Gå til innhold
Hundesonen.no

Smått engstelig nå....


FibiFrøken
 Share

Recommended Posts

Vi fikk oss en herlig valp for 1,5 uker siden og er helt forelsket i nurket.

Men så ...min mann har hatt røde sviende øyne og tett nese fra dag 1. Vi trodde det var forkjølelse..kanskje tidlig pollen? Men ingen ting tyder på det. I morgen skal han til Volvat for å ta allergitest.

Jeg har vært i kontakt med de som driver POllenvarsel.no og de sier at det ikke har vært noe pollenspredning hittil i februar.

Han sier jo ''det går bra, jeg tar bare noe medisin'' men jeg er imot at man skal medisineres pga. et kjæledyr. Vi har jo hatt pelskledde dyr før og ingen av oss har reagert. Hadde katt senest i fjor. Vi har også passet en dvergschauzer for en nabo i november uten problemer.

Kjenner jeg har svær klump i magen. Har allerede grått to ganger på jobb og vil bare hjem :(

I morgen blir det hjemmekontor frem til vi vet mer.

Er han allergisk, så er det bare en ting å gjøre i mitt hode og det er å skaffe henne nye eiere før vi alle blir for knyttet til hverandre. Vil ikke ta sjansen på å ha henne i håp om at det går over og måtte gå gjennom dette når vi er enda mer knyttet. Vi har også to gutter på 5 og 8 som vi må tenke på midt i dette.

Uf, det er ikke det jeg har sett for meg og dette har jo vært mitt ønske kjempelenge. Planlagt dette i nesten ettår og holdt på. Ingen kunne tenkt tanken om allergi engang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han fungerer fint med allergimedisiner og han ikke har noe i mot det, hvorfor har du noe i mot det?
Altså, hvorfor er du i mot å ta allergimedisiner pga. et kjæledyr? :)

Endret av Taz
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han fungerer fint med allergimedisiner og han ikke har noe i mot det, hvorfor har du noe i mot det?

Altså, hvorfor er du i mot å ta allergimedisiner pga. et kjæledyr? :)

Det er fordi jeg er imot medisinering hvis det ikke er absolutt nødvendig. Man kan utvikle både astma og andre problemer med allergi. Snakket med legen og han mener også at det er slik at hvis man i voksen alder utvikler allergi så er sjansene små for at det blir bedre med årene...heller tvert imot.

Jeg ville aldri tilgitt meg selv hvis jeg hadde gårr på lykke og fromme og tenkt ''det går bra, bare ta medisin du'' og det viser seg å feile. Da har det kanskje gått flere år, vi er superknyttet til henne, barna også...og først da skaffe henne nytt hjem. Tror det er verre for henne å få ny familie etter å ha blitt ''oppdratt'' av oss i noen år først.

Mange grunner...selv om jeg helst vil beholde henne av egoistiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at det er pelsen som gjør dette, så kanskje dere også kan prøve pental clean eller hva det heter?

Hei

Kan sikkert prøve med det men jeg tror heller at det blir slik at vi finner nytt hjem til henne, kommer over sorgen så godt vi kan og så evt. se etter en annen rase etter hvert hvis det i det hele tatt finnes en ''allergivennlig'' hund. Men hvis det går i nedoverbakke dette så vet jeg ikke om jeg noen gang vil klare å gjøre dette en gang til :( Nei nå griner jeg igjen :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan sikkert prøve med det men jeg tror heller at det blir slik at vi finner nytt hjem til henne, kommer over sorgen så godt vi kan og så evt. se etter en annen rase etter hvert hvis det i det hele tatt finnes en ''allergivennlig'' hund. Men hvis det går i nedoverbakke dette så vet jeg ikke om jeg noen gang vil klare å gjøre dette en gang til :( Nei nå griner jeg igjen :icon_cry:

Du, det er ikke verdens undergang.. Ta problemene i rekkefølge og så tar du problemet HVIS din mann slår ut positivt på testen.. Det finnes noe som heter influensa også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hei

Kan sikkert prøve med det men jeg tror heller at det blir slik at vi finner nytt hjem til henne, kommer over sorgen så godt vi kan og så evt. se etter en annen rase etter hvert hvis det i det hele tatt finnes en ''allergivennlig'' hund. Men hvis det går i nedoverbakke dette så vet jeg ikke om jeg noen gang vil klare å gjøre dette en gang til :( Nei nå griner jeg igjen :icon_cry:

Det høres jo ut som om du har bestemt deg, og da foreslår jeg at du gjør dette den rette veien - kontakter oppdretter og spør om vedkommede vil kjøpe tilbake valpen FØR dere forsøker å omplassere henne.

Allergitesting kan forøvrig ikke gjøres når man allerede har utslag - så det kan godt være din mann er allergisk uten at testen viser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om du har bestemt deg, og da foreslår jeg at du gjør dette den rette veien - kontakter oppdretter og spør om vedkommede vil kjøpe tilbake valpen FØR dere forsøker å omplassere henne.

Allergitesting kan forøvrig ikke gjøres når man allerede har utslag - så det kan godt være din mann er allergisk uten at testen viser det.

Jeg har bestemt meg HVIS han er allergisk ja men ikke hvis han ikke er det. Skjønte ikke helt hva du mente men jeg skal forsøke å overse mulig undertone? Er det sant det du sier om allergitesting? Det har jeg ikke hørt før

Btw: jeg kommer uansett til å kontakte oppdretter først hvis allergi er tilfelle. Legger henne ikke ut på Finn.no :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mannen din er forkjøla. Hvor vil du med denne tråden? Råd, trøst eller bare lette ditt hjerte litt? Jeg er helt enig i at blir det påvist at mannen din ikke tåler hunden, er det hunden som må ut. Det sies jo at disse rasene som ikke røyter, men må klippes, er mer allergivennlige enn raser som røyter. Det har jeg ingen faglig kompetanse i å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mannen din er forkjøla. Hvor vil du med denne tråden? Råd, trøst eller bare lette ditt hjerte litt? Jeg er helt enig i at blir det påvist at mannen din ikke tåler hunden, er det hunden som må ut. Det sies jo at disse rasene som ikke røyter, men må klippes, er mer allergivennlige enn raser som røyter. Det har jeg ingen faglig kompetanse i å uttale meg om.

Jeg forsøker å satse på det at dette bare er en forkjølelse og ikke allergi.

Denne tråden er bare for å lette hjertet... Råd trenger jeg vel ikke siden jeg vet hva jeg vil gjøre hvis det verste skjer og trøst håper jeg at jeg slipper å måtte trenge. Jeg må vente til i morgen uansett så det er bare å bite tenna sammen og håpe på det aller, aller beste: å beholde vår vakre Phoebe og kose oss på valpekurs neste uke :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist :( Jeg vet bare med meg selv at jeg ville tatt allergimedisin for å ha hund i livet både til meg og kommende barn. Men folk har forskjellige ønsker og hobbyer. For meg er det ikke værre å ta allergimedisin i forhold til kjæledyr enn å ta medisiner i forhold til pollen, men det er meg da.

Noen reagerer mer på valpepels enn voksenpels, det stemmer. Og om han nå har allergi så kan han likevell reagere på en allergivennlig hund, så da anbefaler jeg at dere besøker oppdretter av aktuell rase og at han virkelig gnikker hodet og snuser i pelsen til deres voksne hunder, oppholder seg mye og veldig nært med dem så får dere nok sett om han reagerer på dem :)

Krysser fingrene for at det ikke er allergi!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er helt opp til dere og jeg forstår deg godt, men jeg har også allergi mot både katt, pollen og støv og har hatt katt i mange år samt hest (mye støv i stallen), men for min del så er det verdt det, og jeg lever fint med det og medisinerer bare i de verste periodene. Forøvrig har jeg blitt allergisk i voksen alder og det varte ikke mange år før det ble mye bedre, så nå trenger jeg stort sett ikke medisiner i det hele tatt, det holder med og bare ikke ha katten opp i ansiktet og vaske hendene før jeg klør meg i ansiktet etter at jeg har tatt på katten. Nå er ikke jeg lege, men jeg trodde det var motsatt jeg, at allergi som kommer i voksen alder, ofte går over/blir mye bedre ganske raskt.. Poenget er ikke og overtale dere altså, valget er fullt og helt deres, jeg bare tenker og si at om mannen skulle ha allergi mot hund så er det ikke nødvendigvis noen krise, det er mange som lever med dyr på tross av lette allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en allergitest hos legen og finn ut om han er allergisk eller ei. Vær obs på at man kan være allergisk uten at det slår ut på testen.

Når det er sakt, så er det ikke uvanlig at man reagerer mer i perioder man er syk/forkjølet/ekstra sliten. Jeg tåler f.eks ikke noe støv når jeg er forkjølet, syk eller sliten, men til vanlig kan jeg tørke støv og vaske uten å reagere.

Når det gjelder raser som er allergivennlige, så har vi i familien god erfaring med yorkshire terrier (ikke-røytende rase). Det finnes mange allergivennlige raser, men ingen av dem er allergisikre, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot mine to hunder, ble allergisk i voksen alder. Det finnes masse man kan gjøre, hvis man virkelig vil :)

Det finnes jo akupunktur, medisiner, luftrensere, petal cleanse, vaske hunden ofte...osv...

Jeg personlig hadde aldri gitt bort hunden pga den allergien jeg har, men det er jo opp til dere, jeg vet jo ikke hvor ille han har det. Hunden er jo så ung at en omplassering vil gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petal Cleanse, er undervurdert. Har ei vennine, som har brukt det i masse år, da ste sønnen er alergisk. Vi har ei flaske hjemme, som vi bruker vis vi vet vi skal være lamme alergikere. Men starter ei stund før. Mener man trenger å ha det i pelsen en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det verst tenkelige skjedd. Vi må fjerne alle teppene hjemme og holde henne unna soverommet vårt. Min mann skal helst ikke kose med henne heller... Han sier jo at han kan gå på medisin og gjøre det som trengs for meg men jeg velger heller å bruke fornuften. jeg er ikke typen som liker å sjanse med slikt og er livredd for å påføre både oss og hunden traumatisk opplevelse om vi om ett års tid finner ut at dette ikke fungerer.

Har snakket med oppdretter. Hun kan kjøpe henne tilbake men vi er begge enige i at det beste for hunden er om jeg selv klarer å finne en ny familie slik at Phoebe slipper å flytte to ganger. Lagt ut annonse på Finn så får vi se...kjenner dette går fort men det må det nå når vi har bestemt oss. Så da er det bare å forberede seg på et liv uten hund :( Kjenner jeg meg selv rett så vil vi om en stund lete etter en mer allergivennlig rase men i så fall skal vi låne den rasen i lang stund for å teste, før vi evt. kjøper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det verst tenkelige skjedd. Vi må fjerne alle teppene hjemme og holde henne unna soverommet vårt. Min mann skal helst ikke kose med henne heller... Han sier jo at han kan gå på medisin og gjøre det som trengs for meg men jeg velger heller å bruke fornuften. jeg er ikke typen som liker å sjanse med slikt og er livredd for å påføre både oss og hunden traumatisk opplevelse om vi om ett års tid finner ut at dette ikke fungerer.

Har snakket med oppdretter. Hun kan kjøpe henne tilbake men vi er begge enige i at det beste for hunden er om jeg selv klarer å finne en ny familie slik at Phoebe slipper å flytte to ganger. Lagt ut annonse på Finn så får vi se...kjenner dette går fort men det må det nå når vi har bestemt oss. Så da er det bare å forberede seg på et liv uten hund :( Kjenner jeg meg selv rett så vil vi om en stund lete etter en mer allergivennlig rase men i så fall skal vi låne den rasen i lang stund for å teste, før vi evt. kjøper.

Høres fornuftig ut. Samtidig bør dere se på om dere kan ta med valpen på jobben lenge nok til at det er forsvarlig å begynne seriøs hjemmealenetrening. Lurt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut. Samtidig bør dere se på om dere kan ta med valpen på jobben lenge nok til at det er forsvarlig å begynne seriøs hjemmealenetrening. Lurt? ;)

Det var planen at jeg skulle ha henne med meg på jobb neste uke. Denne uka er det mannen som har den biten. Har allerede fått flere mailer fra interesserte kjøpere og jeg griller de mht. den første tiden. To av parene er pensjonister og er hjemme hele tiden. den andre fam. er i Nord-Norge (jeg sender ikke valpen med fly!) og så er det en familie med mann som bare har hjemmekontor slik at hun nesten aldri vil være lenge alene. De er i 40-årene med voksne barn. Høres veldig seriøse ut og kommer kanskje allerede i kveld for å se på henne. Skummelt dette men det er til det beste for oss alle. :/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare advare dere mot å tro at alt vlir bedre med en allergivennlig rase.

Men om mannen din tester seg, så kan dere se om han er allergisk mot andre kjæledyr som katt (katt og hund har forskjellige allergener)

Dog vil jeg poengtere at du nok er noe overhysterisk når det kommer til allergimedisiner.

Jeg har selv brukt det i mange år da jeg er allergisk mot hest og høy, men driver aktivt med hest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare advare dere mot å tro at alt vlir bedre med en allergivennlig rase.

Men om mannen din tester seg, så kan dere se om han er allergisk mot andre kjæledyr som katt (katt og hund har forskjellige allergener)

Dog vil jeg poengtere at du nok er noe overhysterisk når det kommer til allergimedisiner.

Jeg har selv brukt det i mange år da jeg er allergisk mot hest og høy, men driver aktivt med hest

Allergi kommer i all verdens varianter. Minstebarnet mitt gikk på allergimedisner fast, men holdt likevel på å stryke med opptil flere ganger av både hest, gress og peanøtter. Nå er hun mye bedre, men vil for alltid stå i fare for å få anafylaktisk sjokk om hun får i seg en halv peanøtt. Hun kan også ri nå, men har vel alltid ridd utegangshester og stelt dem utendørs. Så ikke bare reagerer vi forskjellig på ulike ting, vi endrer også hva og hvor mye vi reagerer. Allergimedisiner tar heller ikke nødvendigvis bort den allergiske reaksjonen på det man virkelig ikke tåler, men kan ta toppen av en ellers voldsom reaksjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog vil jeg poengtere at du nok er noe overhysterisk når det kommer til allergimedisiner.

Det er vel strengt tatt opp til hver enkelt om de vil utsette seg for både det de er allergiske mot og medisinene for det, uten at noen skal dømme de som "overhysteriske" om de skulle velge noe annet enn det som i følge hundesonen er politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...