Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha valpekullet for andre


Justisia
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært borti avtaler om det, men ikke gjort det selv, utgangspunktet har vært at fôrvert har valpekullet for oppdretter hos seg,
oppdretter står for alle utgifter som har med parring, spesialfôr under drektighet, og alle utgifter som følger med kullet, samt finner valpekjøperne i hovedsak, fôrvert har hatt kullet og fulgt det opp med den sosiale biten, og har fått en godtgjørelse på 12-1500kr pr. valp.

Jeg er spent på å se flere svar om hvordan folk gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å ta en tispe valp fra oppdretter, den får vi da gratis, det de gjør er at de eier det første kullet på den tispa når den tiden kommer, de bestemmer hann hund, når og om valpene skal bo hjemme hos oss eller dem (dette kunne jo også diskuteres), de finner også kjøpere osv. Eneste de ber fra meg er att hunden skal få godkjent gjeterhundprøve. Ellers så er hunden vår og etter første kull så kan vi sette på kull selv osv om vi vill det.
Vi har ikke snakket mye om dette enda og heller ikke gjort noen avgjørelser, siden valpene ikke er født enda, men jeg syns det virker spennende :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vi vurderer å ta en tispe valp fra oppdretter, den får vi da gratis, det de gjør er at de eier det første kullet på den tispa når den tiden kommer, de bestemmer hann hund, når og om valpene skal bo hjemme hos oss eller dem (dette kunne jo også diskuteres), de finner også kjøpere osv. Eneste de ber fra meg er att hunden skal få godkjent gjeterhundprøve. Ellers så er hunden vår og etter første kull så kan vi sette på kull selv osv om vi vill det.

Vi har ikke snakket mye om dette enda og heller ikke gjort noen avgjørelser, siden valpene ikke er født enda, men jeg syns det virker spennende :)

Det syns jeg var en lite fair deal. Da er det bedre for dere å kjøpe valpen til ca 8000kr, trene den opp og ta kostnadene ved en godkjent gjeterprøve (som du da må ha allikevel) for det er det som koster tid, ressurser og penger og evt parre tispa selv. Hvis ikke så hadde jeg kun gått med på en forverts avtale der oppdretter har som krav å få godkjent gjeterprøve på hunden før avl og bekoster dette selv.

Hva hvis du ikke får til godkjent prøve, tar oppdretter tilbake hunde? Blir den ikke avlet på? Det er ganske mange ting som er vesentlig å tenke igjennom før man velger en slik avtale fremfor å betale de "småpengene" det faktisk er å kjøpe og eie hunden selv.

Hvilken oppdretter er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å ta en tispe valp fra oppdretter, den får vi da gratis, det de gjør er at de eier det første kullet på den tispa når den tiden kommer, de bestemmer hann hund, når og om valpene skal bo hjemme hos oss eller dem (dette kunne jo også diskuteres), de finner også kjøpere osv. Eneste de ber fra meg er att hunden skal få godkjent gjeterhundprøve. Ellers så er hunden vår og etter første kull så kan vi sette på kull selv osv om vi vill det.

Vi har ikke snakket mye om dette enda og heller ikke gjort noen avgjørelser, siden valpene ikke er født enda, men jeg syns det virker spennende :)

Jeg snakker ikke om ha hund på foravtale eller kjøpe hund med avlsbetingelser. Jeg snakker om å ha valpekull for en oppdretter på dennes hund, fordi oppdretter av ulike årsaker ikke kan ha kullet hjemme hos seg selv f.eks. F.eks at WheatenMali har ei tispe som skal ha valper, men, så skal hun på sykehus og spør meg om jeg kan ha kullet for henne hjemme hos meg. Det er en slik avtale jeg etterspør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg snakker ikke om ha hund på foravtale eller kjøpe hund med avlsbetingelser. Jeg snakker om å ha valpekull for en oppdretter på dennes hund, fordi oppdretter av ulike årsaker ikke kan ha kullet hjemme hos seg selv f.eks. F.eks at WheatenMali har ei tispe som skal ha valper, men, så skal hun på sykehus og spør meg om jeg kan ha kullet for henne hjemme hos meg. Det er en slik avtale jeg etterspør.

En venninde av meg satte bort valpekullet sitt til en annen venninde. Der dekket de alle kostnader, kjørte til vet når det var påkrevd, handlet inn for, flis etc og leverte det hos kullet. Hun som hadde kullet fikk en valp for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valpekjøper av meg "lånte" kennelnavnet mitt til et kull, da hun ikke hadde planer om flere. Jeg hjalp henne med å finne hannhund, ordnet paringen og kjørte for å hjelpe til med fødsel, samt var der omtrent annenhver uke for å følge med på dem. Ble også med til veterinæren for sjekk og øyelysing. Hadde de bodd nærmere (de bor 3 timers kjøring unna) hadde jeg helt klart vært der oftere. Som sagt, det er jo et kull i "mitt navn", men hun hadde det meste praktiske selv og holdt derfor utgiftene i forbindelse med kullet, og fikk også alt hun satt igjen med, siden det i praksis var hennes kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var en lite fair deal. Da er det bedre for dere å kjøpe valpen til ca 8000kr, trene den opp og ta kostnadene ved en godkjent gjeterprøve (som du da må ha allikevel) for det er det som koster tid, ressurser og penger og evt parre tispa selv. Hvis ikke så hadde jeg kun gått med på en forverts avtale der oppdretter har som krav å få godkjent gjeterprøve på hunden før avl og bekoster dette selv.

Hva hvis du ikke får til godkjent prøve, tar oppdretter tilbake hunde? Blir den ikke avlet på? Det er ganske mange ting som er vesentlig å tenke igjennom før man velger en slik avtale fremfor å betale de "småpengene" det faktisk er å kjøpe og eie hunden selv.

Hvilken oppdretter er dette?

Som sagt så har vi ingen avtale enda, jeg fikk bare høre litt om hvordan det kunne bli, men vi skal snakke mer om det og skrive en avtale etterhvert som valpen blir født osv.

Blir det en avtale vi ikke liker eller noe slik så bare kjøper vi en valp for oss selv uten noen avtale.

Men mulig det kanskje er en rar deal, jeg har aldri gjort noe slik så vet ikke hva som er vanlig. Men jeg driver så smått og forbereder spørsmål til dem som jeg skal spørre før vi går med på noe slik, som du sier så kommer jeg til å spørre om: hva vill skje om tispa ikke lever opp til de helse kravene til at hun kan brukes i avl? hva om vi ikke klarer prøven? osv.

De kaller seg "supergutta i solbergveien" som jeg har skjønt og de er Kristin Løkkemo og Steffen Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tar opp denne igjen jeg, og spør nå:

Hvor mye skulle du hatt for å passe 9 valper og mammaen deres til de var leveringsklare?
Valpene er nå 5 uker gamle, det er stor rase og kostnader ved foring og veterinær blir dekket.

Og mens jeg er i gang: er det noen som kunne tenkt seg det?
Altså ha et valpekull en 3-ukers tid.
Oppdretter har havnet i en kinkig situasjon, selv merker jeg at 9 valper og mora her jeg bor er litt i overkant.
Oppdretter bor i Oslo.

Vet du om noen eller kunne tenke deg selv, send en pm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å ta med i beregningen at de tre siste ukene er de mest krevende, da valpene allerede nå begynner å kreve individuell oppmerksomhet og mulighet til å gå fritt rundt :)

Absolutt noe å ta med i betraktningen ja.

Det er jo nå "maset" starter.

Men, hva hadde vært en grei pris, mener du? Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en avtale med en valpekjøper om å låne tispen deres på et kull. Avtalen ble gjort da de kjøpte valpen. De fikk den beste tispevalpen (slik det så ut da) mot at vi avtalte at jeg kunne få kjøpe et kull for valpepris om det skulle bli aktuelt. De ville veldig gjerne ha kullet hjemme hos seg for å lære. Siden de ønsket å ha valpene hjemme og dermed tok mesteparten av jobben avtalte vi enten 50 % av overskuddet ved mange valper eller minimum 10 000 kr ved få valper (hvor overskuddet på 50 % utgjorde mindre enn 10 000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt noe å ta med i betraktningen ja.

Det er jo nå "maset" starter.

Men, hva hadde vært en grei pris, mener du? Noen tanker rundt dette?

Jeg ville nok hatt kraftig reduksjon i valpepris (50%?) eller tilsvarende i kontanter.

Hadde vi hatt større plass inne og bodd nærmere så skulle jeg gammen meg hylt ut. Det hadde vært fryktelig moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt noe å ta med i betraktningen ja.

Det er jo nå "maset" starter.

Men, hva hadde vært en grei pris, mener du? Noen tanker rundt dette?

1/3 av det valpene bringer inn, og det er før man regner på om den andre personen går i pluss eller minus, eller 5000-7000 kroner per uke for å være grei. Det er en heltidsjobb og krever utrolig mye. Man vil antakeligvis få masse besøk av valpekjøpere som ønsker å bli kjent med valpen sin, og for valpenes del bør man ha hvertfall ett besøk hver dag. Mye vasking og antakeligvis endel slitasje på området valpene oppholder seg på. De tre neste ukene er knallviktige og mye sosialisering inngår i jobben. Det er tre j*vlig slitsomme uker.

Det er nok individuelt hva man synes er en grei pris, men hvis jeg hadde fått et valpekull i fanget uten at jeg hadde hatt noe annet "personlig mål" med kullet enn at de skulle få den oppfølgingen de fortjener i disse tre ukene, så hadde jeg tatt såpass.

Jeg tror jeg er litt preget av å ha hatt valpekull i sommer, jeg vet hva det krever nå selv om det vi hadde var liten rase, relativt sett få valper, men det var så enormt slitsomt (og selvfølgelig ganske gøy fordi det var noe vi gjorde for vår del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ingen som får dette kullet i fanget da PL.Man sier ikke ja til å passe det med mindre man vil liksom.
Og ja, jeg tror nok du er litt preget ;)

Jeg har selv hatt flere valpekull jeg, og vet arbeidet med det, men så j**** slitsomt synes jeg ikke det er.

Jeg har også hatt kull for andre, men tok ikke betalt for det - oppdretter dekket kostnadene. Men, på den tiden bodde jeg litt annerledes enn hva jeg gjør nå. Jeg regner med at jeg kommer til å ha kullet til tispa jeg har på foravtale hjemme her og, og kommer vel ikke til å ta noe for det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ingen som får dette kullet i fanget da PL.Man sier ikke ja til å passe det med mindre man vil liksom.

Og ja, jeg tror nok du er litt preget ;)

Jeg har selv hatt flere valpekull jeg, og vet arbeidet med det, men så j**** slitsomt synes jeg ikke det er.

Jeg har også hatt kull for andre, men tok ikke betalt for det - oppdretter dekket kostnadene. Men, på den tiden bodde jeg litt annerledes enn hva jeg gjør nå. Jeg regner med at jeg kommer til å ha kullet til tispa jeg har på foravtale hjemme her og, og kommer vel ikke til å ta noe for det heller :)

Det hadde vært annerledes om jeg selv ønsket å ha valpene her, da hadde jeg nok bare tatt en symbolsk sum og tatt det som fulgte med for kosens skyld.

Om jeg skulle satt bort valpene til noen i de tre ukene så hadde jeg hvertfall tilbudt prisen av en valp eller en valp fordi det ligger ganske mye kjærlighet og jobb bak det man gjør i løpet av de tre ukene.

Nå gikk jeg bare ut i fra at jeg fikk dem dumpet i fanget :)

EDIT: glemte å skrive at neste gang jeg kjøper en valp, så betaler jeg mer enn gjerne det valpen koster fordi jeg vet hvilket arbeid som ligger bak et kull, og synes faktisk det ikke er så mye penger når jeg tenker på alt hva oppdretter har gjort, selv om enkeltsummen på eks. 15000 er en god sum penger!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært annerledes om jeg selv ønsket å ha valpene her, da hadde jeg nok bare tatt en symbolsk sum og tatt det som fulgte med for kosens skyld.

Om jeg skulle satt bort valpene til noen i de tre ukene så hadde jeg hvertfall tilbudt prisen av en valp eller en valp fordi det ligger ganske mye kjærlighet og jobb bak det man gjør i løpet av de tre ukene.

Nå gikk jeg bare ut i fra at jeg fikk dem dumpet i fanget :)

:) Her dumpes ingen valper i fanget til noen.

Jeg hjelper oppdretteren med å finne noen som kan og vil passe disse valpene. De som hun har snakket med, har vært interessert i mest mulig kompensasjon for å ha kullet og da masa om hvor mye pes det er å ha et valpekull osv. Og det har blitt sånn: jaja, betaler du godt nok kan jeg alltids passe valpene for deg, får sikkert også solgt dem som "greie familiehunder" (siden det er tyvparring anses visst kullet som middelmådig og ikke duganes til annet enn familiehunder, til nød dette i følge enkelte.)

Altså, kompensasjon vil bli gitt, for all del, men, oppdretter ønsker å finne noen som har lyst til å ha kullet for mer enn bare pengenes del.

Valpene var liksom ikke helt planlagt (ung tispe og ung hanne - samme rase da, kombinasjonen var planlagt, men ikke før om ett års tid, da foreldredyrene var røntget og eier/oppdretter hadde egnet sted å bo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Her dumpes ingen valper i fanget til noen.

Jeg hjelper oppdretteren med å finne noen som kan og vil passe disse valpene. De som hun har snakket med, har vært interessert i mest mulig kompensasjon for å ha kullet og da masa om hvor mye pes det er å ha et valpekull osv. Og det har blitt sånn: jaja, betaler du godt nok kan jeg alltids passe valpene for deg, får sikkert også solgt dem som "greie familiehunder" (siden det er tyvparring anses visst kullet som middelmådig og ikke duganes til annet enn familiehunder, til nød dette i følge enkelte.)

Altså, kompensasjon vil bli gitt, for all del, men, oppdretter ønsker å finne noen som har lyst til å ha kullet for mer enn bare pengenes del.

Valpene var liksom ikke helt planlagt (ung tispe og ung hanne - samme rase da, kombinasjonen var planlagt, men ikke før om ett års tid, da foreldredyrene var røntget og eier/oppdretter hadde egnet sted å bo).

Personlig hadde jeg nok også vært ute etter noen som ville ha valpene av hjertets lyst, og ikke grådighetens. Sikkert vanskelig, men fullt mulig å finne noen som vil ha dem for kosens skyld.

Det er jo naturlig at kompensasjonen avtales først, kanskje det er lurt å sette en pris før folk henvender seg, for da vil kanskje de mest grådige holde seg unna, også får man heller komme med en koselig gave eller ekstra sum i tillegg til disse pengene hvis man er meget fornøyd med de som har hatt valpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn person som kunne gjort dette, jeg hadde sett på det som kos og moro (og selvfølgelig slitsomt) og en sjanse til å lære noe nytt. Ikke hadde jeg trengt så mye kompensasjon for det heller så lenge jeg satt uten utgifter, men det er meg da :) Jeg hadde sagt ja nå hadde jeg bodd annerledes, men nå går det ikke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete her inne hadde det siste kullet på Uta hjemme hos seg. Du kan jo høre med henne hva slags deal det var?

Ja, men det var fortispe. Alt var dekket av oppdretter og jeg fikk summen av en valp for "strevet". Nå endte jeg opp med både prisen for en valp og avslag på Nix.

Edit: Jeg tok meg av valg av valpekjøpere, kontrakter og noe oppfølging i ettertid også.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...