Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Uten at jeg husker akkurat hvorfor så kan de bli veldig dårlige av det!

Om Tulip stikker innom svarer hun nok på hvorfor :)

Random quote - dette er jo bare tull. Og da mener jeg tull.

Trekkhundfolk bruker kombinasjon av vom og hundemat og tørrfor med STOR suksess - og de gir dette samtidig.

Hvorfor skal vi gjøre ting så forbanna vanskelig.

Enits:

Gi vom og hundemat sammen med tørrforet - for gjøre det mer "mikset" så kan du sette tørrforet litt i bløtt ca. en halvtime før foring, rett før servering blander du inn vom og hundemat og serverer. Enkelt og greit.

Jeg ville gitt halvt om halvt, dvs. halv tørrfordose og halv dose av det han skal ha av vom og hundemat. Alternativt gitt han ren vom og hundemat en periode for å øke vekten før du begynner å blande inn tørrfor.

Jeg har brukt vom og hundemat av og på siden lenge før det ble solgt fra dyrebutikker, og har alltid blandet med tørrfor - med stor suksess - ingen syke, ingen dårlige - men hunder som har spiste av hjertens lyst og vært fine i både pels og det meste.

Ellers så synes jeg det er strålende at dere bruker timeout - det er en skånsom måte å få hunden til å tenke selv og få han til å forstå hva dere ønsker av han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Random quote - dette er jo bare tull. Og da mener jeg tull.

Trekkhundfolk bruker kombinasjon av vom og hundemat og tørrfor med STOR suksess - og de gir dette samtidig.

Hvorfor skal vi gjøre ting så forbanna vanskelig.

Enits:

Gi vom og hundemat sammen med tørrforet - for gjøre det mer "mikset" så kan du sette tørrforet litt i bløtt ca. en halvtime før foring, rett før servering blander du inn vom og hundemat og serverer. Enkelt og greit.

Jeg ville gitt halvt om halvt, dvs. halv tørrfordose og halv dose av det han skal ha av vom og hundemat. Alternativt gitt han ren vom og hundemat en periode for å øke vekten før du begynner å blande inn tørrfor.

Jeg har brukt vom og hundemat av og på siden lenge før det ble solgt fra dyrebutikker, og har alltid blandet med tørrfor - med stor suksess - ingen syke, ingen dårlige - men hunder som har spiste av hjertens lyst og vært fine i både pels og det meste.

Ellers så synes jeg det er strålende at dere bruker timeout - det er en skånsom måte å få hunden til å tenke selv og få han til å forstå hva dere ønsker av han :)

Takk for svar :) det jeg er redd for om jeg foret med kun v&h en periode er at han da ikke vil spise tørrfor igjen. Han virker å være en kresen mann. Men jeg skal hvertfall kjøpe v&h :) kanskje også høyenergifor i samme slengen. Vi får se :)

Og selvfølgelig lage v&h godbiter. Det vil han nok like :)

Ellers et spørsmål: han fikk for en liten uke siden helt lammebein kjøpt på canis. Et par dager senere kastet han opp ene siden av beinet, på størrelse med en golfball. Hva kan være årsaken? Kan han ikke få bein? Eller ikke slikt bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for svar :) det jeg er redd for om jeg foret med kun v&h en periode er at han da ikke vil spise tørrfor igjen. Han virker å være en kresen mann. Men jeg skal hvertfall kjøpe v&h :) kanskje også høyenergifor i samme slengen. Vi får se :)

Og selvfølgelig lage v&h godbiter. Det vil han nok like :)

Ellers et spørsmål: han fikk for en liten uke siden helt lammebein kjøpt på canis. Et par dager senere kastet han opp ene siden av beinet, på størrelse med en golfball. Hva kan være årsaken? Kan han ikke få bein? Eller ikke slikt bein?

Finske lapphunder er ikke kresne, så jeg tipper at etter en innkjøring så vil dette rette seg. Han er ung og det er ikke uvanlig at unge hanner er tynne. Jeg har enda tilgode å høre om finske lapphunder som sulter ihjel ved matskåla for å si det sånn.

Jeg ville droppet høyenergifôr - jeg har tilgode å få hund opp i vekt på det. Alt jeg har oppnådd ved å bruke høyenergi er diare og enda tynnere bikkjer. Mine har ikke lagt på seg av det. Og jeg har litt erfaring med det - i og med at belgere tenderer til å være litt matvegrere innimellom - og jeg har prøvd MYE for å få de opp i vekt og det som funket dårligst er faktisk høyenergifor.

Det som har funket best er vom og hundemat i kombinasjon med tørrfor. Og ja - jeg gir i kombinasjon i tørrfor, kun når de er skikkelig på feting får de kun vom og hundemat.

Nå får de bare tørrfor fordi de legger lett på seg de jeg har nå, og de gangene jeg går over til bare tørt så har frallen ett par dager hvor hun forsøker å si at hun ikke vil ha tørrfor, men det går fort over.

Jeg tror ikke du skal være redd for at han ikke vil ha tørrfor. Dersom du får inn en rutine på at han spiser maten sin hver dag over en periode (om du bruker vom og hundemat) og får han opp i vekt, så vil han være sulten når du serverer tørrfor og sannsynligvis så vil han spise det. Gjør han ikke det så får du ta det derfra.

Jeg bruker å knuse litt tørka lever å strø over maten f.eks. når jeg er på turer og ikke kan ha med vom og hundemat - bruker det som krydder, det funker fint det også.

Jeg ville styrt unna bein dersom han sluker de hele - da ville jeg heller kjøpt frosne okseknoker/bein og gitt han som snacks. De får han ikke spist annet enn margen av - godt og fetende det også, og gir du de før de tiner så har han noe å drive med også. Mine får det når jeg går på jobb - da har de noe å holde på med en stund, og det er visst slitsomt - for etterpå så sover de :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finske lapphunder er ikke kresne, så jeg tipper at etter en innkjøring så vil dette rette seg. Han er ung og det er ikke uvanlig at unge hanner er tynne. Jeg har enda tilgode å høre om finske lapphunder som sulter ihjel ved matskåla for å si det sånn.

Jeg ville droppet høyenergifôr - jeg har tilgode å få hund opp i vekt på det. Alt jeg har oppnådd ved å bruke høyenergi er diare og enda tynnere bikkjer. Mine har ikke lagt på seg av det. Og jeg har litt erfaring med det - i og med at belgere tenderer til å være litt matvegrere innimellom - og jeg har prøvd MYE for å få de opp i vekt og det som funket dårligst er faktisk høyenergifor.

Det som har funket best er vom og hundemat i kombinasjon med tørrfor. Og ja - jeg gir i kombinasjon i tørrfor, kun når de er skikkelig på feting får de kun vom og hundemat.

Nå får de bare tørrfor fordi de legger lett på seg de jeg har nå, og de gangene jeg går over til bare tørt så har frallen ett par dager hvor hun forsøker å si at hun ikke vil ha tørrfor, men det går fort over.

Jeg tror ikke du skal være redd for at han ikke vil ha tørrfor. Dersom du får inn en rutine på at han spiser maten sin hver dag over en periode (om du bruker vom og hundemat) og får han opp i vekt, så vil han være sulten når du serverer tørrfor og sannsynligvis så vil han spise det. Gjør han ikke det så får du ta det derfra.

Jeg bruker å knuse litt tørka lever å strø over maten f.eks. når jeg er på turer og ikke kan ha med vom og hundemat - bruker det som krydder, det funker fint det også.

Jeg ville styrt unna bein dersom han sluker de hele - da ville jeg heller kjøpt frosne okseknoker/bein og gitt han som snacks. De får han ikke spist annet enn margen av - godt og fetende det også, og gir du de før de tiner så har han noe å drive med også. Mine får det når jeg går på jobb - da har de noe å holde på med en stund, og det er visst slitsomt - for etterpå så sover de :).

Takk for svar igjen :)

Ja, jeg er litt overrasket over denne "spise ingenting" Godbiter snuser han bare på liksom, utenom pølsebitene på hundekurset i starten siden han faktisk er sulten ;)

Han spiser de jo igrunn ikke hele, med unntak av dette beinet. Men var jo litt skummelt at han spyr opp igjen en så svær bit.. Ellers går han mye å brekker seg, og kaster opp med jevne mellomrom. Regner med dette er fordi han spiser så lite. Men han nyser mye også, og renner litt fra nesen. Så kanskje han er forkjølet eller noe?

Men ja, jeg har kjøpt kraftbein på butikken, som han gnager på. Margbein skal jeg kjøpe når jeg finner det i en butikk (ikke funnet det enda)

Takker for gode tilbakemeldinger! Dette klarer vi så fint så :D

Edit: Han har forresten begynt å legge seg i sofaen når vi ikke er i 1. etasje, oooog begynt å slikke i matskåler så tyder på at han begynner å føle seg tryggere :D Og nei, han får ikke lov til det ;)

Endret av Enits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han nyser og snørrer mye, ville jeg tatt ham til veterinær, jeg. Kuro gjorde det en periode, og det viste seg at han hadde skikkelig kraftig kennelhoste. Og det er IKKE godt. Han gikk ned to kilo på to uker. Men så snart han var frisk, kom matlysten tilbake og han kom i fin form igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om han driver å brekker seg, og nyser osv. - så ville jeg tatt en tur til veterinæren - at han kaster opp hele tiden kan være fordi han spiser lite, men det kan også være en bakenforliggende årsak - som f.eks. at noe sitter fast i tarmsystemet - dette kan også igjen være årsaken til at han spiser dårlig. Det er ikke gøy å spise om du blir spysyk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Finske lapphunder er ikke kresne, så jeg tipper at etter en innkjøring så vil dette rette seg. Han er ung og det er ikke uvanlig at unge hanner er tynne. Jeg har enda tilgode å høre om finske lapphunder som sulter ihjel ved matskåla for å si det sånn.

Jeg ville droppet høyenergifôr - jeg har tilgode å få hund opp i vekt på det. Alt jeg har oppnådd ved å bruke høyenergi er diare og enda tynnere bikkjer. Mine har ikke lagt på seg av det. Og jeg har litt erfaring med det - i og med at belgere tenderer til å være litt matvegrere innimellom - og jeg har prøvd MYE for å få de opp i vekt og det som funket dårligst er faktisk høyenergifor.

Det som har funket best er vom og hundemat i kombinasjon med tørrfor. Og ja - jeg gir i kombinasjon i tørrfor, kun når de er skikkelig på feting får de kun vom og hundemat.

Nå får de bare tørrfor fordi de legger lett på seg de jeg har nå, og de gangene jeg går over til bare tørt så har frallen ett par dager hvor hun forsøker å si at hun ikke vil ha tørrfor, men det går fort over.

Jeg tror ikke du skal være redd for at han ikke vil ha tørrfor. Dersom du får inn en rutine på at han spiser maten sin hver dag over en periode (om du bruker vom og hundemat) og får han opp i vekt, så vil han være sulten når du serverer tørrfor og sannsynligvis så vil han spise det. Gjør han ikke det så får du ta det derfra.

Jeg bruker å knuse litt tørka lever å strø over maten f.eks. når jeg er på turer og ikke kan ha med vom og hundemat - bruker det som krydder, det funker fint det også.

Jeg ville styrt unna bein dersom han sluker de hele - da ville jeg heller kjøpt frosne okseknoker/bein og gitt han som snacks. De får han ikke spist annet enn margen av - godt og fetende det også, og gir du de før de tiner så har han noe å drive med også. Mine får det når jeg går på jobb - da har de noe å holde på med en stund, og det er visst slitsomt - for etterpå så sover de :).

Mens jeg har veldig god erfaring med høyenergifor (begge merkene tulip nevner) i kombinasjon med v&h for å få veldig tynn hund opp i vekt. Nå har ikke jeg kjent veldig mange finske lapphunder, så det erfaringsgrunnlaget er noe tynt, men jeg har inntrykk av at de kan være litt tullete når det kommer til mat jeg.

Forøvrig er jeg enig i at en tur til veterinær kan være lurt. Det er ikke så dumt med en skjekk av en hund man akkurat har overtatt uansett :) Men det er ikke farlig å være litt tynn en stund heller da. Det er ganske vanlig på unge hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Han var til helsesjekk rett før vi fikk han uten anmerkning. Men synes uansett det er rart han nyser sånn.. Og brekker seg. Selv om jeg husker av erfaring at lite mat kan føre til det.

Ja, lite mat KAN være årsaken - men det KAN også være at han har noe som sitter fast og at det er årsaken til at han spiser dårlig OG brekker seg. Jeg ville uansett tatt han til veterinæren (det er forøvrig ALLTID lurt når man overtar en hund sånn selv om den har vært til overflate kontroll før du overtar). Ett røntgen av magen vil si om det er noe som sitter fast, er det ikke det så kan du si at brekkingen kommer av lite matinntak.

Jeg stemmer fortsatt for en oppkjøring på vom og hundemat jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke vært med på hundekurset idag. Er så fryktelig dårlig.

Men tilbakemeldingene er som følger: Verre enn noengang. Stort tilbakefall og helt umulig å ha med å gjøre.

Instruktøren sier vi har MYE jobb, og at det vil ta laaaaang tid før vi får de resultatene vi ønsker.

Forøvrig sier hun at han er dominant. Dette på bakgrunn av måten han tisser på. Han har beinet høøøøyt opp. Er det riktig? Er det et tegn på dominans? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løfter også beinet høyt når han tisser, men har aldri tenkt på at det er dominans. Snarere tvert imot, så er min hund en noe usikker type.

Så den påstanden der synes jeg høres rar ut. Men det er synd at det ikke gikk noe bra på kurset i dag. Krysser fingre for at det vil bedre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, føler med deg.. :hug: Men, det er sjeldent slik at alt bare går fremover, dessverre! Opp og ned kommer det til å gå lenge vil jeg tro, men sakte men sikkert vil det bli bedre og bedre :) Sånn har det vært for oss ihvertfall :)

Løfte foten høyt og dominant stemmer ikke på min ihvertfall :) Anser min som relativt selvsikker uten å være tøff i trynet, og han løfter foten både høyt og lavt. Aldri vært borti den forklaringa før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Aslan, det vil ta tid og dere vil gå fremskritt og tilbakefall :) ikke stress, og hast dere videre i treningen, ta ting litt etter litt :)

Og sånn ellers er jeg ganske uenig i at lapper ikke er kresne, vi har en, og vet om flere... Vi har hatt stor suksess med høyenergi foret til RC, og vi har brukt en del vom.. Nå er vi inne i en periiode hvor han nekter å spise vom så da får han kun tørt. Vi har prøvd MYE, og vi har latt han gå uten mat om han ikke spiser med engang, over en kang periode, men det funket ikke, han spiste ikke. Så byttet vi da til energifor og nå spiser han det, og han spiste som sagt vom en lang periode før han plutselig droppet det.. Han spiser også bare på kvelden eller natta, prøvd å endre og lage nye rutiner men han er staere enn et esel, og mat må han ha.. Så jeg ville tester ut energifor også jeg! Vet om ihvertfall ei til med samme opplegg som vi har med Leo.

Og hva angår godbiter så var det å et kapittel for seg selv :P han gidder ikke å smake eller lukte på det meste av "vanlig" hundegodt, lang periode tok han ikke pølser engan :P bare å spørre Aslan om hvor god godbiter han syntes hun hadde med til Thorvald på Kongsberg i år :P

Men vi brukte skinke eller baconost på tube i starten (det nekter han å ta nå) og leverpostei (de små pakkene) så etterhvert som han begynte å skjønne dette med trening og slikt ble han å mer mottagelig for noen spesielt utvalgte godbiter, han tar nå sånne twisters, kylling og lakse "ruller" tørket kyllingfilet, skinke, salatkylling og pølser, og ost..og litt annet snadder som ikke kjøpes i dyrebutikk.. Men er han for stresset tar han ikke noe av det, kun leverpostei han kan slikke av..

Ja, ble litt langt det her, men vet så altfor godt hvordan det er å ha en hund som faktisk er kresen selvom alle sier det er umulig og ikke finnes.. Så kanskje noe av dette kan brukes på Mezzi også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Aslan, det vil ta tid og dere vil gå fremskritt og tilbakefall :) ikke stress, og hast dere videre i treningen, ta ting litt etter litt :)

Og sånn ellers er jeg ganske uenig i at lapper ikke er kresne, vi har en, og vet om flere... Vi har hatt stor suksess med høyenergi foret til RC, og vi har brukt en del vom.. Nå er vi inne i en periiode hvor han nekter å spise vom så da får han kun tørt. Vi har prøvd MYE, og vi har latt han gå uten mat om han ikke spiser med engang, over en kang periode, men det funket ikke, han spiste ikke. Så byttet vi da til energifor og nå spiser han det, og han spiste som sagt vom en lang periode før han plutselig droppet det.. Han spiser også bare på kvelden eller natta, prøvd å endre og lage nye rutiner men han er staere enn et esel, og mat må han ha.. Så jeg ville tester ut energifor også jeg! Vet om ihvertfall ei til med samme opplegg som vi har med Leo.

Og hva angår godbiter så var det å et kapittel for seg selv :P han gidder ikke å smake eller lukte på det meste av "vanlig" hundegodt, lang periode tok han ikke pølser engan :P bare å spørre Aslan om hvor god godbiter han syntes hun hadde med til Thorvald på Kongsberg i år :P

Men vi brukte skinke eller baconost på tube i starten (det nekter han å ta nå) og leverpostei (de små pakkene) så etterhvert som han begynte å skjønne dette med trening og slikt ble han å mer mottagelig for noen spesielt utvalgte godbiter, han tar nå sånne twisters, kylling og lakse "ruller" tørket kyllingfilet, skinke, salatkylling og pølser, og ost..og litt annet snadder som ikke kjøpes i dyrebutikk.. Men er han for stresset tar han ikke noe av det, kun leverpostei han kan slikke av..

Ja, ble litt langt det her, men vet så altfor godt hvordan det er å ha en hund som faktisk er kresen selvom alle sier det er umulig og ikke finnes.. Så kanskje noe av dette kan brukes på Mezzi også :)

Godt å se jeg ikke bare har en sær hund..

Han spiser tørrfor med leverpostei i, og han slukte oppbløtet tørrfor med vom blandet i. Så blir det en stund og når vi har brukt opp de 12kg med hills skal jeg se om rc høyenergi kan være noe for han :)

Ellers er han glad i rå koteletter så tenkte kjøpe noe ytrefilet eller flatbiff eller noe å kutte opp å bruke som godbit på kurset, om han vil ha det da.

Kanskje skinkeost og leverpostei hadde vært noe å bruke under trening også, det må testes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg fikk ikke vært med på hundekurset idag. Er så fryktelig dårlig.

Men tilbakemeldingene er som følger: Verre enn noengang. Stort tilbakefall og helt umulig å ha med å gjøre.

Instruktøren sier vi har MYE jobb, og at det vil ta laaaaang tid før vi får de resultatene vi ønsker.

Forøvrig sier hun at han er dominant. Dette på bakgrunn av måten han tisser på. Han har beinet høøøøyt opp. Er det riktig? Er det et tegn på dominans? :)

For det første, hunden er neppe dominant - han er mest sannsynlig usikker og forsøker å lure verden til å tro at han er tøffere enn han er. Instruktøren bør dra til skogs.

For det andre - at Mezzi var værre enn noen gang betyr bare at din samboer/ektefelle IKKE har brukt timeout strategien og heller hørt på instruktøren og ballet det til. Sånt er kjipt, fordi det setter dere tilbake - skal dette funke så MÅ dere være konsekvente begge to. Og timeout funker - det handler bare om å være konsekvent og IKKE vente til han har trekt seg opp til uante høyder. Med EN gang han begynner å stå på to eller dra mot andre hunder og miste fokus på dere så er det rett i bilen - ferdig med det. Så får dere heller sørge for at en av dere står nært instruktøren og hører hva hun sier til de andre og så får dere overføre det til hverandre.

Det der med å bruke timeout er ekstremt effektivt på de aller alle fleste hunder, men det fordrer at man er strukturert og ikke lar seg friste til å forsøke noe annet.

Godt å se jeg ikke bare har en sær hund..

Han spiser tørrfor med leverpostei i, og han slukte oppbløtet tørrfor med vom blandet i. Så blir det en stund og når vi har brukt opp de 12kg med hills skal jeg se om rc høyenergi kan være noe for han :)

Ellers er han glad i rå koteletter så tenkte kjøpe noe ytrefilet eller flatbiff eller noe å kutte opp å bruke som godbit på kurset, om han vil ha det da.

Kanskje skinkeost og leverpostei hadde vært noe å bruke under trening også, det må testes :)

Godt han syntes det var godt med oppbløtet tørrfor og vom - snaddermat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzi er endelig rolig nok til at vi virkelig får kjent på han. Og vel, han er tynn under all den pelsen! Kjenner ribbeina kjempe godt! kjennes igrunn ut som det bare er hud og pels før man treffer ribbeina.

Så, nå skal han på oppfetingskur! Spørsmålet er hvordan...

Han spiser ikke noe særlig tørrfor, men er det han primert skal fores på. Så jeg leker med tanken på å blande i v&h i maten hans. Da får han jo dobbelt opp med mat og næring i hvert måltid? Og han spiser gjerne mer også. Hittil har jeg blandet i litt leverpostei, men det gir jo ikke noe næring..

Hva tenker dere?

Alle hannhundene jeg har hatt i hus har vært kresne og småspiste i perioder frem til 2-3 års alder.

Det som har falt mest i smak er v&h og pro plan med laks. I tillegg når H har vært på sitt mest ekstreme har jeg variert mye. Han har også fått div kjøtt og bein fra slakter og butikk, og han har aldri fått 2 måltider på rad som har vært like.

Noen vil sikkert kalle det "dilling", men jeg foretrekker å dille fremfor å gå rundt med en hund som ser ut som et beinrangel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hannhundene jeg har hatt i hus har vært kresne og småspiste i perioder frem til 2-3 års alder.

Det som har falt mest i smak er v&h og pro plan med laks. I tillegg når H har vært på sitt mest ekstreme har jeg variert mye. Han har også fått div kjøtt og bein fra slakter og butikk, og han har aldri fått 2 måltider på rad som har vært like.

Noen vil sikkert kalle det "dilling", men jeg foretrekker å dille fremfor å gå rundt med en hund som ser ut som et beinrangel :P

Jeg synes faktisk iblant at det er kooooselig å dille, jeg. :ahappy: Jeg liker en hund med matglede og at det er et sunt forhold til mat i dette hjemmet, så hvis det innebærer å sitte og håndfôre hund og katt ved siden av hverandre til middag, ja, så gjør jeg det. Kall det dilling om du vil, jeg synes det er koselig. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekymrer meg å høre at det er så mange kresne lapphunder, det er alvorlig feilavl. En lapphund skal ete det den får, om det er gammelt brød bløtt opp i smelta snø eller innvoller kokt i myrvann. En kresen hund hadde aldri overlevd en vinter på fjellet!

Og BP, oppbløta tørrfôr sammen med VOH er vanlig hos hundekjørere ja, og hvorfor er det oppbløta tror du? Fordi det fordøyes i forskjellig tempo og kan gi problemer både ved trening og løp. Jeg har aldri vært borti en hundekjører som gir tørrt tørrfôr. De gir som oftest et av høyenergitype/minst mulig korn i tillegg. Jeg har aldri sett en hund spy opp ufordøyd rått 12 timer etter måltid, men plenty ganger hele tørrfôrkuler man skulle tro hunden åt for 30 min siden. Mon tro hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det bekymrer meg å høre at det er så mange kresne lapphunder, det er alvorlig feilavl. En lapphund skal ete det den får, om det er gammelt brøt bløtt opp i smelta snø eller innvoller kokt i myrvann. En kresen hund hadde aldri overlevd en vinter på fjellet!

Og BP, oppbløta tørrfôr sammen med VOH er vanlig hos hundekjørere ja, og hvorfor er det oppbløta tror du? Fordi det fordøyes i forskjellig tempo og kan gi problemer både ved trening og løp. Jeg har aldri vært borti en hundekjører som gir tørrt tørrfôr. De gir som oftest et av høyenergitype/minst mulig korn i tillegg. Jeg har aldri sett en hund spy opp ufordøyd rått 12 timer etter måltid, men plenty ganger hele tørrfôrkuler man skulle tro hunden åt for 30 min siden. Mon tro hvorfor?

...og jeg foreslår at hun bløter tørrforet og blander inn vom og hundemat også.

Og hundekjørere som forer med tørrfor og vom og hundemat setter ikke tørrforet i vann før foring, de tilsetter vann SAMMEN med kjøttet - og da er i prinsippet tørrforet tørt. (i alle fall de jeg kjenner til gjør det sånn - og som svar når jeg spurte hvorfor så var det for å sikre at de får i seg nok vann). Kulene har alltid vært tørre.

I tillegg så forer de jeg kjenner med enten Vom og Hundemat sitt tørrfor eller royal canine - mulig de velger høyproteinforet det har jeg ikke sjekket så nøye, jeg vet bare at de har fordelt tørrfor og kjøtt, helt på vann og fora bikkjene.

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor du blander spying inn i dette. Man trenger ikke embetseksamen for å skjønne at tørrfor fordøyes seinere enn kjøtt liksom. Såvdit jeg vet ( i alle fall de jeg kjenner) bruker ikke hundekjørere så ofte tørrfor i sesongen når hundene trenes hardt og går løp nettopp fordi det er tyngre å fordøye og opptaket ikke er så stort. Men vi snakker om en FINSK LAPPHUND - han skal NEPPE ut på maratonløp noen gang eller? Ergo så er det neppe feil å fore han med tørrfor og kjøtt sammen.

Forøvrig - den eneste hunden jeg har sett spy opp hele tørrforkuler flere timer etter ett måltid er gammelhunden og magen hans var full av kreft (80% av magesekken var en kreftsvulst) - så om man har hund som spyr opp tørrfor ett halvt døgn etter foring så bør man sjekke bikkja for ulumskheter tenker jeg - det ville i alle fall vært pri 1 hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hunden er neppe dominant - han er mest sannsynlig usikker og forsøker å lure verden til å tro at han er tøffere enn han er. Instruktøren bør dra til skogs.

For det andre - at Mezzi var værre enn noen gang betyr bare at din samboer/ektefelle IKKE har brukt timeout strategien og heller hørt på instruktøren og ballet det til. Sånt er kjipt, fordi det setter dere tilbake - skal dette funke så MÅ dere være konsekvente begge to. Og timeout funker - det handler bare om å være konsekvent og IKKE vente til han har trekt seg opp til uante høyder. Med EN gang han begynner å stå på to eller dra mot andre hunder og miste fokus på dere så er det rett i bilen - ferdig med det. Så får dere heller sørge for at en av dere står nært instruktøren og hører hva hun sier til de andre og så får dere overføre det til hverandre.

Det der med å bruke timeout er ekstremt effektivt på de aller alle fleste hunder, men det fordrer at man er strukturert og ikke lar seg friste til å forsøke noe annet.

Godt han syntes det var godt med oppbløtet tørrfor og vom - snaddermat.

Ja, han er nok fryktelig usikker. Han er jo ikke vant til en verden der han møter andre. Og nei, timeout i bur ble ikke brukt da de ikke var inærheten av bilene. Så jeg lurer nesten på om det kanskje er like greit å droppe resten av kurset å heller jobbe på egne premisser ved parkeringsplasser i sentrum for eksempel.

Kurset følger jo en plan, og er ikke så lett å ha en bil med seg i baklommen når man går ute å trener passering osv.

I tillegg hadde visstnok ene tispen løpetid, hun bød seg hvertfall frem for mezzi ved hver eneste anledning hun hadde.

Ja, han synes det var skikkelig snadder! Nå går han rundt her å er kjempe rastløs fordi maten står å sveller på benken :D

Alle hannhundene jeg har hatt i hus har vært kresne og småspiste i perioder frem til 2-3 års alder.

Det som har falt mest i smak er v&h og pro plan med laks. I tillegg når H har vært på sitt mest ekstreme har jeg variert mye. Han har også fått div kjøtt og bein fra slakter og butikk, og han har aldri fått 2 måltider på rad som har vært like.

Noen vil sikkert kalle det "dilling", men jeg foretrekker å dille fremfor å gå rundt med en hund som ser ut som et beinrangel :P

Ja, det er jo også en mulighet, å bytte på hvilken mat han får. Men foreløpig ser det ut til å gå veldig greit med vom og tørrfor blandet sammen i en stor grøt :P

Jeg synes faktisk iblant at det er kooooselig å dille, jeg. :ahappy: Jeg liker en hund med matglede og at det er et sunt forhold til mat i dette hjemmet, så hvis det innebærer å sitte og håndfôre hund og katt ved siden av hverandre til middag, ja, så gjør jeg det. Kall det dilling om du vil, jeg synes det er koselig. :P

Ja, det ER jo koselig. Men jeg ønsker meg igrunn en hund som spiser det den får jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...