Gå til innhold
Hundesonen.no

Japansk spisshund og sommervarme

Recommended Posts

Skrevet

Vi fikk Ozu som valp i høst, og naiv som jeg var, så var jeg redd for hvordan han ville takle den kommende vinteren med valpepels og alt. Men det viser seg jo at han er en skikkelig polarrev som leker jordrotte i snøen når gradestokken viser tolv blå, og har aldri brydd seg om verken snø, hagl, regn eller vind. Og når vi kommer inn fra en kald tur i minusgrader og rim på alle trærne, så legger han seg helst for å sove der det er kaldest og mest trekkfullt (som f.eks ved ytter- eller terrassedøren).

Så da har jeg fått en annen bekymring - hvordan i alle dager vil han takle sommervarmen? Nå bor jeg langs kysten, så vi har jo aldri de ekstreme temperaturene. Men vi kan fort få en varmebølge på 20-25 grader i et par uker sommerstid. Jeg vet jo fra tidligere hunder at jeg forsøker å unngå tur når solen er på det varmeste, (jeg liker selv ikke å være for mye ute når det er for varmt, så det blir ikke aktuelt for min del heller). Men jeg har jo lyst til å gå noen fine sommerturer når været er pent (og ikke for varmt).

Dere andre som har japanere - hva er deres erfaringer med hvordan de takler varme?

Skrevet

Nå bor jeg jo i Bergen så det er ikke så varmt om sommeren her heller. Ikke der vi pleier være i sommerenferien heller.

Men det kan lett på en solfylt dag bli over 25 grader i Bengtfors (men vi har ikke vært heldig med det på en stund nå..)

Når det gjelder varme å japansk spisshund er det sikkert veldig forskjellig fra hund til hund.

- Mayra takler varmen kjempe bra, hun kan gå lenge og langt i varmen uten å bli påvirket, men mayra mister mye pels før sommeren.

Så det kan være noe som gjør at hun klarer seg fint :)

- Toki der imot har mye pels på sommer og vintertid. Hun sliter mer med høyere tempratur, men hun kan gå lang turer uten problem hun også.. Bare hun får tilgang til vann og noen små pauser.

(Nå er ikke alltid Toki glad å gå på tur så om det er varmen eller at hun er vrien, vet jeg ikke :icon_confused: ..)

Skrevet

Går aldri tur om formiddagen eller ettermiddagen. Turer taes på morgenen og kvelden. Har han aldri ute uten at han har mulighet for skygge og har alltid med vann på tur. Går ofte turer på stranda hvor han kan vasse litt (er jo ofte varmt selv om klokka er 8 liksom). Prøver å gå så mye som mulig i skogen, da det ikke er like varmt der som "langs veien".

Han blir veldig varm om sommeren, og ganske daff. Og jeg må såklart ta hensyn til det, selv om jeg gjerne vil gå tur på dagen i varmen med t-skjorte og shorts må jeg gå på kvelden i langbukser under mygg-angrep.

Skrevet

Har ikke samme rase, men har lapphund som jo er tilsvarende i pels :) Min takler det veldig greit, har ikke hatt såå varme somre, men det virker som det går greit på varme dager lell. Passer på at han har skygge tilgjengelig, og vi er ikke kjempeaktive midt på dagen. Går vi turer da passer vi på å gå der det er vann, slik at han kan dyppe seg (han liker godt å vasse) og får drukket nok :) Men er lapphunder som sliter endel vet jeg, særlig i sør, så min er nok heldig som har hatt kjipe somre :P

Det sies at pelsen isolerer mot varme, men det er noen som har klipt de ned og har vært fornøyd med det :)

Skrevet

Takker for svar. Ser at det er litt forskjellige erfaringer, så jeg får nesten bare vente og se. Jeg kommer ikke til å gå noe særlig tur på det varmeste uansett - vel så mye for min egen del også. :P

Skrevet

Vi hadde med vår japanske spisshund på stranden så han fikk bade, og vi hadde et lite barnebasseng han kunne kjøle seg ned i. Han slet aldri med varmen. Min svigerinne måtte klippe ned pelsen på sin japaner, for den hunden slet så mye med varmen. Så jeg tror det er veldig forskjellig fra hund til hund :)

Skrevet

Når vi reiser til steder med sommervarme, så er det shibaen med tilsvarende pels som din hund, som takler varmen best.

De andre 3 korthårede hundene sliter litt med varme, mens Linus ikke har noe problem med det.

Men vi gjør tiltak, mosjonerer morra og kveld, kjøler de ned ved behov og slike ting.

Her hjemme har vi det aldri varmt, så det blir liksom bare 3-4 uker i året..... :lol:

Skrevet
Når vi reiser til steder med sommervarme, så er det shibaen med tilsvarende pels som din hund, som takler varmen best.

De andre 3 korthårede hundene sliter litt med varme, mens Linus ikke har noe problem med det.

Men vi gjør tiltak, mosjonerer morra og kveld, kjøler de ned ved behov og slike ting.

Her hjemme har vi det aldri varmt, så det blir liksom bare 3-4 uker i året..... :lol:

Kan det ha noe med evnen til å "ventilere", og ikke bare pelsmengde?

• Like 1
Skrevet

Jeg tror jeg det er stor forskjell på pelsen til en shiba og en japansk spisshund, men mengden blir jo ganske lik. Shibaen min takler sommeren veldig bra. Mye bedre enn den nakne blandingen min. Jeg tror at pelsen hennes isolerer en del for varmen. Det er godt mulig at Hermes er inne på noe og?

• Like 1
  • 5 weeks later...
Skrevet

Hundene mine blir varme, men ettersom de har hvit pels så reflekterer sollyset, dekkpelsen beskytter også, så tar jeg hånden inn i pelsen til fievel er det faktisk kaldt der :)

Q-tee la seg ofte i sola i stedet for skyggen forrige sommer når vi var ute å slappet av, så henne helte jeg vann over når det var 28 grader ute

Skrevet

Terho er ute omtrent hele tiden på sommeren. Men min best invistering mtp en godt pelset hund, er et barnebasseng! Disse i hardplast som ligner på båter eller blomster. For er det for varmt, kaver han seg bort dit, vasser litt, leger seg kjapt ned, drikker litt og legger seg i skyggen igjen. Og på kvelden passer jeg godt på at han er tørr helt inn i pelsen så det ikke blir noe ulumskheter i den grad!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...