Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april!

Anette
 Share

Recommended Posts

• Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Nå står jeg ikke midt i operasjonsstua jeg, men ja, det er såpass mange feil som skjer på vetkontorer i forbindelse med flytting av sedert hund at jeg krever å få være med og observere. Da kan de ikke lyve det bort om så skjer, og jeg kan heller ikke anklage de for det om det ikke skjer (altså om bikkja er skadet noe tid etter sedering). Det er flere GD som har fått magedreining etter sedering pga feil rulling, og det at vet innrømmer det hjelper ikke når bikkja nesten dauer av det... Og at vetkunnskapen er ymse på div felt er det ingen tvil om, historiene her på sonen er da mange nok til å overbevise deg om det? Det er et enormt felt de skal dekke, og de kan ikke være eksperter på alt. Så feil skjer, mitt ansvar er å minimere sjansen for det, både hos vet og på hjemmebane.

I endel tilfeller får jeg observere på nærmere hold, senest nå når Valpis sydde skuldra, og jeg har også assistert de tre siste HDrtg og det er artig og lærerikt.

Mmm... Nei? Jeg har ikke sett noen sonen-historier som har gjort meg avskrekket? Internett er internett, det er der du leser at om du har vondt i en finger så betyr det at foten din faller av... Eller at ei høne ble til en hønseflokk, og litt sådär. Enn så lenge jeg bruker noe tid på internett, så baserer jeg mine livsvalg på mine livserfaringer. Ikke andres, noen ganger dårlige, skildringer av "virkeligheten".

Hvis det er slik at grand danois bør snus på en spesiell måte, bør dette inngå i grunnleggende veterinær og veterinærassistent-utdanning. Det skal overhodet ikke være behov for at eier skal stå og henge over veterinær. Det er noe feil, galt og noe som bør gjøres om det er så store hull i enkelte veterinærers utdanning at det skal en ikke-utdannet lekmann til for å komplementere deres jobb. Det skal ikke være behov for slikt. Jeg har hatt hunden min sedert, dopa, i narkose, operert, overnatting hos veterinær og you name it - jeg stoler på veterinærene. De er trossalt utdannet til det. Veterinæren til bikkja mi har utdannet seg i Ungarn tilogmed (jeg har en inneværende skepsis til utdannelse i utlandet, særlig i østblokkland) - men allikevel har han da fått til å både sette implantat i beinet på bikkja mi, fjerne forkalkninger og medisinere henne over 1 år slik at hun i dag er nesten som hun var for 1,5 år siden. Hun er haltefri. Helt uten at jeg har måttet stå og puste han i nakken (for å sette det på spissen).

Poenget mitt er iallefall at jeg ikke ønsker en utvikling hvor JEG må stå og henge over bikkja. Da må veterinærpraksisen i Trondheim revurderes og de som har klinikker bør videreutdanne seg pronto. Det skal ikke være behov for ekstra overvåkning. Da er det noe gæærnt med verden :no:

Hvis du synes det er moro med operasjoner og HD-røntgen bør du jo heller få deg jobb på veterinærkontor? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Snip*

Nå ble det mye snakk om udugelige veterinærer her, men for å veie opp inntrykket så har jeg vært med på x antall operasjoner og kan si med hånden på hjertet at jeg ikke har noe som helst problem med å forlate mine hunder i veterinærens hender (og det har jeg også gjort).

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis de er dårlige, lukter man det selv om skallet er på?

Google it, har ikke gjort det enda. Men mener det var en vanntest man kan ta. Med om de flyter eller ikke flyter, men husker ikke hva som var hva :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med en av de to

Google it, har ikke gjort det enda. Men mener det var en vanntest man kan ta. Med om de flyter eller ikke flyter, men husker ikke hva som var hva :P

Da skal jeg google det, hørtes lurt ut! :D Da må det vel være om de flyter sikkert, de pleier å synke når jeg koker dem. Edit; der kom det link akkurat da jeg postet :D takk!

Kakk ett av de og lukt, man kjenner det raskt. JEg bakte med egg som gikk ut i februar nå i helgen, :)

Tenkte å koke dem, så irriterende om det flyter egg rundt i vannet :P Men skal google overnevnte greie, så kanskje mysteriet blir løst :D Satser på at de ikke er dårlige. Spiser egentlig veldig lite egg, er ikke så glad i det, men oppdaget plutselig at jeg hadde 8 stk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mye snakk om udugelige veterinærer her, men for å veie opp inntrykket så har jeg vært med på x antall operasjoner og kan si med hånden på hjertet at jeg ikke har noe som helst problem med å forlate mine hunder i veterinærens hender (og det har jeg også gjort).

Godt jeg ikke er alene om det, brått følte jeg meg som et "avvik" selv om jeg trodde det var normen.... if that makes sense :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom du over sjokket :lol:

Sitter faktisk ser på timeplanen for i morgen nå.

Ikke helt :aww:.

*ler*

Ikke meg, men famillie...

:hmm:

Da legger man feil, går på tur, trener lydighet osv osv. Nok timer i skauen så lærer man det :P

Men jeg er ganske glad for skauen min her jeg også. Har jeg dårlig tid så kan jeg legge spor, dra å handle også gå sporet senere når det passer.

Men det er nettopp det jeg ikke GIDDER, vøtt :). Skal man gå spor så legger man spor - og venter :lol:. Man gjør ikke noe annet med bikkja innimellom :aww:.

Og du er sjokkert over MEG!!?

Pfffft... jeg har jo bare jogget - ikke veldig langt engang :aww:.

På turen kom vi forbi et jorde der det gikk sau på beite. Den ene veien skimtet jeg bare sauene langt unna, jeg merket bare at Willy dro på litt ekstra da vi jogget forbi. På vei tilbake merket jeg tydelig at Willy hadde sau i nesa... han dro på ekstra jo mer vi nærmet oss innhegningen, og ganske riktig: sauene hadde nå flytta seg og gikk langs gjerdet ved veien. Da var det vanskelig å få med seg bikkja videre, altså, og sauene var jo bare såååå nysgjerrige! Ikke redd i det heletatt, så de fulgte oss jo langs gjerdet, da, sammen med hesten som også gikk der. De hadde nok ikke sett sånne svarte, langhåra slamper før :lol:. Jeg måtte dra Willy med meg videre - og jeg kjenner jeg "gleder" meg til det kommer flere sauer på beite *not*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ææh, dritdag!

Først toaster jeg fingrene mine i toastjernet, så knuser jeg skjermen på iphonen mim(derfor mulige skrivefeil, ser ikke så mye), og så kom nettopp kjæresten min å sa allergitestene hadde gitt ordentlig utslag på hund. Ikke rart han er mye tett og slapp til tider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:gaah: nå har jeg prøvd i 10 min å google meg fram til en blogg. Han utenlanske bloggeren som skriver mye fornuftig, er dommer, utstiller og oppdretter. Bilde av seg selv med lhasa(?) i sporlight som banner.

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette normalt?! For jeg har aldri engang tenkt over "behovet" for å måtte bivåne alt andre gjør mot bikkja mi. Er dette en korrekt utvikling? Like lite som jeg har behov for å bivåne at kapteinen på hurtigruta gjør alt riktig når han seiler oppigjennom norskekysten, liksom :P

Jeg vil gjerne være med på røntgen og sånt, men operasjoner kan jeg ikke være med på med egne dyr, da går jeg i bakken. Testet ut to ganger. Siste gangen holdt det at de spurte :lol: Da ble jeg likblek og seg ned langs veggen og satt med huet mellom knærne en stund gitt. Da holdt de på med katten min som hadde gått opp i to lag innvendige sting etter kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg vil ordne selv :P

Går ikke det SÅ spør man...

Du er for mye mann, du, Jeanette :lol:.

376099_3106190230555_1691756051_n.jpg

Willys halvbror Charlie i Tsjekkia... jeg synes jeg aner visse likhetstrekk :).

Jeg har bestilt meg gressklipper på nett :aww:. Siden jeg har besøksforbud på Plantasjen, Clas Ohlson og Biltema, så... :aww:.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg levde uten hund i fem år. Presterte flytte da jeg var hundeløs pga drittsekk "kjæreste" med egen allergi og allergisk datter. Da det var slutt satt jeg i situasjonen at huseier nektet meg å ha hund, og det var vanskelig å flytte fordi jeg bodde godt og sentralt til en rimelig penge, og fant ikke noe tilsvarende innen budsjettrammen. Planla neste hundehold så og si daglig, i fem lange år. Merker nå hvor mye lettere hverdagen var uten. Den ubegrensede friheten til å gjøre whatever når som helst uten å måtte planlegge for hunden. Samtidig var savnet der hele tiden. Det er fordeler og ulemper med og uten. For meg er hund er såpass berikende, jeg føler meg ikke hel uten, så jeg gir heller gir avkall på den friheten en har uten. Bare det å gå en tur uten hund er direkte smertefullt. Jeg gråt jevnlig i savn av hunder jeg har hatt.  Kjenner forøvrig på at det er pes å ha valp og jeg gleder meg til han er voksen. Når han er voksen vil jeg antakelig savne valpetiden 🤷🏼‍♀️
    • Her tenker jeg hundeeierene bør dekke sine egne skader, jeg vil si det er ganske delt skyld. Dette var ikke en fremmed løs hund som kom uforutsigbart på, og jeg mener dere begge hadde ansvar for å forutse og forebygge denne situasjonen. Hvis du var ukomfortabel med at den andre hunden var løs burde du gitt beskjed om det og krevd at hunden var i bånd, ihvertfall i nærheten av dine. Samtidig burde hans eier selvfølgelig også sørget for å ha kontroll når han oppsøkte dine. Nå vet jeg ikke hvor godt hundene kjenner hverandre eller om de har vært mye sammen før, men nettopp dette er jo grunnen til at hunder ikke skal sosialisere med andre i bånd, selv om det jo som oftest går bra. Jeg mener ikke at din hund burde vært løs, men at den andre burde vært i bånd når den tydeligvis ikke holdt seg unna dine.  
    • Er det noen som kan bidra med tanker rundt en vanskelig sak? Jeg med mine to hunder var på tur med en annen familie med en hannhund, vi kaller han Kalle. Denne hannhunden gikk løs på hele turen, selv om det var båndtvang. Mine to hunder, tispe og hann, drev å lekeslåss, begge var i bånd. Den andre hannhunden Kalle, kommer og ypper og de to hannhundene begynner å slåss. Kalle fikk et rift som måtte sys. Min hannhund fikk tilsynelatende ingen skade.    Spørsmål 1: Siden den andre hunden ble skadd tilbød jeg meg å betale veterinærutgiftene. Burde jeg latt være det? Siden Kalle var løs? spørsmål 2: det viste seg at min hund også hadde fått et sår. Det ble infisert etter en uke og min hund har nå fått massive betennelser i huden og det kommer til å koste langt mer enn forsikringen min dekker. Det er trolig snakk om hudtransplantasjon og pleie i lang tid eller avliving. Bør evt operasjonskostnader utover forsikring dekkes av meg, jeg hadde jo min hund i bånd? 
    • Min situasjon er nok litt annerledes, fordi jeg ikke har helse til å ha hund. Mannen mumler litt om hund igjen, men da blir det et helt annet hundehold enn vi hadde, siden jeg ikke har kapasitet til lange turer, kurs, treninger og konkurranser. Det blir å bare "ha" hund, for tur og kos. Jeg lurer på om jeg kan det... Og så er vi såklart to. Samtidig har vi/jeg definitivt kjent på friheten med å ikke ha hund. Ikke organisere pass når vi skal bort begge to. Ikke tre uker alene med hund for gubben når jeg er i syden om vinteren. Fleksibilitet til å reise, besøke og være med på ting uten å ta hensyn til hund alene eller det praktiske med å ta med. Men det er jo noe som mangler i hverdagen, helt klart. Om jeg hadde vært friskere hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde ny hund vært i hus allerede, selv om jeg nok hadde gitt det et år. Det er jo forskjellig for folk, men jeg merker at for noen jeg har vært glad i, så slipper den verste sorgen taket etter det. Ikke minst har du så mye mer erfaring og kunnskap nå. Og du har vel et nettverk som hjelper? Selv om det selvfølgelig ikke er helt det samme som å kunne dra rett ut et sted etter jobb og sånt. Vi passer en del hund, og det hjelper. Nesten månedlig har vi hund i et par-tre dager minimum. Jeg har også tenkt på å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen eller krisesenteret, men det er litt for krevende og uforutsigbart for helsen min. Men om det dukker opp en hund som trenger et hjem for et halvår eller noe sånt tenker jeg det hadde vært en god mulighet til å "dyppe tærne uti" igjen.
    • I dag er det fire måneder siden jeg mistet min kjære Ariel, og det er nå jeg virkelig begynner å kjenne på livet uten hund. Å være uten hund i svarteste mørketida når vinterstormen kommer inn sidelengs fra alle kanter er nå en ting, men nå når våren kommer og det begynner bli fint å være ute er savnet helt ubeskrivelig grusomt. Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle ha ny hund i det hele tatt, mest på grunn av den økonomiske belastningen, men også for å få "leve litt". Jeg var alene med hund i nesten 14 år, så det begrenset jo en del. Og som mamma sier; "nå kan du gjøre akkurat det du vil". Men etter fire måneder uten hund viser det seg at det eneste jeg vil er relatert til nettopp det å ha hund. Turer, kurs, konkurranser... Det var det livet jeg ville leve. Jeg vet ikke hvem jeg er engang uten hund. Dere som har vært gjennom dette, hvordan tok dere den endelige avgjørelsen om ny hund? Noen tips og tanker til en fortapt sjel?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...