Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger vintersovepose! Fra før av har jeg en Helsport Haukeli dun-sovepose med komforttemp 0 grader som jeg bruker de tre andre årstidene. Det er lite tenkelig at jeg kommer til å reise på telttur i mindre enn noen få minusgrader mtp den frysepinnen av en hund jeg har, så det er kanskje like greit å bare kjøpe en innerpose istedet for en ekstra sovepose?

Gode vinter soveposer er ofte ganske dyre, og har en lav komforttemp. Jeg har en med komfortemp på -30. Jeg tror nok du vil klare deg med en til av noe lignende du har som også sikkert blir billigere. Det blir nesten bare hva du foretrekker. En stor varm, eller to halvvarme som er varme sammen. Tar gjerne litt mer plass i sekk med to? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

Tenker at om jeg kjøper med med komfortemp -30 vil den vel bli altfor varm i bare er par minus? Innerpose i silke skal ikke være så store, og senker komforttempen med 3-4 grader, etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at om jeg kjøper med med komfortemp -30 vil den vel bli altfor varm i bare er par minus? Innerpose i silke skal ikke være så store, og senker komforttempen med 3-4 grader, etter hva jeg har lest.

Hvis vinterturene dine begrenses av en frossenpinne av en hund, så du ikke drar ut hvis du risikerer ned i femten-tjue minus, synes jeg det høres ut som en grei løsning med posen du har + en innerpose av noe slag. De gjør at man tåler et par-tre grader til. Men jeg ville nok også vært sikker på at jeg hadde et godt liggeunderlag (gjerne et sånt "bamse" eller lignende underst som et ekstra) og kledd på ull-stillongs, trøye, hals/skjerf, lue og tynne votter/hansker hvis det er kaldt. Hvis tempen skulle falle mye i løpet av natta, så kommer du nok til å fryse litt, men du overlever jo ;) Så så lenge du da planlegger turen utifra de begrensningene posen og bikkja di har, skal der nok gå veldig fint!

Hvis du derimot har penger til overs og vil ha ny pose, anbefaler jeg en god dunpose, med komfort ned mot minus femten/tjue. Jeg sover til og med inne med min som er minus tjue og det går overraskende fint. Det skal nevnes at den er gammel og slitt, men rundt null er den absolutt ikke for varm. Bare å åpne opp glidelåsen litt i løpet av natta hvis det blir for varmt. Synes dette er noe av det geniale med dunposene, de syntetiske synes jeg blir veldig klamme hvis det er litt for varmt i forhold til posen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at om jeg kjøper med med komfortemp -30 vil den vel bli altfor varm i bare er par minus? Innerpose i silke skal ikke være så store, og senker komforttempen med 3-4 grader, etter hva jeg har lest.

Jeg bruker min året rundt :P På sommerne er den dyne og vinteren pose. Har brukt den inne i hytte også. Det går fint :) Ah, trodde du mente en til sovepose. En slik pose i silke er veldig liten, men jeg tror ikke du vil være noe varmere med den i?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Har fått meg supert liggeunderlag som holder godt på varmen og det burde heller ikke være noe galt med bekledningen, så overleve skal jeg nok greie ;) Men jeg får ikke sove når jeg fryser, så det står litt på det også!

Men så har man jo soveposer i mange år, og det kan tenkes at jeg en gang ila. de neste årene får meg en litt mer kuldetolerant hund som kan være med på kaldere turer, sååå jeg kan jo likegodt investere i en pose nå og ha det godt og varmt selv på milde vinterturer. Det er jo tross alt bare å lukke opp glidelåsen og lufte om det blir for varmt..

Jeg bruker min året rundt :P På sommerne er den dyne og vinteren pose. Har brukt den inne i hytte også. Det går fint :) Ah, trodde du mente en til sovepose. En slik pose i silke er veldig liten, men jeg tror ikke du vil være noe varmere med den i?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har sett silkepose har blitt anbefalt flere ganger på fjellforum for å senke komforttemperaturen i posen noen grader, så regner med de vet hva de prater om ;) Hva slags pose har du? Som du bruker året rundt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg supert liggeunderlag som holder godt på varmen og det burde heller ikke være noe galt med bekledningen, så overleve skal jeg nok greie ;) Men jeg får ikke sove når jeg fryser, så det står litt på det også!

Men så har man jo soveposer i mange år, og det kan tenkes at jeg en gang ila. de neste årene får meg en litt mer kuldetolerant hund som kan være med på kaldere turer, sååå jeg kan jo likegodt investere i en pose nå og ha det godt og varmt selv på milde vinterturer. Det er jo tross alt bare å lukke opp glidelåsen og lufte om det blir for varmt..

Har sett silkepose har blitt anbefalt flere ganger på fjellforum for å senke komforttemperaturen i posen noen grader, så regner med de vet hva de prater om ;) Hva slags pose har du? Som du bruker året rundt? :)

Ok. Har slik silkepose selv, men aldri følt den varmer noe. Jeg har en Helsport ekstrem dunsovepose. Lhotse heter den. Selges ikke lengre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg supert liggeunderlag som holder godt på varmen og det burde heller ikke være noe galt med bekledningen, så overleve skal jeg nok greie ;) Men jeg får ikke sove når jeg fryser, så det står litt på det også!

Men så har man jo soveposer i mange år, og det kan tenkes at jeg en gang ila. de neste årene får meg en litt mer kuldetolerant hund som kan være med på kaldere turer, sååå jeg kan jo likegodt investere i en pose nå og ha det godt og varmt selv på milde vinterturer. Det er jo tross alt bare å lukke opp glidelåsen og lufte om det blir for varmt..

Har sett silkepose har blitt anbefalt flere ganger på fjellforum for å senke komforttemperaturen i posen noen grader, så regner med de vet hva de prater om ;) Hva slags pose har du? Som du bruker året rundt? :)

Ny sovepose er jo bare :wub: Min begynner å bli gammel og sliten dessverre, men jeg vil ikke bytte den ut fordi den er så fin og guuul :icon_redface: Overfladisk, jeg? Neida.. ehem... Men den er veldig fin altså... ;)

Jeg har også brukt innerpose i min når det er litt i grenseland for hva posen min egentlig tåler, og jeg synes det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny sovepose er jo bare :wub: Min begynner å bli gammel og sliten dessverre, men jeg vil ikke bytte den ut fordi den er så fin og guuul :icon_redface:

:lol: Den høres helt nydelig ut! Men ja, ny-soveposefølelse er fantastisk.

____

Nå sitter jeg med helt vondt i magen her, DRØMMETELTET mitt er på tilbud, -20%, ut dagen… Men det blir nok ikke denne gangen heller :P

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=417&cid=756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

:lol: Den høres helt nydelig ut! Men ja, ny-soveposefølelse er fantastisk.

 

____

 

Nå sitter jeg med helt vondt i magen her, DRØMMETELTET mitt er på tilbud, -20%, ut dagen… Men det blir nok ikke denne gangen heller :P

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=417&cid=756

Gjør det, gjør det! Hilleberg er jo bare ingen over, ingen ved siden! Du får jo et telt for livet! Hvorfor vente da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoooor vandresekk... vurderer å kjøpe en mindre til helgeturer i marka, når jeg ikke har telt og annet som tar plass i sekken, kanskje 50-60 l (den jeg har nå er 95 l). Jeg kan ikke ha for liten, da jeg har relativ lang rygg, så litt størrelse blir det uansett.

Jeg syns den skal være pen (hehe) og ha minst mulig stropper... sliter med den jeg har nå, altfor mye stropper i alle mulige retninger, ender med at jeg blir pisket i trynet 4-5 ganger på tur hvis det er litt vind, fordi jeg aldri klarer å feste de skikkelig. Altså en fin, liten sekk, hvor hovedparten av utstyr pakke i sekken (må kunne feste liggeunderlag/skinn på sekken, men that's it).

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoooor vandresekk... vurderer å kjøpe en mindre til helgeturer i marka, når jeg ikke har telt og annet som tar plass i sekken, kanskje 50-60 l (den jeg har nå er 95 l). Jeg kan ikke ha for liten, da jeg har relativ lang rygg, så litt størrelse blir det uansett.

Jeg syns den skal være pen (hehe) og ha minst mulig stropper... sliter med den jeg har nå, altfor mye stropper i alle mulige retninger, ender med at jeg blir pisket i trynet 4-5 ganger på tur hvis det er litt vind, fordi jeg aldri klarer å feste de skikkelig. Altså en fin, liten sekk, hvor hovedparten av utstyr pakke i sekken (må kunne feste liggeunderlag/skinn på sekken, men that's it).

Tips?

Haglofs? Matrix 50 el 60.

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoooor vandresekk... vurderer å kjøpe en mindre til helgeturer i marka, når jeg ikke har telt og annet som tar plass i sekken, kanskje 50-60 l (den jeg har nå er 95 l). Jeg kan ikke ha for liten, da jeg har relativ lang rygg, så litt størrelse blir det uansett.

 

Jeg syns den skal være pen (hehe) og ha minst mulig stropper... sliter med den jeg har nå, altfor mye stropper i alle mulige retninger, ender med at jeg blir pisket i trynet 4-5 ganger på tur hvis det er litt vind, fordi jeg aldri klarer å feste de skikkelig. Altså en fin, liten sekk, hvor hovedparten av utstyr pakke i sekken (må kunne feste liggeunderlag/skinn på sekken, men that's it).

 

Tips?

Jeg sitter på telefon så jeg får ikke sjekket noe særlig rundt, men arcteryx sine sekker er jo veldig "rene og pene". Noen synes til og med de blir litt i overkant, for innimellom er det kjekt med litt ekstra reimer, men jeg synes i hvert fall de er veldig snasne ;)

Hagløfs-sekkene det var lenket til over her var jo også fine!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoooor vandresekk... vurderer å kjøpe en mindre til helgeturer i marka, når jeg ikke har telt og annet som tar plass i sekken, kanskje 50-60 l (den jeg har nå er 95 l). Jeg kan ikke ha for liten, da jeg har relativ lang rygg, så litt størrelse blir det uansett.

Jeg syns den skal være pen (hehe) og ha minst mulig stropper... sliter med den jeg har nå, altfor mye stropper i alle mulige retninger, ender med at jeg blir pisket i trynet 4-5 ganger på tur hvis det er litt vind, fordi jeg aldri klarer å feste de skikkelig. Altså en fin, liten sekk, hvor hovedparten av utstyr pakke i sekken (må kunne feste liggeunderlag/skinn på sekken, men that's it).

Tips?

Jeg har Heliumsekken fra Bergans :) Er veldig fornøyd med den :)

WEB_Image%20Helium%2055L%20Dk%20Denim%20

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Helium-55L-PaleOlive-Black--141428-p0000326469

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger vintersovepose! Fra før av har jeg en Helsport Haukeli dun-sovepose med komforttemp 0 grader som jeg bruker de tre andre årstidene. Det er lite tenkelig at jeg kommer til å reise på telttur i mindre enn noen få minusgrader mtp den frysepinnen av en hund jeg har, så det er kanskje like greit å bare kjøpe en innerpose istedet for en ekstra sovepose?

Jeg har en dunpose som har komfortemp på -16 og en dunpose med komfort på 0grader. På vinteren bruker jeg begge to. Det funker kjempe bra og er ikke like tungt å bære som typen sin sovepose som har komfort på -35 (hans er syntetisk). Jeg har brukt mine to på vinterturer ned i -35grader og har ikke fryst.

Jeg personlig velger heller to dunposer framfor en syntetisk pose. Mye bedre å ligge i og mye lettere å bære, noe som er veldig vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg sitter og kikker litt på pulk. Det blir nok ikke aktuelt å kjøpe før neste hund, men jeg lurer på:

Parispulk, 4-500 kr + pakkpose til å ha oppi + drag til hunden havner på en langt billigere pris enn Fjellpulken som koster 6000(!) kr.

Hva er forskjellen? Er Fjellpulken utrolig mye bedre, eller er det bare en merkevare og derfor den høye prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de ekspedisjonspulkene? Merkevare! :) Etter at folk begynte å få øynene opp for slike baljepulker har prisene hos Fjellpulken eksplodert; de lå også på rundt 300-500 for kun noen få år siden mens vanlige barne- og varepulker har vært dyre lenge.

Noen venner av oss har kjøpt parispulkene og er godt fornøyde (de bruker bare tau til å binde fast pulken i sekken i stedet for drag, da). Det som kan lønne seg å kjøpe fra Fjellpulken, er sekkene med dragfeste på. De er ikke dyre i forhold til hva du får, og de er komfortable og praktiske på lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan lønne seg å kjøpe fra Fjellpulken, er sekkene med dragfeste på. De er ikke dyre i forhold til hva du får, og de er komfortable og praktiske på lange turer.

Hovedtanken er at pulken skal trekkes av hunden (min neste, større, mer bepelsede hund vel og merke :lol:), pluss at vi har dragfeste på tursekkene våre begge to, regner med at de er ganske universale og passer det meste?

Fjellpulken er jo helt klart mye penere å se på da, men det har liksom ikke allverden å si føler jeg :P

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og kikker litt på pulk. Det blir nok ikke aktuelt å kjøpe før neste hund, men jeg lurer på:

Parispulk, 4-500 kr + pakkpose til å ha oppi + drag til hunden havner på en langt billigere pris enn Fjellpulken som koster 6000(!) kr.

Hva er forskjellen? Er Fjellpulken utrolig mye bedre, eller er det bare en merkevare og derfor den høye prisen?

Det er jo litt forskjell på de to pulkene du har lenket til her, er vel mer rettferdig å sammenligne en Paris-pulk og denne til Fjellpulken. Allikevel er jo Fjellpulken sin mye dyrere.

Jeg skal innrømme at jeg synes det er mye mer "behagelig" å være på pulktur med en "vanlig" pulk/turpulk enn en slik balje, da jeg synes pakkingen er mye lettere, det blir mye mindre snø rundt omkring og det kan være et styr å feste det du pakker i til Parispulken. Men, uansett, så synes jeg absolutt ikke prisforskjellen kan forsvare dette. Turpulkene er utrolig dyre hvis du ikke finner de på salg eller no, så det synes jeg faktisk ikke det er verdt. Jeg hadde gått for "balje-pulk" ;)

Men, jeg har hørt rykter om at festene til draga på baljepulken kan være litt dårlige... Er jo bare hull i selve plasten (med mindre du kjøper Fjellpulken sin), som man må fikse for å få til å passe med et evt. drag (vet ikke hvordan man gjør det på best mulig måte med faste drag), men har hørt om at disse hullene har gått i stykker. Kan jo være plasten blir litt sprø når det er ordentlig kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare svare på sånt her ;) Vi har både fjellpulken (to faktisk en explorer144 og et monster på 2m) samt en parispulk. Monsterpulken (2m fjellpulken som er 15år gammel) kjøpte jeg brukt i høst, hovedsaklig fordi den hadde brems. De siste 8 årene har jeg/vi brukt parisepulken, den orange altså. I starten brukte jeg bare taudrag til hunden(e), og det har jeg festet i de originale hullene til pulken. Jeg har ett tau helt rundt, med knuter på slik at det ikke forflytter seg/snurper seg. Så har jeg brukt strikk til å surre pulken med. Kjapt og effektivt. Pleier å ha en pressenning neddi, og det tar meg like lang tid å snurpe parisepulken som gubben bruker på sin fjellpulken. For å få på fast drag på pulken har jeg brukt fjellpulkens dragfester som jeg har poppet fast i pulken. Noen har satt de under den finna som stikker ut på toppen, men jeg har satt de fast oppå. Det har vært veldig kjekt! Pulken har tålt det helt fint.

Parisern er bredere enn en 144fjellpulk, den er mer stabil faktisk, men det krever at du pakker den rett, dvs med alle tunge ting i bunnen. Dog sklir parisern mer sidelengs i skikkelig bratt hellende terreng enn det fjellpulken gjør. Noen fester finner på parisern med god effekt, da holder den seg oppe. En annen ting er at de "finnene" som stikker rett ut til siden gjør at den ikke synker noe særlig i dyp snø, men de "finnene" setter seg også fast på trange plasser hvis det er hard skare. Pros and cons mao. Parisern tåler derimot vanvittig mye juling. Ene hunden jeg hadde likte å stå på toppen av ting og skue utover, så han dro med seg pulken på toppen av ting.. gjerne stener. Den ble også dratt 5km etter grusvei uten å egt se så ille ut etterpå. Den er litt myk (er jo plast), så den bøyer seg mykere over humper, hvor fjellpulken og acapulca slår ned. Feks i skuterløyper hvor det blir mye sånne skarpe humper. Parisern er det beste kjøpet mitt, og den har blitt mest brukt på tur. Iom at den veier så lite så kan jeg pakke på ekstra mye, i forhold til fjellpulken o.l. som veier en del i seg selv.

Noen (en del..) bilder av "balja" mi:

Sammenlignet med fjellpulken (pakket for 1,5uke med telt)
Ready%20for%20a%20week%20in%20Pasvik%20N

IMG_0845.jpg?img=smaller

P3081487.jpg?img=smaller

Laska%20in%20the%20sun,%20ready%20to%20s

Den kan også brukes til å dra vann til badstua på hytta.. det kan ikke fjellpulken, den ble for smal ;)

IMG_1294.jpg?img=smaller

Edit: Det eneste jeg savner på Parisern er mulighet for å feste på brems, det kan jeg ikke.. Og med to sterke huskygutter forran er jeg til tider nødt til å ha brems for å noen form for kontroll de første 2-3milene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fantastisk svar @Mailin :D Hvis denne er brukanes til samme formål (og vel så det) så er det jo egentlig ingen tvil om hvilken jeg burde velge. Har du testet ut light versjonen av Parisern? Ser at de har samme mål, så det er kanskje ingen vits i å velge den foran den oransje når den skal tåle så mye mer. Nå er det ikke noen ville ekspedisjoner vi skal ut på altså (om jeg plutselig ikke får øynene opp for det også :P ), men er jo greit med noe som holder i noen år.

Hvor mye vekt (ca) har du oppi pulken på en ukestur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
    • Hei igjen! Nå er jeg veldig spent på hvordan det har gått for dere?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...