Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobbe i konkurerende bedrift i oppseiingstid?


Henriette
 Share

Recommended Posts

Det er avhengig av din kontrakt - noen bedrifter har jo også karantene på opptil et halvt år før man kan begynne å jobbe for andre firma i samme bransje, mens for andre spiller det ingen rolle. Om man jobber i kassa på både Rimi og Rema har jo ingenting å si, men om man behandler sensitiv finansinfo er det jo straks verre. Sjekk kontrakten din, eventuelle begrensninger står der :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i kontrakten min at jeg ikke har lov å jobbe for konkurrerende bedrifter uten godkjenning fra sjefen så lenge jeg er ansatt hvertfall.

Nå har jeg ikke jobbet i Norge i mange år, men strengt tatt etter hva du sier her jobber du jo et annet sted mens du fremdeles er ansatt (i oppsigelsestiden) for din nåværende arbeidsgiver. For det første bryter du i så fall med regelen at du ikke kan jobbe andre steder uten spesiell avtale. For det andre så betaler jo din nåværende arbeidgiver deg og det betyr at du skal jobbe der, eller, viss de ikke ønsker det, er du fristilt men får betalt fra dem og dermed fremdeles er ansatt der. Viss du allerede har begynt et annet sted i oppsigelsesperioden kan det godt være at din nåværende arbeidsgiver syns det er bra (de sparer penger) at du allerede jobber et annet sted, men da må du bli betalt der, ikke heve lønn fra din nåværende (hvor du har sagt opp) arbeidsgiver.

Det er det jeg ville sagt uten å kjenne detaljer i den kontrakt eller de spesifikke regler.

Jeg ville heller ikke begynt et nytt sted å jobbe deg inn gratis, det virker useriøst fra din nye arbeidsgiver etter min oppfatning. Viss jeg forstår deg rett... (er jo ikke så mye spesifikk info her...)

Edit: Mao må du få samtykke til kortere oppsigelsestid hvor du jobber nå for å jobbe et annet sted og avtale med din nye arbeidsgiver at du er ansatt der med en gang og får betalt av dem eller få samtykke av din nåværende arbeidsgiver at du arbeider en annen plass. Sorry, det ble visst litt rotete dette her...

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke jobbet i Norge i mange år, men strengt tatt etter hva du sier her jobber du jo et annet sted mens du fremdeles er ansatt (i oppsigelsestiden) for din nåværende arbeidsgiver. For det første bryter du i så fall med regelen at du ikke kan jobbe andre steder uten spesiell avtale. For det andre så betaler jo din nåværende arbeidgiver deg og det betyr at du skal jobbe der, eller, viss de ikke ønsker det, er du fristilt men får betalt fra dem og dermed fremdeles er ansatt der. Viss du allerede har begynt et annet sted i oppsigelsesperioden kan det godt være at din nåværende arbeidsgiver syns det er bra (de sparer penger) at du allerede jobber et annet sted, men da må du bli betalt der, ikke heve lønn fra din nåværende (hvor du har sagt opp) arbeidsgiver.

Det er det jeg ville sagt uten å kjenne detaljer i den kontrakt eller de spesifikke regler.

Jeg ville heller ikke begynt et nytt sted å jobbe deg inn gratis, det virker useriøst fra din nye arbeidsgiver etter min oppfatning. Viss jeg forstår deg rett... (er jo ikke så mye spesifikk info her...)

Edit: Mao må du få samtykke til kortere oppsigelsestid hvor du jobber nå for å jobbe et annet sted og avtale med din nye arbeidsgiver at du er ansatt der med en gang og får betalt av dem eller få samtykke av din nåværende arbeidsgiver at du arbeider en annen plass. Sorry, det ble visst litt rotete dette her...

Det går an og ha to jobber, så det ene utelukker ikke det andre :) Kanskje h*n jobber oppsigelsestid OG får opplæring i ny bedrift ;)

Dessuten finnes det ingen regel i arbeidsmiljøloven som sier at man ikke kan jobbe to plasser samtidig, men noen bedrifter har egne regler i kontraktene sine som sier at man ikke kan jobbe for konkurrerende firma.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an og ha to jobber, så det ene utelukker ikke det andre :) Kanskje h*n jobber oppsigelsestid OG får opplæring i ny bedrift ;)

Dessuten finnes det ingen regel i arbeidsmiljøloven som sier at man ikke kan jobbe to plasser samtidig, men noen bedrifter har egne regler i kontraktene sine som sier at man ikke kan jobbe for konkurrerende firma.

Det har du helt rett i. Jeg tar utgangspunkt i TS kommentar "Jeg har i kontrakten min at jeg ikke har lov å jobbe for konkurrerende bedrifter uten godkjenning fra sjefen så lenge jeg er ansatt hvertfall."

Jeg regner med at dette dilemma ikke hadde komt opp viss hun hadde et klartgjort arbeidsforhold begge steder, men det er jo bare en antagelse fra min side utifra hva som kom frem her. Trodde i grunnen det var det som var problemet her jeg da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Jeg tar utgangspunkt i TS kommentar "Jeg har i kontrakten min at jeg ikke har lov å jobbe for konkurrerende bedrifter uten godkjenning fra sjefen så lenge jeg er ansatt hvertfall." Jeg regner med at dette dilemma ikke hadde komt opp viss hun hadde et klartgjort arbeidsforhold begge steder, men det er jo bare en antagelse fra min side utifra hva som kom frem her. Trodde i grunnen det var det som var problemet her jeg da :ahappy:
Jeg har ikke sagt det? Det gjelder ikke meg det her:-) fikk bare spm om jeg kunne sjekke om det fantes noe regler på det:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Jeg tar utgangspunkt i TS kommentar "Jeg har i kontrakten min at jeg ikke har lov å jobbe for konkurrerende bedrifter uten godkjenning fra sjefen så lenge jeg er ansatt hvertfall."

Jeg regner med at dette dilemma ikke hadde komt opp viss hun hadde et klartgjort arbeidsforhold begge steder, men det er jo bare en antagelse fra min side utifra hva som kom frem her. Trodde i grunnen det var det som var problemet her jeg da :ahappy:

Okei, det kan jo hende, jeg antok at det var snakk om noe som skulle skje, ikke at vedkommende allerede har startet opplæring i ny bedrift uten tilatelse.

Edit: Og poenget da er at de aller fleste sjefer er greie på slikt, med mindre vi snakker high class jobb med sensitiv info.. Mulig du får slutte tidligere også om de ikke MÅ ha deg ut oppsigelsestiden. Jeg har selv en åpen dialog med min sjef om at jeg er på jobbsøking og han er snill og sier at siden vi har en dialog om det så er det ikke så nøye med oppsigelsestiden viss det skulle dukke opp noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt det? Det gjelder ikke meg det her:-) fikk bare spm om jeg kunne sjekke om det fantes noe regler på det:-)

Dette var et sitat fra Bie ser jeg nå. Jeg trodde det var deg og tok det som en forutsetning, det må du unnskylde!

Viss jeg går utifra de info du gir ifra starten blir det litt gjetting, det er ikke så mye info. Men, viss du som arbeidsgiver betaler en arbeidtaker for å utføre en jobb er det ikke naturlig at du som arbedisgiver betaler for at vedkommende blir opplært et annet sted. Det kan man avtale, men da blir det normalt sett en forkortet oppsigelsestid i den gamle jobben og at den nye jobben betaler for opplæring den nye plassen. Etter hva jeg vet kan man i allefall ikke bare starte et nytt sted mens man blir betalt av den nåværende (tidligere) arbeidsgiver. Det er vel også logisk. Hvorfor skal vedkommende betale for at du skal lære deg hvordan ting fungerer hos konkurrenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det kan jo hende, jeg antok at det var snakk om noe som skulle skje, ikke at vedkommende allerede har startet opplæring i ny bedrift uten tilatelse.

Edit: Og poenget da er at de aller fleste sjefer er greie på slikt, med mindre vi snakker high class jobb med sensitiv info.. Mulig du får slutte tidligere også om de ikke MÅ ha deg ut oppsigelsestiden. Jeg har selv en åpen dialog med min sjef om at jeg er på jobbsøking og han er snill og sier at siden vi har en dialog om det så er det ikke så nøye med oppsigelsestiden viss det skulle dukke opp noe :)

Jeg er enig at mange er greie, men det det ble spurt om regler, ikke om folk er greie eller ikke;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil jo komme veldig an på arbeidsplass og stilling. Når jeg ble hentet hit fra konkurent fikk jeg gå på dagen og betalt ut oppsigelsestiden fordi jeg "visste for mye".

Det synes jeg var litt overkill siden det aldri kunne falle meg inn å avsløre "hemmeligheter" for ny arbeidsgiver, da det uansett gir inntrykk av å være useriøs og upålitelig. Her vet jeg egentlig enda mer og har tilgang på alle systemer, noe som gjør at det ville vært uaktuelt med for mye kontakt med ev ny konkurrerende arbeidsgiver før arbeidsforholdet var avsluttet. Jeg hadde nok jobbet ut oppsigelsestiden, men blitt eksludert fra enkelte møter osv.

Sitter man i kassa på Rimi og skal begynne på Kiwi blir det litt annerledes og da kan man nok diskutere det med forrige arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, viss du som arbeidsgiver betaler en arbeidtaker for å utføre en jobb er det ikke naturlig at du som arbedisgiver betaler for at vedkommende blir opplært et annet sted.

Jeg tror du tenker fastlønn nå, siden du seier at nåværende arbgiver ikke skal betale for opplæring i ny jobb. Det er vanligt med timelønn i Norge, ergo får du bet for de timene du er på jobb, ikke de timene du har fri/har opplæring en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tenker fastlønn nå, siden du seier at nåværende arbgiver ikke skal betale for opplæring i ny jobb. Det er vanligt med timelønn i Norge, ergo får du bet for de timene du er på jobb, ikke de timene du har fri/har opplæring en annen plass.

Det er litt vanskelig å gi noen et råd når man har så lite info. Men når det er sagt så kjenner jeg nok få mennesker i min omgangskrets i Norge som får timebetalt, og det var kun min første jobb i Norge som jeg hadde timebetalt, ikke de andre 3 før jeg forlot moderlandet. Syns det er artig at flest kommenterer min innlegg i steden for å hjelpe eller spør om mer info fra TS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å gi noen et råd når man har så lite info. Men når det er sagt så kjenner jeg nok få mennesker i min omgangskrets i Norge som får timebetalt, og det var kun min første jobb i Norge som jeg hadde timebetalt, ikke de andre 3 før jeg forlot moderlandet. Syns det er artig at flest kommenterer min innlegg i steden for å hjelpe eller spør om mer info fra TS :D

Man trenger ikke mer info fra TS, da det er kontakten til vedkommende som gjelder, og det har TS fått beskjed om hos flere.

Grunnen til at man ev kommenterer deg, er fordi du kommer med påstander/hypoteser som ikke betyr noe i forhold til TS sitt spørsmål.. Og joda, det er mange med fastlønn, men det er flest med timesbetalt i Norge, det er det som er normen faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke mer info fra TS, da det er kontakten til vedkommende som gjelder, og det har TS fått beskjed om hos flere.

Grunnen til at man ev kommenterer deg, er fordi du kommer med påstander/hypoteser som ikke betyr noe i forhold til TS sitt spørsmål.. Og joda, det er mange med fastlønn, men det er flest med timesbetalt i Norge, det er det som er normen faktisk.

Tulip, du har helt sikkert rett. Jeg har ikke hevdet noe annet, men det er da langt fra uvanlig med fastlønn og det vet vi jo ingenting om vedkommende har.

Forøvrig trekker jeg meg stille og rolig tilbake med mine påstander og hypoteser og unnskylder meg mange ganger for belastningen dette har medført til alle hundesonens brukere.

PS! Tulip, du trenger ikke sende meg en statistikk med hvor mange som er timelønnet i Norge, det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlønn eller ikke spiller vell ingen rolle? Viss jeg hadde jobbet en plass med fastlønn så regner jeg med at jeg får lønn for den jobben jeg gjør, og hva jeg velger og gjøre på fritiden, enten det er og få meg en betalt 'helgejobb' få opplæring i ny bedrift (som den nye bedriften betaler) eller ingen ting har vell fint lite med hovedareidsgiver og gjøre, så lenge det ikke går utover dem på noe vis.. Jeg skulle jaggu hatt fet lønn for at de skulle bestemt over min fritid på den måten. Tar man en ny job som gjør at man må si nei til overtid etc i hovedjobben så blir det noe annet, vertfall om du er betalt for og være tilgjengelig for slike ting.

Men det er jo ingen sak her sånn egentlig, vedkomende dette gjelder har 3 muligheter, jobbe ut oppsigelsestiden og ikke starte for ny bedrift før hun er ferdig. Snakke med sjefen sin og kanskje få enten slippe oppsigelsestid eller få tilatelse til og jobe for konkurerende bedrift i mens eller drite i regler og gjøre det uten og spørre (ikke og anbefale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...