Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til katt?


Tinkie
 Share

Recommended Posts

Nå har vi hatt pus i hus i noen uker, og han er veldig glad i v&h. Per i dag går han fast på Eukanuba kattungemat, og spiser godt, men vi synes avføringen hans lukter litt mye, samt at han promper en del.

Jeg har hørt fra flere hold at katter like gjerne kan gå på v&h, men jeg har et par spørsmål da:

Hvor mye skal de ha? Dette er en kattunge på 5-6 mnd som veier 2,4 kg. Regner man det på samme måte som hund?

Er det noen som er bedre egnet for katt enn andre?

Jeg vet nemlig ikke hva katter egentlig trenger i kosten. Er v&h sitt forhold mellom kjøtt, innmat og bein riktig for katt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de egne pølser til katt? Vet en oppdretter som fôrer sine katter med vom og hundemat. Ellers kan du gi tørrfôr som basis og gi rå kjøttdeig, råe kyllingvinger, koke litt fisk osv i tillegg. Jeg vet at kattene er mer følsomme for mengde protein enn hundene, men jeg kan ikke godt nok om det til å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Har ikke de egne pølser til katt?

Det er visstnok under utvikling.

Eneste jeg vet er at det er hovedsakelig innhold og behov for Taurin? som skiller hund og kattemat, verdt å få med seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at nei, de kan ikke leve på v&h fordi det inneholder for lite taurin. Såfall må man tilsette taurin i fôret, dette kan kjøpes som vitamintilskudd, men jeg er usikker på mengden. Evt finnes det mye av dette i alt mørkt kjøtt, særlig hjeter. Katt, i motsetning til hund, produserer ikke dette selv, og må derfor få det gjennom maten. Det er ikke så store mengder som trengs, og jeg vet ikke hvor mye det er av det i v&h. Noe er det nok, siden det er såpasse mengder med kjøtt og innmat i v&h, men jeg er usikker på om det er nok. Jeg ville ikke tatt sjansen uten å sjekke opp nøyere mengden taurin som faktisk er i v&h, evt ville jeg tilsatt mer via nyre/hjerte-tilskudd, eller i pulverform.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at katter ikke kan lage taurin selv, men jeg tenker at hvis jeg tilfører litt hjertekjøtt til maten hans innimellom så burde det vel gå greit? :)

Taurin er jo i alt kjøtt, så jeg har vel egentlig trodd at v&h burde gå helt greit, mens man må være mer forsiktig med å veksle mellom tørrfôr fordi det er tilsatt så mye annet rart.

Er taurin fettløselig eller vannløselig, er det noen som vet det? (Altså, kan de få overdose av taurin?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som fullfôrer kattene på V&H. Det går helt fint. Men et helt optimalt fôr for katt er det ikke. Blant annet inneholder jo vom mye som katter ikke kan nyttegjøre seg (og det er jo en del vom i V&H). I tillegg må ikke kjøttet ligge for lenge, heller ikke i fryseren, for da brytes for mye av taurinet ned.

Det sagt så får mine V&H med stort hell, men de har tørrfôr som basis som alltid er tilgjengelig. Jeg synes kombinasjonen av tørt og V&H fungerer fint både til katt og hund. (jeg ønsker ikke fullfôre på V&H fordi det i en del situasjoner er praktisk at dyrene kan spise tørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Jeg vet om noen som fullfôrer kattene på V&H. Det går helt fint. Men et helt optimalt fôr for katt er det ikke. Blant annet inneholder jo vom mye som katter ikke kan nyttegjøre seg (og det er jo en del vom i V&H). I tillegg må ikke kjøttet ligge for lenge, heller ikke i fryseren, for da brytes for mye av taurinet ned.

Det sagt så får mine V&H med stort hell, men de har tørrfôr som basis som alltid er tilgjengelig. Jeg synes kombinasjonen av tørt og V&H fungerer fint både til katt og hund. (jeg ønsker ikke fullfôre på V&H fordi det i en del situasjoner er praktisk at dyrene kan spise tørt)

Jaha, hva er det i kjøttet vom som katter ikke kan nyttiggjøre seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Taurin finnes jo i kjøtt. Hvordan kan man da si at katter ikke får i seg nok taurin ved å spise nettopp kjøtt? Det blir jo som å si at katter egentlig kun kan "overleve" på tørrfôr. Det skjønner vi jo alle at ikke er tilfellet, da tørrfôr er en relativt ny oppfinnelse. Jeg er rimelig sikker på at en katt kan leve på V&H, ikke bare leve på det men leve svært godt på det. Man kan jo velge ulike typer V&H, ikke alle inneholder vom, om det skulle være et issue. Se an hvem av typene som eventuelt er tilpasset katt best ift optimal sammensetning for dem.

Kanskje f.eks. Tulip har peil på dette? For meg høres det i alle fall absurd ut at katter, som er strengt karnivore dyr i forhold til hund (kjøttetere mao) ikke skal kunne leve på kjøtt. Tørrfôr inneholder masse korn - DET er ikke kattemat i alle fall..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Såklart kan de det, er mange som råfôrer kattene sine også. :) Men selve kverningen gjør noe med taurinen, derfor det er anbefalt å enten gi kjøttstykker (da gjerne enten hjertekjøtt eller rødt kjøtt som er spesielt rikt på taurin) i tillegg til VogH, da er det iallefall ikke noe problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan fint ete VOH, men de bør ikke fôres eksklusivt på dette pga tre ting:

1: Taurin "fordamper" fra kjøttoverflaten, og med kvernet kjøtt finnes det omtrent ikke overflate, ergo forsvinner mye av det naturlige taurinet.

2: VOH inneholder litt for mye kalsium for katter, de har et lavere behov en hunder.

3: katter har et mye høyere behov for protein enn hunder, så VOH har litt feil balanse på prot/fett. Sprint og valpevariantene er mest egnet. De kan fint fordøye vom, men vomma har minst protein av alle ingrediensene.

Om man gir ferskskårne stykker av rødt kjøtt (skjær helst opp daglig) som feks hjerte eller rent muskelkjøtt i tillegg vil man balansere alle tre ovennevnte "problemområder". Taurin er vannløselig, så det kan ikke overdoseres, og er man bekymret finnes det pulver man kan ha over maten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan fint ete VOH, men de bør ikke fôres eksklusivt på dette pga tre ting:

1: Taurin "fordamper" fra kjøttoverflaten, og med kvernet kjøtt finnes det omtrent ikke overflate, ergo forsvinner mye av det naturlige taurinet.

2: VOH inneholder litt for mye kalsium for katter, de har et lavere behov en hunder.

3: katter har et mye høyere behov for protein enn hunder, så VOH har litt feil balanse på prot/fett. Sprint og valpevariantene er mest egnet. De kan fint fordøye vom, men vomma har minst protein av alle ingrediensene.

DETTE var det jeg ville ha svar på! :D Jeg kan ikke nok om hva katter trenger av mat til å sette sammen et fôr selv.

Da blir det nok å gi v&h med litt tørrfôr, og kjøpe taurinpulver for sikkerhets skyld. :) Merker forskjell på prompingen allerede etter bare et par dager med mer v&h enn tørrfôr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...