitter med. I Norge brukes cocker spaniel og engelsk springer spaniel av jaktlinjer. Det finnes noen oppdrettere av disse i Norge, men kanskje flere i Sverige. Spaniels er vel avlet fram for jakt i vilttette områder, og støter ut både fugl og hårvilt innenfor skuddhold (20-30 meter). Det fungerer sikkert i litt mindre vilttette områder også, men du får jo ikke dekket like mye terreng som med en stående fuglehund. Men det er jo en jaktform med mye action da, der man hele tiden må være klar.

Retriever har jo også liten radius, men de jobber etter skuddet, så er ikke helt på lik linje med de andre jakthundene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...