Gå til innhold
Hundesonen.no

Papillon i Flexibånd angrep Schäfer, mister erstatning..


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Ja? Er det helt ubegripelig at man skal ha kontroll på egen hund?

Les hva jeg skriver, i tillegg til å ha kontroll på egen hund skal man tydeligvis ha kontroll på andre hunder også i følge deg. Det er forbanna urettferdig mot hunden å forvente at de skal ta ubegrenset med dritt fra sinna lausbikkjer også.

Hvis teorien din sku vært gjeldene så ville det jo heller aldri vært noe problem med store bikkjer som faktisk angriper små bikkjer eller da, det er jo eieren av de små sitt ansvar sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå blir jeg vel lynsjet, men synes faktisk dommer var helt rettferdig. Ankelbiteren var ikke under kontroll, schæferhunden var så der under kontroll. Eier tok i hvert fall ett vist ansvar for noe h*n

Jeg leste de første to sidene med stor iver, og planla et svar tilogmed, men så skled bare alt over i en personlig mølje

Vel, jeg har greid det uten TR og med sunn fornuft og mye trening

Ja? Er det helt ubegripelig at man skal ha kontroll på egen hund?

Det er jo to eiere som må ha kontroll på hver sin da? Alle dyresorter slåss,så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så overraskende at hunder også gjør i feil setting/kombinasjon individer. Nå tenker jeg eier av liten hund (som regel,pussig nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg skriver, i tillegg til å ha kontroll på egen hund skal man tydeligvis ha kontroll på andre hunder også i følge deg. Det er forbanna urettferdig mot hunden å forvente at de skal ta ubegrenset med dritt fra sinna lausbikkjer også.

Hvis teorien din sku vært gjeldene så ville det jo heller aldri vært noe problem med store bikkjer som faktisk angriper små bikkjer eller da, det er jo eieren av de små sitt ansvar sant?

Jeg er ganske flink til å lese jeg, så jeg både leser og skjønner hva du skriver. Poenget mitt er at hvis du har kontroll på din egen hund, evt dine egne hunder, så vil den ikke kunne kveste en liten hund bare fordi den er en "sinna lausbikkje".

Hvis teorien min var gjeldende, så ville alle hundeeiere kontrollert sine hunder. Som vi kan se i denne saken, så funker det ikke sånn i praksis. I denne saken ble skylda fordelt på hundeeierene, gjorde det ikke? Det betyr at SELV om du har en liten hund, så har du ansvar for hva den gjør. Og har du en stor bikkje som svarer på utfall fra små bikkjer, så er det din skyld om du ikke klarer å holde den igjen eller forhindre den i å skade en hund såpass som er gjort her. 60.000 kr er ****** mange veterinærbehandlinger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden redigering med quota innlegg har blitt vanskelig for hundesonen, så dobbeltposter jeg :aww:

Det er jo to eiere som må ha kontroll på hver sin da? Alle dyresorter slåss,så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så overraskende at hunder også gjør i feil setting/kombinasjon individer.

Ja? Og det sier vel dommen i denne saken også? Delt ansvar, og papilloneieren får igjen halvparten av det hun har brukt på veterinærregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utelukkende enig i at det burde vært betalt erstatning her, jeg hadde ikke vært så enig i det hadde det vært meg som har stått der (litt avhengig av situasjonen da). Men viss jeg hadde tatt med meg min hund ut i kanten, og det er noe som fungerer for oss i møtesituasjoner så fremt ikke den møtende hunden kommer helt bort, og møtende hund hadde kommet løpende opp til oss med likegyldige eiere og jeg skulle være uheldig og miste kontrollen et lite øyeblikk så hadde ikke jeg bare sånn uten videre foreslått og dekke vet utgifter.. Som yurij sier, min hund skal ikke leve med munnkurv bare for at jeg skal kunne ta ansvar for både meg selv og andre sine handlinger viss det skulle være nødvendig. Kodak var stor nok, men ved behov så kunne jeg løfte opp fremparten etter halsbåndet for og fysisk hindre han i og få tak i andre, men det er fullt mulig og miste kontrollen i en slik setting også, ikke er det noe serlig allright for min hund heller og ikke er det noe som egner seg over lengre tid, typ viss eier ikke er i nerheten. Nå er jeg ikke så redd for at kodak skulle ha kvesta noen, men det er vanskelig og si hva utfallet hadde vært om det hadde vært 45 kg malamute mot papilion eller dvergpuddel liksom..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en stykk hund som kunne kveste andre hunder som surret seg bort til ( dette var også en belger, men en dårlig belger) , den brukte jeg grime på. Problem solved.

Halti-grime får man kjøpt overalt, veldig grei investering for de av dere som sliter. Jeg brukte dressurkobbel og koblet den andre enden fast i grima når jeg så at ting kunne bli vanskelig. Til vanlig var båndet bare koblet til halsbåndet.

Har man en hund som man ikke fysisk greier å holde igjen og som kan være kjipern så burde det være en grei investering. At bikkja er svær er ingen unnskyldning for å ikke ha fysisk kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg har hatt en stykk hund som kunne kveste andre hunder som surret seg bort til ( dette var også en belger, men en dårlig belger) , den brukte jeg grime på. Problem solved.

Halti-grime får man kjøpt overalt, veldig grei investering for de av dere som sliter. Jeg brukte dressurkobbel og koblet den andre enden fast i grima når jeg så at ting kunne bli vanskelig. Til vanlig var båndet bare koblet til halsbåndet.

Har man en hund som man ikke fysisk greier å holde igjen og som kan være kjipern så burde det være en grei investering. At bikkja er svær er ingen unnskyldning for å ikke ha fysisk kontroll.

Så jeg burde ha grime på mine jeg da i tilfelle det kommer en 3dje uønsket fillebikkje uten kontroll bort til oss som sørger for at jeg ikke lenger har kontroll på mine?

Sorry, de blir lim før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde ha grime på mine jeg da i tilfelle det kommer en 3dje uønsket fillebikkje uten kontroll bort til oss som sørger for at jeg ikke lenger har kontroll på mine?

Sorry, de blir lim før det skjer.

De koster ikke himla mye.. Tror jeg betalte 179,- i sin tid.

Har man ikke kontroll så har man ikke kontroll. Da gjør man det man må for å få det. Jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke grime. Det gjør ikke noen av dere vondt, jeg lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
De koster ikke himla mye.. Tror jeg betalte 179,- i sin tid.

Har man ikke kontroll så har man ikke kontroll. Da gjør man det man må for å få det. Jeg ser virkelig ikke problemet med å bruke grime. Det gjør ikke noen av dere vondt, jeg lover.

Da kan man jo begynne lure på hva kontroll er og hvem som egentlig har kontroll om man skal være 100% over enhver situasjon som til enhver tid måtte kunne oppstå pga andres lause drittbikkjer som kommer og flyr inni mellom!! De er faktisk ikke mitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så møkk lei denne størrelsesgreia - at alt er greit fra små hunder. En holdning alt for mange med miniatyrer har.

Har selv kommet inn i tilnærmet tom utstillingshall dere en løs papillon spretter bort til min hannhund (i kort bånd) og begynner å knurre ham opp i trynet uten at eier reagerer. Men når jeg ropte høyt at "jeg slipper bikkja om ikke du fjerner det dyret her straks, han er ikke glad i andre hunder" DA skjedde det noe. Men "de er jo bare søte og smååå" så de kan jo gjøre hva de vil.

Beklager, ot - dagens frustrasjonsutbrudd :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, så vidt jeg ser så er det stort sett bare folk med større hunder som mener at schäfereieren faktisk har litt ansvar her? Både Loke og jeg har belgere, de er ikke miniatyrer, så vidt jeg har fått med meg? Med sine 60-70 cm og 20-30 kg, er de vel regnet som store.

Jeg har hatt et par drittbikkjer som ikke likte at andre hunder kom bort jeg, og det er faktisk ikke hele resten av verdens skyld at vi velger å ha sånne hunder, er det vel? Dere snakker om at det må være lov til å glippe litt i kontrollen sjøl, men dere forventer at folk med små hunder skal ha steinkontroll på sine - bedre enn dere har på deres. Logisk konklusjon, liksom. Vi kan ikke bruke grime på våre hunder, for det kan faktisk ikke forventes at man har 100 % kontroll hele tiden - men nåde den lille ankelgnageren eieren mister kontrollen på, de fortjener å bli kvesta? Halti kontra skader for 60.000 kr, hva er verst? Hmmm.. Vanskelig valg, gitt..

Jeg forventer at alle hundeeiere har kontroll på sine hunder, samme hva slags størrelse det er på bikkja deres. Hvis jeg må møte en eller annen på en smal sti, så forventer jeg at den hunden ikke kvester min hund fordi den er for nære - om det er en sånn type møkkabikkje, så bør den ha en eier som klarer å kontrollere den, samme om den er stor eller liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde ha grime på mine jeg da i tilfelle det kommer en 3dje uønsket fillebikkje uten kontroll bort til oss som sørger for at jeg ikke lenger har kontroll på mine?

Sorry, de blir lim før det skjer.

Har du så dårlig kontroll på dine bikkjer Snusken, så bør du kanskje gå ett kurs eller flere

Merkelig, så vidt jeg ser så er det stort sett bare folk med større hunder som mener at schäfereieren faktisk har litt ansvar her? Både Loke og jeg har belgere, de er ikke miniatyrer, så vidt jeg har fått med meg? Med sine 60-70 cm og 20-30 kg, er de vel regnet som store.

Også meg med mine 3 schæfere som faktisk finner seg selv i slike situasjoner minst en gang i uken og senest i dag med en liten jack som mente han var i full stand til å ete Asti til middag. Riktig nok var begge løse, men siden jeg faktisk har ett voldsomt ansvar med tre stk, så har jeg kontroll (selv om enkelte av dere har sett oss og tror vi ikke har det :P) og kan manøvrere meg forbi uten at noen blir skadet. Jepp, mine hunder SKAL tåle å få drittbikkjer i ansiktet uten å svare. JEG tar jobben med å beskytte dem, de trenger ikke å ta det ansvaret! Når det er sagt så er jeg bare ett menneske og det kan glippe, skulle det skje og den lille blir kvestet ville jeg tilbudt meg å ta NOE av ansvaret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg forventer at alle hundeeiere har kontroll på sine hunder, samme hva slags størrelse det er på bikkja deres. Hvis jeg må møte en eller annen på en smal sti, så forventer jeg at den hunden ikke kvester min hund fordi den er for nære - om det er en sånn type møkkabikkje, så bør den ha en eier som klarer å kontrollere den, samme om den er stor eller liten.

Det er jo forsåvidt greit nok, men nå er da altså poenget mitt når ev. møtende hund ikke bare passerer men går mitt oppi oss eksempelvis med en eier som ikke har igdda trykke på knappen på den litt for teknisk avanserte flexisnellen.. Det skal jo tydeligvis være helt greit det også da.. Trodde det bare var Turid Rugaas som holdt på med sånne teorier jeg men men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Har du så dårlig kontroll på dine bikkjer Snusken, så bør du kanskje gå ett kurs eller flere

Hilarious.. Har du noe kurs å anbefale hvor vi læres oss å akspetere drittbikkjer som gnager på legga? Turid Rugaas er vel omtrent den eneste jeg kjenner til som praktiserer sånt, snute mot snute osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilarious.. Har du noe kurs å anbefale hvor vi læres oss å akspetere drittbikkjer som gnager på legga? Turid Rugaas er vel omtrent den eneste jeg kjenner til som praktiserer sånt, snute mot snute osv..

Vel, jeg har greid det uten TR og med sunn fornuft og mye trening ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Vel, jeg har greid det uten TR og med sunn fornuft og mye trening ;)

Ja vi har jo sett resultatet med grime.

Men da sender jeg dem bare over da, klarer du tre fikser det lett 5 også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, så vidt jeg ser så er det stort sett bare folk med større hunder som mener at schäfereieren faktisk har litt ansvar her? Både Loke og jeg har belgere, de er ikke miniatyrer, så vidt jeg har fått med meg? Med sine 60-70 cm og 20-30 kg, er de vel regnet som store.

Jeg har hatt et par drittbikkjer som ikke likte at andre hunder kom bort jeg, og det er faktisk ikke hele resten av verdens skyld at vi velger å ha sånne hunder, er det vel? Dere snakker om at det må være lov til å glippe litt i kontrollen sjøl, men dere forventer at folk med små hunder skal ha steinkontroll på sine - bedre enn dere har på deres. Logisk konklusjon, liksom. Vi kan ikke bruke grime på våre hunder, for det kan faktisk ikke forventes at man har 100 % kontroll hele tiden - men nåde den lille ankelgnageren eieren mister kontrollen på, de fortjener å bli kvesta? Halti kontra skader for 60.000 kr, hva er verst? Hmmm.. Vanskelig valg, gitt..

Jeg forventer at alle hundeeiere har kontroll på sine hunder, samme hva slags størrelse det er på bikkja deres. Hvis jeg må møte en eller annen på en smal sti, så forventer jeg at den hunden ikke kvester min hund fordi den er for nære - om det er en sånn type møkkabikkje, så bør den ha en eier som klarer å kontrollere den, samme om den er stor eller liten.

Jeg forventer ikke at alle andre har steinkontroll, store eller små hunder, men jeg forventer at de gjør det som er nødvendig. Jeg har ikke steinkontroll, derfor bruker jeg bånd, og jeg pressiserer at jeg bruker båndet, ikke bare har på et flexibånd og lar det stå til. Hadde alle gjort det så har det ikke noe og si om nabohunden er litt ustabil for da slipper den og få andre opp i trynet :)

Og gidder ikke de så er det faktisk deres problem, mener jeg. På samme måte som jeg fullt og helt mener at det er mitt ansvar og mitt problem om hunden min løper bort til andre og blir kvesta. Den skulle ikke ha løpt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
At han er en sprettball har ikke noe med dette å gjøre.

Nei ellers takk, dine hunder får du bruke tid på sjøl!

Sprettball har vel i høyeste grad med kontroll å gjøre.

Du sa kurs, jeg spurte om du hadde noen å anbefale, ikke om dine fortreffeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Åh næmmen da! Passeringskurs finner du hos Canis, Din beste venn, Oslo hundeskole, osv osv osv, det er bare å søke det :)

Men nå er det jo ikke passeringskurs vi trenger, vi trenger hjelp til å akseptere å bli angrepet av utagerende drittbikkjer det i følge deg selv og det er problemet jeg vet vi har. Du forstår forskjellen her eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsåvidt greit nok, men nå er da altså poenget mitt når ev. møtende hund ikke bare passerer men går mitt oppi oss eksempelvis med en eier som ikke har igdda trykke på knappen på den litt for teknisk avanserte flexisnellen.. Det skal jo tydeligvis være helt greit det også da.. Trodde det bare var Turid Rugaas som holdt på med sånne teorier jeg men men ..

Delt skyld, Snusken. Hvor mange ganger må det nevnes før du skjønner at vi snakker om delt skyld? For ikke å glemme "alle burde ha kontroll på bikkjene sine", det har vel dekka "eier som ikke har gidda trkke på knappen på den litt for teknisk avanserte flexisnellen"? Og da er vi tilbake på DELT ansvar..

Jeg forventer ikke at alle andre har steinkontroll, store eller små hunder, men jeg forventer at de gjør det som er nødvendig. Jeg har ikke steinkontroll, derfor bruker jeg bånd, og jeg pressiserer at jeg bruker båndet, ikke bare har på et flexibånd og lar det stå til. Hadde alle gjort det så har det ikke noe og si om nabohunden er litt ustabil for da slipper den og få andre opp i trynet :)

Og gidder ikke de så er det faktisk deres problem, mener jeg. På samme måte som jeg fullt og helt mener at det er mitt ansvar og mitt problem om hunden min løper bort til andre og blir kvesta. Den skulle ikke ha løpt bort.

Jeg forventer også at folk gjør det som er nødvendig, og det vil si at om du har en hund så kan du kontrollere den, uavhengig av størrelse. Liten, stor, whatever - man burde ha kontroll på egen hund.

Og Snusken, en liten bonus til deg - sånn var samtalen mellom Margrete og deg, vi begynner med Margretes utsagn:

Har du så dårlig kontroll på dine bikkjer Snusken, så bør du kanskje gå ett kurs eller flere

Hvorpå du svarer:

Hilarious.. Har du noe kurs å anbefale hvor vi læres oss å akspetere drittbikkjer som gnager på legga? Turid Rugaas er vel omtrent den eneste jeg kjenner til som praktiserer sånt, snute mot snute osv..

Og Margrete sier:

Vel, jeg har greid det uten TR og med sunn fornuft og mye trening ;)

Hvor du responderer med dette:

Ja vi har jo sett resultatet med grime.

Men da sender jeg dem bare over da, klarer du tre fikser det lett 5 også. :lol:

Legg merke til det som er uthevet og understreket? Hvorpå Margrete svarer:

At han er en sprettball har ikke noe med dette å gjøre.

Nei ellers takk, dine hunder får du bruke tid på sjøl!

Og ditt svar på det:

Sprettball har vel i høyeste grad med kontroll å gjøre.

Du sa kurs, jeg spurte om du hadde noen å anbefale, ikke om dine fortreffeligheter.

Ble du enig med deg selv da eller? Sånn utover det så anbefaler jeg deg kursing på sånn generell basis, for å lære deg å kontrollere hundene dine. Lundquist hadde et kurs en gang for flerhund-eiere, kanskje du bør ta kontakt med de og høre om de har et lignende tilbud fortsatt, om du syns det er vanskelig å forhindre at bikkjene dine nesten eter opp en ankelgnager fordi den løper rundt beina på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt frekk nå kanskje, eller? :huh:

*ler*

Ble du enig med deg selv da eller? Sånn utover det så anbefaler jeg deg kursing på sånn generell basis, for å lære deg å kontrollere hundene dine. Lundquist hadde et kurs en gang for flerhund-eiere, kanskje du bør ta kontakt med de og høre om de har et lignende tilbud fortsatt, om du syns det er vanskelig å forhindre at bikkjene dine nesten eter opp en ankelgnager fordi den løper rundt beina på de.

Takk for oppsummeringen, kanskje det ble litt klarere for Snusken nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...