Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Begynte med at jeg hadde Doffen i sitt, så ropte figurant på han, hjalp han til innsitt om han ikke satte seg rett inn, også belønte litt, så ropte jeg og sånn har vi egentlig bare holdt på. Nå kan jeg si gi bud og han løper ut og vi jobber med at han skal forstå at gi bud fra figurant skal tilbake uten påvirkning. Så nå løper han over 2/3 av hundeparken og jobber bra :) om det er rett eller ei vet jeg ikke menne det fungerte for doffen :P

Skrevet

Vi jobbet med mest mulig frivillig adferd, ikke noe roping. Min erfaring er at de skjønner veldig fort hva de skal, og at det derfor er litt unødvendig å drive å rope. Begynte på veldig kort avstand, og figurant ga hunden beskjed om at den gjorde rett så snart den beveget seg i riktig retning. I begynnelsen lokket vi hunden på plass, mest fordi den da allerede står i retningen den skal løpe ut i igjen, men etter en liten stund gjorde hundene dette automatisk.

Skrevet
Vi jobbet med mest mulig frivillig adferd, ikke noe roping. Min erfaring er at de skjønner veldig fort hva de skal, og at det derfor er litt unødvendig å drive å rope.

det fungerer jo om du har en mer klikkerklok/prøvende hund. men doffen satt pal og ventet på noe form og liv så da lønte det seg å rope i starten, nå er han super giret og vet hva som skjer, og ergo tilbyr det. Bare for å påpeke at jeg kunne nok ventet til han sovnet om jeg gadd.... :P

Skrevet

Jeg har, som MarieR, jobbet med frivillig atferd der. Jeg har begynt med bare kort avstand til figurant og økt den i takt med at hunden har skjønt poenget. Mine tilbyr kjapt utgangsstilling til meg, og jeg ser det ikke går lang tid før de har gjort det samme til figuranten. I starten dropper jeg selve utgangsstillingsdelen, og bare jobber med å løpe mellom oss. I belønningen blir de styrt sånn at de har nesa mot meg eller mot figurant for å legge til rette for løping riktig vei, samt at det blir en liten start på utgangsstillingen. Både Vix og Bris var kjapt ute med å sette seg i utgangsstilling også hos figurant, så den delen kom litt av seg selv. Vi la bare til rette med belønningsplasseringen. :)

Skrevet
det fungerer jo om du har en mer klikkerklok/prøvende hund. men doffen satt pal og ventet på noe form og liv så da lønte det seg å rope i starten, nå er han super giret og vet hva som skjer, og ergo tilbyr det. Bare for å påpeke at jeg kunne nok ventet til han sovnet om jeg gadd.... :P

Tja, det kommer an på kriteriene det. I hans tilfelle ville jeg kanskje prøvd å belønne bare han så på figurant i begynnelsen. Nå er det forsåvidt ikke noe mål i seg selv at de skal gjøre alt frivillig, men da slipper man at hunden blir avhengig av hjelp man senere må trene bort.

Skrevet

Har også jobbet det inn frivillig (med blant annet deg som figurant, Ingvild :P ), og selv om jeg ikke kan sammenligne det med andre metoder så fikk hvert fall Cita en veldig stabil budføring hvor hun aldri blir passiv og ikke finner figuranten, men er veldig sikker i øvlesen :)

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Står veldig nær, bare 2-4 meter. Først får hjelpefører si på plass og belønne en gang og samme tilbake til meg, så sier jeg gi bud samtidig som/rett før hjelpefører sier på plass. Gjentar noen ganger frem og tilbake, og etterhvert kommer gi bud kommandoen først og jeg tester om hunden klarer det uten at hjelpefører sier på plass. Trener både ut til hjelpefører og tilbake til meg samtidig. Frem og tilbake og belønner hos begge. Om hunden har en god innkalling og utgangsstilling går dette ganske kjapt :)

Jeg øker avstanden gradvis samtidig jeg. Japp, jeg vet man ikke skal øke flere vanskligheter samtidig, men alle hundene jeg har gjort dette på har tatt det så kjapt at det funker fint så lenge man ser an hunden. For hver ny økt går vi nærmere igjen. Hjelpen med å si på plass rett etter gi bud kommandoen forsvinner ganske kjapt og når hunden har forstått poenget legger man på at den må vente på kommando og at den skal bli tatt på av hjelpefører også :)

Skrevet
Står veldig nær, bare 2-4 meter. Først får hjelpefører si på plass og belønne en gang og samme tilbake til meg, så sier jeg gi bud samtidig som/rett før hjelpefører sier på plass. Gjentar noen ganger frem og tilbake, og etterhvert kommer gi bud kommandoen først og jeg tester om hunden klarer det uten at hjelpefører sier på plass. Trener både ut til hjelpefører og tilbake til meg samtidig. Frem og tilbake og belønner hos begge. Om hunden har en god innkalling og utgangsstilling går dette ganske kjapt :)

Jeg øker avstanden gradvis samtidig jeg. Japp, jeg vet man ikke skal øke flere vanskligheter samtidig, men alle hundene jeg har gjort dette på har tatt det så kjapt at det funker fint så lenge man ser an hunden. For hver ny økt går vi nærmere igjen. Hjelpen med å si på plass rett etter gi bud kommandoen forsvinner ganske kjapt og når hunden har forstått poenget legger man på at den må vente på kommando og at den skal bli tatt på av hjelpefører også :)

Akkurat sånn har jeg også trent det inn både på mine og andres hunder - og det har funket som bare rakker'n det :).

Skrevet

Vi har vel startet med å hilse på figurant med lek og moro, så lek hos figurant på kort avstand, så går fig lenger og lenger unna. Ikke noen "på plass" i starten bare løp imellom. Når hunden fyker avgårde med en gang "settingen" sier budføring, så setter vi inn kommandoordet i det hunden starter (som er LØP hos meg), så må hunden inn på plass før den får løpe igjen, vi øker ventetiden hos figurant også tilslutt så varierer vi hvor og når belønningen kommer.

• 2 years later...
Skrevet

Da er plutselig dette blitt aktuelt for oss til en uoffisiell brukskonk :lol:

Om flere har innlæringstips del de gjerne, spesielt tips som ikke nødvendigvis innebærer andre personer da vi ikke alltid har tilgang på slike! Keo tilbyr utgangsposisjon hos andre om de står med hendene i lomma eller han tror han vet de har godis, også fremmede og bekjente.

Hvilken kommando er vanlig? Hvordan kan man sette opp hunden før man sender? :)

Skrevet

Uoffisielt fylkesmesterskap med egne øvelser, de har både feltsøk og budbringing i startklassen D/C :)

Ååå, da så :)

Har ikke så mye å komme med dessverre, slet med både mangel på figuranter når jeg skulle lære inn samt et lite sjarmerende treningsmiljø, så det ble aldri noe bra øvelse.

Mange bruker "gi bud" som kommando, jeg brukte "GÅ bud" for han starter raskere på GÅ. :)

Skrevet

Jeg sier (ehh sa..) LØP ;)

Jeg likte den øvelsen og ble litt sur da de tok den vekk ;)

Kan gå an å lære hunden å løpe vekk fra deg (som framsending) bare for å få trent på kommando Løpe ut, også benytte hjelpefører når du kan ?
Vet ikke- vi trente mest med hjelpefører på den :)

Lurt å trene med andre mennesker rundt som ikke skal løpes til - hadde en hund som løp til dommeren en gang ;)

Men er det uoffisielt hadde jeg glatt hoppet over den øvelsen siden den ikke er i offisiell konkurranse lenger :innocent:

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...