Gå til innhold
Hundesonen.no

Frostskade


Krilo
 Share

Recommended Posts

Nå har jo jeg en ganske så bepelset hund, men han ligger jo ute i kulda selvom det nærmer seg 20 minus han, å han vil jo ikke inn. Hører jo om at man må passe pungen til disse hannhundene, så jeg får holde et øye med de tenkte jeg. Men, nå vet jeg jo ikke hvordan man oppdager frostskader, eller forfrysninger. Har prøvd å google, men jeg blir ikke noe klok av det, for jeg finner bare at man skal passe på og sjekke etter, men ikke hvilke tegn man skal se etter. Noen som kan hjelpe meg med å få en klarhet i hvordan man ser om ballene har det vondt pga. Av kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frostskade ser vel ut omtrent som en brannskade. Det kan sikkert gjøre vondt før det er synlig skade, men dersom det er blitt synlig skade, så er det helt sikkert vondt.

Altså rødt? Men hvordan ser man det før det blir rødt, eller går ikke det?

Får satse på at han ikke opplever det noengang, men greit å vite hva en skal se etter hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig vis så lett å se heller! Oppdretteren min kjøpte ut en hannhund av en annen oppdretter som kom fra et hjem der han var vanskjøttet. Han var veldig flokete og fæl og hadde bodd mye ute, men var en flott hannhund. Han ble stelt, stilt og klarert for avl etter et par år, men viste seg da å være steril/impotent på grunn av forfrysninger i utstyret. Så man behøver ikke kunne se det heller altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yikes, enda en ting å tenke på O.o Jeg har forsåvidt titta etter det, men skjønner liksom ikke hvordan man ser det, hehe. Det virker ikke noe ømme eller vonde heller, vil tro de hadde vært det i tillegg til røde? Er så himla mye pels der at jeg egentlig ikke har bekymra meg voldsomt, men gjør det jo litt lell :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yikes, enda en ting å tenke på O.o Jeg har forsåvidt titta etter det, men skjønner liksom ikke hvordan man ser det, hehe. Det virker ikke noe ømme eller vonde heller, vil tro de hadde vært det i tillegg til røde? Er så himla mye pels der at jeg egentlig ikke har bekymra meg voldsomt, men gjør det jo litt lell :lol:

Haha, you know my feelings eller så der :P nå har han fått ut teppet sitt da, som han faktisk ligger på.. Litt hysterisk må man jo være, rart hvordan noe sånn man snapper opp kan kverne og kverne til å bli sånn bekymringssak, sikkert ekstra fordi jeg ikke finner noe konkret fasit på hvordan det ser ut om det er skadet der :P mye pels rundt stellet er det hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, you know my feelings eller så der :P nå har han fått ut teppet sitt da, som han faktisk ligger på.. Litt hysterisk må man jo være, rart hvordan noe sånn man snapper opp kan kverne og kverne til å bli sånn bekymringssak, sikkert ekstra fordi jeg ikke finner noe konkret fasit på hvordan det ser ut om det er skadet der :P mye pels rundt stellet er det hvertfall!

Kjekt med teppe ja :) Nei huff, får forte meg hjem til testikkeltitting nå :lol;

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Border Collie tispe fikk frostskader på snuppelura si en gang. Hun ble veldig rød, samt at hun HYLA som en stukken gris hver gang hun tisset eller vi smurte med aloe vera. Stakkar, det var ikke noe hyggelig! Så nå har hun eget sitteunderlag til langturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :P

(Thorvald er nå litt sånn :huh::|:icon_confused::blink: etter litt flere ballesjekker enn normalt i dag :lol: )

Haha, kjenner igjen de uttrykkene, Leo la halen sin under rumpa og ville igrunn ikke være så behjelpelig etterhvert :P og i tillegg syntes han jeg var rimelig teit når jeg begynte å måle labbene hans med målebånd også (bestilte potesokker, ikke noen sammenheng med sjekk av pung :P )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjenner igjen de uttrykkene, Leo la halen sin under rumpa og ville igrunn ikke være så behjelpelig etterhvert :P og i tillegg syntes han jeg var rimelig teit når jeg begynte å måle labbene hans med målebånd også (bestilte potesokker, ikke noen sammenheng med sjekk av pung :P )

Hahaha :P Thorvald bretter alltid opp låret siden han er så glad i å bli klødd på innsida av låret, men tror ikke han er helt happy med at jeg går rett på ballepirking heller enn lårkløing :lol:

Hva, er det ikke sånn at jo større poter, jo større...? :shocked:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :P Thorvald bretter alltid opp låret siden han er så glad i å bli klødd på innsida av låret, men tror ikke han er helt happy med at jeg går rett på ballepirking heller enn lårkløing :lol:

Hva, er det ikke sånn at jo større poter, jo større...? :shocked:

Haha, det er/var Leo å, men tror han syntes det holdt for i dag, og stolte nok ikke på at jeg skulle klø på han og ikke pelle på pungen :P (man gjør ikke særlig mye rart som hundeeier nei :lol:)

Og, hahahahahahaha :P han ble målt til ca 6 cm på det bredeste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare mine hannhunder som nyter ballesjekk? :P

Tydeligvis :P Neida, jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke uttrykket hans, men tror han foretrekker andre former for nærkontakt gitt :lol:

Haha, det er/var Leo å, men tror han syntes det holdt for i dag, og stolte nok ikke på at jeg skulle klø på han og ikke pelle på pungen :P (man gjør ikke særlig mye rart som hundeeier nei :lol:)

Og, hahahahahahaha :P han ble målt til ca 6 cm på det bredeste ;)

:lol: Stakkars fornærma Leo, ikke lett å bli utsatt for ballepelling og potemåling på en og samme dag :lol:

:P

Edit: nå har jeg riktignok et yrke som kan føre til uvanlige samtaleemner i løpet av dagen, men jeg tror faktisk dette har tatt kaka for i dag :lol:

Endret av Aslan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan viste det seg at det var pga forfrysninger?
Nei, det vet jeg ikke. Men han ble grundig undersøkt av veteinær, og det ble konstatert at han ikke var født slik i alle fall. Sannsynligheten er jo stor med en hund som har ligget ute hele livet sitt når det er en rase som egentlig stammer fra varme strøk og ikke egner seg for slikt hundehold.

Men igjen - har ikke spurt hvordan det lot seg "bevise"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om huden blir svart hard og knudrete - så er det tegn på tidligere frostskader. Blir den rød og glinsende så er det ofte tegn på en frostskade som har skjedd nylig. Blemmer og sår = heftig frostskade.

Vist ballene til kasko noen ganger, men kan godt vise igjen - slik skal det IKKE se ut. :aww:

6290242152_854ddba182_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vet jeg ikke. Men han ble grundig undersøkt av veteinær, og det ble konstatert at han ikke var født slik i alle fall. Sannsynligheten er jo stor med en hund som har ligget ute hele livet sitt når det er en rase som egentlig stammer fra varme strøk og ikke egner seg for slikt hundehold.

Men igjen - har ikke spurt hvordan det lot seg "bevise"..

Ny sperm lages jo kontinuerlig, så den evnen kan ikke ødelegges av frost. Og sædledere er godt beskyttet inne i testikler og penisskaft, så om de var frostarret hadde man sett det utenpå, dvs massive frostskader som ikke hadde latt seg overse. Spermen danne sinne i kroppen, og om hunden hadde unormale sædceller, var de slik fra børjan av, ikke pga kulde. Husk at sperm overlever kulde MYE bedre enn varme, det er derfor testiklene henger på yttersia av kroppen ;)

Og om hunden ikke har fått spermen testet i ung alder, er det umulig å si med sikkerhet at den var fertil før en ev frostskade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om huden blir svart hard og knudrete - så er det tegn på tidligere frostskader. Blir den rød og glinsende så er det ofte tegn på en frostskade som har skjedd nylig. Blemmer og sår = heftig frostskade.

Vist ballene til kasko noen ganger, men kan godt vise igjen - slik skal det IKKE se ut. :aww:

[img=http://farm7.staticflickr.com/6237/6290242152_854ddba182_z.jpg]

Når jeg søkte på google, og valgte bilder var dette et av de få bildene som kom opp :aww:

Mek takk for pekepinn på farger og slikt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søkte på google, og valgte bilder var dette et av de få bildene som kom opp :aww:

Mek takk for pekepinn på farger og slikt! :)

:lol: Stakkars Kasko er googlefenomen på såre baller? Han hadde svart knudrete hud utenpå og så kom det blemmer som væsket under. Han hadde ille vondt stakkars. :cry: Bildet der er tatt etter at "overhuden" falt av og huden bare væsket gult ovar skikkelig sår. *grøss* Følger nøye med på ballene hans kan du tro. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Teller ned dagene, kanskje blir det født tispe til meg i starten av august.  Jeg har veldig ønske om en en bestemt farge men vet at good dog has no colour... Har det vært et issue for dere? Tør ikke nevne d for oppdretter, er en sånn bagatell hvis hunden oppfyller alle andr3 krav.  Føler det blir for dumt å si at jeg vil den fargen. Noen med formening?
    • Gøy at du oppdaterer etter så lang tid! Utrolig fin hund
    • Lån den rasen du vil ha. Jeg har 3 barn og har bare hatt hund med 0 og 1 barn før. Jeg har passet hunder store og små. Da får du feeling for hvordan d blir med barn plus hund.  Det er ikke lett. Barna krever enormt, egentlig mer jo eldre d blir, kjøring hit og dit, fritidsaktiviteter, bursdager. Barn inn og utav huset hele tiden.  Pass hunder forskjellige raser det neste året, har merket selv at store bruksraser passer dårlig for meg akkurat nå, slik at det blir en mindre hund som er god familie hund og fin brukshund for meg.  Jeg har ikke hatt hund på 5år grunnet småbarn. Har nå 3,5 og 11. Ønsker ikke å vente lenger nå. Hos meg er jo hunden livsstil, både når d gjelder aktivitet og trening. Har ingen andre "hobby", hund blir likesom mitt. Men om det blir travelt og kommer sikkert til å angre helt til hunden er 2 år 🤣
    • Vi har innsett at det er positivt å få kvalp seint om våren med tanke på ver og  muligheit for hundepass/jobb men ulempa er at kvalpen/ vi i familien har rett alder for kvalpekurs når alle har ferie 🙃 Vi brukar avledning og stopp/roe, så jobbar med å overføre det til 12åringen. 
    • Optimalt sett vil jeg ha stor SUV-varebil ala Toyota Landcruiser, men bilen skal også være høvelig billig å kjøre til jobb med, har 25min en vei, ikke bomring.  Forhåpentligvis er det enda noen år til jeg må ha ny bil, men caddy er veldig anvendelig. Billig i drift og en Caddy maxi har god lengde i bagasjerommet, ca 2,2m. Da får jeg plass til to store hundebur og kanskje en kickbike, det er planen iallefall. Også har man jo ofte et budsjett også. Landcruiser er ikke av de billigste, hverken å kjøpe eller kjøre.  Hadde jeg vært deg ville jeg sett på en hel-elektriske bil. Mer å velge i 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...