Gå til innhold
Hundesonen.no

Bristende mentalitet hos kull - ta hunden ut av avl?


Ingridhw
 Share

Recommended Posts

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor dere synes grensen går.
Mentaliteten til en hund kan jo i stor grad påvirkes av miljø, så derfor lurer jeg på "hvor mye som skal til" før dere ville tatt en hund ut av avl, pga bristende mentalitet hos avkom.

Jeg kan komme med et eksempel

Oppdrett av mellomstor bruks- og vokthund.

Tispa Embla blir paret med hannhunden Ask.

A-kull - 5 valper, ingen med "mental svikt"

B-kull benyttes samme hannhund.

4 hunder blir født. En hund avlives pga. temperament.

C-kullet har en annen far, Odin.

C-kullet har 7 valper, hvorav 3 har dårlig gemytt, 2 blir avlivet.

I D-kullet brukes Ask igjen.

Av 4 valper blir 1 avlivet pga. mentalitet.

Det er ca. 1,5 år mellom hvert kull.

Før paring av D-kullet er 2 hunder avlivet pga. mentalitet.

Så hvor stopper man? Er det i deres erfaring nesten tilfeldig hva slags gemytt valpene får? Har denne oppdretteren vært utrolig uheldig, eller uforsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt umulig å si uten å vite mer om hva bristene består av osv. Og også hvordan tispa og tispas linjer er. Men personlig ville jeg nok tatt en vurdering etter c kullet (om man da ser fullstendig bort i fra at jeg syns 3 kull burde være nok på de aller fleste tisper uansett).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så er mye også miljø så uten og ha sett hunden og de som eier den osv så vil jeg ikke si så mye annet enn at med 2-3 hunder avlivet på omtrent like mange kull så hadde jeg iallefall tatt en grundig gjennomgang av mitt oppdrett. Sjekket linjer, sjekker om jeg selger valp til rett type folk, kanskje oppfordret til at MH blir tatt av både foreldre og avkom, slik at man får en beskrivelse av temperament osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo vurdere litt.. Vet om flere hunder som har blitt avlivet pga bitt og skremmende oppførsel, som noen vil påstå er dårlig gemytt.. Hundene på sin side var knall gode hunder, men bare alt for mye for eierne sine..

Så spørsmålet er også hva som er årsaken til avlivningen og hva var den mentalebristen..

Men ser man en sammenhengende trend, og da ikke kan skylde på hannhundens gener, så selvfølgelig tar man hunden ut av avl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

4 av 20 valper avlives pga dårlig gemytt og 5 av 20 har dårlig gemytt. Det er 1/4 del det. 25 % av denne hundens avkom med forskjellige fedre har dårlig gemytt, de fleste så dårlig at de må avlives.

Bortsett fra det er det umulig å si noe uten å vite noe om hva som menes med dårlig gemytt og hvordan resten av valpene er. Er dette "dårlige gemyttet" noe som finnes i resten av valpene også i mindre grad/uten å slå ut som "dårlig gemytt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 av 20 valper avlives pga dårlig gemytt og 5 av 20 har dårlig gemytt. Det er 1/4 del det. 25 % av denne hundens avkom med forskjellige fedre har dårlig gemytt, de fleste så dårlig at de må avlives.

Ask er far til tre kull

Odin til ett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at hunden fra B-kullet som ble avlivet var pga. aggressivitet.

Den bet mennesker ved flere anledninger, også de i sin egen familie.

Tispa som ble brukt, var ikke aggressiv mot mennesker, men kunne sloss skikkelig med andre hunder.

Jeg er veldig enig i at det er merkelig å ha så mange kull på denne tispen. Kan også nevne at det er en lite vanlig rase i Norge.

MH-testing av kullene, etter 2 kull, hadde nok vært en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man MH-teste valper? :P så vidt jeg vet biter veldig mange valper i det som går ann å få mellom kjevene..

eller menes det bite som i holde fast og bite til det blør liksom?


kom bare til å tenke på.. her på gården jeg er nå er det to jack russels gutter.. den ene er kastert. De er supersnille blitt og veldig glad i hverandre.. ligger ofte sammen og soler seg, og de leker sammen..
plutselig her i går, så klarer dem å hekte hverandre fast i leken,, og det utarter seg i at noe dyrisk kommer over dem.. de slapp hverandre rett og slett ikke.. vi måtte gripe inn, holdt fast i bakbena deres.. dasket og slå med leietau, klådde på kulene og prøvde alt for å få dem til å slippe taket.. de var tydelig helt forskrekka begge to av situasjonen.
men en time senere er de like gode venner igjen..
Noen som kan forklare hva som skjedde her? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man MH-teste valper? :P så vidt jeg vet biter veldig mange valper i det som går ann å få mellom kjevene..

eller menes det bite som i holde fast og bite til det blør liksom?

kom bare til å tenke på.. her på gården jeg er nå er det to jack russels gutter.. den ene er kastert. De er supersnille blitt og veldig glad i hverandre.. ligger ofte sammen og soler seg, og de leker sammen..

plutselig her i går, så klarer dem å hekte hverandre fast i leken,, og det utarter seg i at noe dyrisk kommer over dem.. de slapp hverandre rett og slett ikke.. vi måtte gripe inn, holdt fast i bakbena deres.. dasket og slå med leietau, klådde på kulene og prøvde alt for å få dem til å slippe taket.. de var tydelig helt forskrekka begge to av situasjonen.

men en time senere er de like gode venner igjen..

Noen som kan forklare hva som skjedde her? :P

Skjønner godt det kan misforstås. :P

Hunden jeg kjente bet først et barn til blods når den var rundt 6 mnd gammel. Det ble ikke gjort noe med det fordi barnet prøvde å ta stjålet mat fra hunden. Den bet så et barn når den var litt over ett år gammel, da uten at det var mat i nærheten. Mens det ble diskutert om hunden skulle omplasseres bet den to personer til, og jeg vil si den rett og slett angrep en av dem.

Mente ikke å MH teste valper, men vente med tredje og fjerde kull til de første var MH-testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mener jeg fem kull på en tispe er i overkant. Med mindre tispa har noe ENORMT å tilføre rasen.

For min del hadde tispa blitt tatt ut av avl etter tredje kull, for etter kull 2 (siden det første var helt ok) ville jeg tenkt det kanskje var hannhunden (man vil jo gjerne holde på at det er andre enn egne hunder det feiler noe), men etter kull 3 så ville jeg tenkt det var tispa det var noe dritt med som hun gav videre til valpene.

Et femte kull på denne tispa: No way!

Desverre er det enkelte oppdrettere som ikke vil eller egner se feil noen steder. Alt er alle andres feil: valpekjøpere, hannhunden osv. Sjelden deres egen feil.,

Men, desverre, slike oppdrettere får man sjelden gjort noe med. Kjenner til litt ofr mange oppdrettere som legger all skyld på alle andre enn egne hunder og eget oppdrett, selv om alle tegn peker på at det ligger på oppdretters linjer ...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...