Gå til innhold
Hundesonen.no

Slektsforskning!


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg husker det var en tråd her inne for slektsforskning for lenge siden, men finner den ikke igjen. Jeg skulle gjerne visst noe om min pappas slekt - hvor er det enklest å begynne? Finnes det noe digitalt arkiv på nett som ikke trenger å lastes ned f.eks? (Jada, google it stupid, men det er så mye der ute!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har jobbet endel med både hans og mammas slekt, og er vel kommet til 1600-tallet med stor sikkerhet, lengre bak på endel ledd. Han har brukt bygdebøker (kjekt hvis du har bondeslekt :) ), og kirkebøker (der står jo både dåp, bryllup og begravelse) mye i tillegg til nettet. Han leiter mye etter gjenlevende slektninger av utvandra familie, og da bruker han mye forum :) Er takket være dette jeg har hatt tre turer til USA og skal på min fjerde i april :lol: Trenger ikke nevne at mye av ferieringa både i USA og Norge i mine oppvekstår har bestått av turer til kirkegårder :lol:

Jeg syns det er utrolig spennende, er nok den eneste hittil som har den interessen i tillegg til pappa :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stilig! Takk folkens!! Nå har jeg pratet med onkelen min (pappa tok ikke telefonen, og venting er min dårligste side når jeg har bestemt meg for noe), og har allerede funnet ut hvorfor jeg ikke fant oldeforeldrene mine noe sted - de het noe helt annet enn jeg trodde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en av besteforeldrene er adoptert, hvordan finner jeg ut hvem foreldrene hans var? Han døde for over 10 år siden.

Min mormor var adoptert, kusinen min har funnet ut av hvem som adopterte henne bort, men hun holderdet hemmlig av hensyn til mamma og hennes søsken som ikke er like ivrig på å vite det siden mormor fant ut av det like før hun døde, og ønsket ikke å dele dette videre.

Men jeg kan evt. høre med kusinen min hvordan hun fant ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Geni. Der legger du inn så mange navn du vet i slektstreet. Hvis noen andre har lagt inn samme navn i sitt slektstre, så får du beskjed om det og kan linke de trærne sammen. På den måten har jeg nå klart å spore min slekt tilbake til Harald Hårfagre! Yep, jeg er direkte etterkommer. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor var adoptert, kusinen min har funnet ut av hvem som adopterte henne bort, men hun holderdet hemmlig av hensyn til mamma og hennes søsken som ikke er like ivrig på å vite det siden mormor fant ut av det like før hun døde, og ønsket ikke å dele dette videre.

Men jeg kan evt. høre med kusinen min hvordan hun fant ut av det?

Ja, hør gjerne med henne om det ikke er for mye bry! :)

Er det noen gjenlevende familie/venner som kan ha visst det?

Nei, Ikke som jeg vet. Har dessverre lite kontakt med slekt, men såvidt jeg vet så er det ikke noen som har flere opplysninger til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Geni. Der legger du inn så mange navn du vet i slektstreet. Hvis noen andre har lagt inn samme navn i sitt slektstre, så får du beskjed om det og kan linke de trærne sammen. På den måten har jeg nå klart å spore min slekt tilbake til Harald Hårfagre! Yep, jeg er direkte etterkommer. :lol:

Er Geni gratis å bruke? Kusinen min har som sagt funnet masse slektpå morssiden, og litt over på farssiden siden de krysserhverande (jeg er 8. Mening med pappa :P ) men jeg kunne godt tenke meg å finne ut mer om farssiden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Geni gratis å bruke? Kusinen min har som sagt funnet masse slektpå morssiden, og litt over på farssiden siden de krysserhverande (jeg er 8. Mening med pappa :P ) men jeg kunne godt tenke meg å finne ut mer om farssiden også :)

Ja, det er gratis. Mulig man kan betale for ekstrafunksjoner, men vi betaler i hvert fall ikke noe for vår bruk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at denne tråden kom nå! Jeg var hos min mormor og morfar tidligere i dag, hvor mormor begynte å snakke litt om slekten sin på morssiden. Min oldemor er født utenfor ekteskap, og vi vet at det er en av to brødre som er faren. Vi vet etternavnet (som forøvrig har gitt navn til et område i Oslo), men ikke hvem av de to brødrene det er som var min tippoldefar. Kan man finne ut det på noen måte tror dere? Oldemoren min var født i 1903, så de dokumentene som det eventuelt står i bør jo være frigitt og mulig å spore opp.

Mormor var også veldig lei seg for at hun visste så lite om tippoldemoren min sin slekt - hun visste ikke engang pikenavnet, for sånt var det liksom ikke nødvendig å spørre om da mormor hadde sjansen. Men nå har jeg faktisk klart å spore opp tippoldemoren min i Digitalarkivet, etter å ha bladd gjennom noen sider med folk som het Anna Karoline. I bursdagsgave til mormor har jeg lyst til å finne ut litt mer om slekten bakover på den siden. Men jeg kan ingenting om slektsforskning, så her skal jeg følge med for å få noen tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet i den andre tråden også, men jeg har også drevet litt med slektsforsking. Hvis man har hull noen steder, så er det nesten alltid en gammel tante eller kusine som kanskje vet litt mer enn alle andre. Jeg ringte litt rundt jeg, og fant en gammel kusine av bestemor som visste ganske mye mer enn alle andre om litt affærer i fjøset osv :P Ellers har jeg laget slektstre på my heritage tror jeg det het, og der kan du også koble opp slektstreet ditt mot andre slektstrær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Geni. Der legger du inn så mange navn du vet i slektstreet. Hvis noen andre har lagt inn samme navn i sitt slektstre, så får du beskjed om det og kan linke de trærne sammen. På den måten har jeg nå klart å spore min slekt tilbake til Harald Hårfagre! Yep, jeg er direkte etterkommer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært interessert. Fikk en slektsbok til jul som man kan skrive inn i, samt en haug av linker til hvor man kan lete. Det er veldig mye å sette seg inn i. Jeg har ganske god oversikt på morssiden nå, ut ifra bygdebøker. Faren min sin side er værre. Ble litt vanskelig når en oldefar ikke var "ekte" barn, men ble tatt hånd om av annen slekt. Så da blir det litt knøvling. Men så har jeg jo verdens lille tre, med noen ussle få greier på, så nåtiden er lett å fylle inn, da nesten ingen av min slekt har barn, og både jeg og mor har få søsken. Besteforeldrene mine døde da jeg var unge (og før jeg ble født) Så har liksom ingen å spørre. :( Men spennende er det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...