Gå til innhold
Hundesonen.no

Usedvanlige vakre individer


Tabris
 Share

Recommended Posts

Vi har alle våre favorittraser som vi synes er nydelige. Også har vi selvsagt våre egne hunder som alltid er verdens vakreste. Men når man ser bort fra dette - har du noengang sett en hund, et enkelt individ, som var så usedvanlig vakker at du aldri har glemt den? Kanskje fra en rase du ikke har noe spesielt forhold til eller en hund du ikke har sett igjen.

Jeg har to eksempler:

1. Den ene var en blue merle collie. Vi var på ferie i Danmark, jeg var kanskje 13 år gammel, hundegal som jeg hadde vært hele livet. Jeg hadde vel aldri sett en blue merle collie før. Denne var stor og utstrålte verdighet og ro der den gikk. Pelsen var aldeles nydelig sølv, og pelsen bak ørene var "kreppet". Jeg husker jeg snudde meg etter den, og husker den enda selv om jeg bare så den noen sekunder for over tyve år siden.

2. Jeg vet ikke om det er en bok jeg kjenner til, men en av mine favoritthundebøker er "Hundens første år". Den følger et valpekull med border collies (lysebrune og hvite) fra de er født til de er ett år gamle. Masse bilder av en dyktig fotograf samt interessant tekst som beskriver utviklingen til hvert individ i kullet samt nyttig generel informasjon om valper og hunder generelt. En utrolig bra bok, synes jeg.

Kullet er mellom to brune og hvite border collies, men i huset bor også deres bestefar. Jeg har aldri før (eller siden) sett en border collie som ser slik ut, men himmel und hav han er noe av det vakreste jeg har sett! Lang, tykk pels, nesten mahognyfarget i den mørke brunfargen og svarte tegninger rundt øynene. Jeg syntes jeg kunne kjenne utstrålingen til hunden poppe opp av boka. Jeg finner bare et (dårlig) bilde på nettet av ham, men det får bare duge:

41pZYNxoUXL._SL500_AA500_.jpg

Har noen av dere hatt noen tilsvarende erfaringer, med enkeltindivider som av en eller annen grunn dere oppfatter som langt over det normale vakre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Shadow i Homeward Bound. (Selv om det ble brukt flere enn en hund.) Vakker, og selve definisjonen på Golden Retriever for meg.

Jäger!

Jeg lurte på hvor dust det ville vært å skrive om sin egen hund her, men Töddel tenkte jeg også på. Han var spesielt pen den hunden. (bilde tatt av Bananen) (bilde tatt av Bananen) El

Posted Images

2. Jeg vet ikke om det er en bok jeg kjenner til, men en av mine favoritthundebøker er "Hundens første år". Den følger et valpekull med border collies (lysebrune og hvite) fra de er født til de er ett år gamle. Masse bilder av en dyktig fotograf samt interessant tekst som beskriver utviklingen til hvert individ i kullet samt nyttig generel informasjon om valper og hunder generelt. En utrolig bra bok, synes jeg.

Ot: Men den boka lånte jeg på biblioteket en gang.. Veldig søt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noengang sett en hund, et enkelt individ, som var så usedvanlig vakker at du aldri har glemt den?

enkeltindivider som av en eller annen grunn dere oppfatter som langt over det normale vakre?

Første som poppet opp i hodet mitt er lukisen til Raksha. Han er nok det vakreste jeg har sett (bilder av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til Mikke i den lista, fant ikke noe veldig bra bilde, men..

428122_10150715353781718_1191132060_n.jp

Herlig utseende, herlig personlighet og egentlig bare en fantastisk hund på alle måter. Jeg har sett på sheltier i en evighet, men jeg finner liksom ingen som (i mine øyne) måler seg opp mot han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del litt sånne usedvanlige vakre individer rundt om .

Men På min rase så syns jeg disse er 2.feks er innen den katogorien ...

" 9697989.jpg..5854545.jpg

også denne frøkena da :

422486050.jpg?345

Er som regel på min egen rase jeg glor mest ..

Så da tar jeg de :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tanta til bestefar hadde en blandingshund (over tyve år siden!) - har limt fast i min netthinne! Lav, men lang. Langhåret, men veldig bølgete. Svart og hvit, mønster akkurat som panda! Herlig hund!

Nå i voksen alder mistenker jeg at hunden var noe BC, Lhasa/Shih og kanskje litt fra maltese...?

2. For ca ti år siden passerte to kongepudler (svart og hvit) utenfor huset til mamma, de tok seg bare en tur. Skikkelig løvefrisyre! Måten de sprang, de fløy på en måte!

3. Her i Majorstuen for noen år siden var det en wow afghaner som svevde nydelig over bakken!

For meg dreier wow ikke seg kun om utseende - måten en går/løper på er med på å gjøre helheten wow! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

BIS RUBIS RUBISS Aust Gr Ch Mountainmist Mandingo HT

Den første svarte AKen som virkelig tok pusten fra meg:

182262_176416525736651_1760328_n.jpg

182872_176416432403327_5745257_n.jpg

180712_176416639069973_4231624_n.jpg

9573_124.jpg

9573_1759.jpg

Også dennne

BIS/RUBIG/ROYAL 3RD BEST EXHIBIT IN GROUP/AUST. CHAMPION Wingdari Dinky

12352_948.jpg

extra_497.jpg

extra_429.jpg

Hadde betalt godt for de to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyr til Argyr og Timo til Belgerpia. Han første har jeg bare sett bilder av.

Ellers så jeg en vanvittig flott RR i Oslo flere ganger når jeg bodde der.

Ellers kommer jeg ikke på noen? Det nærmeste jeg kommer "mine raser" er Timo.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flott den svarte hunden du har valgt var AnitaK :P Det var hyggelig!! :hug:

Jeg glemmer aldri en miniatyr bullterrier jeg så i Spania for sikkert 10 år siden!! Har alltid vært fasinert av bullterriere, og når jeg så en i miniatyr med en brun flekk over det ene øyet som bare var helt utrolig flott var jeg helt solgt!! En sånn en vil jeg ha en gang!! :D

Har fått frysninger mange ganger når jeg har sett på gruppefinalene på utallige utstillinger. Men en som jeg husker godt er den mexikanske nakenhunden som ble BIS på Bjerke i fjor. Fy søren, som den hunden kunne bevege seg!!! :wub::wub::wub:

427935_200218310113247_106897432_n.jpg

Fant ingen bilder av den i bevegelse men.. Dette er Xibalba’s Papalotl, Foto: Roger Sjølstad

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er verdt å merke seg, men dette er individer jeg aldri vil glemme.

Sheltie:
Ch Lundecock's Zany From Sweden, som var en av hovedårsakene til at jeg fra jeg var ca. 9 år ønsket meg en blue merle sheltie (som jeg fortsatt har til gode å eie)

lczany.jpg

Zany-fron-Sweden-1.jpg


Aussie:
Multi Ch Multi W Thornnapple Oh Brother, grunnen til at jeg valgte aussie fra de linjene jeg har
damon.JPG

Multi Ch Multi W Thornapple Aftershock. Morfaren til Tibra, og en legende. Enough said.
Diablo_forside.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det må være Moel Sam i arbeid på sau. Han er bror av den litt mer kjente Moel Nap, men personlig foretrekker jeg Sam.

Fant dessverre ikke bilde på Sam da, men det blir liksom ikke helt det samme med bilde på sånne ting... Man må se de i arbeid rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nyyydelige Greyhounds - Lettie og Bowie. Inntrykket av pur eleganse og rett og slett nydelighet ble ikke mindre av at første gang jeg møtte de var i fult firsprang på en strand på Jæren. Lettie er den vakreste hunden jeg har sett i mitt liv altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...