Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye koster det å ha bil?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg anbefaler også å ha forsikringen på foreldrene dine. Jeg kjøpte en bil til rundt 20 000 og hvis jeg skulle hatt ansvarsforsikringen i mitt navn ville det kostet meg 12 000 i året om jeg ikke husker feil! Når jeg hadde den på foreldrene mine ble det vel rundt 4000 i året?? (helt ærlig husker jeg ikke. Sånne regninger betaler jeg og glemmer så fort jeg kan).

Jeg reparerte en del - sikkert for 20 000 iløpet av et par år, men det blir jo likevel ikke så værst å ha en velfungerende bil til 40 000. Jeg felte noen tårer til å begynne med, men man blir vant til det.

I snitt bruker jeg kanskje 3-4000 pr måned på bil, ink alt av årlige utgifter, reperasjoner o.l. Vet ikke sikkert da jeg er en sånn som har dårlig oversikt over økonomien (men alltid kontroll) ;)

Jeg bruker en stor del av inntekten min på bil og synes det er verdt det. Det åpner en ny verdens av treningsmuligheter med hund! Spesielt når det koster over 50 kr HVER VEI for å kjøre 6 min med buss fra meg (uten hund) til ski sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

BUSTED! Jeg eier aksjemajoriteten i NAF, og har startet en hellig krig for å få vervet alle soniser inn. Godt du fikk avslørt strategien der.

Bruker man 1000,- på bilen i mnd så er det hvertfall for meg LETT verdt de ekstra "ca" 500,- for buss/tog, mtp at jeg ikke er avhengig av rutetider og jeg syns det er kjedelig å vente rundt og/eller b

Her er jeg veldig uenig. Ettersom TS skal ha en billig bil kommer hun seg unna med ca 4-6000 på forsikring i året alt etter som hvor langt hun kjører, type bil etc. Og siden bilen garantert vil ha, i

Så du bruker knappe 850 pr mnd på bilen, alt inkludert? For jeg regner med at du har brukt månedskortprisen på buss, og ikke enkeltbilletter?
Ja sånn ca! (så fremt jeg ikke regner heeelt feil her) jeg bruker vel omtrent 950-1000;) Nå har jeg som nevnt kun ansvarsforsikring, og bilen blir ikke brukt så himla mye:p full tank koster ca 600kr, og varer lett i to mnd:o i tillegg har jeg egen parkeringsplass, så null utgifter der:)

Altså månedskortet koster jo 1075kr i mnd.. Og med tanke på at jeg bor midt i byn, det varierte veeeldig hvor mye buss jeg tok, sant at jeg må betale for hunden på bussen når han er med, så ble det billigere med bil:) i tillegg er eneste måten å komme seg til hjembyen i ferier; bil! Og det kosta like mye å leie bil tre/fire ganger i året, som det koster å eie en:p

Så alt i alt, for min del var det økonomisk å kjøpe bil! (helt frem til jeg moste bilen i en betongvegg for å unngå å drepe nabokatta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn ca! (så fremt jeg ikke regner heeelt feil her) jeg bruker vel omtrent 950-1000;) Nå har jeg som nevnt kun ansvarsforsikring, og bilen blir ikke brukt så himla mye:p full tank koster ca 600kr, og varer lett i to mnd:o i tillegg har jeg egen parkeringsplass, så null utgifter der:)

Altså månedskortet koster jo 1075kr i mnd.. Og med tanke på at jeg bor midt i byn, det varierte veeeldig hvor mye buss jeg tok, sant at jeg må betale for hunden på bussen når han er med, så ble det billigere med bil:) i tillegg er eneste måten å komme seg til hjembyen i ferier; bil! Og det kosta like mye å leie bil tre/fire ganger i året, som det koster å eie en:p

Så alt i alt, for min del var det økonomisk å kjøpe bil! (helt frem til jeg moste bilen i en betongvegg for å unngå å drepe nabokatta).

Om du bor i trd, så koster månedskort 585,- pr mnd, billigere om du kjøper flere mndr i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man 1000,- på bilen i mnd så er det hvertfall for meg LETT verdt de ekstra "ca" 500,- for buss/tog, mtp at jeg ikke er avhengig av rutetider og jeg syns det er kjedelig å vente rundt og/eller bruke lengre tid på reisen.

Edit: Pluss at man såklart kan få med seg mer, enklere.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante innspill her! Selv om ikke alle er like relevante for min situasjon. For meg blir det for eksempel feil å se på hva månedskort koster meg, ettersom det ikke er noe jeg har i dag. Jeg tar noen turer inn til Oslo i blant, men mange av disse turene vil jeg fremdeles ta med tog fordi jeg drar inn til sentrum (angst for å kjøre der! Haha, neida, det går greit, men da blir det fort ikke så mye å spare mtp bompenger og parkering kontra å ta toget) og/eller drar inn til byen for å ta en eller flere pils. Så det å ha bil vil uansett bli en ekstrautgift i tillegg til det jeg i dag bruker på transport.

Hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg aldri i verden vurdert å kjøpe bil engang. Det er overhodet ikke noe jeg trenger i hverdagen min, selv om det i ny og ne kunne vært praktisk. Det er bare for å kunne komme meg på treninger, kurs og konkurranser uten å måtte tigge noen om å få sitte på at jeg vurderer å kjøpe bil. Det er faktisk litt begrensende å ikke kunne melde på et kurs eller en konkurranse fordi man ikke er sikker på om man i det hele tatt kommer seg dit. I tillegg til at jeg føler meg temmelig kjip når jeg spør om jeg kan sitte på med noen. Samtidig er bare det å ha hund et luksusgode for meg så lenge jeg er student. Det er ikke sikkert jeg kan "kreve" at jeg skal ha bil i tillegg, i alle fall ikke til det bruksområdet jeg ser for meg. Kanskje må jeg heller bli litt flinkere til å ha noen pengesedler i kontanter og fortsette å være frekk nok til å spørre om å få sitte på hos andre, men samtidig bli litt flinkere til å betale for bensinpenger og ekstra brydderi... Og kanskje jeg må innstille meg på å spare inn litt på andre punkter og heller ta meg råd til bussen/toget til Ski (som forresten er RAN! Nesten i alle fall, det må være verdens dyreste togstrekning, man betaler ti kroner i minuttet for å få sitte på) litt oftere og bli med på treninger der. Eller bli litt mer aktiv på å få til ting med folk fra Studenthunden, der er vi nemlig flere som ikke har bil og liker å ha ting litt sentralt.

For selv om jeg får meg en ekstrajobb og får nok penger til å ha råd til bil, er jeg ikke sikker på om jeg vil synes at det er verdt det å bruke så mye penger på bil i løpet av et år. Særlig når den begynner å trenge reparasjoner, nye dekk og vedlikehold. Det kommer til å gjøre så vondt i meg å skulle bruke så mye penger på slikt, når jeg i stedet kan reise eller bare la pengene stå på sparekonto og vokse seg gode og feite. Jeg er fryktelig gnien sånn egentlig (samtidig som jeg er veldig flink til å sløse penger :lol: ), og jeg vet ikke helt om bil er noe jeg kommer til å kunne ta meg råd til med god samvittighet så lenge jeg tross alt har relativt lite inn på konto hver måned.

Så jeg har vel kanskje landet på at det ikke blir bilkjøp. Kanskje. Nesten sikkert... Uansett må jeg takke for alle svar, nå vet jeg litt mer om hva jeg går til den dagen bilkjøp blir aktuelt (enten det er om tre måneder eller fem år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i trd, så koster månedskort 585,- pr mnd, billigere om du kjøper flere mndr i slengen.

Hahaha, ops! Gikk litt fort i svingene der! Jeg mente 1075kr pr full tank på bilen:) 1075kr for 2mnd buss, mens 600kr for full tank som varer ca like lenge;)

For min del lønner det seg ikke å kjøpe for lengre perioder, da jeg somregel sykler eller går og det fort kan gå to mnd uten at jeg tar buss. Sier vel litt om hvorfor en full tank varer så fryktlig lenge også;)

Men tilbake til poenget; om man ikke bruker bilen så mye, er mininalt forsikret og har en bil som er billig i drift, så behøver det ikke bli særlig mye dyrere enn å kjøre kollektivt:) og den friheten bil gir, i allefall når man har hund, hadde for min del vært verd det dobbelte:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet til å sitte på med noen så kan du jo lage en avtale om å betale bensinpenger/kjøregodtgjørelse. Lønnsomt for både deg og bileier og veldig koselig å kjøre til og fra treninger sammen med noen :) Jeg vil tro at det er en del UMB-studenter som trener i follo bhk f.eks. og som kan kjøre frem og tilbake til hver trening i follohallen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bileier kan jeg jo si at jeg syntes det er veldig hyggelig med reiseselskap og spesielt om man får bensinpenger også.
Det er personer som spør om man kan hente der eller der, eller ikke er der de skal til avtalt tidspunkt og som aldri betaler, man kan bli lei av (eller hvis man egentlig ikke liker personen da! :shocked: ) men ellers er det bare koselig og et pluss å få selskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bileier kan jeg jo si at jeg syntes det er veldig hyggelig med reiseselskap og spesielt om man får bensinpenger også.

Det er personer som spør om man kan hente der eller der, eller ikke er der de skal til avtalt tidspunkt og som aldri betaler, man kan bli lei av (eller hvis man egentlig ikke liker personen da! :shocked: ) men ellers er det bare koselig og et pluss å få selskap. :)

Enig :)

Hyggelig med selskap. Har hatt nok langturer aleine (har kjørt Trondheim-Oslo endel alene, for eksempel), og det er kjedelig. Småturer er også kjedelig aleine :P Er godt å kjøre aleine iblant, men det blir fort kjedelig ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er skrekkelig glad for at behovet for bil enda ikke har meldt seg. Jeg håper det holder seg borte for alltid. Det er sikkert fordi jeg er vokst opp med kollektivtraffikk, og elsker både buss og tog! :heart: (Takk for at du aldri tok lappen, mamma! Haha.)

Jeg blir ofte overrasket over det dere nevner med at bileiere ikke klarer seg uten. Jeg har opplevd at folk ute i Enebakk som jobber i Oslo ikke drar på jobb når bilen streiker. Hallo, bussen går en gang i timen liksom! Vi dødelige klarer det hver dag, det går an! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er skrekkelig glad for at behovet for bil enda ikke har meldt seg. Jeg håper det holder seg borte for alltid. Det er sikkert fordi jeg er vokst opp med kollektivtraffikk, og elsker både buss og tog! :heart: (Takk for at du aldri tok lappen, mamma! Haha.)

Jeg blir ofte overrasket over det dere nevner med at bileiere ikke klarer seg uten. Jeg har opplevd at folk ute i Enebakk som jobber i Oslo ikke drar på jobb når bilen streiker. Hallo, bussen går en gang i timen liksom! Vi dødelige klarer det hver dag, det går an! :lol:

Du har så klart helt rett, og jeg syntes feks moren min er flink som tar kollektiven til vanlig. Bilen er reserveløsning.

Men personlig har jeg litt angst for nye ting med buss, så da finner jeg helst en annen løsning først. Men hadde ikke blitt hjemme nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...