Gå til innhold
Hundesonen.no

Ettersøk for ferske hunder og hundefører


belgerdomino
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ei jente på 21 år som har bestemt meg for å begynne med jakt, har enda ikke bestemt meg for småvilt eller storvilt, men håper å jakte litt på begge deler.
Har en groenendael og en aussie, og håper de kan ta del i hobbyen også. De er trent bitelitt på viltspor med noen skanker tidligere, og de virket veldig gira på det og virket som de hadde teket på det også. Veldig glad i å bruke nesa begge to.

Men, spørsmålet er da, hvor skal jeg begynne?
Skal jeg gå til en lokal hundeklubb eller til jakt og friluftsklubben i nærheten (hvor jeg skal bli medlem)?
Er det noe trening jeg kan foreta på egen hånd?
Er det noen som bruker "ikke-jakt"-hunder på jakt og ettersøk?

Håper på mange svar fra erfarne jaktfolk, og noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Alle hunder kan bli sporhunder; min første ettersøkshund var en terv og han fungerte utmerket i jobben!

Siden du skal begynne med jakt så går jeg ut fra at du allerede har jegerprøven? Storvilt, småvilt; det finner du ut av etterhvert. Det finnes uendelig mange forskjellige jaktformer og du må bare finne ut hva som passer deg best.

Å trene hunden sin opp til ettersøkshund kan du selvsagt gjøre alene, men det kan være greit å gå et kurs i regi av en hundeklubb eller jegerforening. Der får du gode tips til hvordan sette i gang og hvordan progresjonen bør være. Forhør deg litt rundt omkring så finner du helt sikkert et kurs! De fleste venter til vårparten siden det skal være barmark for å spore.

Å gå reelle ettersøk har ingenting med blodspor som hobby å gjøre; til det kreves mye viltkunnskap og aller helst at du bærer våpen selv og kan avlive dyret dersom det er påkrevd. Men dette vet du sikkert!

Om du trenger noen tips til å komme i gang så kikk innom hjemmesiden min; jeg er ettersøksdommer og har hjulpet mange på sin vei til godkjenning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...