Gå til innhold
Hundesonen.no

Hollansk gjeterhund vs Schafer


Valknute
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg håper det er noe her som kan snakke om egne erfaring. Jeg ønsker å få fakta på bordet og minst mulig av "jeg har hørt... jeg trudde...." og ikke minst "jeg trudde jeg viste...."

Men jeg trener nå ipo med en schafer gutt og er er veldig fornøyd med hunden. Jeg er strålende fornøyd med rasen og den passer meg NESTEN perfekt. (grunn, kommer lenger ned)

Jeg ser for meg å drive oppdrett på en av rasene om noen år og ønsker derfor være ganske så sikker på at jeg velger riktig rase. For som mange vet så har schafer en god del helseplager(hvertfall mer en hollansk gjeterhund). Jeg sliter allerede med helseplager med hunden jeg har, noe som er svært slitsomt i lengden. Så jeg jeg er redd for å sitter der som oppdretter med en rase som lever "bingo" varer ut til de nye eierne(kunden om man skal være pen på det).

Det går jo selvfølgelig å vri på det og tenkte det at man skal hjelpe rasen( noe man ønsker uansett, men forhåpentligvis skjønner du hva jeg mener).

Så har vi denne hollanske gjeterhunden som jeg nå har fått opp øynene for. Men jeg har ingen erfaringen med denne rasen ennå. Selvfølgelig vil jeg ikke starte oppdrett noe jeg ikke har erfaring med, så det blir ett par hunder før jeg evt velger å starte oppdrett på rasen.

Men det jeg er ute etter å få vite i første omgang er hva som er forskjellen på gemytte på de to rasene og hvordan er den hollanske gjeterhunden å trene med i forhold til schaferen. For å si det sånn all info er god info(forsovitt).

Håper det er en eier av hollender som kan hjelpe meg der ute og fortelle meg rett fra levra hvordan denne rasen er:)

Dette gjelder Hollansk gjeterhund KORTHÅRET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hollansk gjeterhund kan sammenlignes mer imot en malle, og det er ganske mange flere som har erfaring med malle vs schäfer..

Edit: hvis du i tillegg går inn på facebook gruppa for rasen, så finner du nok flere der som har både schäfer og hollender..

Endret av Krutsi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt schäfer og moren min har hatt hollendere, så jeg har en del erfaring med begge rasene. Når det kommer til hollender så er det en tallmessig liten rase, noe som gjør det vanskelig å finne en god hund av rasen enn feks schäfer hvor det er mye større bredde både i individer, linjer og kartlagt status på helse og mentalitet.

For meg personlig så anbefaler jeg ingen hollender, nettopp fordi det er en liten rase, med meget smalt nedslagsfelt og med mye "ymse" når det kommer til mentalitet. Jeg har ingen tro på at hollendere er friskere enn schäfer eller belgere. Det bare finnes så få av dem at det er lite kartlagt, i hvertfall i norge. Når det kommer til mentalitet så er hollenderen som Krutsi sier mer som maller enn schäfere. Ting skjer fort og de har store reaksjonsmønstre. De hollenderne jeg har sett har etter min smak hatt litt mye skjerpe, lite mot og treg avreaksjon i forhold til reaksjonene.

En schäfer er en mer allround hund, den har større rom for å rette opp trening, den er mer stabil i psyken og har et jevnere temperament enn hollenderen (nå snakker jeg om brukstypen, da det er de linjene jeg kjenner best).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :-)

Nå er min hollender bare 11 mnd, så jeg kjenner ikke rasen så godt. Jeg kjenner heller ikke flere enn et par brukssch, og da snakker jeg om kjenner, ikke bare sett på trening.

Foreløpig sliter ikke rasen med sykdommer som jeg har fått med meg, men det finnes bla HD og krypt. På hollendersiden på facebook er det mange som har både sch og HH, ville slengt ut noen spm der om jeg var deg, enklere å sammenlikne for folk som har begge rasene, istedetfor bare den ene, som meg. Jeg forguder jo bikkja mi, men vet det et mange som ikke ville hatt en sånn type ;-)

Men jeg kan snakke fra det jeg har sett og mener:

Det er en liten rase, og dermed ikke like mye å velge og vrake mellom. Av de jeg har sett så er det stor variasjon. Det finnes de rolige og sindige, og det finnes de som er heelt gæærn! Vil påstå at du må møte individer for å forstå. Eksen min har ei tispe, forskjellene mellom våre to er som dag og natt. Om du har mulighet, meld deg på seminaret canineforuse skal ha i juli, de er oppdrettere, og det bruker å være mange hollendere der, fra ulike oppdrettere og land. Så danner du deg et eget inntrykk :-) De fleste skryter jo sine egne til værs, mens de som bare har sett ei prøve ol med en som slapp arma vil si det et en rævva rase ;-)

Kurset finner du på canineforuse.com

Beklager om dette blir rotete, skriver fra mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite erfaring med rasen, har bare hatt en for noen år siden som ble avlivet før den var 1 år gammel pga mentaliteten.
Ikke en rase jeg vil ha igjen.
Vet søsken av min også sleit med den mentale delen, og tror (vet, du ville ikke ha tror) flere ble avlivet.

Edit. Hollandsk gjeterhund

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar, dere fikk meg virkelig til å tenke enda mer på dette nå:) Jeg har sett på oppdretter kurs hos nkk, men det er snakk om noen år frem i tid så skal ikke se bort ifra at det blir noe sånt:)

Men takk igjen, setter pris på at dere tar dere tid til å svare og dele kunnskapen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten hørt (som du ikke ville høre ;) ) at det var en oppdretter i Norge tidligere, som drev med diverse ting, der iallefall et kull ble avliva pga mentaliteten. Men dette er lenge siden, og ikke relevant føler jeg. Har nok møtt 20-30 stk, der ingen har hatt dårlig mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten hørt (som du ikke ville høre ;) ) at det var en oppdretter i Norge tidligere, som drev med diverse ting, der iallefall et kull ble avliva pga mentaliteten. Men dette er lenge siden, og ikke relevant føler jeg. Har nok møtt 20-30 stk, der ingen har hatt dårlig mentalitet.

Diverse ting? utdyp gjerne:)

Men vis du har møtt såppas mange og om "ryktene" er riktig så er du vell eier av hollender også? Da kan fortelle meg hvordan disse hundene er å jobbe med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde (og er) skeptisk til en så liten tallrik rase (hollender, hovedsak k.h)hvor det tydeligvis er en del med dårlig mentalitet. Jeg kjenner også til en hollender som ble avlivd pga mentalitet bare noen år gammel. Veldig lavt mot, og ekstremt lettstressa.

Nå har jeg jo bare denne ordentlige erfaringen, men har også sett og møtt andre, og de virker også litt "pinglete" - halen mellom beina, og virket litt usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rasen generell fåtallig? Viss ikke så er det jo ikke værre enn og se utenfor norge/skandinavia da. Jeg trener sammen med noen som har hollendere og vet av et par til og det er iallefall flotte, vellfungerende, trenbare hunder. De krever sitt og er også lettstressa, men lettstressa skal de jo være. Det er jo 'maskiner' og har en utrolig kapasitet og den må jo komme fra en plass. Men malinois er jo veldig lik som korthårs hollendern og de er det jo flere av, så det er nok lettere og få tak i en god hund der. Da slipper du og reise så langt vertfall.

Generellt sett er inntrykket mitt at hollender er litt mer enn sch (sånn gjennomsnittlig vertfall, unntak finnes), de er litt mindre, lettere, kjappere og kvassere på godt og vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke så mye for svarene deres igjen:) Men jeg leser mer og mer som gjør at jeg faller mer over på schafer´en. Men men er såppas tidlig i prossessen. Jeg tenkte jeg skulle ta kontakt med en av hollender oppdretterne her til lands, så får vi se hva det blir til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lurer på noe ang Hollender for bruksformål vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Micke eller Jenny på Canine for Use - http://www.canineforuse.se/ De har erfaring fra både Hollender, Schäfer og malle og kan fortelle deg om forskjellene.

Mitt inntrykk er at Hollenderen er gode brukshunder, men kanskje litt mer light driftsmessig i forhold til Malle og Schäfer fra brukslinjer. Samtidig som det kan være endel skarphet på rasen. Temperamenstsmessig noe mellom Schäfer og Malle. Jeg har aldri hatt Hollender, selv,men kjenner/har trent med flere og vurderte rasen i mange år. En vakker og tiltalende rase!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse ting? utdyp gjerne:)

Men vis du har møtt såppas mange og om "ryktene" er riktig så er du vell eier av hollender også? Da kan fortelle meg hvordan disse hundene er å jobbe med? :)

Dette er kun noe jeg har hørt, og har ikke noen formening om det er sant, men ryktene tilsier det var mye narkotika inne i bildet.

Jeg synes det er en del forskjeller. Om det er førerfeil, eller ikke, det kan jeg ikke uttale meg om. Men du har de som jobber som **** for å få ei fille, mens du har de som er vanskeligere å motivere. Har møtt noen som er veldig myke, og andre som er det stikk motsatte. Jeg vil ikke uttale med særlig på hvordan de er å jobbe med, da jeg som sagt, har en som bare er 11mnd, og jeg gikk fra boxer, så jeg synes jo så klart han er fantastisk :P

Han er veldig lett å motivere og belønne, men blir fort høy og "lettstressa". Jeg kan ikke nok om mentalitet til å si hvordan han er, men har virker fin i hodet. Mitt inntrykk er at de er mye som mallene, men nå ligger det mye malle bak min.

Det er litt sånn som på malinois, du finner udugelige individer der også, som det ikke er noe guts og fart i, sånn er det på HH også ;)

Det er nok en grunn til at folk flest satser på sch, tror det er et tryggere valp om man har høye ambisjoner.

Om du lurer på noe ang Hollender for bruksformål vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Micke eller Jenny på Canine for Use - http://www.canineforuse.se/ De har erfaring fra både Hollender, Schäfer og malle og kan fortelle deg om forskjellene.

Mitt inntrykk er at Hollenderen er gode brukshunder, men kanskje litt mer light driftsmessig i forhold til Malle og Schäfer fra brukslinjer. Samtidig som det kan være endel skarphet på rasen. Temperamenstsmessig noe mellom Schäfer og Malle. Jeg har aldri hatt Hollender, selv,men kjenner/har trent med flere og vurderte rasen i mange år. En vakker og tiltalende rase!!

Enig i dette, Micke har sch, malle og hollender, da han synes alle rasene har noe bra. Har også observert en del skarphet.

Det er bare en oppdretter i Norge, Kennel Goldbite, som ikke har hatt noen kull enda.

Anbefaler deg å snakke med flere oppdrettere, det er de som kjenner rasen på godt og vondt. Er flere oppdrettere i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, setter pris på alle deler sin kunnskap:)

Jeg har sett på goldbite, jeg har tenkt å kontakte henne i fremtiden og for håpentligvis komme å se. (vis hun leser dette så har du i det minste fått en vaslingsordre som det så pent heter på "miltærspråket":P )

Jeg har kontaktet canine for use, så får se hva de sier.

Skal ikke se bort ifra at det blir å handle hund fra nabolandet i øst her om det blir hollender.

Bare for å si det før det kommer fra noen andre... Jeg skjønner at man ikke kan ta alle under en kam, og det er ingen regel uten unntak.. Så vis det er noen som sitter her å leser og tenker " Herregud, min er jo ikke sånn da! eller alle hollendere ikke ditt og datt".. Jajaja jeg skjønner det, ikke bekymre for det. Jeg er glad tråden kan være så åpen og hyggelig som den har vært:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si hva jeg har hørt, siden du ikke var interessert i akkurat den type info. Men jeg kan skrive hva jeg selv har opplevd av rasen (de to som jeg har kjent). Det var hunder som bruksmessig og egentlig alt annetmessig falt i smak. Syntes de minnet meg mest om mallen, slik jeg kjenner den. Jeg opplever at de jeg har fått muligheten til å bli kjent med, har vært litt rundere i kantene enn hva mallen ofte er, men ellers veldig lik på de aller fleste plan. Disse to var for øvrig hollandske importer *bankibordet*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...