Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgenfrisk valp


Queen B
 Share

Recommended Posts

Valp, 10 uker. Har han i bur rett utenfor soverommet, foreløpig. Rolig og stille med en gang jeg lukker døra til buret og slukker lyset,sovner raskt, men...begynner å pipe og ule i 4-5 tida. Litt tidlig, det :cry:

Mannen min henter han og tar han med ut "han skal sikkert tisse". Nei, sier jeg, han gir jo ikke tegn ellers heller når han skal gjøre noe, ennå, dessuten har han sikkert tissa i buret allerede, han ønsker kontakt, være sammen...Jeg mener at om vi ønsker at han skal sove gjennom natta bør vi ikke gi han oppmerksomhet før morgenen. Det er hardt å holde seg, skal jeg åpne døra og snakke til han eller ikke gjøre noe før jeg sjøl står opp ca. 7.00?

Skulle ikke tro dette var hund nr. 2 :D men man glemmer så lett...husker ikke hvordan det var sist, tror egentlig han var enklere.

Gode råd ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å ha han sovende ved siden av senga di på en madrass? Da mitt lille knertmonster skulle legge seg om kveldene, var det ikke akkurat hennes plan, så her var det bare å holde henne rolig på madrassen inntil hun kapitulerte, med masse kos, skryt og rolig stryking, selvsagt. Da hun begynte å kåle rundt sånn i 5-6-tida, gikk vi ut og tissa, før vi la oss igjen. Etter veldig kort tid begynte hun å sove "rundt" uten uhell.

En 10 uker gammel valp kan ikke forventes å holde seg hele natta.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 10 uker kan sjelden holde seg en hel natt. Ta ham ut :) Mine har sovet natta igjennom (dvs 8 timer) fra de har vært rundt 4 måneder gamle. Og om han allerede har tissa i buret, er det jo ganske guffent å bli tvunget til å sove i tisset sitt? Jeg har aldri skjønt hvorfor det har blitt så poppis å bruke bur innendørs på den måten, men skal man først bruke bur bør man vel sørge for at det ikke er til unødig plage for hunden å være innestengt, ta ham ut, vask opp, og sov videre ;)

Mine valper har jeg alltid tatt ut når de klager på natta (og alltid med én gang jeg våkner); tatt på bånd, gått ut, og stått ute til de har gjort fra seg. Så rett inn igjen, og sove videre. Ikke noe fuzz. Da tjener de ikke noe "menneskelig kontakt" på den nattlige turen heller, så det har ikke blitt noe mas for å få kos :)

EDIT: mine små var mye tidligere ute til å si ifra om tissebehov på natta enn på dagen, tror det har noe med begrenset plass på soverommet (og at det er det "aller helligste" som man absolutt ikke må tisse ut :P ), og at de merker bedre at de må tisse når de ikke herjer og glemmer seg, sånn som på dagen ;) )

Endret av Pim
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så lite valp skal ikke måtte holde seg en helt natt. Det er alt for lenge, og det er ikke rett at den må tisse i buret. Piper valpen, stå opp og ta den ut, så legg den tilbake i buret. Det går også an å ha buret nærmere sengen så valpen føler mer nærhet med at du kan stikke hånden ned til den så den føler nærværet, og så kan dere sakte flytte buret mer og mer vekk. Når de er så små trenger de flere doturer og mer oppmerksomhet, så det må dere belage dere på. Piper valpen rett etter at den har vært på do, kan den kjede seg. Da kan dere overse, men sjekk først at den må på do.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere absolutt må bruke bur (noe jeg ser på som en uting) så ha døren åpen og ha kompostgrinder rundt, da slipper valpen å tisse i sin egen seng, noe som helt klart er veldig ubehagelig. At små valper ikke klarer å holde seg en hel natt eller surver litt fordi de er aleine er da helt naturlig, unnskyld hvis jeg virker litt krass nå, men trodde dere valpen kom ferdig trent?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke bur er en uting, det kommer helt an på hvordan man bruker det og hvor god plass de har. Mine hunder sover i bur om natta når de er valper, da lærer de seg å kjenne buret sitt på en positiv og trygg måte (buret står ved siden av senga mi), og det gjør hjemmealenetreningen litt lettere.

Mine ligger i bur når de er hjemme alene. Han ene håper jeg kan gå løs etterhvert, men han andre kan ikke det, for da går han bare og leter etter ting å leke med og tygge på. Men han liker buret sitt, han går og legger seg der på kvelden, og om jeg spør om han vil inn på soverommet og ligge i senga ser han bare dumt på meg. Jeg må fysisk dra han ut av buret sitt hvis jeg vil ha han i senga.

At dere vil bruke bur er helt opp til dere, og gjør det slik dere har tenkt. Jeg synes det er praktisk å ha hund som er vant til å være i bur og være løs om man feks skal på besøk, kurs og liknende der de enten må ligge i bur eller må gå løse fordi man ikke har tilgang på bur.

Det er helt normalt at hunden vil ut på do så tidlig på morgenen når den er så ung :) Ta den med ut på do og se hva som skjer :) Og ikke la den ligge i sitt eget tiss, det liker ingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er ikke nødvendigvis en uting, og valpen piper FØR den tisser.

Den åpenbare løsning, og slik jeg gjorde det, var å stå opp og lufte valpen hver gang den peip. Det ble ferre og ferre lufteturer jo mer voksen hunden ble :)

Buret er "huset" til en hund, og er hunden komfortabel med huset sitt så sier den høyt og klart i fra lenge før den tisser i sitt eget hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste var vi ute minst en gang om natten med til han ble fire måneder, omtrent. Det er slitsomt, men det må jo bare gjøres :P Han lå ikke i bur, og peip ikke når han måtte ut, men han begynte å tasse rundt og romstere. Da var det bare å sprette opp og skynde oss ut.

Vi var forberedt på dette da vi fikk nr. 2 rett før jul, og han var ute to ganger den første natten. Siden det har han utrolig nok sovet hele natten igjennom, hver natt. Vi var heldige der, altså!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er veldig forskjellige, jeg har hatt en som sov til kl 9 allerede en eller to dager etter jeg fikk den 8 uker gammel også har jeg hatt en som jeg måtte ut med flere ganger pr natt i 3-4 uker, for vi begynte og kunne sove til 7-8-9 på mårran. !0 uker er ikke gammelt, så det er ikke rart om den må ut, men det jeg gjorde var iallefall og veldig gradvis prøve og drøye det på litt forskjellige måter og etterhvert så holder de seg lengre.

Feks ikke ut med en gang vi står opp, vente 5 min, eller ha på vekking til faste tider som etter hvert drøyes lengre og lengre, men det må jo være realistisk da og legges opp etter hver enkelt :)

Go lufting før kvelden vil også hjelpe både siden de får tømt seg skikkelig og sover bedre om de er slitne, vertfall har det gjort en forskjell på mine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo legge til tips ang min "nattepiper":

Jeg gav siste mating 18.00. Luftet siste tur før natten kl.23-24 (da med bommelom). Så ble det litt tissing ca 3-4tiden, og ca kl 6. Stod typisk opp 8-9 (jeg hadde sommerferie da valpen var i hus). Valpen sa tydelig i fra når den måtte på do, ellers lå den helt i ro i buret sitt. Rutiner var alfa omega for oss, jo mer vant valpen ble med husets rutiner (og jo mer konsekvente man er med å faktisk følge rutiner til punkt og prikke) så ble det færre grå hår og hengende poser under øynene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sånn at valpen ikke må tisse, men gråter fordi den vil ha nærhet, så tyder det på at den ikke er klar for å sove alene. Flytt buret inn på soverommet til valpen blir helt trygg.

Men som nevnt, det er normalt å måtte ut på natta med valper. Selv har mine valper holdt seg hele natten, men det er fordi jeg har hatt dem i sengen. Da er de gjerne tryggere, og sover lengre. Det er min erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg kommer til å ta han med ut for å tisse når han piper, men det har mannen min gjort og prøvd å legge han tilbake, men pipinga sluttet ikke av den grunn. Det var derfor jeg tolket det slik at han ville ha oppmerksomhet, men skal gjøre dette fra i natt av :)

Jeg hadde den første i bur på soverommet den første tida, men nå på vinteren tror jeg det er for kaldt der for minsten, derfor står han utenfor soveromsdøra. Hadde han i flyburet i senga de første dagene. Turte ikke å ha ham løs i senga, den er høy og han kunne godt ha romstert og falt ned. Er også redd for at han skal venne seg til det, - ønsker ikke å ha hunder i senga!

Ellers så skjønner jeg ikke helt dere som er imot bur innendørs :hmm: Er det ikke tryggere at hunden er i buret mens den er liten, både om natten og når den er alene hjemme? Da skader den seg ihvertfall ijkke, tygger på ledninger eller ødelegger ting. Buret er jo kjempestort og min første hund opplevde buret som trygt og foretrakk å legge seg i åpent bur fremfor andre plasser i huset. 4-åringen er selvfølgelig ikke i bur og har ikke vært det siden han var liten og ikke skjønte forskjell på rett og galt, men vi har et stort hus med trapper og andre "farlige" ting for valper som sikkert i de fleste hjem, - jeg hadde ikke turt å gå i dusjen engang med en på 8 uker tumlende rundt i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere absolutt må bruke bur (noe jeg ser på som en uting) så ha døren åpen og ha kompostgrinder rundt, da slipper valpen å tisse i sin egen seng, noe som helt klart er veldig ubehagelig. At små valper ikke klarer å holde seg en hel natt eller surver litt fordi de er aleine er da helt naturlig, unnskyld hvis jeg virker litt krass nå, men trodde dere valpen kom ferdig trent?

Neida, jeg gjorde vel ikke det :lol: men syntes ikke å huske at jeg var oppe om natta med den første og i.o.m. at jeg er ute med han i 01.00-tida, tenkte jeg han holdt til i 7-tida. Skal ta han med ut i natt og prøve å legge han igjen etterpå (men det har ikke funket)....skulle hatt valp på sommeren :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke mot all form for burbruk, men jeg reagerer på at du mener han antagelig allerede har tisset i buret. Det er ikke noe særlig å måtte sove i eget tiss, og han lærer heller ikke å bli stueren på den måten. Men hvis han holder seg hele natten, så betyr nok pipingen at han trenger oppmerksomhet og nærhet - det kan fort bli ensomt for en så liten valp i et bur alene. Hvis du vil ha ham i bur, så ville jeg heller hatt ham på soverommet slik at du raskt kan stikke hånden inn til ham i løpet av natten hvis han trenger nærhet og trygghet. Da vil du også raskere høre ham hvis han begynner å romstere eller pipe fordi han må tisse.

Og hvis du tenker på hans egen trygghet - hva med å stenge dører til stue, kjøkken, bad osv, og bare gi ham tilgang til soverom og gangen (alt etter hvordan deres hus er bygget opp, selvsagt). Eventuelt enda enklere - lukke soveromsdøren og ha ham løs på soverommet. Bare rydd vekk eventuelt løsøre først, og ha noen gode tepper til ham hvis du mener det blir for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så skjønner jeg ikke helt dere som er imot bur innendørs :hmm: Er det ikke tryggere at hunden er i buret mens den er liten, både om natten og når den er alene hjemme? Da skader den seg ihvertfall ijkke, tygger på ledninger eller ødelegger ting. Buret er jo kjempestort og min første hund opplevde buret som trygt og foretrakk å legge seg i åpent bur fremfor andre plasser i huset. 4-åringen er selvfølgelig ikke i bur og har ikke vært det siden han var liten og ikke skjønte forskjell på rett og galt, men vi har et stort hus med trapper og andre "farlige" ting for valper som sikkert i de fleste hjem, - jeg hadde ikke turt å gå i dusjen engang med en på 8 uker tumlende rundt i huset...

Jeg har hatt mange valper opp gjennom årene. Jeg har aldri hatt behov for å ha noen av disse i bur. Ingen av dem har noen sinne skadet seg (men jeg har hørt en del hunder som har skadet seg I buret sitt....). De har aldri vist noe som helst behov for å ha noen hule eller annet sted de kan "gjemme" seg - de har vært trygge hele tida, overalt i huset. Går man på badet tar man valpen med seg. Det er ikke verre enn det.

Hvordan overlevde valper før i tida, tror du? Den gangen bur bare var noe storoppdrettere med 10-20 miniatyrer hadde i huset sitt? Hjemme hos oss (som i hos meg og hos mine foreldre da jeg vokste opp) har både en basenji, to chihuahuas, en bedlington og tre dobermen - samt 5 briarder - vokst opp uten at de noen sinne var til fare verken for seg selv eller inventar.

En valp som er i bur både om natta og når man er på jobb er faktisk i bur 2/3 av døgnet, den. Synes du det høres veldig hyggelig ut?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange valper opp gjennom årene. Jeg har aldri hatt behov for å ha noen av disse i bur. Ingen av dem har noen sinne skadet seg (men jeg har hørt en del hunder som har skadet seg I buret sitt....). De har aldri vist noe som helst behov for å ha noen hule eller annet sted de kan "gjemme" seg - de har vært trygge hele tida, overalt i huset. Går man på badet tar man valpen med seg. Det er ikke verre enn det.

Hvordan overlevde valper før i tida, tror du? Den gangen bur bare var noe storoppdrettere med 10-20 miniatyrer hadde i huset sitt? Hjemme hos oss (som i hos meg og hos mine foreldre da jeg vokste opp) har både en basenji, to chihuahuas, en bedlington og tre dobermen - samt 5 briarder - vokst opp uten at de noen sinne var til fare verken for seg selv eller inventar.

En valp som er i bur både om natta og når man er på jobb er faktisk i bur 2/3 av døgnet, den. Synes du det høres veldig hyggelig ut?

Nei, det høres ikke hyggelig ut, men den lille er i buret kun om natta (og når jeg dusjer :P ) og kun nå mens den er liten. Jeg jobber hjemme og er sammen med hundene mine enten inne eller ute hele dagen, hadde aldri skaffet meg hund hvis jeg hadde vært borte hele dagen! Jeg tenkte bur var det tryggeste om natta for en liten tass, men det er mulig jeg tar feil, jeg påreoper meg ingen ekspertise på området. Min eldste bor selvfølgelig i hele huset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke mot all form for burbruk, men jeg reagerer på at du mener han antagelig allerede har tisset i buret. Det er ikke noe særlig å måtte sove i eget tiss, og han lærer heller ikke å bli stueren på den måten. Men hvis han holder seg hele natten, så betyr nok pipingen at han trenger oppmerksomhet og nærhet - det kan fort bli ensomt for en så liten valp i et bur alene. Hvis du vil ha ham i bur, så ville jeg heller hatt ham på soverommet slik at du raskt kan stikke hånden inn til ham i løpet av natten hvis han trenger nærhet og trygghet. Da vil du også raskere høre ham hvis han begynner å romstere eller pipe fordi han må tisse.

Og hvis du tenker på hans egen trygghet - hva med å stenge dører til stue, kjøkken, bad osv, og bare gi ham tilgang til soverom og gangen (alt etter hvordan deres hus er bygget opp, selvsagt). Eventuelt enda enklere - lukke soveromsdøren og ha ham løs på soverommet. Bare rydd vekk eventuelt løsøre først, og ha noen gode tepper til ham hvis du mener det blir for kaldt.

Skulle gjerne hatt buret på soverommet nå den første tiden, men er redd det er for kaldt...hvor mye kulde tåler de? Jeg er veldig plaget av hodepine og er avhengig av å ha vinduet oppefor luft, sommer som vinter. Det er trapp og åpne avsatser utenfor soverommet, så der kan han ikke gå fritt. Det hadde ellers vært en god løsning. Ikke enkelt dette med valper :) En vil jo gjerne gjøre alt så "riktig" som mulig, også :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen er komfortabel med buret, og man har planlagt å trappe ned burbruken (jeg trappet og ned og var vel mer eller mindre ferdig med burbruk v/8 måneder (ca +/-)) - hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trenger å være? Noen ganger går det ikke an å bure inne halve huset, noen ganger passer det seg sånn.

Men trådstarter har fått svar på det hun lurer på nå, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt buret på soverommet nå den første tiden, men er redd det er for kaldt...hvor mye kulde tåler de? Jeg er veldig plaget av hodepine og er avhengig av å ha vinduet oppefor luft, sommer som vinter. Det er trapp og åpne avsatser utenfor soverommet, så der kan han ikke gå fritt. Det hadde ellers vært en god løsning. Ikke enkelt dette med valper :) En vil jo gjerne gjøre alt så "riktig" som mulig, også :hmm:

Jeg tror ikke en valp eller hunder forøvrig tar skade av og ligge i bur om natten, eller andre begrensede perioder av døgnet, så lenge de har grei plass, men en liten valp kan trenge litt nerhet, hvor mye er veldig forskjellig fra individ til individ, er det ingen i huset som har mulighet til og ligge på sofaen eller på madrass istua/gangen el i en periode slik at valpen får litt mere tid på seg før den blir overlatt til seg selv i såpass lange perioder? Jeg lå på stua med min første ganske lenge da jeg tenkte at hun skulle såve der, mens min andre hadde jeg ikke det problemet med for da hadde hunden allerede flyttet inn på soverommet.

Om den tisser i buret er det ikke så greit, hunder er egentlig ganske reinslige, vertfall mtp egen avføring, og de fleste synes ikke det er serlig greit og ha soveplass i nerheten av der de har gjort fra seg. Det kan jo bli bedre om noen sover sammen med den siden det da antagelig blir lettere og få med seg når valpen våkner, og om du vil sikre valpen så er kompostgrinder en god løsning. Skulle den være uheldig så har den mulighet til og trekke seg godt unna, siden det er mye større plass og samtidig er både valpen og ledninger/inventar beskyttet for skader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen er komfortabel med buret, og man har planlagt å trappe ned burbruken (jeg trappet og ned og var vel mer eller mindre ferdig med burbruk v/8 måneder (ca +/-)) - hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trenger å være? Noen ganger går det ikke an å bure inne halve huset, noen ganger passer det seg sånn.

Men trådstarter har fått svar på det hun lurer på nå, tenker jeg :)

Ja, det har jeg :D Skjønt det er vel ikke noe fasitsvar her, skjønner jeg. Bruker buret utenfor soverommet nå den første tiden og tar den ut når den piper på natta og så tilbake i buret igjen.

Hele dagen er den fritt ihuset med meg og den største og har all verdens plass både ute og inne (vi bor oppi skogen) Tror ikke den tar skade av å være i buret på natta nå den første tiden :) Buret er dessuten veldig stort og kunne hatt plass til 5 slike som han :ahappy:

Takk for stort engasjement, - appreciated :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...