Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Korthårshunder røyter. Hvis hårene ikke falt av, hadde de vokst seg lange. Nakenhunder, strihårshunder og "ullhunder" røyter betydelig mindre enn andre raser.

Skrevet

Har ikke du laget rimelig mange rasevalg-tråder nå? Har du ikke kommet noe nærmere valget enda, du har jo fått mange tips og lange utredninger om diverse raser. Trodde du hadde landet på greyhound (?)

• Like 2
Skrevet

Alle raser (utenom nakenhund) som ikke røyter har en del pelsstell, de må enten klippes eller nappes. Altså krøllete eller strihåret pels. Det er også disse som stort sett i noen særlig grad er allergivennlige. Alle korthårede hunder røyter, men det er klart at de som har tynn pels mister mindre hår enn de med tykk pels. Altså en labrador mister mer pels enn en greyhound for eksempel.

Skrevet

Burde man ikke se på mer enn bare røytinga? Kanskje en nakenhund ikke passer inn eller en puddel er helt feil på andre nivåer...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Guest Yellow
Skrevet
Mexikansk nakenhund! Kortere hår finner du ikke :ahappy:

Problemet er jo bare at TS såvidt jeg husker har laget tråder tidligere om at hunden er nødt til å måtte stå ute? eller "hundegårdshund", og vært vurdert fryktelig mange raser, så dette forvirrer meg veldig.

Men som nevnt, hunderaser som ikke røyter eller svært lite kreves det også mye pelsstell med, man får ikke både i pose og sekk.

Skrevet

Jeg vingler masse fram og tilbake når det gjelder rasevalg og hva jeg legger mest vekt på hos en hund. Jeg skjønner trådstarter veldig godt, jeg! Og hadde det eksistert en lang liste med korthåra hunder som ikke røyta, så hadde jeg helt sikkert valgt rase fra den!

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...