Gå til innhold
Hundesonen.no

Furry Paws - hundeoppdrett- og treningsspill


Tabris
 Share

Recommended Posts

Nei, hunden kan ikke få blå points.. tenk på en dobermann. Den er svart med tan points. Altså kk EE BB DD slsl atat(points-gen) SS mm rr tt gg uu. Skal denne hunden bli blå med tan points så må den ha kk EE BB dd slsl atat SS mm rr tt gg uu.

At GD ikke blir sort/sjokolade/blå med rød/tan/krem/sølv points er fordi de ikke bærer atat, etter hva jeg skjønner av deg. Men det har ingenting med tt å gjøre. tt Tt TT har med ticking (prikker i hvit pels å gjøre. Det er genpar seks (Ay, aw, asa, at) som styrer henholdsvis sable, grizzle, saddle og points. En sable hund får svart pigment på ørene og litt på ryggen, en grizzle hund har vel de fleste sett, saddle får svart "sal" over ryggen (på azawakh også oppover nakken), og points blir svart på hele kroppen med points som en dobermann.

Jepp, jeg er enig med deg i siste biten, vi har kun ay på GD (skrev det slurvete med tt, tenkte på noe annet i samme slengen)

Men såklart kan den originale hunden få blå points? Vi kjenner ikke til resten av genetikken, men hva er umulig med kk dd og blå points?

Men så langt jeg forstår nå kan kk EE gi helsort på endel raser, men de må da ha noe annet enn ay? kk EE ayay gir iallefal maskeløs fawn på GD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, eller du kan evnt. få mamman din hekta på spillet...Herrefred, moren min tar helt av, ringer meg stadig vekk, her om dagen kom hun for sent på jobb. Fått et kull, jo!

Skal jeg lage en sonenguild der?

Vi er sjette største guilden der nå.

Posted Images

kk åpner for at genene på genpar 6 kommer til uttrykk. Det vil si at en hund med Ay får rød/fawn/creme/silver MED sable (svart på ører og litt på ryggen, men det er forskjell fra rase til rase hvor mye det synes). aw gir r/f/c/s MED grizzle. asa gir r/f/c/s MED saddle. Og at gir r/f/c/s POINTS med svartpigment på RESTEN av kroppen. For å forklare det den veien da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kk åpner for at genene på genpar 6 kommer til uttrykk. Det vil si at en hund med Ay får rød/fawn/creme/silver MED sable (svart på ører og litt på ryggen, men det er forskjell fra rase til rase hvor mye det synes). aw gir r/f/c/s MED grizzle. asa gir r/f/c/s MED saddle. Og at gir r/f/c/s POINTS med svartpigment på RESTEN av kroppen. For å forklare det den veien da. :)

Men en dober som er kk EE bb dd er jo isabella på kroppen, hva er det da som gjør at kk EE bb dd er maskeløs (dvs at isabella ikke vises) fawn på GD? Hva annet enn K/k styrer sort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi doberen har atat. Det gir svartpigment(som blir diluted til isabella av bb dd) på kroppen og rødpigmenterte points.

Grunnen til at en GD ikke viser isabella når den ikke har maske er fordi den har Ay, ikke at, som dominerende på genpar 6. Så den får bare isabella sable, som nesten ikke synes. Genet for maske ligger på genpar 2, e-ene og E-ene og Em. :ahappy:

Ååh, det hadde vært så mye lettere å VISE enn å prøve å forklare over nett! Anbefaling til alle med interesse for gener: skriv ut genetikk-oversikten og spill Gene Genie! Man lærer MASSE MASSE om hvilke gener dom dominerer hva og det er mye lettere å forutse hva man får i kull. ^^,

EE gir IKKE maske. EmE/EmEm gir maske. ee gir ikke maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi doberen har atat. Det gir svartpigment(som blir diluted til isabella av bb dd) på kroppen og rødpigmenterte points.

Grunnen til at en GD ikke viser isabella når den ikke har maske er fordi den har Ay, ikke at, som dominerende på genpar 6. Så den får bare isabella sable, som nesten ikke synes. Genet for maske ligger på genpar 2, e-ene og E-ene og Em. :ahappy:

Ååh, det hadde vært så mye lettere å VISE enn å prøve å forklare over nett! Anbefaling til alle med interesse for gener: skriv ut genetikk-oversikten og spill Gene Genie! Man lærer MASSE MASSE om hvilke gener dom dominerer hva og det er mye lettere å forutse hva man får i kull. ^^,

EE gir IKKE maske. EmE/EmEm gir maske. ee gir ikke maske.

Ok, så kk gir sort KUN sammen med atat? I alle andre tilfeller er det K/Kbr som gir sort? Hva med de reccesive sorte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å forklare:

KK/Kk/KKbr gir dominant (helsort) hund så sant den ikke har ee. Uansett om denne hunden har Ee, EE eller EmE eller EmEm, så er den bare svart uten noe rødt. Den kan ha hvite tegninger.

Hvis den da har bb blir den sjokolade, dd gir blå, og begge deler gir isabella. Nå går vi ut fra at hunden er svart.

Hvis den har ee, så blir den rød, uansett.

Hvis den har kk med EE så er den rød under, med svarte tegninger over. F.eks rød med svart sable(Ay), eller rød med svart grizzle(aw), rød med svart saddle(asa) eller rød med svart på hele kroppen unntatt pointsene(at) (f.eks black/tan på dobermann)

Hvis hunden har kk EmEm eller kk EmE, så bærer den også gen for maske. Da blir den rød under med svart over OG svart maske. Eller diluted svart, som f.eks sjokolade/blå eller isabella.

Hvis hunden har KK/Kk EmE så vil ikke masken synes under det andre svarte pigmentet.

Hvis hunden har Kbrk eller KbrKbr så blir den brindle, så lenge den ikke har ee. Den kan ha Kbrk og atat, som da vil gi en svart hund med brindle points. Som denne: http://www.furry-paws.com/dog/index/658426

Hvis hunden har SS, Ssi, Ssp eller Ssw blir den helfarget rød eller sort(utifra k/K-er og e/E-er). Hvis den har sisi/sisp/sisw blir den farget(rød eller svart utifra k/K-er og e/E-er) med irish(hvitt rundt halsen, på magen og på beina), spsp/spsw blir den piebald(hvit med fargede flekker) og swsw extreme piebald(nesten helt hvit med bittelitt farge på hodet.)

Hvis hunden har MM eller Mm i stedet for mm, blir den merle. Som f.eks border collie og aussie. Blue merle hvis den har svart som grunnfarge, rød merle hvis den har rød.

Hvis hunden har RR eller Rr i stedet for rr, er den roaned. Det vil si at om den har hvitt på kroppen (si, sp eller sw), så får den roaning(fargede hår) i det hvite.

Har den TT eller Tt, ikke tt, så får den ticking(små fargede flekker, "fregner") i det hvite.

Både R og T synes kun dersom hunden har hvite tegninger.

Har hunden GG eller Gg, ikke gg, så blir den stålblå. I forskjellig nyanse avhengig av om den har dobbel (GG, gir mørk stålblå) eller enkel (Gg, gir lys stålblå). Ser det på de skotske hjortehundene bl.a. Dette genet kommer bare til syne dersom hunden er svartpigmentert. Ikke når den er rød.

UU/Uu gir lyse undersider. Uansett hvilken farge og tegning hunden har. Det synes ikke på veldig hvite hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har kk med EE så er den rød under, med svarte tegninger over. F.eks rød med svart sable(Ay), eller rød med svart grizzle(aw), rød med svart saddle(asa) eller rød med svart på hele kroppen unntatt pointsene(at) (f.eks black/tan på dobermann)

Aha, det er her det køddes for meg! Jeg vet jo at FP genetikken ikke er helt lik den virkelige, men jeg kunne ikke fatte at dober var ressesiv svart :lol: For kk atat er både schæferfargen og doberfargen i FP? Og sånn er det jo ikke IRL...

Men de har hoppet i flere svinger regner jeg med, for a-genet er vel alltid homozygot i FP?

Jeg er glad jeg ikke hadde satt meg mer inn i det, det hadde surra til IRL genetikken min, istedenfor å surre til FP genetikken som til nå :lol: Takk for at du tok deg tid til å opplyse oss uopplyste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så kk gir sort KUN sammen med atat? I alle andre tilfeller er det K/Kbr som gir sort? Hva med de reccesive sorte?

Nei. Prøv å tenk at kk gir tilgang til at genene for sable, saddle, grizzle og point-tegninger KOMMER TIL UTTRYKK.

En kk-hund er rød "under", med svarte tegninger OPPÅ det røde. Som grizzle, der ser det jo ut som om man har dryssa svarte hår over det rødpigmenterte.

Her er ren cream: http://www.furry-paws.com/dog/index/619933/history

Cream med black sable(du ser mørkere ører og rygg): http://www.furry-paws.com/dog/index/671603

Cream med black grizzle: http://www.furry-paws.com/dog/index/629062/history

En black med cream points: http://www.furry-paws.com/dog/index/674215

På ren cream er det kun ee (genpar 2), S (genpar 7) og ce (genpar 11) som har betydning for hvordan hunden ser ut. Det er likegyldig om den har KK/kk/Kbrk og likegyldig om den har AyAy/asa/aw osv. Men det kan ha betydning for avkommet, hvis hunden parres med en hund som kan gi E til avkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det er her det køddes for meg! Jeg vet jo at FP genetikken ikke er helt lik den virkelige, men jeg kunne ikke fatte at dober var ressesiv svart :lol: For kk atat er både schæferfargen og doberfargen i FP? Og sånn er det jo ikke IRL...

Men de har hoppet i flere svinger regner jeg med, for a-genet er vel alltid homozygot i FP?

Jeg er glad jeg ikke hadde satt meg mer inn i det, det hadde surra til IRL genetikken min, istedenfor å surre til FP genetikken som til nå :lol: Takk for at du tok deg tid til å opplyse oss uopplyste :D

Der tok du den vettu! :D ja nei det er ikke helt som IRL, det står jo også på siden at det er "loosely based on real life dog genetics". :ahappy:

Hvilket a-gen snakker du om? Ay-ene og at-ene og sånn? Jeg har ikke peeeiling på IRL-gener. Annet enn på rotter, der hadde jeg peiling en gang i tiden iallefall. :P

Edit: mener du recessiv svart-genet, a? Det har jeg aldri sett enda. :P har ikkr raser som bærer det tydeligvis. Men vil tro det alltid er aa ja, homozygot, i og med det er recessivt?

No problema! Jeg synes det er supergøy, skulle bare egentlig ønske det var helt basert på IRL-gener, for da hadde jeg lært mye mer. Her går generasjonene så fort så man ser fort hva man får og ikke, hva som fins og hva som dukker opp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Prøv å tenk at kk gir tilgang til at genene for sable, saddle, grizzle og point-tegninger KOMMER TIL UTTRYKK.

En kk-hund er rød "under", med svarte tegninger OPPÅ det røde. Som grizzle, der ser det jo ut som om man har dryssa svarte hår over det rødpigmenterte.

Men åssen er hunden rød uten ee? Det eneste chincillagenet som har noe å si på GD er cwcw, vi har altså silver men ikke creme feks.

Jepp, jeg mener at hunder i FP alltid er ayay feks, ikke ayat (som IRL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hvis du har kk, som da åpner for rødt med svarte tegninger "over". Eller, kanskje man kan si at det åpner for rødt "under" de svarte tegningene?

Jo, på FP er det ay, aw, at, asa, a. I den rekkefølgen. Så hvis du har Ayat, så har hunden sable-pattern, men bærer tanpoint-pattern.

Uhm hva mener du? På FP kan du ha C(rød), cch(fawn), ce(cream) og cw(silver). På chart polski f.eks finnes alle rødvariasjonene. Så du kan fint få en Ccw, som er rød men bærer silver.

Nå er det jo forskjell på forskjellige raser, på sloughi har jeg nesten bare svarte eller brindle hunder, med alt fra rød til cream. Jeg har hatt fawn med maske, men jeg har aldri funnet en med ee, altså ren rød, og det wr mest vanlig med svart eller brindle.

Regner med at det da på GD er mest vanlig med rødpigmentert med maske, og sable. Men mest fawn og silver, ikke creme og rød?

På chart polski er det veldig vanlig med silver, også fordi når de først er silver så er det dobbelt opp, cwcw, for at det skal komme til uttrykk. Men stort sett alltid med grizzle eller saddle. :P veldig sjelden ee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hvis du har kk, som da åpner for rødt med svarte tegninger "over". Eller, kanskje man kan si at det åpner for rødt "under" de svarte tegningene?

Jo, på FP er det ay, aw, at, asa, a. I den rekkefølgen. Så hvis du har Ayat, så har hunden sable-pattern, men bærer tanpoint-pattern.

Uhm hva mener du? På FP kan du ha C(rød), cch(fawn), ce(cream) og cw(silver). På chart polski f.eks finnes alle rødvariasjonene. Så du kan fint få en Ccw, som er rød men bærer silver.

Regner med at det da på GD er mest vanlig med rødpigmentert med maske, og sable. Men mest fawn og silver, ikke creme og rød?

Nei, jeg mente at på FP er vel alle a-genene homozygot, dvs ayay, atat osv. Eller? For det finnes vel ikke ayat dober feks, dvs helsort men bærer av tan?

Jeg mener at hunden kan ha alle varianter av c, men det er kun cwcw som utrykkes, altså silver. Det finnes ikke rød og creme, såsant du ikke mener fawn er rød... En cece eller CC vil være fawn, såsant den ikke har K, for da er den sort. Vi har som sagt ikke ee på rasen.

Der vel 50/50 om man får sort el fawn fra store'n, de fleste spesialiserer seg etterhvert på dilutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente at på FP er vel alle a-genene homozygot, dvs ayay, atat osv. Eller? For det finnes vel ikke ayat dober feks, dvs helsort men bærer av tan?

Jeg mener at hunden kan ha alle varianter av c, men det er kun cwcw som utrykkes, altså silver. Det finnes ikke rød og creme, såsant du ikke mener fawn er rød... En cece eller CC vil være fawn, såsant den ikke har K, for da er den sort. Vi har som sagt ikke ee på rasen.

Der vel 50/50 om man får sort el fawn fra store'n, de fleste spesialiserer seg etterhvert på dilutene.

Uhm. På dober får du vel ikke det, for det er jo en feil. MEN, ay er IKKE helsvart. ay gir rødpigmentert med svart på ører og rygg (sable).

Hadde man derimot fått en KK dober så hadde den blitt helsvart.

Men det kommer an på rasen hvilke farger og gener de har. Alle raser har ikke alle gener. På dober har man sort/tan med dilutions, som jeg har klart å finne.

På faraohund har man KUN rød og fawn, og med hvite tegninger i tillegg.

På chart polski kan man få alle variasjoner. Der kan man godt få en Kk hund som er helsort, men som bærer asaat. (Saddle og tanpoints). Hvis den da parres med en Kk eller kk hund som også har/bærer asa eller at, kan man få en atat(black/tan), en asaat(rød med saddle, bærer tanpoints), eller en asaasa(saddle).

På GD tror jeg det kun finnes cch og cw. Du har ikke C og ce genene på rasen. Derfor dukker det ikke opp som farger. I tillegg fins det tydeligvis kun AyAy. (Etter å ha leitet rundt i diverse GD-linjer konkluderte jeg med det). Også har man Sl da, helhvit. Og så klart svart(KK/Kk osv), evt med dilutions.

Hadde du hatt C eller ce ville det kommet til uttrykk, samme med aw, asa og at. :)

På f.eks azawakh fant jeg tilslutt en hannhund med atat og fikk avlet det inn i genene på linjene mine, før jeg kuttet ut rasen. Men hadde mange med Ayat før jeg fikk fram atat igjen.

På chart polskiene har jeg hatt flere med awasa; som da er grizzle men bærer saddle. Og med ayat og ayaw og ayasa. Og awat og asaat.

Men har de KK så kommer ikke a'ene til uttrykk uansett. Da blir de helfarget svart evt med hvite tegninger. Og det er det jeg prøver å oppnå nå for å få blå, sjokolade og isabella valper på whippet, italiener og chart polskiene mine. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ?? Hvorfor ble dette kullet så dårlig??? http://www.furry-paws.com/litter/view/338398

Når de er så høyt levla pleier de jo å starte på minst 280 i kvalitet????

Skikkelig rart!! Husker du kvaliteten på hennes forrige kull?

Jeg ville tatt det opp på forumet, ev modbox, det kullet skulle jo bikka 300 med god margin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal jeg gjøre!
Forrige kull endte opp med en MP på 204... noe dette kulle vel ikke kommer til å bikke engang? (orker ikke hoderegning akkurat nå :P)... uansett... dette er jo helt feil.

Ååå jeg er egentlig litt irritert nå... er bare et spill og sånn, men det tar jo litt tid, føler det var bortkastet å levle dem så kraftig:P Og jeg skulle beholde en knall hannhund, men nå blir de jo bare middelmådige.







Congratulations! Gan's Tomb of the Cybermen [lala 15.0 3int] *Best of Sport* won Best of Sport! You are officially the best Hunting Trials trainer on Furry Paws! You have received $1,000 in prize money for this accomplishment.

link.png



12:42am

Congratulations! Gan's Celestial Chang [24HH lala 2spd awat] *Best of Breed* won Best of Sport! You are officially the best Racing trainer on Furry Paws! You have received $1,000 in prize money for this accomplishment.

link.png



12:42am

Congratulations! UCFT Gan's Jines Rah [24HH lala 4stm] won Best of Breed! You are officially the best Gordon Setter trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

link.png



12:42am

Congratulations! UCFT Gan's Crimson King *Best of Breed x25* won Best of Breed! You are officially the best Greek Harehound trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

link.png



12:42am

Congratulations! UCR Gan's Celestial Chang [24HH lala 2spd awat] *Best of Breed* won Best of Breed! You are officially the best Saluki trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

link.png



12:42am

Congratulations! UCSh Gan's Time and the Rani [24HH 3cha Chocolate] *Best of Breed* won Best of Breed! You are officially the best Dalmatian trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

link.png



12:42am

Congratulations! UCHT Gan's Tomb of the Cybermen [lala 15.0 3int] *Best of Sport* won Best of Breed! You are officially the best Dogo Argentino trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Congratulations! WCSc MYV Never mind Madonna by Zeto 15HH/7Hh/2hh won Best of Breed! You are officially the best Belgian Sheepdog trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

Congratulations! WCSc MYV Once a Charming Lady 21HH/3Hh won Best of Breed! You are officially the best Belgian Tervuren trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

Congratulations! WCSc MYV Handling Little Vida 20HH/4Hh won Best of Breed! You are officially the best Belgian Malinois trainer on Furry Paws! You have received $250 in prize money for this accomplishment.

Congratulations! Christina's Dirrty by Palpatine 9HH/15Hh won Best of Sport! You are officially the best Flyball trainer on Furry Paws! You have received $1,000 in prize money for this accomplishment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...