Gå til innhold
Hundesonen.no

Fellesdekk- hva skjer om jeg roper "dekk" på avstand?


Crush
 Share

Recommended Posts

Vi skal straks stille i klasse 1, og fellesdekken har vært god som gull! Ulempen er at han har kun trent fellesdekk med flinke hunder som ikke bryr seg særlig om han. De som har brydd seg har bare sett litt på han.

For noen dager siden trente vi med en som skal stille sammen med oss. Tispa hans stirra skikkelig på min, og etterhvert begynte min å stirre tilbake. Det var like før de brøt ut i full lek, men jeg ropte "dekk" og faren gikk over...

Det jeg nå lurer på, er om jeg havner ved siden av denne hunden, eller en annen som er veldig spennende og jeg ser at min er på vei til å reise seg. Kan jeg da rope "dekk" ? Vil det bli som en vanlig dobbeltkommando? Tenker jo worst case scenario, og er greit å vite hva man kan og ikke kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan iallefall be om at hunden kan få ligge ved siden av en annen hund. De spør alltid om alle er fornøyd med plasseringen. Så hvis de kommer ved siden av hverandre hadde jeg bedt om det:)

Det blir vel bare trekk i poengene hvis du roper dekk? Litt usikker på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør spørre dommeren, jeg ville vært forsiktig med å rope dekk da det sikkert er flere færske hunder der som du kanskje kan påvirke :)

"Hund som reiser eller setter seg opp før tiden for fellesdekk er startet, underkjennes i øvelsen. Hund som reiser seg eller setter seg opp uten for øvrig å forflytte seg etter at tiden er startet, skal ikke ha høyere karakter enn 5, om det skjer før tiden er ute. Forutsetningen for å få en godkjent karakter er imidlertid at hunden ikke reiser seg eller setter seg opp før minimum halve tiden har gått. Hund som forflytter seg mindre enn 3 ganger sin egen kroppslengde, bjeffer eller piper, gis ikke høyere karakter enn 8. Forflytter hunden seg mer enn 3 ganger sin egen kroppslengde, underkjennes øvelsen, om dette skjer før tiden er ute. Skjer dette etter at tiden er ute skal det ikke gis høyere karakter enn 8."

Altså, det vil jo si at om hunden din bryter fellesdekken før halve tiden er gått så kan du hvertfall droppe å rope "dekk" til den, for da er øvelsen underkjent likevell? Jeg tror jeg heller ville tatt med hunden ut av ringen og lagt ned i ny dekk før du belønner tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått et stevne som ren trening, så sier du heller dekk eller gir et ekstra tegn om du ser den viser antydning til å bryte, og tar det som en dobbeltkommando eller underkjennelse. Gå stevner med målet er trening er gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Uansett hva dommern sier til det, så syns jeg det er dårlig gjort ovenfor de andre å rope dekk under fellesdekken. Min hund hadde ikke brydd seg, men jeg vet at litt usikre og/eller myke hunder ofte reiser seg i sånne situasjoner fordi de syns det blir ekkelt. Selvfølgelig kan man si at hunden skal være trygg nok i øvelsen til å tåle det, men det er ikke alltid realiteten. Mange hunder syns andres strenge kommandoer når fører er langt unna er ekkelt. Selvfølgelig er det bedre enn at to hunder begynner å sloss, men jeg syns ikke det er greit at man roper ut kommando på avstand i fellesdekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller og tren fellesdekk overalt og med mange hunder. På tog stasjonen med noen venner, her og der rundtom.

Jeg har trent overdrevet med omvendt lokking på Issi, kastet baller og frisbeer rundt og hun er så ekstremt trygg i at DETTE er min oppgave at da 3 stk løp ut så du hun bare nei ikke pokker! Sånt får vi ikke lov til! Og limte seg fast. La andre gå slalom mens din ligger. Legg de hulter til bulter. Er bare å la fantasien stoppe deg :-)

Jeg vil ikke starte med doffen før han er trygg i jobben sin og deet tror jeg kan ta lang tid. Men jeg kan jo starte og stå over :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje hende at de andre får ny om dommeren synes du ødelegger for de andre også.

Det hjelper jo til tider lite da. F.eks observerte jeg en fellesdekk hvor en hund brøt og den fikk gå (av dommer) hele runden rundt og lukte alle hundene bak. En tispe i fellesdekken blir svært usikker av slike ting (en hund som står å lukter henne bak i sårbar situasjon) og det ødelegger en del for henne. Så den hunden som brøt fellesdekken stod og slikket henne bak innen dommer bad eier komme frem å HENTE hunden sin. Tispen brøt samtidig og fikk tilbud om ny fellesdekk, som hun også brøt pga usikkerhet (hun ble skikkelig komfortabel). Så man kan jo fort ødelegge litt arbeidet til andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent masse med forstyrrelser, og det er nada problem. Den gjennomskuet han med engang. Har lagt han ved inngangen til et kjøpesenter, yndlingspersonen som står en halvmeter unna og hyler og er idiot, hunder som går nært han, ja. Desto mer forstyrrelser, desto bedre ligger han. Problemet er at vi ikke har hatt tilgang på hunder som ligger "dårlig" på dekken, og som han har hatt interesse for. Ble litt sjokkert selv, da han bestandig har lugget så bra.

Jeg vet enkelte hunder som ikke tåler at andre roper i øvelser som feks fellesdekk, og jeg vil jo nødig ødelegge for noen andre. Men om alternativet er å stå stille, og at han og en annen hund stikker av i lek eller braker sammen, da må det være bedre for alle parter at jeg roper en ekstra kommando om jeg ser det er på vei til å gå galt? Herrefred, jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Skal trene i lag med to helt ukjente treningsgrupper for han før stevnet, så satser på at det er noen slike der :)

Målet med stevnet er for treningen sin del, han er ung og han har aldri vært inni en hall før. Føler jeg at jeg trener dobbeltkommandoer og rosing i øvelsene, så får han det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent masse med forstyrrelser, og det er nada problem. Den gjennomskuet han med engang. Har lagt han ved inngangen til et kjøpesenter, yndlingspersonen som står en halvmeter unna og hyler og er idiot, hunder som går nært han, ja. Desto mer forstyrrelser, desto bedre ligger han. Problemet er at vi ikke har hatt tilgang på hunder som ligger "dårlig" på dekken, og som han har hatt interesse for. Ble litt sjokkert selv, da han bestandig har lugget så bra.

Jeg vet enkelte hunder som ikke tåler at andre roper i øvelser som feks fellesdekk, og jeg vil jo nødig ødelegge for noen andre. Men om alternativet er å stå stille, og at han og en annen hund stikker av i lek eller braker sammen, da må det være bedre for alle parter at jeg roper en ekstra kommando om jeg ser det er på vei til å gå galt? Herrefred, jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Skal trene i lag med to helt ukjente treningsgrupper for han før stevnet, så satser på at det er noen slike der :)

Målet med stevnet er for treningen sin del, han er ung og han har aldri vært inni en hall før. Føler jeg at jeg trener dobbeltkommandoer og rosing i øvelsene, så får han det ;)

Antagelig går det helt fint hvis du har trent så mye som du beskriver. Varm opp godt med å øve på enkeltdekk der du får en medhjelper til å stå på båndet mens du går i fra (siden man ikke har lov til å ha hunden løs før man skal inn i ringen). Og ja, det er mye bedre å kommandere en ekstra gang enn at hunden går bort til en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig går det helt fint hvis du har trent så mye som du beskriver. Varm opp godt med å øve på enkeltdekk der du får en medhjelper til å stå på båndet mens du går i fra (siden man ikke har lov til å ha hunden løs før man skal inn i ringen). Og ja, det er mye bedre å kommandere en ekstra gang enn at hunden går bort til en annen hund.

får man ikke? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller og tren fellesdekk overalt og med mange hunder. På tog stasjonen med noen venner, her og der rundtom.

Jeg har trent overdrevet med omvendt lokking på Issi, kastet baller og frisbeer rundt og hun er så ekstremt trygg i at DETTE er min oppgave at da 3 stk løp ut så du hun bare nei ikke pokker! Sånt får vi ikke lov til! Og limte seg fast. La andre gå slalom mens din ligger. Legg de hulter til bulter. Er bare å la fantasien stoppe deg :-)

Jeg vil ikke starte med doffen før han er trygg i jobben sin og deet tror jeg kan ta lang tid. Men jeg kan jo starte og stå over :-)

Vil bare kommentere at jeg har brukt to år på å lære Odin å bli liggende uten forstyrrelser... flyvende leker og godbiter, ingen problem, passerende, spisende mennesker, ikke noe problem, passerende hund litt vanskelig men ok. 2 minutter der det skjer ingenting? Kjempevanskelig! Jeg jobbet rett og slett for mye med forstyrrelser. Vi nærmer oss nå, men sliter fortsatt dersom det ikke skjer noe som helst i nærheten i løpet av de to minuttene. En hund som reiser seg opp er gull for meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere at jeg har brukt to år på å lære Odin å bli liggende uten forstyrrelser... flyvende leker og godbiter, ingen problem, passerende, spisende mennesker, ikke noe problem, passerende hund litt vanskelig men ok. 2 minutter der det skjer ingenting? Kjempevanskelig! Jeg jobbet rett og slett for mye med forstyrrelser. Vi nærmer oss nå, men sliter fortsatt dersom det ikke skjer noe som helst i nærheten i løpet av de to minuttene. En hund som reiser seg opp er gull for meg. :P

Jada, men for mange er faktiske forstyrrelser vanskelig også ikke sant? Er en grunn til at man trener 5 og kanskje 10 minutter fellesdekk hvor absolutt ingenting skjer. Men Issi ligger like konsentrert hele tiden, hun er konsentrert om oppgaven, det er jo da odin ikke, siden det kjeder han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men for mange er faktiske forstyrrelser vanskelig også ikke sant? Er en grunn til at man trener 5 og kanskje 10 minutter fellesdekk hvor absolutt ingenting skjer. Men Issi ligger like konsentrert hele tiden, hun er konsentrert om oppgaven, det er jo da odin ikke, siden det kjeder han.

Var kanskje litt utydelig på det, men vi har altså fått problemet på grunn av at jeg har trent for mye forstyrrelser og for lite uten. Altså en påminnelse om at det er viktig å huske å trene på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje litt utydelig på det, men vi har altså fått problemet på grunn av at jeg har trent for mye forstyrrelser og for lite uten. Altså en påminnelse om at det er viktig å huske å trene på begge deler.

Ja det er det :) som f.ex ekstra lange fffellesdekker ol.

men TS slet jo med forstyrrelser derfor nevnte jeg ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg de skal begynne å håndheve regelen mtp ca ingen hadde hunden i bånd på stevnet i drammen :P

Ihh visste ikke det jeg heller. Pleier alltid trene litt før vi skal inn og da er han løs. (Med båndet hengende).

En venninne av meg pleier å ha hunden løs hele tiden og tar ikke med båndet inn i ringen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at det er håndhevet ganske sterkt (sånn i forhold til de fleste andre regeler :P). Å ta noen innsitt, fvf o.l. med båndet hengende er det nok ingen som reagerer på, men man riksikerer absolutt tilsnakk om man trener innkallinger, ruta, apporteringer med helt fri hund. Er det god plass på et utestevne er det jo bare å gå et stykke unna slik at dommeren ikke ser/bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg hadde en hund som lå over 5 min med og uten forstyrrelser. Men under debuten så var det en hannhund som fikk holde på i 20-30 sekunder med å snuse og krafse på bakparten til min tispe:

Lydighet_spes2007_0826_1.jpg

Når eieren, omsider, fikk beskjed om å hente hunden sin skjedde dette:

Lydighet_spes2007_0826_2.jpg

Da ble hunden så trykket av den eieren at hun reiste seg og kom til meg. Det var flere som sto bak meg, hvorav mange som konkurrerte i kl 3 eller elite, og de sa at deres hunder hadde ikke ligget slik min tispe gjorde. Etterpå sa dommeren at eieren kunne ha ropt "nei" og heller fått trekk evt nullet på øvelsen, slik at den ikke hadde ødelagt for flere hunder (var 3 hunder som fikk omdekk pga dette).

Det tok meg ett år med hard trening å få henne trygg i fellesdekk igjen etter dette, men vi fikk det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det absolutt er dommers jobb å si ifra at eier kan hente hunden. Folk som stiller kan jo tro at de ikke har lov uten signal fra dommer... Akkurat det samme som du nevner Dratini skjedde med en tispe jeg kjenner på fellesdekk i Elite. Eier stod i skjul og ante ingenting om hva som skjedde, hunden stod å snuste og slikka tispa bak lenge før en i publikum reagerte å sa til dommer at eier kanskje måtte komme å hente hunden sin? Såg ut til at det gikk opp et lys for dommeren :-/ Jeg håper dommer sier ifra med en gang om min hannhund noen gang finner på slikt tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen side, om eier hadde ropt nei så kan dette også trykke/påvirke de andre hundene... Så eier burde fått beskjed om å hente hund med en gang den gikk mot annen hund, og så kunne jo eier gå på "riktig" side av din hund slik at hun ikke måtte lene seg over ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunder skal alltid holdes i bånd på stevneplassen, med unntak når de konkurrerer :P

og den regelen er det innmari mange elite og kl3 utøvere som holder *ler* Jeg har også syndet der, men han fikk jo så klart ikke løpe bajas rundt omkring.

Når det kommer til hunder som ts har, så synes jeg det er mye bedre at hun roper "ligg" en gang for mye enn en gang for lite. Det er jo en dk og man blir trukket. Nå får jeg sikkert kjeft, men ærlig talt, om ikke de andre bikkjene tåler at det blir ropt "ligg" så bør dem kanskje trene litt mer? Det er noe en hund i konkurranse bør tåle. Trenger jo ikke å brøle og trampe i bakken og løpe mot, DET er ødeleggende. Heller snakk til hunden enn at den får lov til å ødelegge ved å gå bort eller lage ball. Mye bedre for alle parter tenker jeg!

Så klart, det beste er jo at hunden faktisk ligger uten å få tilsnakk, men av og til må man inn i en ring å få slike ting. Er vel flere enn TS som har opplevd dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...