Gå til innhold
Hundesonen.no

Laminat eller fliser?


Fantasia
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

Jeg har selv Pergo i gangen og er veldig fornøyd med det. Det jeg valgte gjøre var å kjøpe med en "lim" som kunne gi en ekstra fuktsperre og dermed gulvet lever lengre. Og jeg brukte ett underlag som også gav mer fuktsperre enn det man normalt kjøper med for å ha under.

Lever nok ikke evig, men en gang er ikke så stor. (Iallefall ikke min :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Pergo i gangen og er veldig fornøyd med det. Det jeg valgte gjøre var å kjøpe med en "lim" som kunne gi en ekstra fuktsperre og dermed gulvet lever lengre. Og jeg brukte ett underlag som også gav mer fuktsperre enn det man normalt kjøper med for å ha under.

Lever nok ikke evig, men en gang er ikke så stor. (Iallefall ikke min :lol: )

Har heldigvis ikke så stor gang ( 2 x 2meter) så fant vel ut at det er billigere og kjøpe inn noen flere pakker og så bytte ut gulvet foran døren rett før jeg flytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt at dere kan synes at fliser er enkle å holde rene? Eller rettere sagt fugene da, flisene er jo i grunnen greie.

Vi har fliser bare på badet, og fugene blir aldri skikkelig rene. Eneste måten å få dem rene(re) på er å gnikke og gni på hver eneste fuge, en etter en. Og det er liksom ikke noe som blir prioritert sånn til vanlig. Flisene er lagt av fagfolk, men hvor godt arbeid som er gjort har jeg ikke peiling på. Kan dere andre bare vaske over flisene som man gjør med et vanlig gulv, uten å vaske en og en fuge, altså? Hvordan vasker dere da?

Det kommer litt an på åssen skitt det er. Om det er beigegult så er det hud og såperester, og det går helt vekk om du sprayer med eddik, lar det virke og spyler av. Såklart, er fliser og fuger nedgrodd kan det være greitt å skrubbe over med en grovsvamp før du spyler av, men deretter er det nok med eddikvask en gang i mnd eller så. Spyl også av veggene etter hver dusj for å få vekk mest mulig såperester.

Er det derimot rosa el sort/grått er det muggsopper, og da er det fukt bak veggen som regel...

Fantasia: sjekk med et renseri om de har noen billige (gratis) gamle utleiematter til deg, de er gummiert i bunn og mikrofiber oppå, de tørker fort og forhindrer fukt lenger ned. Ellers har bla Tropehagen skikkelig gode mikrofibermatter beregnet for våte ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er ymse kvalitet ute og går :) Men svjv garanterer selv ikke Pergo industrigulvene sine for mer enn 10 år for vannskader ;) Mye kommer an på underlaget også, gulvet kan se helt flott ut oppå, mens det er råttent under.

Og belegg er heller ikke belegg, siden det ikke så ut i måneskinn vil jeg tro det var linoleum som ikke har blitt "oljet" noen gang (iom at det er et naturprodukt trenger det pleie, akkurat som alle slags tregulv).

Og om man vil bytte gulv "0fte" trenger man jo strengtt tatt ikke betale for kvalitet ;)

Ser ut som gulvet vårt har livstidsgaranti :)

http://www.pergo.com/nb-no/Forbruker/Produkter/Product-view/?floorId=983

Og det skal tåle en del vannsøl, og ting som faller på gulvet etc.

Er ikke kjempeglatt heller, da det er noe struktur i det.

Siden det ikke er "sound block" i gulvet har vi lagt skumgummi (sånn underlagsgreie) under, istedetfor papp.

Dette gulvet har vi nettopp lagt i stua/kjøkkenet, men er nesten samme som i yttergangen (annen farge/utførelse bare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livstid og livstid, med liten skrift står dette:

Det faktum at gulvene våre følges av den beste garantien på markedet, i enkelte tilfeller på opptil 50 år, gir enda færre grunner til bekymring.

og det er industrigulvene dems, men det er fortsatt "bare" 10 år for vannsøl...

Jeg liker Pergo jeg, det er meget gode gulv, men de tåler ikke alt og er ikke garantert for evig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på åssen skitt det er. Om det er beigegult så er det hud og såperester, og det går helt vekk om du sprayer med eddik, lar det virke og spyler av. Såklart, er fliser og fuger nedgrodd kan det være greitt å skrubbe over med en grovsvamp før du spyler av, men deretter er det nok med eddikvask en gang i mnd eller så. Spyl også av veggene etter hver dusj for å få vekk mest mulig såperester.

Er det derimot rosa el sort/grått er det muggsopper, og da er det fukt bak veggen som regel...

Takk for tips, det skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På laminat ville jeg lagt clickguard i skjøtene på en yttergang. Laminat er laminat og det tåler ikke vann.

MEN det har kommet et nytt fantastisk gulv på markedet.Parador har og vi har fra et sannet merke. Det er faktisk egentlig vinyl, men det legges og oppleves som laminat. Bare sterkere, mer fleksibel og vannavstøtende. Det er faktisk PENT også. Ligger på rundt 300 per m2 så det er ikke dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt at dere kan synes at fliser er enkle å holde rene? Eller rettere sagt fugene da, flisene er jo i grunnen greie.

Vi har fliser bare på badet, og fugene blir aldri skikkelig rene. Eneste måten å få dem rene(re) på er å gnikke og gni på hver eneste fuge, en etter en. Og det er liksom ikke noe som blir prioritert sånn til vanlig. Flisene er lagt av fagfolk, men hvor godt arbeid som er gjort har jeg ikke peiling på. Kan dere andre bare vaske over flisene som man gjør med et vanlig gulv, uten å vaske en og en fuge, altså? Hvordan vasker dere da?

Hos meg er ihvertfall fugene så små/tynne at jeg ikke merker noe til dem.

Jeg tar bare støvsuger, tørrmopp og om jeg må så vasker jeg raskt over gjørmeflekker eller annet. Med den billige parketten vi har i stua må jeg si at gangen er nesten lettere å rengjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
På laminat ville jeg lagt clickguard i skjøtene på en yttergang. Laminat er laminat og det tåler ikke vann.

MEN det har kommet et nytt fantastisk gulv på markedet.Parador har og vi har fra et sannet merke. Det er faktisk egentlig vinyl, men det legges og oppleves som laminat. Bare sterkere, mer fleksibel og vannavstøtende. Det er faktisk PENT også. Ligger på rundt 300 per m2 så det er ikke dyrt heller.

Akkurat det tar jeg opp hjemme nå for snekkeren fikk det anbefalt. Glemte nevne at det ikke tåler sollys, ikke varme fra ovn, ikke kan legges på for mykt underlag og heller ikke kan ha en oljeovn på gulvet.

Syn ikke det var så fantastisk jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På laminat ville jeg lagt clickguard i skjøtene på en yttergang. Laminat er laminat og det tåler ikke vann.

MEN det har kommet et nytt fantastisk gulv på markedet.Parador har og vi har fra et sannet merke. Det er faktisk egentlig vinyl, men det legges og oppleves som laminat. Bare sterkere, mer fleksibel og vannavstøtende. Det er faktisk PENT også. Ligger på rundt 300 per m2 så det er ikke dyrt heller.

Mye lekkert i vinyl, og nå kommer jammen meg linoleumet tilbake også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tar jeg opp hjemme nå for snekkeren fikk det anbefalt. Glemte nevne at det ikke tåler sollys, ikke varme fra ovn, ikke kan legges på for mykt underlag og heller ikke kan ha en oljeovn på gulvet.

Syn ikke det var så fantastisk jeg :P

Snedig, for vanlige vinylgulv tåler alt det der uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På laminat ville jeg lagt clickguard i skjøtene på en yttergang. Laminat er laminat og det tåler ikke vann.

MEN det har kommet et nytt fantastisk gulv på markedet.Parador har og vi har fra et sannet merke. Det er faktisk egentlig vinyl, men det legges og oppleves som laminat. Bare sterkere, mer fleksibel og vannavstøtende. Det er faktisk PENT også. Ligger på rundt 300 per m2 så det er ikke dyrt heller.

Har du lenke til en nettside så jeg kan lese om det her gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, derfor det ble lagt. Og gulvet er knall fint sett bort fra skjøtene :P

Synd det ble så mye ekstraarbeid for deg da!

Men når du sier det ikke tålte sol og varme osv, hva mener du? Buklet gulvet eller falmet det eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Synd det ble så mye ekstraarbeid for deg da!

Men når du sier det ikke tålte sol og varme osv, hva mener du? Buklet gulvet eller falmet det eller hva?

Det buler. Kan legge inn bilde når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så rart, for et av fordelene leverandørene fremhever er jo at det tåler mer ujevnheter i underlaget enn laminat? Det finnes 2 varianter, et som skal limes og et som skal klikkes. Jeg vet at dette er et produkt som har slått ann i bla Tyskland pga kvaliteten. Merkelig.

Har ingen link siden jeg er via mobil. Tipper man får opp noe om man googler feks parador og vinyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det ser nesten ut som om det er snekkerfeil og ikke gulvfeil, om du skjønner. Det er stiftet fast, og ikke klikket/limt? Da kan det være luftlommer under som utvider seg når det varmes opp, og derfor presser opp gulvet, noe som ikke skulle vært mulig om det er lagt skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ujevnheten var ikke problemer. Det ble lagt på for mykt underlag. (2lag gulvbelegg).

Og leverandør hadde vist akseptert at det var deres feil vist.

Det er klikk.

Men kjekt å vite om om noen andre her skal prøve vidunderet ;)

Jeg har fått pergo i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på åssen skitt det er. Om det er beigegult så er det hud og såperester, og det går helt vekk om du sprayer med eddik, lar det virke og spyler av. Såklart, er fliser og fuger nedgrodd kan det være greitt å skrubbe over med en grovsvamp før du spyler av, men deretter er det nok med eddikvask en gang i mnd eller så. Spyl også av veggene etter hver dusj for å få vekk mest mulig såperester.

Er det derimot rosa el sort/grått er det muggsopper, og da er det fukt bak veggen som regel...

Fantasia: sjekk med et renseri om de har noen billige (gratis) gamle utleiematter til deg, de er gummiert i bunn og mikrofiber oppå, de tørker fort og forhindrer fukt lenger ned. Ellers har bla Tropehagen skikkelig gode mikrofibermatter beregnet for våte ganger :)

Takk for tips men tror ikke det er så vått her at jeg trenger noe annet enn et vanlig gulvteppe + en litt større dørmatte enn den jeg har nå :) Ser ut som det blir Pergo living expression skifer lys grå fra megaflis. Den er vist beregnet for offentlige miljøer så da bør det bli bra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...