Gå til innhold
Hundesonen.no

Kveldstur, hvor langt/lenge?


Alegro
 Share

Recommended Posts

Starter en ny tråd for dette også jeg.. :)

Hvor langt eller lenge pleier dere å gå tur med valpen før leggetid? og når på kvelden er evt leggetid?

Har dere funnet frem til noen gode rutiner som funker bra? :)

hvis ikke det blir tur.. hva gjør dere i stedenfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått hverken morgentur eller kveldstur med hundene mine :) De får en tur i døgnet, og den går jeg når det passer meg :)

Valpene mine får heller ikke fast mosjonstur før de er ca 5-6 mnd, før det er vi bare ute og ser på livet og går for å få inntrykk, ikke for å trimme :)

Da Bris var liten var han våken i ca to timer, sov i ca to timer osv. Når han ble større har han egentlig sovet mer, eller ihvertfall vært mindre aktiv når han er våken, og har ikke så tydelige perioder. Om de har vært våkne på kvelden har de lagt seg når jeg har lagt meg. For Bris tror jeg kvelden er sånn ca kl seks, mens Isak sover hele kvelden fra ca åtte, alt kommer litt an på hva vi har gjort den dagen, men begge hundene sover bedre/lengre på kvelden enn feks midt på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter at jeg begynte i jobben jeg har, blir det ikke like mye tur som før, det skal jeg ærlig inrømme.

Men det blir vel en halvtime-time på kvelden og en lang tur på dagen/rett etter jobb. Morgentur har jeg aldri gått, jeg er B-menneske, og det er heldigvis bikkja også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen fikk løpe løs på plena utafor her om kvelden til hun ble, tja, 4-5 mnd kanskje. Plena er stor, ca 2 mål; i starten (10-11 uker gammel) gikk jeg bare rett over til enden og så tilbake og inn igjen mens hu surra og gjorde fra seg, etterhvert når hun ble eldre gikk jeg runden rundt plena, mit slutten saaakte, så hun fikk surra seg ferdig. Så begynte vi å gå ordentlig tur på kvelden, og nå er det alt mellom et kvarter og to timer :P hun er 8 mnd nå, da, og ikke valp lenger (selv om hun fortsatt heter valpen :aww: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4-5 faste tisseturer (5-10 min) per dag, og vi går på tur av og til. Mye avhenger om det blir gjennomført innetrening og/eller mental trening. Og selvsagt om kulden er "ok".. (Ser ingen poeng i å dra Boble ut på tur når det er pisskaldt...) nå er han snart 5 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen faste rutiner så kveldsturen kommer an på hva vi har gjort(eller ikke gjort) tidligere på dagen, været og formen. Kan være alt til og rett utom døra for og tisse til 5 km joggetur til 1 og en halv time gå tur. Stort sett så tar jeg en skikkelig tur ila dagen, hvor hunden får brukt seg godt også 2 lufteturer, alt fra tisse i hagen til 30 min jogging, men ingen fast rekkefølge på hva som kommer når.

Hadde det vært en valp så hadde jeg nok satset på 30 min rolig oppdagelsesferd ute hvor valpen kan gå løs, da har de god tid til og gjøre det de må og samtidig få ut siste rest av energi før natta, forhåpentligvis uten at de girer seg opp for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt på hva vi har gjort tidligere på dagen,og hvordan jeg jobber dagen etter :) Av og til slippes hun bare utfor for å tisse,å andre ganger kan vi finne på å gå en halvtime++ Vi har ikke egentlig ikke så faste rutiner på turene. Varierene lengde på både morgen,dagsturene og kvelden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... hehe.. for det har hendt noen kvelder nå hvor han sover kjempe godt fra 19 til 22. også er han lys våken og får gjerne sin bite-raptus..
I kveld tok vi en sånn rolig oppdagelsestur ute i boligområde her.. Han storkoste seg og ble frivillig med på tur hvor jeg gikk.
gikk ikke så langt.. men han elsker å snuse bortom alle hekker og busker og tar gjerne en rullings ned grøftekantene.. :)
På vei hjemover får han gjerne litt mer fart på seg før han får sin siste crazy-raptus i hagen. Freser rundt og er en skikkelig kenguru :P
På vei til å slokne i sofaen her nå.. så blir snart natta nå. Vi må bare rydde ferdig litt i leiligheten før i morra ;=) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bodde hjemme hos mne foreldre hadde vi alltid en kveldstur på ca 20 minutter hver kveld. Noen kvelder gikk vi opp til en time i skogen i steden.

Etter jeg flyttet ut på landet sluttet jeg med rutiner. Min hund får alt fra 1,5 time i skogen på kvelden (da ha hun gjerne ikke fått noe tidligere, eller jeg bare vil ut å gå i mørket), til bare å tisse i hagen før vi legger oss. Vanligvis er det 20 minutter på jordet løs.

Med valpene mine har jeg gått en liten runde på 15 min før leggetid. Jeg har aldri hatt noen leggerutine. Hundene legger seg når jeg legger meg, og det varierer veldig. Er jeg trøtt legger vi oss liksom :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Rett utenfor huset i hagen for å tisse om morgenen, så sove videre :) så en lengre tur(ikke for langt for valpen) midt på dagen, og en rusletur på kvelden som ikke er så lang. Vi har en eldre hund, og Emma(valpen) på 15 uker,så det er full rulle her hjemme. Så littegrann mosjon må til for at det ikke blir helt i hundremeterskogen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har aldri gått hverken morgentur eller kveldstur med hundene mine :) De får en tur i døgnet, og den går jeg når det passer meg :)

Valpene mine får heller ikke fast mosjonstur før de er ca 5-6 mnd, før det er vi bare ute og ser på livet og går for å få inntrykk, ikke for å trimme :)

Da Bris var liten var han våken i ca to timer, sov i ca to timer osv. Når han ble større har han egentlig sovet mer, eller ihvertfall vært mindre aktiv når han er våken, og har ikke så tydelige perioder. Om de har vært våkne på kvelden har de lagt seg når jeg har lagt meg. For Bris tror jeg kvelden er sånn ca kl seks, mens Isak sover hele kvelden fra ca åtte, alt kommer litt an på hva vi har gjort den dagen, men begge hundene sover bedre/lengre på kvelden enn feks midt på dagen :)

Lufter du ikke hundene dine mer enn en gang i døgnet? Eller bor du sånn til at de bare kan slippes rett ut og la de ordne seg selv?

Valper tisser jo hele tiden (de består av 90% vann) så jeg har alltid hatt en siste kveldslufting rett utenfor for tissing. Men sånn ellers så er kveldsturen min vært sånn ca. 20-30 minutter. Morgenturen likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter du ikke hundene dine mer enn en gang i døgnet? Eller bor du sånn til at de bare kan slippes rett ut og la de ordne seg selv?

Valper tisser jo hele tiden (de består av 90% vann) så jeg har alltid hatt en siste kveldslufting rett utenfor for tissing. Men sånn ellers så er kveldsturen min vært sånn ca. 20-30 minutter. Morgenturen likeså.

Våre hunder får som regel ikke mer enn en tur om dagen, men vi har en bitteliten hageflekk de er i morgen og kveld så de kan gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg valp, men jeg går en tur som regel en tur om morgenen på alt fra 5-30min. Kun om jeg har forsovet meg (og har tidligvakt) så blir det bare luftings med døren åpen mens jeg klær på meg sko og jakke, men da passer jeg på at hunden faktisk tisser.

Kveldstur prøver jeg alltid å få til på ca 30min, men har ettermiddagsturen blitt ganske sen så hender det at det bare blir tissing ute i hagen. Jeg har stor hage, men den er ikke inngjerdet, så jeg kan ikke slippe ut hunden uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter du ikke hundene dine mer enn en gang i døgnet? Eller bor du sånn til at de bare kan slippes rett ut og la de ordne seg selv?

Valper tisser jo hele tiden (de består av 90% vann) så jeg har alltid hatt en siste kveldslufting rett utenfor for tissing. Men sånn ellers så er kveldsturen min vært sånn ca. 20-30 minutter. Morgenturen likeså.

Nå har vi hage nå da hvor de er store deler av dagen, men jeg gikk aldri morgen tur eller kveldstur før vi hadde hage heller.

Dem fikk selvsakt tisse flere ganger omdagen da, men det var bare rett utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe faste greier vi. Av og til får de lang morgentur. Av og til lang kveldstur. Av og til får de flere turer i løpet av dagen. Av og til kun en lang tur, osv. Tisseturer er utenom, når jeg tar valpen ut for å tisse så er det rett ut/rett inn, regner ikke det som noen tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at valpen har fått gått på do og er fornøyd og sover på natta. Har aldri vært opptatt av hverken klokker eller antall meter i hundeholdet mitt.

Nå som de er voksne, så får de noen ganger tur på kvelden, andre ganger bare tisse i hagen før vi legger oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hva annet vi har gjort. Noen ganger rusler vi en 15-20 minutter (hvor både valp og voksen får gå løse og egentlig gjøre som de vil), men har vi alt gjort mye og valpetassen er trøtt er vi bare ute i hagen for å tisse rett før vi legger oss. Det virker som om det fungerer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...