Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av frossen sæd og lagring


Pyrris
 Share

Recommended Posts

Jeg har importert frossen sperm flere ganger, og vurderer å gjøre det igjen i år. Ganske greit :)
Har du lest tråden min om emnet? (Klarer ikke å finne den nå dessverre, kanskje andre er flinkere til å søke enn meg)

Her er iallefall regler og retningslinjer:

http://web2.nkk.no/nyhetsarkiv/regler-retningslinjer-og-rutiner/

Takster NKK's sædbank;
http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/05/Takster-ved-NKKs-saedbank_01-05-2011.pdf

Priser lagring:
http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Guest Belgerpia

Ok, også bet.til hannhund?

Men Au. må vel bli en del dyrere enn fra europa? eller?

Siste jeg hørte om tok inn sperma fra Frankrike - totalt MED inseminering av tispen kom hele herligheten på i overkant av 30 000,- Resultatet ble EN valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, også bet.til hannhund?

Men Au. må vel bli en del dyrere enn fra europa? eller?

Nei jeg har fått frakten til nesten halvpris pga den beholderen skal til Norge for å hente sperm.

Sprangavgiften er omtrent halvparten av det som er i Europa/Norge. Det jeg vil tro koster mer er tømmingen, den ligger over prisen i Norge pga man trenger endel blodprøver som må analyserers også på ett par sykdommer. De sykdommene er ikke normalt å teste for å australia, men Norge vil ha resultatet :P

Det er også stor konkurranse om frakt av slike ting i australia så det går å presse priser. De fleste land har man ikke valg muligheter på fraktselskap som tar seg av alle papirer og transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg hørte om tok inn sperma fra Frankrike - totalt MED inseminering av tispen kom hele herligheten på i overkant av 30 000,- Resultatet ble EN valp.

What??? Det kan jeg ikke skjønne at er mulig? Altså - jeg sendte fersk sperm til Tsjekkia, og tapping + sending kom på 3500 kr liksom... jeg kan ikke tenke meg at insemieringen ++ ville kommet på veldig mye mer i tillegg liksom? Fraktet med FedEx...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg hørte om tok inn sperma fra Frankrike - totalt MED inseminering av tispen kom hele herligheten på i overkant av 30 000,- Resultatet ble EN valp.

Da antar jeg at det var "alt inkludert": Frakt, moms, tapping, testing, mottakk, moms, lagring, inseminering, blodprøver før inseminering, hannhudavgift +++? Pluss komplikasjoner i svangerskapet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg hørte om tok inn sperma fra Frankrike - totalt MED inseminering av tispen kom hele herligheten på i overkant av 30 000,- Resultatet ble EN valp.

Å herregud, nå kjente jeg at ikke det var så spennende lenger om det kommer opp i sånne summer, må ha vært en meget dyr hannhund :P

Nei jeg har fått frakten til nesten halvpris pga den beholderen skal til Norge for å hente sperm.

Sprangavgiften er omtrent halvparten av det som er i Europa/Norge. Det jeg vil tro koster mer er tømmingen, den ligger over prisen i Norge pga man trenger endel blodprøver som må analyserers også på ett par sykdommer. De sykdommene er ikke normalt å teste for å australia, men Norge vil ha resultatet :P

Det er også stor konkurranse om frakt av slike ting i australia så det går å presse priser. De fleste land har man ikke valg muligheter på fraktselskap som tar seg av alle papirer og transport.

Ok. Landet det er snakk om for min del er uansett et lavpris-land, så vet.kostnader og annet vil nok være rimelig. Men jeg ser at det kan være greit å få et prisoverslag først kanskje...

I forhold til transport - hvem ordner dette?Er det vet. som tapper hannhunden som fikser transport? Og da sendes det direkte til vet.høyskolen?

Er det kun vet.høyskolen som inseminerer med frossen sæd?

Edit: la til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Belgerpia

Da antar jeg at det var "alt inkludert": Frakt, moms, tapping, testing, mottakk, moms, lagring, inseminering, blodprøver før inseminering, hannhudavgift +++? Pluss komplikasjoner i svangerskapet, eller?

Det var inklusive alt, det skrev jeg jo. Og nei, ingen komplikasjoner så vidt jeg vet.

Og jeg skjønner ikke at man får eksportert til 3500,- kroner jeg - for fersk sperm er jo kostnadene for uttak på NVH kr 1750,- og det er vel uten konteiner tror jeg. Og så kommer frakten i tillegg.

For frossen sperma så er kostnadene enda større - tapping og frysing koster 2 750,- så er jeg litt usikker på om de da tar 1000 kroner i tillegg for dokumentasjon og klargjøring og sånn, men det koster jo penger alt man gjør. Pluss at man da gjerne skal ha paringsavgift også sant?

Paringsavgiften på denne hunden i jeg sist hørte om tilsvarer prisen på en valp, rundt 10 000,- pluss mva. så bare der ble det 12500,- (og nei, ikke vanlig å differensiere på antall valper, hun betalte for stråene og har fortsatt noen strå lagret og slipper da ny paringsavgift). Så var det leie av beholder, frakt, tapping - ble noen lapper det også, og så selve innleggingen her på NVH med blodprøver, innlegg.

Så jo, det koster mye å importere sperma - ikke sånn voldsomt om man tar en og en kostnad, men i sum så blir det ikke noen billig fornøyelse tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo, det koster mye å importere sperma - ikke sånn voldsomt om man tar en og en kostnad, men i sum så blir det ikke noen billig fornøyelse tror jeg ikke.

Jeg har betalt litt og litt, og det har gjort at jeg faktisk har klart å gjøre det. Begynnte betale for tømming i november og desember, blodprøver i januar når tappingen ble gjort, frakt februar, moms i når det kommer februar/mars også er jeg så heldig at jeg får betale for spranget i mars. Så kommer da NVH utgiftene etterhvert.

17K på en mnd blir fort mye penger for de fleste regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke at man får eksportert til 3500,- kroner jeg - for fersk sperm er jo kostnadene for uttak på NVH kr 1750,- og det er vel uten konteiner tror jeg. Og så kommer frakten i tillegg.

Jeg betalte 3500,- for uttak av sperm inkl alt utstyr og frakt. Verken mer eller mindre :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg betalte 3500,- for uttak av sperm inkl alt utstyr og frakt. Verken mer eller mindre :).

Men det var fra DIN ende - kostnader som tispeeier betalte i tillegg til eventuelle kostnader i sin ende, pluss paringsavgift - det kostet neppe tispeeieren 3500,- totalt sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var fra DIN ende - kostnader som tispeeier betalte i tillegg til eventuelle kostnader i sin ende, pluss paringsavgift - det kostet neppe tispeeieren 3500,- totalt sant?

Nå svarte jeg på dette utsagnet ditt: "Og jeg skjønner ikke at man får eksportert til 3500,- kroner jeg" - og svaret på det er joda, det koster ikke mer å eksportere. Kostnadene i enden er vel strengt tatt bare importavgift/moms i det landet sæden sendes til - og det kan vel variere alt etter hvor det sendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå svarte jeg på dette utsagnet ditt: "Og jeg skjønner ikke at man får eksportert til 3500,- kroner jeg" - og svaret på det er joda, det koster ikke mer å eksportere. Kostnadene i enden er vel strengt tatt bare importavgift/moms i det landet sæden sendes til - og det kan vel variere alt etter hvor det sendes.

Jeg mente importert - og igjen, om du IKKE tar paringsavgift så blir det jo billig for mottakeren - eller de ikke bruker spermaen, da har de vel ikke mer kostnader enn de 3500,- - men det er vel liten vits å importere sperm om man ikke skal bruke den.

Men klart, de slipper vel unna med mva. og importavgift om du ikke tar paringsavgift og de legger inn spermaen selv og sier de har vært å paret.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente importert - og igjen, om du IKKE tar paringsavgift så blir det jo billig for mottakeren - eller de ikke bruker spermaen, da har de vel ikke mer kostnader enn de 3500,- - men det er vel liten vits å importere sperm om man ikke skal bruke den.

Men klart, de slipper vel unna med mva. og importavgift om du ikke tar paringsavgift og de legger inn spermaen selv og sier de har vært å paret.??

Parringsavgift og innlegging av sperm + uttak og sending kommer vel fortsatt neppe opp i de summene du nevnte? Selv ikke om man gjøre det "ordentlig" og bruker veterinær for å legge inn spermen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Er det kun NVH som inseminerer ved bruk av frossen sperm?
Og er hvem ordner med forsendelsen fra hannhundeier? Er det hannhundeier eller veterinæren ?
Og sendes varene direkte til NVH, og de tar seg av det der eller må tispeeier organisere noe i den enden?
Har så mange spm. og for meg så virker det så utrolig komplisert, men sikkert fordi jeg aldri har vært borti det før.
Men om man velger å benytte seg av det så sipper man jo unna ganske mange mil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig, men de/dere som importerer sæd, har dere møtt hunden tidligere på utstilling e.l, eller kjenner andre som har møtt hunden?

Tenker bare at jeg synes det virker rart å ønske valper etter en hund man aldri har møtt, om det i det hele tatt er tilfellet, for selvom hunden gjør det bra på utstilling/andre grener, kan man jo ikke vite hvordan hunden ellers er, for egen eier er jo ikke nødvendigvis en god/nøytral part å få fakta fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun NVH som inseminerer ved bruk av frossen sperm?

Så vidt jeg har forstått så er det eneste i Norge. Mange svensker reiser faktisk til Danmark for å få det gjort, både lagring og inseminering.

Og er hvem ordner med forsendelsen fra hannhundeier? Er det hannhundeier eller veterinæren ?

Hannhundeier ordnet med tømming, frysing og lagring (og alle blodprøver ++ som var krav fra Australia).

Selv så booket jeg ett firma som kun drev med transport av sperm på div dyr. Etter at jeg hadde betalt så ordnet de frakten fra Australia og helt til NVH. De valgte bruke Fedex. Mva utgiftene og utgiftene for ompakking hos NVH kom på 3000,- i Norge.

Jeg var så heldig at de skulle alt sende en tank fra Australia til Norge for å hente sperm her, og hadde god tid, så jeg kom billigere ut av det enn normalt. Men fortsatt kom det på tilsammen 17000 kr. Men da er også hannhundutgifter (sprang), tømming, blodprøver og lagring inkludert OG mva av de utgiftene. Men da eier jeg spermen helt og holdent og trenger ingen signatur eller godkjennelse for bruk av spermen på mine tisper (eller jeg kan velge selge den.)

Og sendes varene direkte til NVH, og de tar seg av det der eller må tispeeier organisere noe i den enden?

Fedex leverte det direkte til NVH, ved Ragnar Thomassen. Alt dette ble gjort via firma jeg valgte bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...