bikkjene Skrevet 3. Januar 2013 Rapporter Skrevet 3. Januar 2013 Hvilke av selvskapshundene har minst mulig jaktinstinkt? / og mest mulig jaktinstinkt? Lurte spesielt på chihuahua og kinesisk nakenhund Er det noen som er "gjetere" blant selvskapshundene? De er vell avla opp til forskjellige ting eller? Ordet "selvskapshund" sier vell ikke så mye ang. jaktinstinkt? Eller jeg vet ikke jeg.... Siter
Hermes Skrevet 3. Januar 2013 Rapporter Skrevet 3. Januar 2013 De fleste myndene er vel selskapshunder i dag - selskapshunder med mye jaktinstinkter. EDIT: Terrierne også, vil jeg si. Siter
Maria Skrevet 3. Januar 2013 Rapporter Skrevet 3. Januar 2013 Nå vil jeg ikke akkurat kalle dem selskapshunder, da.. Men welsh corgi (pembroke) er hunder som egner seg i familiehjem og som tidligere ble brukt i gjeting. Min papillon har jaktinnstinkt som få! Hun er jammen selskapshund, men kan ikke gå løs der det er mye småvilt. Da er det bånn gass Som Hermes nevner er jo de fleste terriere jakthunder i utgangspunktet. Det samme med schnauzerene (de små). Det er jo en forskjell på "selskapshund" og på gruppen selskapshunder. Noen raser egner seg som selskapshund uten å være plassert i den gruppen. Siter
borderen Skrevet 3. Januar 2013 Rapporter Skrevet 3. Januar 2013 Selv om de fleste selskapshunder er uten kraftige instinkter/drifter, så kan de være ulydige og stikke av Alle rovdyr vil blir tigget av ting i bevegelse (jaktdrift), men graden vil alltid variere fra individ til individ. Siter
Maria Skrevet 3. Januar 2013 Rapporter Skrevet 3. Januar 2013 Selv om de fleste selskapshunder er uten kraftige instinkter/drifter, så kan de være ulydige og stikke av Alle rovdyr vil blir tigget av ting i bevegelse (jaktdrift), men graden vil alltid variere fra individ til individ. Jepp! Min portis som liksom har vært apporterende jakthund en gang i tiden eier ikke jaktinnstinkter for fem øre. Mens den "renavlede" selskapshunden har massevis. Individforskjeller indeed. Siter
Anette Skrevet 3. Januar 2013 Rapporter Skrevet 3. Januar 2013 Corgier er en brukshund *stampe med beina* selvom vi var maks 2-4 stk som brukte hundene våre i norske klubben. Mye mer utbredt å bruke de i Sverige heldigvis :-) Siter
Maria Skrevet 3. Januar 2013 Rapporter Skrevet 3. Januar 2013 Corgier er en brukshund *stampe med beina* selvom vi var maks 2-4 stk som brukte hundene våre i norske klubben. Mye mer utbredt å bruke de i Sverige heldigvis :-) Var derfor jeg skrev at de IKKE er selskapshunder og at det kommer an på hva man legger i selskap. Alle de jeg kjenner/har kjent som har hatt pembroke har hatt dem som vanlige tur- og familiehunder. Og sånn sett ser jeg dem som selskapshunder. Men de er IKKE selskapshunder slik en chihuahua er. Hvis det makes sense. Siter
Recommended Posts