Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

Hmm, strikke selv? ;)

Jeg er talentløs :P haha.

Ellers, jeg har lyst på telt, det må være billig, forholdsvis lett og svært enkelt å sette opp :P skjønner kanskje at billig ikke er helt forenlig med lett, men jeg vil ikke bruke så mye på det da jeg kan ende opp med å bruke det to ganger liksom :P det vil nok utelukkende bli brukt i godvær rundt sommerstider. Jeg bor jo i Finnmark, så det er dårlig med ly, og myyye vind her, det må det jo tåle :P 1-2 mannstelt, er bare meg og rotta som skal sove der. Sååee, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LinL : Hva er billig? Drømmeteltet mitt koster 10.000 så jeg vet ikke hva som er "innafor"? haha :P

Uansett, så har jeg og samboer Bergans Compact light for to personer. Det er AKKURAT plass til oss to og hunden, og da mener jeg akkurat, det kunne ikke vært en cm mindre :P Det koster 2700,- og jeg er fornøyd med det hvertfall, veier 2,5kg og er kjempeenkelt å sette opp. Hovedsakelig bare stikke inn to stenger (som er merket med farge etter hvor de skal stå) og plugge pluggene i bakken, så står det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er talentløs :P haha.

Ellers, jeg har lyst på telt, det må være billig, forholdsvis lett og svært enkelt å sette opp :P skjønner kanskje at billig ikke er helt forenlig med lett, men jeg vil ikke bruke så mye på det da jeg kan ende opp med å bruke det to ganger liksom :P det vil nok utelukkende bli brukt i godvær rundt sommerstider. Jeg bor jo i Finnmark, så det er dårlig med ly, og myyye vind her, det må det jo tåle :P 1-2 mannstelt, er bare meg og rotta som skal sove der. Sååee, noen tips?

Du kan kjøpe et veldig pent brukt 2-mannstelt av meg? Helsport ringstind light 2. Det er så godt som ubrukt. Har overnatta to netter i det (bytta ut fordi det er for lite for mitt bruk). http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind_Light

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LinL : Hva er billig? Drømmeteltet mitt koster 10.000 så jeg vet ikke hva som er "innafor"? haha :P

Uansett, så har jeg og samboer Bergans Compact light for to personer. Det er AKKURAT plass til oss to og hunden, og da mener jeg akkurat, det kunne ikke vært en cm mindre :P Det koster 2700,- og jeg er fornøyd med det hvertfall, veier 2,5kg og er kjempeenkelt å sette opp. Hovedsakelig bare stikke inn to stenger (som er merket med farge etter hvor de skal stå) og plugge pluggene i bakken, så står det.

:)

Hmm, billig er maks 2000 kjenner jeg :) helst litt mindre, just in case det støver ned :P

Du kan kjøpe et veldig pent brukt 2-mannstelt av meg? Helsport ringstind light 2. Det er så godt som ubrukt. Har overnatta to netter i det (bytta ut fordi det er for lite for mitt bruk). http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind_Light

Spennende! Det har jeg sett litt på faktisk, bare way over prisklassen min :P hva tenker du å selge det for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hmm, billig er maks 2000 kjenner jeg :) helst litt mindre, just in case det støver ned :P

Spennende! Det har jeg sett litt på faktisk, bare way over prisklassen min :P hva tenker du å selge det for?

Ikke så lite som 2000 :P Det er så godt som nytt og bare brukt to netter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lite som 2000 :P Det er så godt som nytt og bare brukt to netter :)

Skjønner det, det er jo telt med stor T liksom :P haha. Nei jeg tenker å finne meg et billig telt, også heller legge litt mer i det dersom jeg finner ut at det er kult å telte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du kan fint finne billigtelt til ned i 500 kroner. Minuset med dem er at de er tunge og litt så som så med vanntetthet. Kanskje også stabilitet i vind og vær, det er jeg ikke sikker på. Men om du følger med på tilbud kan du jo gjøre noen kupp :) Man trenger ikke det dyreste teltet, men det kan være greit å ikke gå for det aller billigste heller om du skal overnatte på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får informere slekta, få de til å se litt og høre om evt tilbud når de er rundt på butikker. Her er det 2 å velge i :P Kanskje de kommer over et supertilbud på noe. Har det jo ikke travelt heldigvis, er bare februar enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trenger skotips! :)

Jeg er på jakt etter noen joggesko som jeg kan gå i, og løpe intrevaller på grus og asfalt.

Ikke smal i modellen, og må ha litt demping. Jeg sliter sko veldig så det er ikke aktuelt å kjøpe noe svindyrt.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har vært borti Gaupa-merket i turbukser? Jeg har lagt på meg noen kg i det siste, og kommer ikke inn i alle de dyre turbuksene mine. :icon_cry: De ekstra kg skal jo bort, men jeg trenger noe å bruke på tur i mellomtiden. Har ikke så himla mye penger om dagen, men friluftsbutikken på senteret jeg jobber har alltid de buksene på salg, og jeg lurer på å kjøpe ett par bukser, så jeg har. Men lurer på om kvaliteten er nogenlunde ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger skotips! :)

Jeg er på jakt etter noen joggesko som jeg kan gå i, og løpe intrevaller på grus og asfalt.

Ikke smal i modellen, og må ha litt demping. Jeg sliter sko veldig så det er ikke aktuelt å kjøpe noe svindyrt.

Kan ikke anbefale deg eksakt modell, men mamma kan heller ikke ha smale sko, så hun fikk anbefalt Asics av en mann i sportsbutikken - de har gjerne litt bredere typer. :)

Noen av dere som har vært borti Gaupa-merket i turbukser? Jeg har lagt på meg noen kg i det siste, og kommer ikke inn i alle de dyre turbuksene mine. :icon_cry: De ekstra kg skal jo bort, men jeg trenger noe å bruke på tur i mellomtiden. Har ikke så himla mye penger om dagen, men friluftsbutikken på senteret jeg jobber har alltid de buksene på salg, og jeg lurer på å kjøpe ett par bukser, så jeg har. Men lurer på om kvaliteten er nogenlunde ok?

Jeg har en Gaupa-turbukse, veldig fornøyd med den - tror den er ca 2 år gammel nå, litt slitt på rompa og knær, men ellers i fin form fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke anbefale deg eksakt modell, men mamma kan heller ikke ha smale sko, så hun fikk anbefalt Asics av en mann i sportsbutikken - de har gjerne litt bredere typer. :)

Jeg har en Gaupa-turbukse, veldig fornøyd med den - tror den er ca 2 år gammel nå, litt slitt på rompa og knær, men ellers i fin form fortsatt :)

Så bra! :) Da får det bli en sånn en i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å prøv de Gaupa buksene, jeg minnes at de er store i str

Takk! Veldig godt tips, for jeg hater å prøve klær og pleier bare å røske med meg den størrelsen jeg "tror" jeg er. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fortsatt ikke kjøpt sekk, men det må nok bli en ny sekk før vandresesongen begynner. Jeg har som nevnt en 95L-sekk, og ønsker meg en mindre sekk som er "enklere"/renere (ikke tusen stropper). Har sett på Fjällreven Abisko (75L) og Kajka (65L). Noen som har erfaring med disse?

27187-246x.jpg

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/vandresekker/fjallraven-abisko-75-tarmac-dark-olive.html

27097-660_1.jpeg

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/vandresekker/fjallraven-kajka-65-forest-green-1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok litt av, og er snart klar for flotte fotturer i litt lettere utstyr (lettere sko og sekk, først og fremst):

Fjällreven Kajka 65:

27097-660_1.jpeg

Klättermusen M's Drome Short Pants:

fs3144.png

Five Ten Guide Tennie:

fs2817_1.jpg

Pluss litt rengjøring- og impregneringsutstyr, så jeg kan gi de gamle lærstøvlene en overhauling, så de holder et par-tre sesonger til. Men ser også frem til å komme meg inn i lettere sko, selv om det kanskje innebærer å bli litt mer våt/skitten på beina i skauen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger skotips! :)

Jeg er på jakt etter noen joggesko som jeg kan gå i, og løpe intrevaller på grus og asfalt.

Ikke smal i modellen, og må ha litt demping. Jeg sliter sko veldig så det er ikke aktuelt å kjøpe noe svindyrt.

Jeg er kjempefornøyd med Helly Hansenskoene mine! Har også litt brede føtter, og HH sine sitter perfekt på meg. Brukt de mye til både gåturer og jogging. Vet ikke hva som er svindyrt for deg, men ser de jeg har er på tilbud nå, nedsatt fra 1100,- til 770,-

Obs at de er gore-tex, så de er jo tette da. Blir klamt om du jogger lenge/mye.

http://shop.hellyhansen.com/no-en/item/w-pace-trail-ht-10653/?t_type=src&COLOR=991%20BLACK%20%2F%20ORCHID%20PURPLE&t_type=cat

Er så fornøyd at jeg har tenkt å kjøpe disse også, de har vært på tilbud lenge, så regner med de skal selge de ut

http://shop.hellyhansen.com/no-en/item/w-rabbora-trail-low-htxp-10740/?t_type=src&COLOR=991%20BLACK%20%2F%20MAGENTA%20%2F%20HAZY%20PI&t_type=cat

Litt lettere og mindre demping enn de jeg har, men også vanntett.

Også har jeg griiiselyst på disse som vår-/sommerjoggesko

http://shop.hellyhansen.com/no-en/item/w-nimble-r2-10840/?t_type=src&COLOR=532%20CREAMY%20MINT%20%2F%20ICE%20BLUE%20%2F&t_type=cat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger skotips! :)

Jeg er på jakt etter noen joggesko som jeg kan gå i, og løpe intrevaller på grus og asfalt.

Ikke smal i modellen, og må ha litt demping. Jeg sliter sko veldig så det er ikke aktuelt å kjøpe noe svindyrt.

Kanskje noen av disse: http://www.joggeshop.no/lob/kvinder/tilbud-sko-2/filter/sko_brug-terrenglop.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marjan la oss få høre om du er fornøyd med sekken når den har vært skikkelig i bruk! Jeg vurderte denne da jeg skulle kjøpe sekk, men gikk for en annen litt billigere en (Helsport Fjellheimen).

Har tenkt i det siste at jeg har lyst på større sekk (jeg har 65L), men har vel egentlig funnet ut at jeg da bare kommer til å pakke med mer og unødvendige ting. Jeg bar litt over 20kg når vi var i Jotunheimen noen dager i fjor sommer, det holder vel egentlig for lille meg fant jeg ut. Så nå er jeg glad jeg ikke kjøpte større sekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marjan la oss få høre om du er fornøyd med sekken når den har vært skikkelig i bruk! Jeg vurderte denne da jeg skulle kjøpe sekk, men gikk for en annen litt billigere en (Helsport Fjellheimen).

Har tenkt i det siste at jeg har lyst på større sekk (jeg har 65L), men har vel egentlig funnet ut at jeg da bare kommer til å pakke med mer og unødvendige ting. Jeg bar litt over 20kg når vi var i Jotunheimen noen dager i fjor sommer, det holder vel egentlig for lille meg fant jeg ut. Så nå er jeg glad jeg ikke kjøpte større sekk :D

Sekken i seg selv, som jeg kjøpte, er jo ikke veldig lett, men det er nettopp det du sier, det er ikke plass til enormt mye, bare det viktigste, og da blir det jo mindre å bære :) Jeg kommer nok til å bruke den mest i sommer/høst, men i hovedsak til kortere turer i marka (tror ikke det blir noe langtur på meg i sommer, det blir i så fall litt på sparket). Jeg har en 95L, som jeg fortalte om ovenfor. Den er godt brukt i flere år, men syns den er altfor stor til "hverdagsbruk", også har den så enormt mange stropper og tøys. Ville ha en "ren" sekk.

Samboeren min kjøpte forøvrig en 75L-sekk fra Bergans i vinter. Hun dro på tur i dag, og da hun pakket sekken ble jeg nesten sjokkert hvor mye stæsj hun klarte å putte i den (hun skulle innom familie på Toten først, så litt ekstra ting med seg). 65-75L fungerer jo ypperlig, om man pakker smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger turtips til en telttur vi kan dra på i sommer, ønskeliste:

- vi tenker å være ute pluss/minus 5 dager, helst en rundtur el. med mulighet for å ende på startpunktet (kjører bil)

- vakker natur

- gode muligheter for fisking for nybegynnere

- ikke altfor mye insekter (har hørt at Femundsmarka er en versting der?) og gjerne liten sjanse for å møte på huggorm

- ikke altfor høyt over tregrensa, vil helst ha mulighet til å tenne bål om kveldene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guriland, beslutningsvegring og treg planlegging er jo en dårlig kombinasjon...

Jeg hadde liksom bestemt meg for å reise til fjells 1.mai helga, men nå er det meldt dårlig vær, så da gidder jeg ikke å labbe nesten to mil inn til hytta for å sitte å se på det dårlige været. Alternativ plan var da heller å nyte våren, og dra med dyret på sin første telttur. Hadde sett for meg østmarka, for her på Hadeland er det fortsatt en del råtten snø og mye vått, mens der innbiller jeg meg at det har rukket å tørke litt?

Uansett, bilen skulle vært på ettergodkjenning av eu-kontroll før 1.mai, men jeg var jo (selvfølgelig) sent ute, så jeg får ikke time før på mandag.

Så spørsmålet er da, er det noen som har gode tips til hvor jeg kan dra på telttur uten at det er for mye snø i helga, og som aller helst er tilgjengelig med kollektiv? Evt. at jeg kan parkere et bortgjemt sted, og snikkjøre hjem tidlig søndagsmorgen og håpe at jeg ikke blir tatt i kontroll...?

Jeg ser for meg sånn "østmarka-idyll" med små innsjøer og trivelige stier gjennom lyngen, langt fra folk. Men det er kanskje for mye å be om...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...