Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat og etikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Jeg tenker at det finnes en god blanding av matglade og matbevisste personer her inne, så jeg tenkte vi kunne ha en mat og etikk-tråd. Jeg er av typen selv. Jeg bor med tidligere vegetarianer, som også er bevisst om emnet. Jeg leser gjerne en del, og ser dokumentarer om matindustrien - jeg blir klokere, men ikke nødvendigvis mer fornøyd med tingenes tilstand. Jeg er ikke vegetarianer, og jeg er ikke imot å spise kjøtt, men har mye forståelse for en del av dyrevelferdsargumentene på dette punktet. Jeg spiser moderat med kjøtt, og forsøker å være bevisst på hvor kjøttet kommer fra - dessverre er det av og til et sprang mellom teori og praksis.

Hvis dere vil lese én bok om matindustrien, så er det ikke lett å velge hvilken, for det er flere gode bøker der ute, som er svært opplysende om tilstandene i dag. Jeg vil anbefale forfattere som Michael Pollan, Jonathan Safran Foer, og Marion Nestle. Kanskje særlig disse bøkene:

Jonathan Safran Foer - Eating Animals

Marion Nestle - Food Politics: How the Food Industry Influences Nutrition and Health

Michael Pollan - The Omnivore's Dilemma: A Natural History of Four Meals

Filmen Food Inc har vært sentral for min "oppvåkning". Filmen gikk på NRK for en måned siden under tittelen Matvareindustriens hemmeligheter, men den er dessverre ikke tilgjengelig på NRK sine nettsider lengre.

Hva er deres tanker om mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bøker, så tenker jeg at "Den hemmelige kokken" av Mats-Eric Nillsson også er en bok man burde lese, dersom man har interesse for mat. Link. Den finnes også som lybok på svensk (men er da tilpasset det svenske markedet, den norske skal visst være tilpasset det norske markedet). Og det er interessant hva som er mulig i markedet mhp juks og fanterier når det kommer til matvareindustrien. Nå strammes vel noen av reglene, slik at det ikke er mulig å markedsføre produkter som en ting, dersom de ikke inneholder ingrediensene engang.

Edit: Her fant jeg den Food Inc på nettet. Link. Skal ta og se den en dag selv.

Endret av Nirm
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger etter smak og pris, men kjøper rene produkter. Dette ble jeg ganske bevisst på da jeg levde på lavkarbokosthold og selv om jeg ramla av vogna så er jeg fortsatt der at jeg kjøper renest mulig råvarer. Når det kommer til det etiske, vel, der er jeg en stor synder, for jeg kjøper rimligst mulig. i dag kjøpte jeg økologisk rømme, men dette var bare fordi den var 1 krone billigere enn den som det ikke stod økologisk på.

Boken som Nirm linker til har jeg lest. Den er en oppvekker og absolutt et godt alternativ om man ønsker vite litt mer om hva man dytter i seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også kjøtt, og kan ikke si at det plager meg, men jeg skulle gjerne ønske at produksjonsdyr generellt sett kunne hatt det bedre. Jeg prøver og være litt bevisst på hvor kjøttet kommer fra også spiser jeg mye grønnt og det er mitt bidrag så langt, men drømmen hadde vært og hatt et småbruk hvor man kunne stått for litt av proteinet selv, frittgående høner, griser som får leve opp på annet enn kraftfor og som får gå ute osv. De dør uansett, men da kan man i vertfall være sikker på at dyret har hatt det godt så lenge det var til stede og som en bonus får man jo antagelig også mye bedre kjøtt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om soya. Kan noen fortelle meg hvor sundt det er, og også hvor politisk korrekt?

Politisk korrekt aner jeg ikke, men soya kan tulle med hormonbalansen, og anbefales feks ikke for folk med stoffskifteproblemer. I tillegg er det visstnok et vanlig allergen. Det står en del om potensielle skadevirkninger her, men jeg aner ikke hvor pålitelig kilden er: http://www.naturalhealthstrategies.com/dangers-of-soy.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt noe med fytoøstrogen eller noe, og at høyt inntak kan være uheldig for små guttebarn. Men rykter er ingen god kilde.

I USA putter de soya i "alt" visstnok, og at det er et mareritt for de som er allergisk. De testet guttungen min også for det på et tidspunkt, sammen med hund, katt, melk og alt annet som er vanlig. Kanskje det kommer mer og mer.

Miljømessig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også kjøtt, og kan ikke si at det plager meg, men jeg skulle gjerne ønske at produksjonsdyr generellt sett kunne hatt det bedre. Jeg prøver og være litt bevisst på hvor kjøttet kommer fra også spiser jeg mye grønnt og det er mitt bidrag så langt, men drømmen hadde vært og hatt et småbruk hvor man kunne stått for litt av proteinet selv, frittgående høner, griser som får leve opp på annet enn kraftfor og som får gå ute osv. De dør uansett, men da kan man i vertfall være sikker på at dyret har hatt det godt så lenge det var til stede og som en bonus får man jo antagelig også mye bedre kjøtt.

Drømmer litt om de tingene selv, men vet ikke om jeg er rette typen til det. Vi ble smått forelsket i tv-serien River Cottage, matlaging og selvberging på høyt nivå!

EDIT: River Cottage-mannen har forresten flere kokebøker jeg ønsker meg, spesielt denne:

978-1580088435.jpg

Å kunne behandle kjøtt på en god måte er nesten en døende kunstform. Husker det ikke er mange årene siden det var en rekke artikler om hvordan steike kjøttdeig - dagens unge kan knapt det en gang.

Ellers, av kokebøker, er jeg veldig glad i Andreas Viestad sin Norsk mat og Hank Shaw sin Hunt, Gather, Cook: Finding the Forgotten Feast. Sistnevnte er tilpasset amerikansk fisk og vilt, men inneholder masse gode tips likevel. Shaw blogger om honest food. Det er et begrep jeg liker - ærlig mat.

Endret av Hermes
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mat-etikk er et interessant tema. Desverre er etikken tydeligvis fremdeles bare en niche-interesse her i Norge hvor alt går på å få kjøpt mat billigst mulig, uansett hvor rike vi som folk er.

Men jeg prøver:

Strengt tatt ikke mat-etikk men jeg tar det med for det: Jeg handler ikke varer fra Spania så lenge de driver med tyrefekting (jeg har heller aldri vært i Spania av nettopp samme grunn, de får ikke mine turistpenger. Jeg hadde en jobb en gang hvor vi måtte reise til Spania til et møte. Jeg nektet å delta - tenker de andre syntes jeg var helt tussete). Nå har jeg fått det litt vanskelig fordi de har forbudt tyrefektning i Katelonia eller hva det het.. så jeg må muligens revurdere enkelte elementer av mitt Spania-hat (som jeg har hatt siden jeg var 12 år..)

Jeg kjøper økologiske egg fordi såvidt jeg har forstått, er det de "økologiske hønene" som har det best selv om de har det skitt de også.

Kylling synes jeg er veldig vanskelig, det er så begrenset utvalg her - alt er via Gilde og masseproduksjon.

Jeg forsøker å kjøpe FairTrade kaffe så ofte jeg kan.

Jeg kjøper aldri oppdrettslaks - det er en skummel forurensende industri og jeg er usikker på om laksen har det så greit egentlig.

Har man importert kjøtt fra Namibia e.l. så kjøper jeg det fremfor norsk kjøtt.

Av og til kjøper jeg fersk fisk (det er så godt) men aldri krølltorsk. Den er visstnok krøllete pga dødskramper og skal således være ekstra fin. Nå vet jeg ikke hvordan de dødskrampene har oppstått, men det høres ikke bra ut, så da lar jeg heller vær.

Når det gjelder frukt&grønt kjøper jeg ikke økologisk. Dessuten kjøper jeg gjerne sånne ferdiggreier. Jeg gir blaffen i tilsetningsstoffer (de er det tross alt blitt langt mindre av enn da jeg var barn/ung liksom samt at en del av de e-stoffene er egentlig uskyldige greier som feks sitronsyre eller askorbinsyre, sistnevnte er jo ikke noe annet enn C-vitamin)

Når det gjelder kjøtt generelt, så er jeg ganske usikker noen ganger. Man hører så mye om elendige dyretransporter, og den angsten dyrene må føle når de kommer til slakteriet. Hadde man kunnet kjøpe "hjemmeslakta" kjøtt hadde jeg definitivt kjøpt det. Videre så har ikke griser det så veldig greit heller, så jeg vurderer å boikotte svinekjøtt - men da ville nok gubben min sulte ihjel.

Nei, det er vanskelig å være idealistisk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tanker her.

Vi boikotter svinekjøtt, da samboer ikke spiser det (tidligere vegetarianer, og svin er det eneste hun fortsatt ikke takler å spise). Men vi gjør unntak med bikkjene her.

Vi har også vurdert å boikotte kylling, men ikke fulgt det helt opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske det var lettere å vite hva jeg brukte pengene på. Jeg hadde uten tvil brukt noen ekstra kroner på å kjøpe mat fra dyr som hadde det bedre. Jeg tror ikke jeg har kjøpt annet enn økologiske egg siden jeg startet å handle maten min selv. Og hvis det er egg fra lokale økologiske gårder, så prøver jeg å støtte de.

Men jeg synes det er vanskelig å orientere meg!

Strengt tatt ikke mat-etikk men jeg tar det med for det: Jeg handler ikke varer fra Spania så lenge de driver med tyrefekting (jeg har heller aldri vært i Spania av nettopp samme grunn, de får ikke mine turistpenger. Jeg hadde en jobb en gang hvor vi måtte reise til Spania til et møte. Jeg nektet å delta - tenker de andre syntes jeg var helt tussete). Nå har jeg fått det litt vanskelig fordi de har forbudt tyrefektning i Katelonia eller hva det het.. så jeg må muligens revurdere enkelte elementer av mitt Spania-hat (som jeg har hatt siden jeg var 12 år..)

Siden de i Katalonia sannsynligvis hater Spania mer enn deg, så tror jeg du trygt kan dempe hatet mot de. Felles fiende osv.. ;)

Har man importert kjøtt fra Namibia e.l. så kjøper jeg det fremfor norsk kjøtt.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på småbruk for øyeblikket, og har blitt ganske mye mer bevist på hva jeg putter i meg. Feks kjøper vi ikke oppdrettsfisk, generelt veldig lite fisk da det har blitt eksportert langt for å komme hit. Vi er selvforsynt med de fleste grønnsaker, og lever veldig på sesongens varer. feks nå er det mye poteter, purre osv, men på sommeren er det mest squash osv. Kjøttet vi spiser kommer først og fremst fra nærområdet, på onsdag skal vi slakte grisen som er foret opp kun på matrester så og si. Jeg vil si at jeg har lært ganske mye om mat det siste halvåret, også begynt å spise mye mer vegetarisk :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Food-inc så jeg for en stund siden, men jeg syns ofte det blir litt distansert når det er fra USA, jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg kan jo også nevne at her i Frankrike, er det veldig veldig vanlig med farmes butikker. Alle lokale bønder selger til butikker i området, så du kan finne kortreist mat. Det er jo noe begrenset med feks frukt og grønnsaker avhenig av årstider, men i alle butikker jeg har vært har det alltid vært godt med folk :)

Jeg diskuterte det hele med moren, som også driver økologisk iskremfabrikk her på gården, om hvorfor vi ikke hadde noe lignende hjemme i Norge. Mitt intrykk er at nordmenn er litt kravstore og litt late når det kommer til det å handle mat. Feks så skal vi ha alt av grønnsaker til alle årets tider, vi skal være veldig fancy på kjøkkenet med alt mulig som er importert fra resten av verden, og så kan jegh eller ikke se for meg at folk i tidsklemma har tid til å gå i forskjellige butikker for å få tak i alt til helgen. Dette ble kanskje litt rotete men.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alltid norsk mat så langt det lar seg gjøre, drar aldri på harryhandel til Danmark og Sverige f.eks. Jeg prøver å begrense kjøttinntaket, og spiser kun økologiske egg. Jeg har best samvittighet når jeg spiser vilt og sau.. min erfaring med det norske landbruket er at jeg har blitt positivt overrasket over dyrevelferden og graden av omtanke for dyrene i produksjonen. det er jo mye for å få et så godt produkt som mulig (kjøtt smaker bedre når dyret ikke har vært stresset bl.a), men samme det når dyrene har det bedre. Jeg ønsker å støtte opp under det norske landbruket, og mye av min mat-etikk handler om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

For jeg tenker at man skal støtte opp om eksport fra afrikanske land som Namibia. Akkurat som kjøper man roser, så er de fra Kenya og gir arbeidsplasser til mange kvinner.

Jeg hørte på en dokumentar en gang som tok for seg kortreist mat. Nå var tallene riktignok amerikanske, men miljøfordelen er så minimal at den ikke er verdt å ta hensyn til. Det var ganske interessant. :)

Du det der har jeg også hørt, men husker ikke hvorfor regnestykket ble så dårlig.. det var ihvertfall faktisk veldig logisk, så logisk at jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle vektlegge kortreist mat på noen som helst måte.. men hva det var.. ja si det *klaske seg i hode over den elendige hukommelsen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du det der har jeg også hørt, men husker ikke hvorfor regnestykket ble så dårlig.. det var ihvertfall faktisk veldig logisk, så logisk at jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle vektlegge kortreist mat på noen som helst måte.. men hva det var.. ja si det *klaske seg i hode over den elendige hukommelsen*

Det høres akkurat ut som meg, gitt. :lol: Jeg elsker dokumentarer, for jeg lærer jo så mye! Eeeeller... Hvordan var det igjen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du det der har jeg også hørt, men husker ikke hvorfor regnestykket ble så dårlig.. det var ihvertfall faktisk veldig logisk, så logisk at jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle vektlegge kortreist mat på noen som helst måte.. men hva det var.. ja si det *klaske seg i hode over den elendige hukommelsen*

Jeg vet ikke hvor mye jeg tror på dette, dere må gjerne finne link.

For meg handler lokal mat om mer enn klima/kortreist.

Det positive med mye kjøtt fra Namibia/Botswana, foruten jobb til afrikanere, er at det ofte er økologisk - uten å være merket som det - da de bruker svært lite kraftfor. Kokker har også hevdet kvaliteten på kjøttet ofte er bedre enn kjøtt fra Norge og Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes, jeg hørte det på Freakonomics. Episoden heter You Eat What You Are (del 2), her er en full transcript av episoden, men eklere er nok å laste ned podcasten i iTunes om du er interessert.

http://www.freakonomics.com/2012/06/06/you-eat-what-you-are-pt-2-full-transcript/

Her er noen sitater alikevel. :)

"the take home message that we learned is that basically transportation is really only about seven percent of the greenhouse gas footprint associated with the overall average American diet."

"There’s a 2008 article by Weber and Matthews who actually go through the various environmental costs involved in food production, particularly carbon dioxide emissions. And they found that there’s about 8.9 tons of carbon dioxide per household per year from food consumption in the United States. Out of that 8.9 tons only 0.4 tons, so about five percent, less than five percent came from food delivery to you. And all agricultural transportation up and down the food chain that delivers only about one ton of carbon dioxide per household annually. So there’s a lot of carbon emissions involved in food, but you want to think about it as being in the very heart of food production which is going to go on wherever you eat it or not. And there you’re going to, you know, you will make choices about what you’re eating. And obviously animals tend to be more energy intensive than grains for example. Those choices are going to matter a lot more as to whether the food is shipped long distances because it just doesn’t require that much energy to ship food fairly long distances in this world."

Med eksempel:

"The second argument that’s made, and this has been particularly done comparing food production in England with other areas, so English researchers for some reason have been particularly aggressive on this. But food production in the U.K., and I think it must be the same thing in New England for our climate isn’t that different, finds that the greenhouse gas emissions involved in eating English tomatoes are about three times as high as eating Spanish tomatoes because you require hothouses to grow these things, and, you know, you just have a better climate for food production."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes, jeg hørte det på Freakonomics. Episoden heter You Eat What You Are (del 2), her er en full transcript av episoden, men eklere er nok å laste ned podcasten i iTunes om du er interessert.

http://www.freakonomics.com/2012/06/06/you-eat-what-you-are-pt-2-full-transcript/

Her er noen sitater alikevel. :)

"the take home message that we learned is that basically transportation is really only about seven percent of the greenhouse gas footprint associated with the overall average American diet."

"There’s a 2008 article by Weber and Matthews who actually go through the various environmental costs involved in food production, particularly carbon dioxide emissions. And they found that there’s about 8.9 tons of carbon dioxide per household per year from food consumption in the United States. Out of that 8.9 tons only 0.4 tons, so about five percent, less than five percent came from food delivery to you. And all agricultural transportation up and down the food chain that delivers only about one ton of carbon dioxide per household annually. So there’s a lot of carbon emissions involved in food, but you want to think about it as being in the very heart of food production which is going to go on wherever you eat it or not. And there you’re going to, you know, you will make choices about what you’re eating. And obviously animals tend to be more energy intensive than grains for example. Those choices are going to matter a lot more as to whether the food is shipped long distances because it just doesn’t require that much energy to ship food fairly long distances in this world."

Med eksempel:

"The second argument that’s made, and this has been particularly done comparing food production in England with other areas, so English researchers for some reason have been particularly aggressive on this. But food production in the U.K., and I think it must be the same thing in New England for our climate isn’t that different, finds that the greenhouse gas emissions involved in eating English tomatoes are about three times as high as eating Spanish tomatoes because you require hothouses to grow these things, and, you know, you just have a better climate for food production."

Nja, men bare fordi transport er en syvendedel av utslippene knyttet til gass og olje, gjør ikke det saken mye bedre, syns jeg - tror det tvert om forteller en god del om hvor mye fossilt brennstoff det går i dagens jordbruk (noe Food Inc.-filmen vil fortelle en del om). Mer lokalt, mindre intensivt, småskale-jordbruk, vil alltid være å foretrekke ovenfor stor-skala, industriell jordbruk med produkter som sendes kloden rundt for å prosesseres, pakkes, og til slutt selges.

Men det er jo et poeng å ikke spise grønnsaker som er "dyre" (for klima) å produsere i et land, som for eksempel tomater fra Nord-Europa, på samme måte som det vil være et poeng å ikke spise grønnsaker på vinteren som man tradisjonelt ikke har hatt tilgang til på vinteren - som tomater. Jeg vet ikke. Jeg er for at det er en sammenheng mellom hva vi dyrker og klima der det dyrkes. Det er ikke naturlig å dyrke tomater i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vegetarianer i 15 år, men er det ikke lenger hovedsakelig fordi jeg var så ekstremt lei av at alle rundt meg følte det som sin rett å diskutere temaet med meg hver gang jeg takket nei til kjøtt. Jeg ville bare få være i fred, jeg sa aldri noe på andre som spiser kjøtt.

Jeg må innrømme at jeg har fryktelig dårlig samvittighet for å spise kjøtt, jeg er en ihuga dyrevenn og synes ikke dette så lett lar seg kombinere med å støtte kjøtt industrien. Jeg skulle gjerne betalt det dobbelte for kjøttet og heller spist mye mindre hvis pengene gikk til bedre dyrevelferd.

Jeg spiser kun økologiske egg, og jeg prøver å kjøpe mest mulig annen økologisk mat også hvis jeg får tak i det.

Mitt mål er å halvvere kjøtt bruket vårt nå, spise mindre og sjeldnere. Når jeg nå snart er ferdig og studere og får mye bedre råd så skal jeg prøve å kjøpe med kjøtt fra fjell gris, stange kylling osv.

Jeg spiser ikke hummer eller krabbe pga levende koking. Og jeg bruker IKKE dun og ull produkter uten å forsikre meg om produktene er etisk produsert. Jeg bruker heller ikke indisk lær.

Bruker ellers kosmetikk og hudpleieprodukter som ikke er testet på dyr.

Det er mitt lille bidrag, jeg kunne sikkert gjort mye mer! og det er også planen fremover!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jeg ikke er så begeistret for i det norske landbruket, også. Kraftforimporten, for eksempel.

Absolutt! Jeg er ikke ukritisk begeistret for det norske landbruket, men jeg synes at i det store bildet bringer det norske landbruket med seg mange positive effekter for landet som helhet, i tillegg til at jeg synes mesteparten av det norske landbruket blir drevet på en måte som jeg føler jeg kan stå inne for. At det finnes store forbedringsmuligheter mener jeg også! Sånn på generell basis bør man jo begrense inntaket av rødt kjøtt kraftig, og det prøver jeg også å gjøre. Hele kjøttindustrien er jo svært skadelig miljømessig. Men i Norge går de fleste melkekyr, ungdyr og svært mye kjøttfe ute så mye som halve året, og får lite tilskudd av kraftfòr. Det er en god utnyttelse av naturen, og gir flere positive sideeffekter i form av et kulturlandskap som blir holdt i hevd bl.a. Derfor synes jeg det er utrolig synd at lovgivningen som regulerer hold av melkedyr ikke krever utegang for dyr som går i løsdriftsfjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...