Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilbakesteg på dotreningen. Ødelegger jeg alt?


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Ok, dette er både et rop om hjelp og et sted for å blåse ut litt frustrasjon.


Jeg har en sheltievalp på straks fire mnd som enda ikke har lært seg blærekontroll. Hun har hele tiden vært kjempeflink til å gå på do ute og på fremmede steder, problemet er at hun tisser og bæsjer akkurat når hun føler behov for det, uten å gi noe signal først.
Det er ikke det at hun ikke kan holde seg, men hun ser visst bare ikke behovet for det. Hun holder seg lett gjennom hele natten uten uhell, men på dagtid derimot... :hmm:

Det virket som vi hadde virkelig fremgang og var på vei mot tørr hund da hun fikk gå ned trappa. da gikk hun mot trappa og stilte seg ved grinda og hintet at hun måtte ut. (stua er i 2.etg og vi må ned en trapp for å komme oss ut)
Nå har hun derimot fått forbud en stund mot å gå ned trapp og hoppe ned fra avsatser pga albueproblemer, og vi må bære henne ned.
Det virker som at hun da ikke lengre har noe forhold til hvor hun skal gå for å komme ut? Nå setter hun seg bare ned uten å gi noe signal først. Og tro meg, det er ikke det at jeg ikke holder øye med henne, men hun er så kjapp.

Hva skjer? Ødelegger jeg hele dotreninga? Burde ikke en 4 mnd valp snart få litt forståelse for at vi går på do ute, ikke inne?
Når hun gjør fra seg ute legger jeg på kommando og roser masse, om hun tisser inne løfter jeg henne opp og bærer henne ut. (jeg er ikke streng eller sur, jeg bare løfter henne opp og tar henne ut)

Akkurat nå har hun hatt tre uhell på to timer og jeg blir litt :icon_confused: og litt :cry: og enda litt mer :baby: over at jeg ikke ser noe fremgang, snarere tvert i mot :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gratulerer du har en helt normal valp!

Slapp av det kommer, men om du vil lære henne å si ifra kan du henge opp en bjelle og gå bort å klinge i den selv hver gang du går ut med henne, gi henne en godis ute når hun gjør fra seg og gå inn igjen. I løpet av kort tid lærer de fleste at det er en sammenheng og plinger i bjella selv når de vil ut. Ulempen med denne metoden er at du kan risikere at hun bjeller for å komme ut, ikke fordi hun nødvendigvis må noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, pust med magen og hold ut. :P Har dessverre ikke noe bedre råd enn det. :aww:

Snart løsner det skal du se. 4 mnd er faktisk ikke så gammelt det, med tanke på blærekontroll. Fortsett med å ta henne ute hele tiden og gjerne litt oftere, så blir det nok snart bedre. Men klart det er frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å puste med magen, men akkurat nå føler jeg meg som en elendig valpemamma :( Det hjelper jo ikke når gubben går og maser om at hun burde vært stueren for lenge siden og at gulvet er så skittent og hun dermed kjenner lukt av uring og derfor tror at inne er en do. Jeg vasker gulvet et par ganger i uka og vasker jo selvsagt over der hun har hatt uhell, men neida. Sukk.

Greit for han å si, han løfter ikke en finger for å hjelpe meg, men han er veldig flink til å klage over "hvor mye arbeid det er med valpen" :getlost:

Jeg er ute når hun har spist, sovet, lekt, og når det er en stund siden sist, så om jeg skal være mer ute med henne så tror jeg like greit jeg skal flytte ut en sofa :aww::P

Bjelle? Hmm, det høres ut som en morsom ide, det kan vi prøve :)

Huff, jeg burde virkelig ikke stresse sånn, jeg fikk da tross alt Ganzie stueren, og hun var en prøvelse, for å si det mildt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuuuste!

Men hvor ofte tisser hun inne? Du kan jo vurdere å sjekke urinprøve for uvi. Kahlo sleit leeenge med det, hun tissa ikke nødvendigvis så ofte inne, men når hun måtte tisse så måtte hun "Nå, med en gang, helst for to min siden" så idet jeg så hun ble urolig og måtte tisse, så satte hun seg. Trodde jeg var tidenes dårligste hundeeier leenge og slo meg egentlig til ro med det det - helt til vi testa urin i fobindelse med kennelhoste og den kom tilbake med heftig uvi som hadde var leeenge. (følge meg fremdeles som verdens dårligste hundeeier :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urin er testa, og den er fin. Har dipstick hjemme og det var ingen utslag der. (hun har vaginitt og derfor tester jeg en gang i uka for sikkerhetsskyld siden hun lettere kan få uvi da)
Hun hadde uvi noen uker etter at hun kom til oss, men da var det åpenbart at hun hadde det, for det var småtissing hele tida.
Jeg får gi det tid, (prøve å) puste med magen og prøve bjelletrikset til Gråtass :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig lært mine hunder og si ifra, de har alikevell lært seg og holde seg gradvis lengre og fått en forståelse for at det ikke er lov og tisse inne. Hannhunden jeg hadde var ikke stueren før han var 7 mnd da, men det var bare vanskelig og få han til og skjønne at vi ikke tisser inne, han kunne tisse inne rett etter vi kom inn fra tur hvor han hadde tisset flere ganger.

Det jeg ville gjort er og følge med hele tiden, om så binde valpen i line så den ikke har mulighet til og gå utenfor synsvidde vertfall, og muligens sette litt krav om den bare gjør fra seg hvor som helst når som helst, feks viss den tisser inne etter en time når den egentlig kan holde seg i 4 så ville jeg sagt fra at det er ikke greit, uten og bli stygg eller noe da. Men da selvfølgelig også være veldig påpasselig selv en periode og selvfølgelig legge best mulig til rette for at den skal lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimbo bedlington var også en sju- åtte måneder før han ble renslig. Til gjengjeld fikk han da tidenens selskapsblære :) Fibi fikk vi jo da hun var 7 måneder og da var hun ikke renslig. Hele kroppen hennes var i spenn, så hun måtte vi jo roe ned, lære å like livet og slappe av og så lære henne at vi satte pris på om hun tisset ute :) Hun kunne finne på å tisse inne så lenge hun levde. Ikke når vi var hjemme, men hvis det ble litt lange arbeidsdager eller noe :) Fire måneder er ikke noe å bry seg om. Dessuten hjelper det ikke å ha en masete mann som stresser det hele. Han får finne fram skurekluten og holde kjeft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er 4 mnd, det er da helt normalt å ha uhell! Vigdis er 3.5 mnd nå, og kan finne på å tisse inne når det koker over og hun glemmer at hun skal ut. renslighets trening på valper er vel det som stresser meg minst, det kommer når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant en oppskrift på å fjerne lukten så effektivt som mulig :)



Tørk opp urinen med papir og kast papiret
Vask med vaskemiddel med enzymer (vaskemiddel til klær og biospray av ymse slag har enzymer). Bland dette ut i lunkent vann og vask med en klut (dette fjerner proteinene i urinen).
Tørk av med papir - og kast papiret
Vask så med sprit (dette fjerne fettet i urinen)
Tørk av med papir - og kast papiret

Ikke vask med salmiakk da dette forsterker lukten av urin.
Vanlig såpe gjør det ganske rent, men ikke så rent som oppskriften over. Og heller ikke så rent at du fjerner all lukt av urin.

håper det var til hjelp, og lykke til med videre trening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare legge til at samtlige av våre valper har hatt ett og to "tilbakefall" på dotreningen fram til de ble 6-7 måneder. Etter det ble de stuerene på null komma niks. Den ene hunden dreit rett og slett i å bæsje ute, det var jo mye bedre å bæsje inne! Men etter et par uker slutta valpen bare med det og ble stueren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant en oppskrift på å fjerne lukten så effektivt som mulig :)

Tørk opp urinen med papir og kast papiret

Vask med vaskemiddel med enzymer (vaskemiddel til klær og biospray av ymse slag har enzymer). Bland dette ut i lunkent vann og vask med en klut (dette fjerner proteinene i urinen).

Tørk av med papir - og kast papiret

Vask så med sprit (dette fjerne fettet i urinen)

Tørk av med papir - og kast papiret

Ikke vask med salmiakk da dette forsterker lukten av urin.

Vanlig såpe gjør det ganske rent, men ikke så rent som oppskriften over. Og heller ikke så rent at du fjerner all lukt av urin.

håper det var til hjelp, og lykke til med videre trening! :)

Djises så tungvind da... Ha en sprayflaske med eddik, tørk opp tisset, spray på eddik, og tørk av om du har gulv som ikke tåler fukt. Voila.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er rett over 6mnd og har fortsatt noen få uhell. Hvertfall når det kommer til nr2.. Vi har heller ikke vært strenge eller sure mot han, men bare vist han at det lønner seg å gjøre fra seg ute med masse godbiter! Når han tisset inne tok jeg litt av papiret jeg tørket det opp med og la det et litt diskré sted ute.. Da tok han hintet fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd er ingen alder, lag heller en tråd om du har samme problem når den er 12 mnd :ahappy:

Har en liten historie fra da den ene hunden min enda ikke var stueren..

Han hadde lært å dinge i en bjelle når han ville ut, selv om han slettes ikke brydde seg om å gå ut alltid. Ytterdøren stod open, fordi vi holdt på å vaske gangen. Vofsen ville da på do, og var 2 meter fra den åpne døren.

Det han heller gjorde, var å bæsje i gangen, gå bort å dinge i bjellen, og så travet han storfornøyd ut i det fri og snuste på blomstene.

Da var han vel ca 11 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit for han å si, han løfter ikke en finger for å hjelpe meg, men han er veldig flink til å klage over "hvor mye arbeid det er med valpen" :getlost:

OT: I og med at 'bjelle' er nevnt, så er det enkelte 'bjeller' som av og til trenger et skikkelig RYKK, så skal du se det blir andre boller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: I og med at 'bjelle' er nevnt, så er det enkelte 'bjeller' som av og til trenger et skikkelig RYKK, så skal du se det blir andre boller ;)

Sterkt vurdert til tider :aww:

Hun har vært veldig flink i det siste (bank i bordet) og har ikke hatt ett eneste uhell inne på nesten en uke :ahappy: . Hun har begynt å stille seg ved grinda og boffe når hun vil ut, og hun holder seg faktisk istedenfor å bare sette seg ned der og da, så det virker som det hjalp å sutre litt her inne :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, så var vi tilbake på begynnelsen. Snøen forsvant, og da ble brått ute uegnet som do, mens stua egner seg helt flott, hilsen Inya :frantics:


Hun sier ikke ifra lengre, men tisser akkurat hvor og når det passer henne. Og det er ikke det at hun ikke kan holde seg, for når hun sitter i bur (i bil og om hun er med på jobb) så holder hun seg så lenge det trengs.
Jeg vet jeg sikkert stresser og er hysterisk, men akkurat nå er jeg både frustrert og lei meg. Hvorfor skal det være så vanskelig å pisse på gress da? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interessant, Caroline :) Ganzie var sinnsykt treg, men jeg regnet med det var fordi hun er stein hakke gal uansett :lol:

Det er i allefall godt å høre at det er flere med hunder som ikke sier ifra. Ganzie sier heller aldri i fra, men hun gidder i allfall å holde seg, det gjør ikke Inya :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...