Gå til innhold
Hundesonen.no

kan man ikke åpne raw-filer i elements?


Petra
 Share

Recommended Posts

jeg kjøpte meg en eldre versjon av elements (9?) for en stund siden, og har lekt litt med den på jpg-bildene mine. Så dristet jeg meg til å ta et par bilder i raw for å prøve ut dette, men de får jeg ikke åpnet i elements? Får bare beskjed om at fila ikke kan åpnes "because it is the wrong type of file" (.nef).

Er det jeg som gjør noe galt i elements (har bare valgt open som man gjør for å åpne en vanlig fil), eller må jeg ha et eget program for å få åpnet raw-filene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte meg en eldre versjon av elements (9?) for en stund siden, og har lekt litt med den på jpg-bildene mine. Så dristet jeg meg til å ta et par bilder i raw for å prøve ut dette, men de får jeg ikke åpnet i elements? Får bare beskjed om at fila ikke kan åpnes "because it is the wrong type of file" (.nef).

Er det jeg som gjør noe galt i elements (har bare valgt open som man gjør for å åpne en vanlig fil), eller må jeg ha et eget program for å få åpnet raw-filene?

Jeg får heller ikke åpnet raw-filene fra mitt Nikonkamera i Elements 9 :). Et finfint program for nef-filene er Capture NX2 - der kan du gjenfinne omtrent alle innstillingene fra kameraet ditt og justere det meste i etterkant :). Mulig det har kommet en senere versjon av dette programmet uten at jeg har fått med meg det, da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, jeg har skumlest litt om redigering her og der, og aldri sett noe om at Nikon-filer ikke kan åpnes i de forskjellige redigeringsprogrammene?

Vet du om det kun er Elements som ikke kan lese NEF-filer, eller om de andre (lightroom, photoshop osv) heller ikke kan takle filer fra et nikon-kamera?

Kan du gjøre alt du trenger å gjøre med bildene dine med Capture NX2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, jeg har skumlest litt om redigering her og der, og aldri sett noe om at Nikon-filer ikke kan åpnes i de forskjellige redigeringsprogrammene?

Vet du om det kun er Elements som ikke kan lese NEF-filer, eller om de andre (lightroom, photoshop osv) heller ikke kan takle filer fra et nikon-kamera?

Kan du gjøre alt du trenger å gjøre med bildene dine med Capture NX2?

Egentlig skulle vel også nef-filene kunne åpnes i ulike redigeringsprogrammer, men jeg har som sagt ikke greid det i Elements 9 - som jeg har (går vel sikkert an i en del andre programmer kanskje, men jeg har ikke testet det).

Photoshop i "ordentlig" utgave skal kunne åpne nef-filer - og Lightroom har jeg og der får jeg åpnet dem (men jeg synes ikke det er like bra å redigere bildene i som Capture NX2 - det kan jo hende det er fordi jeg kjenner det ene programmet bedre enn det andre. Lightroom er jo helt sikkert bedre på organisering av filer, gjøre samme operasjon på flere bilder samtidig og sånt - det er ikke noe man får gjort i Capture så vidt jeg vet).

Jeg får gjort det aller aller meste i Capture ja, alt som har med justering av bildene å gjøre. Jeg bruker å justere lys, kontraster, hvitbalanse, highlights etc etc i Capture, men jeg tar dem ofte inn i Elements for å beskjære og ta siste justeringer der om jeg skal legge bildene på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha googlet litt, ser det ut som at problemet er at Elements 9 er eldre enn kameraet, og dermed ikke gjenkjenner filtypen. Mange sier at man kan laste ned noe som heter Adobe Camera Raw - har du prøvd det eller noen andre triks?

Andre sier at man kan bruke View NX2 som følger med Nikon-kameraene til å åpne bildene i, og deretter konvertere til tiff eller jpeg, som Elements 9 kan åpne. Men mister man masse info da, tro? Litt av greia med å fotografere i raw er jo å ta vare på all info, og da er det jo meningsløst om man bare mister det før du kan begynne å redigere allikevel?

Hva lagrer du filene dine som når du tar dem fra Capture og over til Elements?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha googlet litt, ser det ut som at problemet er at Elements 9 er eldre enn kameraet, og dermed ikke gjenkjenner filtypen. Mange sier at man kan laste ned noe som heter Adobe Camera Raw - har du prøvd det eller noen andre triks?

Andre sier at man kan bruke View NX2 som følger med Nikon-kameraene til å åpne bildene i, og deretter konvertere til tiff eller jpeg, som Elements 9 kan åpne. Men mister man masse info da, tro? Litt av greia med å fotografere i raw er jo å ta vare på all info, og da er det jo meningsløst om man bare mister det før du kan begynne å redigere allikevel?

Hva lagrer du filene dine som når du tar dem fra Capture og over til Elements?

Jeg har ikke testet ut Camera Raw - jeg har liksom hatt Capture NX2 siden jeg fikk kameraet, jeg :). Jeg er skikkelig dårlig på slike triks, må jeg innrømme *ler*.

Det er klart - som en nødløsning kan man bruke ViewNX, men som du sier, vil du nok miste mye av informasjonen i bildene da. Det beste da er vel iallefall å konvertere til tiff-fil som ikke komprimerer bildet slik jpg gjør, men man får ikke justert filene på samme måte som når de er i raw nei.

Jeg er litt teit når jeg lagrer filene, for de lagres i jpg etter at jeg har justert dem i Capture - jeg burde jo bevare raw-filene også (jeg beholder bare raw-filene fra de aller beste bildene), og evt lagre i tiff, men som sagt - jeg er litt enkel *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe camera raw er den delen av Elements som redigerer rawformatet. Ved å oppdatere ACR, kan du dermed antakelig redigere rawfilene dine i Elements 9. Hvis du klikker deg inn på de forskjellige versjonene av ACR, kan du se hvilke kameraer de er oppdatert for: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=40&platform=Windows

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe camera raw er den delen av Elements som redigerer rawformatet. Ved å oppdatere ACR, kan du dermed antakelig redigere rawfilene dine i Elements 9. Hvis du klikker deg inn på de forskjellige versjonene av ACR, kan du se hvilke kameraer de er oppdatert for: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=40&platform=Windows

Takk for tipset. Har du brukt dette selv? Jeg forstår nemlig ikke helt hva jeg gjør når ACR er lastet ned. Åpner jeg bildene med ACR, for så å lagre dem i et annet format (hvilket?) før jeg så åpner dem i elements? Eller sjekker Elements selv om nyeste versjon av ACR ligger der, og åpner bildet riktig selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Lightroom på rawbilder fra Nikon-kamera, og av og til Photoshop. Jeg har brukt NX2 veldig lite, og skjønte mye mer av Lightroom (sikkert siden jeg var god på Photoshop en gang i tida) og dermed er det blitt favoritt programmet.

Da har jeg mulighet til å velge forskjellig export innstillinger (som jeg setter navn på) og har da en for å exportere i full kvalitet og str jpg, og et for å exportere mindre str som egner seg godt til opplastning på nett og webside :)

Poenget mitt er vel at det nok er litt smak og behag hva man selv er mest komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok helt sikkert veldig forskjellig hva hver enkelt foretrekker. Nå har jeg jo Elements, og da er vel det billigste alternativet å laste ned denne camera-raw-dingsen. Hvis ikke funker får jeg heller teste ut de dyrere variantene. Så at det fantes en prøveversjon av Capture i hvert fall, mulig også Lightroom har noe slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok helt sikkert veldig forskjellig hva hver enkelt foretrekker. Nå har jeg jo Elements, og da er vel det billigste alternativet å laste ned denne camera-raw-dingsen. Hvis ikke funker får jeg heller teste ut de dyrere variantene. Så at det fantes en prøveversjon av Capture i hvert fall, mulig også Lightroom har noe slik?

Lightroom har 30dagers prøvetid, og jeg kan sikkert hjelpe deg til å utvide den til mer evig tid. Den løsningen brukte ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm bruker elements 8 jeg, og har ikke noe problemer med rawfilene der - men kan hende jeg måtte laste ned noe for å få opp. Har også nikon så er jo .nef format.

Kommer an på kameratypen, ikke råfiltypen i seg selv. Generelt sliter gamle elements-versjoner med råfiler fra nye kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel så vidt jeg har forstått det at det er mange forskjellige filtyper som kalles nef. Så hver gang det kommer en ny kameratype har den en annen variant av nef, så da må redigeringssoftwareprodusentene lage en ny "rawleser" som funker til akkurat den nef-typen. Så har du et nytt kamera og en gammel versjon av elements så blir det krasj.

Anyhow: Det funka å laste ned Adobe Camera Raw som Breton sa!!!! Så da leker jeg meg med det først. Men tusen takk for tilbudet ditt, Siri Eveline!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på kameratypen, ikke råfiltypen i seg selv. Generelt sliter gamle elements-versjoner med råfiler fra nye kameraer.

Aha! Det forklarer jo saken, for kameraet mitt er eldre enn elements i det heletatt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...