Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av hund


Dundersalt
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi er et par som er i prosessen med å skaffe oss vår første hund. Har kommet frem til at dette er en god tid da en av oss fremdeles studerer og vi dermed har mulighet til å gradvis venne hunden til å være alene hjemme mens vi er på jobb (i løpet av omlag halvannet år).

Vi har allerede eliminert bort mange raser og valget står nå mellom to hunder som vi har vært å sett på

-Goldendoodle (Golden retriever og middels stor puddel)
-Cavalier King Charles Spaniel

Hvilken av de valget faller på sliter vi med å bestemme oss for, vil gjerne ha deres synspunkter på dette, dere som sikkert har mer erfaring og kunnskap om dette enn oss.


Prøver meg på litt fordeler og ulemper her:

Cavalier

+ Klarer seg uten alt for mye mosjon
+ Kjent rase

+ "praktisk" størrelse
+ snille og kosete
- Rammes ofte av arvelige (alvorlige) sykdommer
- Kanskje litt liten og "kjedelig" å ha med på lengre turer(?)
- Dyrere i innkjøp (dette har liten betydning)

Goldendoodle

+ Rolig og familievennlig hunder

+ Blandingshund er mindre utsatt for sykdommer (?)
+ Litt større enn Cavalier, så kanskje bedre å ha med på litt lengre turer fra tid tl annen
- 'Ukjent' rase, Vet aldri helt hva man får
- Krever hakket mer mosjon enn Cavalieren


Andre forhold som vi må ta hensyn til:
- Vi bor i første etasjen i en enebolig, har tilgang til en middels stor hage, men litt begrenset plass i leiligheten (ca 65 kvm)
- Vi har en katt på ca 1 år boende hos oss allerede
- Ganske mye tid nå (de fleste dager en en av oss hjemme), men i løpet av 1-2 år vil begge være i full jobb

Uavhengig av valg av hund vil vi forsøke å delta på ulike kurs for å bli flinke til å håndtere hunden og lære den å være lydig. Anbefalinger til slike kurs settes også pris på (gjerne i Stavanger-området)

Håper dere har noen synspunkter på dette, og kanskje noen har erfaring med en eller begge rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på litt fordeler og ulemper her:

Goldendoodle

+ Rolig og familievennlig hunder

+ Blandingshund er mindre utsatt for sykdommer (?)

+ Litt større enn Cavalier, så kanskje bedre å ha med på litt lengre turer fra tid tl annen

- 'Ukjent' rase, Vet aldri helt hva man får

- Krever hakket mer mosjon enn Cavalieren

Håper dere har noen synspunkter på dette, og kanskje noen har erfaring med en eller begge rasene?

Goldendoodle er en blanding, og ikke mindre utsatt for sykdommer. Det er bare slik at blandinger ikke sjekkes for sykdommer på samme måte som rasehunder. Altså har du en mye mer usikker fremtid.

Gjentar igjen, det er en blanding, du aner ikke hva du får. Særlig pelsmessig kan det bli masse forskjellige kvaliteter, uansett hva "oppdretter" lover.

Hva med å se på f.eks. golden retriever, eller puddel. Evt. labrador er jo også fine hunder. Selvfølgelig krever hunder av den størrelsen også sin mosjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Blandingshund er litt "gambling" ja, men intrykk av at folks erfaringer med goldendoodle er ganske gode ...?
Labrador har vi også vurdert litt, men den trenger igjen enda mer mosjon - noe som kan bli litt vanskelig om noen år når begge er i ful jobb.

Aslan: Som sagt har vi ganske mye tid nå, ser for oss å iallefall gå en liten tur om morgenen, en lengre tur om ettermiddagen etter jobb og en kveldstur daglig. I tillegg vil vi nok ha med hunden på litt lengre turer når muligheten byr seg (blir jo gjerne om sommeren det da).

Vi har som sagt også en hage tilgjengelig, ikke så veldig stor, men nok til å hunden kan få stå ute (må stå i bånd, da hagen ikke er inngjerdet), men en flekk på kanskje 7x7 meter med gress er det. Sett på muligheten å feste et bånd med jordspyd, evnt. i husveggen el.
Vet dog ikke om dette er noe hunden vil like, men som sagt vil det i tilfelle komme i tillegg til minimin 3 daglige gåturer.

Skal ærlig inrømme at jeg ikke har for god peilig på måter å tilby mental stimulering, dette er noe av grunnen til at vi ønsker å gå på kurs når vi får valpen :-)

Ang. pelsstell vil vi vel helst legge oss på lite til middels.
Ser for meg å gre hunden 1-2 ganger per uke, og klippe av og til når nødvendig.

Vil helst unngå bjeffing, håper å unngå dette både gjennom å velge en rolig rase og lydighetstrening. Noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Blandingshund er litt "gambling" ja, men intrykk av at folks erfaringer med goldendoodle er ganske gode ...?

Labrador har vi også vurdert litt, men den trenger igjen enda mer mosjon - noe som kan bli litt vanskelig om noen år når begge er i ful jobb.

Aslan: Som sagt har vi ganske mye tid nå, ser for oss å iallefall gå en liten tur om morgenen, en lengre tur om ettermiddagen etter jobb og en kveldstur daglig. I tillegg vil vi nok ha med hunden på litt lengre turer når muligheten byr seg (blir jo gjerne om sommeren det da).

Vi har som sagt også en hage tilgjengelig, ikke så veldig stor, men nok til å hunden kan få stå ute (må stå i bånd, da hagen ikke er inngjerdet), men en flekk på kanskje 7x7 meter med gress er det. Sett på muligheten å feste et bånd med jordspyd, evnt. i husveggen el.

Vet dog ikke om dette er noe hunden vil like, men som sagt vil det i tilfelle komme i tillegg til minimin 3 daglige gåturer.

Hvorfor mener du at en labrador trenger mer mosjon enn en goldendoodle? Både puddel og golden er aktive raser, og ved å kombinere dem så aner du ikke hva du får.

Min venninnes mor har en goldendoodle som krever å løpe masse løs i hage, i tillegg til en daglig langtur og tisseturer. Det er mer enn fuglehundene til mamma må ha det.

Hva ser dere for dere at dere klarer å gi hunden om ca 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at en labrador trenger mer mosjon enn en goldendoodle? Både puddel og golden er aktive raser, og ved å kombinere dem så aner du ikke hva du får.

Min venninnes mor har en goldendoodle som krever å løpe masse løs i hage, i tillegg til en daglig langtur og tisseturer. Det er mer enn fuglehundene til mamma må ha det.

Hva ser dere for dere at dere klarer å gi hunden om ca 2 år?

Har blitt fortalt av Labrador krever mye mosjon, men vet ikke hvorvidt det stemmer. Kan goldendoodle være så krevende altså?

Ser for oss å gå tre turer daglig, morgen, ettermiddag og kveld i tillegg til eventuelle "ekstaturer" (eksempelvis hvis vi skal på en litt lengre søndagstur) og bånd i hagen om hunden ønsker det. Per i dag leier vi leiligheten, så ser jo for oss å flytte en gang også, men ønsker å beholde sted med en liten hage.

Hvordan er det da med Cavalier? Noen som har noen kjennskap til denne? En bekymring vi har her er at den kanskje blir for liten til å ha med på lengre søndagsturer ol.

Samtidig vil det jo heller være unntaket enn regelen det at vi er på så veldig lange turer, så kanskje bedre å la den være hjemme, eller tilpasse turen litt de gangene det er aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt fortalt av Labrador krever mye mosjon, men vet ikke hvorvidt det stemmer. Kan goldendoodle være så krevende altså?

Ser for oss å gå tre turer daglig, morgen, ettermiddag og kveld i tillegg til eventuelle "ekstaturer" (eksempelvis hvis vi skal på en litt lengre søndagstur) og bånd i hagen om hunden ønsker det. Per i dag leier vi leiligheten, så ser jo for oss å flytte en gang også, men ønsker å beholde sted med en liten hage.

Hvordan er det da med Cavalier? Noen som har noen kjennskap til denne? En bekymring vi har her er at den kanskje blir for liten til å ha med på lengre søndagsturer ol.

Samtidig vil det jo heller være unntaket enn regelen det at vi er på så veldig lange turer, så kanskje bedre å la den være hjemme, eller tilpasse turen litt de gangene det er aktuelt?

En blanding mellom golden og puddel kan jo bli så mangt, altså pudler er jo ganske aktive og spretne som regel, en golden kan være alt fra daff til svært aktiv. Dermed aner man jo virkelig ikke hva man får.

Men si at du går for labrador, da blir du kjent med en passende oppdretter, deres hunder og kanskje hunder de har avlet frem tidligere. Da ser du jo om det er passende aktivitetsnivå.

Ang. tur med liten hund så hadde jeg min første hund, en phalene, med på tur over Besseggen. Tiltross for sin lille størrelse så hadde hun ikke noe problem med å gå den turen. Så vil ikke latt det hindre meg, da hadde jeg vært mer bekymret for sykdommer på rasen.

Men det finnes jo mange andre raser i den størrelsen som det går an å ta en titt på. Må ærlig innrømme at største ulempen jeg opplevde med å ha liten hund var bagatellen at det var langt ned for å gi godbit under lydighetstrening, og det vil jeg ikke akkurat kalle et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tur med liten hund så hadde jeg min første hund, en phalene, med på tur over Besseggen. Tiltross for sin lille størrelse så hadde hun ikke noe problem med å gå den turen. Så vil ikke latt det hindre meg, da hadde jeg vært mer bekymret for sykdommer på rasen.

Men det finnes jo mange andre raser i den størrelsen som det går an å ta en titt på. Må ærlig innrømme at største ulempen jeg opplevde med å ha liten hund var bagatellen at det var langt ned for å gi godbit under lydighetstrening, og det vil jeg ikke akkurat kalle et problem.

Største "drawback" med Cavalier er sykdommer da - er det vi er mest redd for.

Samtidig har vi her allerede fått reservert en tispevalp hos en oppdretter, og får både veterinærærklæring for valpen, samt begge foreldrene. Hunden stammer fra hennes "stamtispe" og blitt fortalt at alle tispene i denne linjen har levd til å bli minst 13 år gamle.

Generelt føler vi oss veldig trygge på den oppdretteren vi har funnet, men hun som har Goldendoodle er vi mer usikre på (valpene bor ute i en garasje, og begge foreldre er vant med å bo på gård og løpe fritt i hagene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største "drawback" med Cavalier er sykdommer da - er det vi er mest redd for.

Samtidig har vi her allerede fått reservert en tispevalp hos en oppdretter, og får både veterinærærklæring for valpen, samt begge foreldrene. Hunden stammer fra hennes "stamtispe" og blitt fortalt at alle tispene i denne linjen har levd til å bli minst 13 år gamle.

Generelt føler vi oss veldig trygge på den oppdretteren vi har funnet, men hun som har Goldendoodle er vi mer usikre på (valpene bor ute i en garasje, og begge foreldre er vant med å bo på gård og løpe fritt i hagene)

Nå kan jeg lite om cavalier og dens sykdommer, men du finner sikkert mye på raseklubben sine sider. Og det vil nesten alltid være lurt å snakke med valpeformidler og forhøre seg litt om den oppdretteren du har sett deg ut.

Når det kommer til golden x puddel, så sier du jo selv her at foreldrene er vant med å bo på gård og løpe fritt. Det sier vel sitt om aktivitetsnivået dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere får en frisk cavalier så er det ingen grunn til at den ikke skal kunne være med på det samme som en hvilken som helst annen hund.

Goldendoodle ville jeg styrt unna. Den er som nevnt over ikke nødvendigvis mindre krevende enn labrador, ikke nødvendigvis friskere, og det er mange useriøse oppdrettere. Du nevner jo allerede selv hunder som bor i en garasje. De fleste oppdrettere som ikke driver med trekkhunder eller andre typer arbeidshunder har både hunder og kull inne hos seg selv. Det at de har begge foreldrene som løper fritt rundt sammen kan også tyde på at dette er en kombinasjon de har "produsert" flere kull på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshund er litt "gambling" ja, men intrykk av at folks erfaringer med goldendoodle er ganske gode ...?

Labrador har vi også vurdert litt, men den trenger igjen enda mer mosjon - noe som kan bli litt vanskelig om noen år når begge er i ful jobb.

De doodlehundene jeg har vært borti, har alle vært svært hyperaktive og krevd mye av sine eiere - samtidig som de har hatt pelser som krever sin kvinne med kam, for å si det sånn.

og får både veterinærærklæring for valpen, samt begge foreldrene.

Det bør være en selvfølge uansett hvilen hund du kjøper. Får du ikke med veterinærattest - så ikke kjøp.

men hun som har Goldendoodle er vi mer usikre på (valpene bor ute i en garasje, og begge foreldre er vant med å bo på gård og løpe fritt i hagene)

Skygg langt unna garasjevalper - valper skal vokse opp inne og ha masse menneskekontakt slik at de blir sosialisert og vant til hverdagslivets lyder og aktiviteter.

Hva med å se på papillon? Små men veldig aktive og sporty hunder. Og med det aktivitetsnivået du skisserer, så er det neppe noe problem med en liten rase. De tåler langt mer enn man tror.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er den daglige litt lengre turen?

Goldendoodle kan fort være aktive hunder, og de kan ha en enormt vanskelig pels som kan både røyte som en golden OG må klippes feks.

Cavalieren er supre hunder mtp gemytt har jeg inntrykk av. Men de også krever jo noe, de er ikke bare sofadyr- det er det ingen hunder som er. Jeg ville holdt meg unna bare pga helsen, men den er vel fortsatt i nærheten av registreringstoppen blant rasene i Norge, så absolutt en populær hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren er supre hunder mtp gemytt har jeg inntrykk av. Men de også krever jo noe, de er ikke bare sofadyr- det er det ingen hunder som er. Jeg ville holdt meg unna bare pga helsen, men den er vel fortsatt i nærheten av registreringstoppen blant rasene i Norge, så absolutt en populær hund.

Vet ikke helt hvor lang den litt lengre turen på ettermiddagen vil bli, men ser for meg gjennomsnittlig kanskje 45 minutter. Mulighet til å tilpasse det litt etter behovet til hunden, for har ingen veldig stram timeplan så snart arbeidsdagen er ferdig.

Ser ut til at det er enighet her om at Goldedoodle kan være veldig krevende hunder. Jeg er litt redd for å påta meg en hund som krever alt for mye, da vi tross alt bor i by og begge vil være i jobb. Har ikke fått intrykk av at Cavalier er noe sofadyr, men sofadyr er heller ikke det vi vil ha (selv om det selvsagt er koselig med litt sofakos fra tid til annen)

Siri Eveline: Godt tips å forhøre seg med valpeformidlere. Oppdretteren vi har sett oss ut står oppført på Norsk Cavalierklubb sine sider, men det er kanskje ikke den mest "nøytrale" organisasjonen.

Noen som kjenner til noen valpeformidlere som driver med Cavalier eller andre som har god kjennskap til oppdrettere av denne rasen? (Aller helst i Rogalandsområdet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det er ikke så ofte jeg anbefaler min egen rase, men var jeg dere tror jeg at jeg ville tatt en titt på Shetland Sheepdog. De er ganske små, men veldig funksjonelt bygget - min er uten problemer med på dagsturer i skogen, skiturer på fjellet og lange joggeturer. Samtidig er hun helt fornøyd med kortere turer. Det er en rase som generelt er lett-trente, de har relativt god helse (pass på å kjøpe fra en oppdretter som røntger alvshundene for HD), de er lette å ha med seg rundt og har et tiltalende ytre. Dessuten er de utrolig herlige små lykkepiller, blide, morsomme og sjarmerende.
Cavalieren er også en nydelig liten hund, men jeg har et inntrykk av at helsen der er litt mer av et risikoprosjekt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med de andre her i at jeg ville ikke forventet å få en lite aktiv hund hvis du kjøper en blanding av golden og puddel. En annen ting å nevne er at disse hundene er veldig på moten om dagen, så det er mange som krysser første og beste puddel og golden de finner, for de kan jo ta en grov pris for disse valpene pga. stor etterspørsel. Jeg tviler ikke på at en golden og puddelblanding kan være en trivelig hund, men jeg ville ikke kjøpt fra noen som har valpene sine i garasjen slik du beskriver.

Jeg var forøvrig utplassert på et avlssenter for førerhunder her i Storbritannia i høst. De hadde prøvd seg på noen puddel og retrieverblandinger, men hadde slått det fra seg fordi de ikke krysningen ikke var vellykket nok som førerhunder i forhold til de andre hundene de bruker, og fordi det var altfor mye pelsstell. Sistnevnte blir jo gjerne mer problematisk for en synshemmet person. Ville uansett ikke forventet å få en lettstelt pels med denne blandingen.

Er en vanlig golden uaktuelt? Sheltie som Aya forslår høres heller ikke dumt ut. Jeg ville kanskje tenkt meg om enda en gang for å se om det kanskje er flere alternativer som kan passe for dere enn de to som er nevnt.

Lykke til med valg av hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette er ikke ment som kritikk, men som noen råd på veien til å bli en fornøyd hundeeier:

1. Sett opp hvor mye tid dere har til mosjon av hunden i min pr dag

2. sett opp hvor mye tid og interesse dere har til pelsstell i tid pr uke

3. sett opp hvilke hunderaser som tiltaler dere ut i fra kriterie 1 og 2.

4. Kontakt raseklubben for de rasene dere kommer fram til. Det er de som har valpeformidling og kan rasen. Det er den objektive parten du vil snakke med. De anbefaler ikke ett kull framfor ett annet, men de gir dere en liste over de oppdrettere som har valper og avler innenfor raseklubbens krav.

Når dere skal se på valp så er det noen forutsetninger:

- dere skal få møte moren og hele kullet, ikke bare den ene potensielle valpen

- dere skal se hvor valpene bor og der skal det være rent

- hvis ikke valpene er registrert eller helsesjekket skal du ikke kjøpe av den oppdretteren

- oppdretter skal svare på hva de forventer av den kombinasjonen og styrke/svakheter ved avlshundene.

Lykke til med kjøp av hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi er et par som er i prosessen med å skaffe oss vår første hund. Har kommet frem til at dette er en god tid da en av oss fremdeles studerer og vi dermed har mulighet til å gradvis venne hunden til å være alene hjemme mens vi er på jobb (i løpet av omlag halvannet år).

Vi har allerede eliminert bort mange raser og valget står nå mellom to hunder som vi har vært å sett på

-Goldendoodle (Golden retriever og middels stor puddel)

-Cavalier King Charles Spaniel

Hvilken av de valget faller på sliter vi med å bestemme oss for, vil gjerne ha deres synspunkter på dette, dere som sikkert har mer erfaring og kunnskap om dette enn oss.

Prøver meg på litt fordeler og ulemper her:

Cavalier

+ Klarer seg uten alt for mye mosjon

+ Kjent rase

+ "praktisk" størrelse

+ snille og kosete

- Rammes ofte av arvelige (alvorlige) sykdommer

- Kanskje litt liten og "kjedelig" å ha med på lengre turer(?)

- Dyrere i innkjøp (dette har liten betydning)

Goldendoodle

+ Rolig og familievennlig hunder

+ Blandingshund er mindre utsatt for sykdommer (?)

+ Litt større enn Cavalier, så kanskje bedre å ha med på litt lengre turer fra tid tl annen

- 'Ukjent' rase, Vet aldri helt hva man får

- Krever hakket mer mosjon enn Cavalieren

Andre forhold som vi må ta hensyn til:

- Vi bor i første etasjen i en enebolig, har tilgang til en middels stor hage, men litt begrenset plass i leiligheten (ca 65 kvm)

- Vi har en katt på ca 1 år boende hos oss allerede

- Ganske mye tid nå (de fleste dager en en av oss hjemme), men i løpet av 1-2 år vil begge være i full jobb

Uavhengig av valg av hund vil vi forsøke å delta på ulike kurs for å bli flinke til å håndtere hunden og lære den å være lydig. Anbefalinger til slike kurs settes også pris på (gjerne i Stavanger-området)

Håper dere har noen synspunkter på dette, og kanskje noen har erfaring med en eller begge rasene?

Jeg ville styrt unna goldendoodle nettopp fordi det er vanskelig og vite hva du får, de kommer i alle størrelser og fassonger, med forskjellig pels og aktivitetsnivå, men det er umulig og vite hva man får på forhånd, de jeg kjenner er alle veldig aktive og krever både en god tur og litt hodetrim for og ha beina på bakken. Golden er jo heller ikke en spesielt frisk rase, både leddproblemer og hudproblemer er vanlig.

Cavalier er også en aktiv hund og har på ingen måte noe problem og være med på lang tur enten det er i bygater, i marka eller på fjellet. Det er fine hunder som er propell ute og liker sofakos inne. Sykdommer er et minus, så det er jo en sjangs dere må velge om dere vil ta eller ikke, men jeg ville iallefall sjekket oppdrettere grundig. Ikke bare at foreldre er fri for sykdommer, men også unkler/tanter, besteforeldre og deres søsken osv.. Og uten og svartmale oppdretter så ville ikke jeg tatt alt for god fisk bare fordi h*n sier det, jeg ville sjekket selv.

Ellers så finnes det jo tusenvis av raser så er dere usikker så se på noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador trenger ikke EGENTLIG så mye mosjon, den trenger aktivisering ja. Men det innebærer ikke nødvendigvis 3mila hver ettermiddag. Lek med tauleke, leting etter godbiter gjemt i stua eller liknende gjør en flabbis kjempefornøyd :)

Nå er labradoren min i rehabilitering pga skade, men hun har klart seg helt fint i over 1år med 2-3 turer på 10-15 minutter per dag. Hun skal gå minimalt. Nå har hun vært 3-5 år i denne perioden, en unghund hadde slitt mer.

Spør gjerne om det er mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det finnes en drøss med rolige og enkle golden/puddel-balndinger også da. Og de kan være middels store med en enkel og grei pels som ikke røyter. Ulempen er at du vet enda mindre om hvilke egenskaper som slår gjennom enn hos renrasa hunder fordi foreldrene er såpass forskjellige. Du kan like gjerne få en diger, aktiv 40 kg hund med en håpløs pels som krever en times børsting flere ganger i uka. At blandingshunder er friskere er delvis en myte. Det er sant at man teoretisk sett kan få en viss fordel av fullstendig utavl, som førstegangs kryssning mellom for forskjellige raser vil være. Men goldendoodle avles videre på, ofte ganske tett, og da har du akkurat like stor sannsynlighet for sykdommer som renrasa (under forutsetningen at både blandingen og den renrasa blir tatt samme hensyn til helse når det avles). Litt avhengig av hvilke sykdommer som er vanlige på de to rasene. Skjekker disse oppdretterne for sykdommene som er vanlige på de to rasene de blander? For sykdomsgener forsvinner ikke selv om det er to forskjellige raser som blandes. Jeg syns det blir for uforutsigbart å kjøpe en sånn blanding og jeg syns mange av de store aktørene innen disse blandingene er veldig lite seriøse med hovedfokus på å tjene penger. Men om man skal ha en blandingshund, så syns jeg ikke puddel og golden er et dumt valg, for de er forholdsvis nær hverandre i gemytt og egenskaper og kan gi gode familiehunder :)

Ikke kjøp familiehund fra noen som ikke har valpene inne i huset. Den sosialiseringen de får inne er viktig. Det sier også litt om hvor mye kullet betyr for oppdrettern syns jeg. Papirer fra veterinær på at valpen er frisk er en selvfølge uansett renrase eller blanding. Ikke ta med deg valpen hjem uten det.

Cavalier hadde jeg personlig ikke turt å kjøpe pga faren for sykdommer (mange vil sikkert ikke være enig med meg der). Det finnes dog mange rasehunder som gir større sannsynlighet for å få en frisk hund enn cavalier.

Labradorer er ikke egentlig veldig krevende hunder. Men de kan være veldig aktive som unghunder (og en smule hormonelle). Som voksen vil jeg si golden, labrador og puddel har sånn ca samme aktivitetsnivå/behov. Forskjellene er like mye individavhengige som raseavhengige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle gode svar! Vi har egentlig instillt oss på Cavalier i lang tid, Goldendoodle ble med i diskusjonen etter å ha sett på noen valper i området her. (Vanskelig å ikke bli forelsket i små valper :) )

Må si vi heller mer og mer mot Cavalier etter å ha lest det som skrives her.
Er en risiko for sykdom med de hundene, noe som er et stort minus, men sett bort ifra det virker alt vi leser om de til å stemme veldig godt overens med det vi ønsker oss i en hund.

Har fått tilsendt papirer på valpenes fra (han er importert fra Finland, av en annen oppdretter i distriktet). Morens helseattester skal også være i orden, og skal forhøre meg om også besteforeldres / søskens helsedokumenter er tilgjengelige.
I tillegg skal vi ta tipset om å forsøke å finne noen med erfaringer fra den aktuelle oppdretteren, som kan gi oss en indikasjon på hvor seriøse de er.

Med andre ord prøver vi å gjøre alt for å minimere muligheten for å få en syk hund, men en kan selvsagt aldri være helt trygg. Selvsagt vil vi også tegne en solid forsikring, slik at all mulig behandling kan gjennomføres dersom valpen skulle bli syk.

Noe annet eller mer vi kan gjøre for å forberede oss best mulig på en valp? (mht redusere risiko for sykdom, forberedelser for oss selv, hjemmet osv?)
Noen som har tips til hvordan man skal gå frem for å unngå problemer mellom hund og katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enormt stor forskjell på goldendoodlevalp-utseende og voksen goldendoodle-utseende...

Voksen goldendoodle, typisk utseende uten å bli klipt/holde på med masse pelsstell:

GoldendoodleDebbiesDoodleRanchMaggieXmas

compare-goldendoodles-labradoodles-800x8

basty_neu12.jpg

Da synes jeg vanlig golden er tusen ganger søtere :whistle:

Lykke til med å finne en frisk Cavalier. Har du sett programmet "pedigree dogs exposed"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med havanais? Den er litt samme type som cavalier, men frisk rase. Jeg har inntrykk av at de er veldig familievennlige, glade hunder, som er med på alt.


Dere vurderte jo puddelblanding, så regner med pelsstell er ok for dere.

Link til rasen her på sonen:

http://hundesonen.no/forum/topic/41118-bichon-havanais/#entry663030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...