Gå til innhold
Hundesonen.no

Helsesertifikat fra Sverige til Norge, over 5 hunder


Angilja
 Share

Recommended Posts

Sonenorakelet! jeg behøver litt hjelp..

På mandag skal jeg reise til Sverige for å delta på løp med mine 7 samojeder. Var inne på mattilsynets sider for å skrive ut dette ormekur-skjemaet vi må ha, og så da at jeg også må ha helsesertifikat på hundene når jeg skal tilbake til norge med mer en 5 hunder. Link til mattilsynets regler

Jeg kan løse det enkelt ved å sette igjen de to valpene som bare er med for sosialisering og moro, men det har jeg ikke så lyst til, jeg være borte i nesten 2 uker, og vil ha valpene med meg! Så… Inn på sidene til mattilsynet står det at "du kan laste ned sertifikatet fra lenken nederst på siden". Yeah.. gjett om det er noe skjema å finne nederst på siden? Neh, ikke det nei. Er det noen glupe soniser som vet hvor jeg kan finne dette skjemaet, eller kanskje har det selv og kunne ha sendt det til meg?

Kan selvsagt ringe mattilsynet mandag morgen, men har altså tenkt å reise tidlig mandag morgen, og vil helst ha det klart innen da så jeg bare kan hive meg i bilen og svinge nedom veterinæren på veien.

Skulle ha sjekket disse reglene før, men ærlig talt, jeg kunne ikke gjette at det skulle være andre regler for å komme hjem igjen med 7 hunder, enn med 5 som jeg reiste med sist. men sånn er det. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan være dette, har sett på det. Men virker ikke veldig relevant fra sverige i og med at hundene ikke skal ha noen av behandlingene som er nevnt der (annet en echinococcose, som vi har egenerklæring på at skal tas før innreise), så hva skal veterinæren skrive under på i dette skjemaet..? Får det ikke heelt til å stemme at det er dette egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig i det, men det er jo et innreiseskjema fra EØS/EU og Sverige er jo EU. Fant ikke noe mere relevant jeg heller...

Uansett, håper du finner ut av det og har en flotters tur og vinner løpet :D

Tusen takk! Vinne gjør vi ikke, men vi skal ha det gøy og samle erfaring så vi kan vinne når vi blir flinkere!! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obs på at dette helsesertifikatet skal være stemplet av en offentlig veterinær, dvs en veterinær ansatt av Jordbruksverket i Sverige. Den kliniske undersøkelsen gjøres av en "vanlig" veterinær.

Men holder det ikke at jeg får en veterinær i norge til å ordne papirene før vi reiser? må jeg innom veterinær i sverige også?

ta med en venn?

Haha, ja hadde det vært mulig! Ikke plass i bilen, og tror ikke jeg har venner som har mulighet til å ta fri i 2 uker for å være med meg til sverige! Bare det at regelen gjelder 5 hunder pr menneske sier litt om hvor, hva skal man si, norskt, dette påfunnet er...

Tar en ringerunde på mandag og er det veldig komplisert og dyrt dette her, så får rett og slett mannen min komme å møte oss på grensa og ta 2 hunder over i sin bil.... Da får vi harryhandla litt også, min bil kommer til å være så overfull av hunder, slede, ski og turutstyr at det knapt blir plass til ei eske snus :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men holder det ikke at jeg får en veterinær i norge til å ordne papirene før vi reiser? må jeg innom veterinær i sverige også?

Haha, ja hadde det vært mulig! Ikke plass i bilen, og tror ikke jeg har venner som har mulighet til å ta fri i 2 uker for å være med meg til sverige! Bare det at regelen gjelder 5 hunder pr menneske sier litt om hvor, hva skal man si, norskt, dette påfunnet er...

Tar en ringerunde på mandag og er det veldig komplisert og dyrt dette her, så får rett og slett mannen min komme å møte oss på grensa og ta 2 hunder over i sin bil.... Da får vi harryhandla litt også, min bil kommer til å være så overfull av hunder, slede, ski og turutstyr at det knapt blir plass til ei eske snus :lol:

Når jeg spurte om vetr i Norge kunne signere et slikt papir (dog for kun 1 dyr, men det skulle fly selv så samme reglen gjalt) så gikk det ikke. Måtte ha stempel og underskrift i "avsenderlandet" .

Men det var ikke Sverige da, så kanskje de er greiere med Sverige enn Sveits. Alltids lov å håpe!

Si gjerne ifra hva du får til svar. For om noen mnd så har jeg 6 hunder og klør meg litt i hodet ang hva jeg skal gjøre om jeg skal ut av landet mer enn et par dager (hvor noen kan passes her hjemme av andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spurte om vetr i Norge kunne signere et slikt papir (dog for kun 1 dyr, men det skulle fly selv så samme reglen gjalt) så gikk det ikke. Måtte ha stempel og underskrift i "avsenderlandet" .

Men det var ikke Sverige da, så kanskje de er greiere med Sverige enn Sveits. Alltids lov å håpe!

Si gjerne ifra hva du får til svar. For om noen mnd så har jeg 6 hunder og klør meg litt i hodet ang hva jeg skal gjøre om jeg skal ut av landet mer enn et par dager (hvor noen kan passes her hjemme av andre).

Det skal jeg gjøre ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: hvilket løp skal du kjøre? :)

Samojedsamlinga i Furudal dp20+ og dp60 :)

http://www.sphksamojedfurudal.n.nu/drag

Desverre har vinteren vært særdeles dårlig her hjemme, veldig lite snø og desto mer is. Dermed har vi fått trent alt for lite i forrhold til hva planen var. :( Kjører db20 først, og går det greit der så prøver vi oss på db60. Bra tider får vi ikke, det har vi fått trent for lite til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Lykke til!

Jeg skal muligens over til sham-draget i Sverige om noen uker. Tror ikke vi stiller, er bare for det sosiale og hyggens skyld :)

Takk :)

Åh, skulle gjerne vært der jeg også, men når man jobber 3 av 4 helger så er det litt vanskelig å få kabalen til å gå opp med alt man har lyst til å være med på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man brukt 1 1/2 time på å finne rett mann i telefonen! Helt stødig på reglene var han ikke, men tror det ble riktig til slutt.

Det som kreves for å reise med fler enn 5 hunder mellom Norge og Sverige er i følge denne mannen:
*pass

*helsesertifikat

*vaksinasjonskort

*drontal-skjemaet

Men, for å gjøre det hele litt "enkelt", helsesertifikatet må jeg hente i Trondheim (6-7 mil unna her) før jeg må kjøre til veterinær for å fylle det ut der. Så må veterinæren også lage pass til alle 7 hundene. Jeg skal altså reise i dag, og har over 50 mil å kjøre. Høres ikke ut som vi får tid til alt dette altså. Såh.. vi jukser litt og mannen min møter oss i Sverige og tar 2 hunder over i sin bil på turen hjem, dermed er problemet ute av verden. Det mente også mannen i mattilsynet at hørtes ut som det enkleste å gjøre.. Mattilsyn-mannen supurte til og med om jeg ikke kunne ta med en person til i bilen over grensa :P

Jeg har verdens snilleste mann som kjører totalt 5 timer for å hente et par hunder :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...