Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

Artig å lese at stresset fortsatt har blitt bedre!

Jeg skulle mer enn gjerne hatt Mezzi på besøk og vært med ham i virkeligheten, men akk, Trondheim og Bergen er liksom for langt unna hverandre :( Ser ikke ut som at jeg skal til Bergen med det første heller :(

Vedr bitinga syns jeg sånt er så vanskelig å si noe om uten å se det selv, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Artig å lese at stresset fortsatt har blitt bedre!

 

Jeg skulle mer enn gjerne hatt Mezzi på besøk og vært med ham i virkeligheten, men akk, Trondheim og Bergen er liksom for langt unna hverandre :( Ser ikke ut som at jeg skal til Bergen med det første heller :(

 

Vedr bitinga syns jeg sånt er så vanskelig å si noe om uten å se det selv, dessverre.

Mindre og mindre stress for hver dag som går :D

Bitingen er det store problemet og vi skjønner bare ikke hva det er...

Trondheim er langt ja :( fått tilbud om hjelp fra lappehiet men er et stykke til Haugesund også :/

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Alvorlig talt!

Du mener ikke seriøst at du skal sende han avgårde til andre for at de ska korrigere problemene?

Den hunden er vel strengt tatt stressa nok om han ikke skal skyfles hit og dit.

Dette er noe DU må jobbe med, og ta kontakt med en vettug klubb, eller hundeskole eller whatever i nærheten av der du bor og begynn å jobb med problemet.

At en hund tyr til biting når den blir korrigert eller dulta borti kan komme av flere ting, den mest vanlige - på litt forsiktige hunder som er litt sjenerte - er rett og slett forsvar. Hvilket igjen indikerer at han kanskje har blitt korrigert feil, urettferdig, for hardt eller lignende. Og med tanke på at han kanskje ikke har fått mest sosialisering osv. i oppveksten så kan jeg levende forestille meg at aktivitetsnivået (les stresset) hans har blitt ett irritasjonsmoment og så har han fått korrigering i affekt heller enn i opplæringsøyemed. Så har han kanskje ikke skjønt hvorfor, blitt redd og da er det lett å ty til tenna.

Og helt ærlig, dette er ikke noe jeg synes man skal sende bort hunden for å fikse - dette er jo noe man må jobbe med selv. Punkt en er jo da å la være å skremme han så han synes han må bite, dernest får hjelp til å finne andre veier til målet av andre - f.eks. via kurs hos vettuge mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt!

Du mener ikke seriøst at du skal sende han avgårde til andre for at de ska korrigere problemene?

Den hunden er vel strengt tatt stressa nok om han ikke skal skyfles hit og dit.

Dette er noe DU må jobbe med, og ta kontakt med en vettug klubb, eller hundeskole eller whatever i nærheten av der du bor og begynn å jobb med problemet.

At en hund tyr til biting når den blir korrigert eller dulta borti kan komme av flere ting, den mest vanlige - på litt forsiktige hunder som er litt sjenerte - er rett og slett forsvar. Hvilket igjen indikerer at han kanskje har blitt korrigert feil, urettferdig, for hardt eller lignende. Og med tanke på at han kanskje ikke har fått mest sosialisering osv. i oppveksten så kan jeg levende forestille meg at aktivitetsnivået (les stresset) hans har blitt ett irritasjonsmoment og så har han fått korrigering i affekt heller enn i opplæringsøyemed. Så har han kanskje ikke skjønt hvorfor, blitt redd og da er det lett å ty til tenna.

Og helt ærlig, dette er ikke noe jeg synes man skal sende bort hunden for å fikse - dette er jo noe man må jobbe med selv. Punkt en er jo da å la være å skremme han så han synes han må bite, dernest får hjelp til å finne andre veier til målet av andre - f.eks. via kurs hos vettuge mennesker.

Jeg har ikke sagt noen skal jobbe med det. Var snakk om at de skulle se på han og oppførselen hans. For å veilede meg i hvordan vi skal ta tak i det. Er selvfølgelig ingen andre enn jeg og min samboer som skal jobbe med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Woha! Se der! :D er helt klart en mulighet ja :D

Jeg har ikke sagt noen skal jobbe med det. Var snakk om at de skulle se på han og oppførselen hans. For å veilede meg i hvordan vi skal ta tak i det. Er selvfølgelig ingen andre enn jeg og min samboer som skal jobbe med det!

Men du skriver jo at det er en mulighet å sende han til Haugesund?

Jeg tror ikke det vil gavne Mezzi at du sender han alene til Haugesund for at fremmede skal se hvordan han reagerer på korrigering - han blir ikke noe mer sikker på om livet er kult av det. I mine øyne er det særdeles urettferdig mot hunden.

Mitt råd - finn noen med kompetanse der dere bor, og frem til dere finner det så vil jeg anbefale dere å lære Mezzi å gjøre riktig valg ved at han får belønning for korrekt oppførsel - alternativt - timeout når han ikke oppfører seg.

Velg dine kamper med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skriver jo at det er en mulighet å sende han til Haugesund?

Jeg tror ikke det vil gavne Mezzi at du sender han alene til Haugesund for at fremmede skal se hvordan han reagerer på korrigering - han blir ikke noe mer sikker på om livet er kult av det. I mine øyne er det særdeles urettferdig mot hunden.

Mitt råd - finn noen med kompetanse der dere bor, og frem til dere finner det så vil jeg anbefale dere å lære Mezzi å gjøre riktig valg ved at han får belønning for korrekt oppførsel - alternativt - timeout når han ikke oppfører seg.

Velg dine kamper med omhu.

Er det vi bruker nå. timeout og ignorering. Alt ettersom hva han gjør galt. belønner med ros når han gjør det vi vil han skal gjøre.

De jeg har vært borti her i Bergen har jeg ikke tiltro til da de har sagt mye rart om hvorfor mezzi er som han er. Derfor er haugesund et alternativ.

Og så er det nå ikke sånn at jeg bare sender han med en ukjent person til et ukjent sted. Men når noen muligheter byr seg må det være lov å vurdere det uten at det betyr at det er det man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har blitt tilbudt hjelp av Eva, går det an at du tar hurtigbåten ned til henne en helg for at hun kan se på ham med litt andre øyne sammen med deg? Hun kjenner jo både rasen og ikke minst Mezzis linjer. Har tatt den båten med hund flere ganger, og aldri vært noe stress det.

Min teori er iallefall at Mezzi trenger klare rammer og forventninger, men ikke nødvendigvis vha korrigering. Ser det på min i alle fall, å gå inn å skulle korrigere ham hvis vi klinsjer gjør ting bare verre, både vi og han har det triveligere og læringa blir bedre med å heller gå noen skritt tilbake og legge opp til samarbeid. Mezzi trenger at dere er klare og stødige, men mest av alt trygge.

Hvis det vi har hørt om/fra tidligere eier stemmer har han jo vært helt utelatt fra "flokken" og samhandling med familien, han trenger å lære seg at det er dere som teller nå, at han får trygghet og støtte i dere og at han skal slippe å ta seg av verden på egenhånd. Og med tanke på at stresset stadig bedrer seg tror jeg dere er på vei altså :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er absolutt en måte å gjøre det på å ta båten nedover. Så det er noe vi definitivt skal vurdere.

Ellers er jeg også med på at han trenger klare rammer, trygghet og nærhet.

Det vi ikke skjønner er at han biter i så mange ulike situasjoner. Derfor forstår vi lite av årsaken til bitingen.

men vi prøver å justere måten vi er rundt han på hele tiden for at det skal bli best mulig for han. men noen ganger må man bare være borti han, som når han står med hodet i kattekassen og ikke hører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert prøvd det, men ha et bånd dinglende etter ham i slike situasjoner kanskje? Så kan dere heller dra ham litt vekk (og rose masse når han blir med slik at han skjønner at poenget er å gå vekk) enn å måtte gå og ta ham i halsbåndet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert prøvd det, men ha et bånd dinglende etter ham i slike situasjoner kanskje? Så kan dere heller dra ham litt vekk (og rose masse når han blir med slik at han skjønner at poenget er å gå vekk) enn å måtte gå og ta ham i halsbåndet?

Bånd er flittig brukt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med det egentlig :) Så han glefser uansett om dere er på en båndlengdes avstand?

Ja.. :(

Egentlig har jeg tenkt såpass at det kan være protest fordi han tidligere har gjort som han vil og ikke synes så mye om å bli bestemt over. Siden han har gått ute i luftegård hele sitt liv. Men vet jo ikke om det faktisk er sannheten da.

Bare synes det er så rart. greit at han biter ved korrigering. Men ved kos? alt er så motstridende hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. :(

Egentlig har jeg tenkt såpass at det kan være protest fordi han tidligere har gjort som han vil og ikke synes så mye om å bli bestemt over. Siden han har gått ute i luftegård hele sitt liv. Men vet jo ikke om det faktisk er sannheten da.

Bare synes det er så rart. greit at han biter ved korrigering. Men ved kos? alt er så motstridende hele tiden

Ja :hmm: Med en hund som ikke nylig er gått igjennom av veterinær ville jeg jo tenkt smerter når det er sånn usammenhengende. Men regner vel med at det er sjekket? Tenker på smerter i nakke, rygg etc. Jeg kjenner jo endel i slekta til Mezzi, og alle de jeg har møtt er jo sånne gjennomtrivelige, tillitsfulle vesener (mormor mohkki er jo en levende bamse, kan liksom ikke få nok nærhet hun, dvs, når du har godteri i lomma ihvertfall :lol: )

Ja, altså han er ikke vant til å måtte forholde seg til folk rett og slett, og trenger å få tilliten på plass. Hvilke situasjoner fungerer han godt i da, og hva kan dere bruke fra disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :hmm: Med en hund som ikke nylig er gått igjennom av veterinær ville jeg jo tenkt smerter når det er sånn usammenhengende. Men regner vel med at det er sjekket? Tenker på smerter i nakke, rygg etc. Jeg kjenner jo endel i slekta til Mezzi, og alle de jeg har møtt er jo sånne gjennomtrivelige, tillitsfulle vesener (mormor mohkki er jo en levende bamse, kan liksom ikke få nok nærhet hun, dvs, når du har godteri i lomma ihvertfall :lol: )

Ja, altså han er ikke vant til å måtte forholde seg til folk rett og slett, og trenger å få tilliten på plass. Hvilke situasjoner fungerer han godt i da, og hva kan dere bruke fra disse?

synes egentlig ikke han fungerer godt i noen situasjoner. Det som er så frustrerende. Jeg har ingenting som virkelig kan motivere han og få han til å jobbe. Tror rett og slett vi bare må bruke mer tid og la han finne ut av ting selv. vi er her for å bli liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes egentlig ikke han fungerer godt i noen situasjoner. Det som er så frustrerende. Jeg har ingenting som virkelig kan motivere han og få han til å jobbe. Tror rett og slett vi bare må bruke mer tid og la han finne ut av ting selv. vi er her for å bli liksom

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men sånn som f.eks. kattekassa - om du går rolig bort og tar tak i båndet (altså det som henger etter han) og bare tar han bort UTEN å si noe, uten å nappe, uten å gjøre det til noen form for korrigering - bare ta han bort, bind han rett i timeout og ferdig med det. Ikke snakk til han, ikke se på han og ikke gjør noe nummer ut av det. Bare enkelt, rolig og greit - geleid han inn i timeout. Om han snur seg og biter etter dere da - så er min løsning ett skikkelig tupp i ræva med beskjed om at det kan han drite i. (unnskyld - ikke ta meg helt bokstavelig - men altså - sånt er ikke akseptabelt på en måte, da er det ikke frykt eller redsel. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket om han har vondt noen plass? Mulig du har svart på det tidligere, og at jeg har oversett det, men jeg tror en full sjekk av skjelett og muskelatur hadde vært på sin plass.

Han er sjekket fra topp til tå hos veterinær så er ikke noe sånt.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kjemisk kastrering er den beste avgjørelsen jeg har tatt iforhold til mezzi. Nå både spiser og drikker han som han skal. Er ikke manisk opptatt av lukter og andre hunder.

Vi har fortsatt problemer men jeg ser på mange områder tegn til endring. Han er mer lydhør, han er mer kontaktsøkende mot meg som fører og han virker å være en lykkeligere hund.

Vi har enda en lang vei å gå men fint å se at det er tegn til bedring på veien.

Det absolutt beste med at matlysten hans har økt er at vi har noe å motivere han med i treningssituasjoner. Noen frolic i lommen på tur og vi kan trene kontakt til tross for at det går en hund forbi!

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lenge siden jeg har oppdatert noe her så er vel på tide.

Forrige helg var vi på vårt første sporkurs. Det stod i fare for å ikke skje da mezzi hadde diare i nesten en uke, men heldigvis ble bra til kurset skulle starte. Og det er jeg glad for. Han gikk som en drøm, skulle tro han ikke har gjort annet i hele sitt liv, og dette var hans aller første gang. Godt sporarbeid og dyktig med nesen. Trenger erfaring i å jobbe med sporet og ikke skulle gå å markere og slikt når vi kommer ut av skogen og går langs stien/veien. Det må vi jobbe med.

1236523_10152426680946677_1611040522_n.j

Ellers er det ny veterinærtime imorgen. han har diare igjen. Og sånn skal det ikke være. Han har mer diare enn han har normal avføring, og det til tross for spesialfor som inneholder zoolac og kull... I tillegg sliter han med pusten. Han peser mye mer enn før i tillegg til en "klikkelyd" ved innpust.

Så selv om allmenntilstanden virker å være grei er det på tide å finne ut av dette en gang for alle. Så imorgen skal han inn til en annen veterinær enn vår faste, da hun dessverre har fult. Men de skulle passe på å samarbeide om utredningen og se på dette med 4 øyne og ikke bare 2. Så får vi håpe de kan finne ut av noe som kan hjelpe han.

Iforhold til adferdsproblemene hans varierer det veldig iforhold til hvordan det går. Noen dager er han veldig flink, mens andre dager er det skikkelig ille. Men vi fortsetter å jobbe med det. Fikk en del gode tips på sporkurset fra andre som har vært borti noe lignende. Så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere kom dere på sporkurs. :) Spor er en helt fantastisk aktiviseringsmåte hvor hundene virkelig får brukt seg uten at det er noe særlig press eller krav. Det er SÅ mye positivt med det! De lærer seg å mestre utfordringer, blir mer harmoniske, gjør de mer fokuserte osv. Hvis jeg var deg ville jeg prioritert å bruke mye tid på spor framover. Det kan nok hjelpe dere i andre situasjoner også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere kom dere på sporkurs. :) Spor er en helt fantastisk aktiviseringsmåte hvor hundene virkelig får brukt seg uten at det er noe særlig press eller krav. Det er SÅ mye positivt med det! De lærer seg å mestre utfordringer, blir mer harmoniske, gjør de mer fokuserte osv. Hvis jeg var deg ville jeg prioritert å bruke mye tid på spor framover. Det kan nok hjelpe dere i andre situasjoner også.

Ja, spor skal det bli mye av, om vi bare kan få bukt med helsen hans. Håper de kan finne ut av det snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...