Gå til innhold
Hundesonen.no

Misstogs för varg – sköts av en bonde


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Drager

Synes det burde være ganske enkelt, jeg. Idet man har skutt noe man ikke har tillatelse til (inkl. drager... LOL) så skal man ganske enkelt ikke ha tilgang til våpen. Da skal ditt liv som jeger faktis

Da leser vi nok med to forskjellige briller

Burde jo være et av kravene til en jeger. At de er 100% klar over hva de skyter på egentlig, før de løsner skuddet. Man vet jo at det er gått både traktorer, hester, hunder, svigemødre og sikkert en hel del annet rart i løpet av jakta gjennom årene, så det er tydeligvis ikke så lett nei... Skulle vært inndragelse av lisens på flekken dersom man ikke klarer å identifisere noe korrekt før man skyter

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi det ikke er så lett er det greit?!?! Bonden bør aldri få håndtere våpen igjen.
Jeg har vel aldri sagt at det er greit. Men slikt kan skje.. Å nekte noen å håndtere våpen igjen pga å ta feil av en hund og en ulv synes jeg er helt urimelig faktisk. Da burde jegerfolka som skyter jaktkompisen sin heller burde få en slik straff..

I dette tilfellet var hunden brun, så det var vel litt tankeløst ifra bonden.. Men jeg tror igjen at det ligger mer bak enn det som står i artikkelen..

Dette står i den norske artikkelen:

- Hutch sprang rundt uten bånd og lekte med en annen hund. Plutselig fikk han øye på en elgku. Han la på sprang etter denne og ble borte, sier Sandin.

I den svenske:

Hutch var van att röra sig löst i skogarna kring familjens sommarhus i Roslagen, trots att det där fanns gott om får.

Selvfølgelig skal ikke slikt skje. Men nå var vel heller ikke eierne akkurat ansvarlige heller når de slipper løs en slik hund.. Og prisbelønt? Det er en blandingshund..

edit:

Burde jo være et av kravene til en jeger. At de er 100% klar over hva de skyter på egentlig, før de løsner skuddet. Man vet jo at det er gått både traktorer, hester, hunder, svigemødre og sikkert en hel del annet rart i løpet av jakta gjennom årene, så det er tydeligvis ikke så lett nei... Skulle vært inndragelse av lisens på flekken dersom man ikke klarer å identifisere noe korrekt før man skyter

Ja, jeg er egentlig enig.. Men jeg skjønner at man kan ta feil av en hund og ulv.. Men å skyte hester, traktorer osv er helt feil.. Det er fort gjort å ta feil, men det tror jeg kanskje man må i skogen selv for å se.. Prøv å identifisere et dyr som løper i full fart igjennom skogen på 50-100 m unna..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så lett.. Så jeg skjønner godt at det går an å ta feil..

Det er vel uansett greit å vite hva man tar livet av før man tar livet av det, syns jeg da.. Det burde være et minstekrav når de løper rundt med skytevåpen, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund, og stakkars eieren :( men av nysgjerrighet, er det lovlig for sivile/privatpersoner å skyte ulv sånn helt uten videre? Spesielt i Sverige, trodde de hadde strengere beskyttelse av ulv enn vi har.. Bare det burde jo være nok til at mannen ikke får eie våpen på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett greit å vite hva man tar livet av før man tar livet av det, syns jeg da.. Det burde være et minstekrav når de løper rundt med skytevåpen, egentlig.

Se lengre opp, så skrev jeg at jeg er enig i det..

Jeg bare skrev det at jeg skjønner at man kan ta feil av en hund og en ulv.. Ikke at jeg forsvarte det bonden gjorde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Ja, jeg er egentlig enig.. Men jeg skjønner at man kan ta feil av en hund og ulv.. Men å skyte hester, traktorer osv er helt feil.. Det er fort gjort å ta feil, men det tror jeg kanskje man må i skogen selv for å se.. Prøv å identifisere et dyr som løper i full fart igjennom skogen på 50-100 m unna..

Vel da skal man ikke skyte, det er ingenting som heter seg at de må og skal skyte fordi den løper i full fart og kan bli borte, bedre før var. Da lar man avtrekkeren være!!!.. Det samme gjelder treffsikkerheten generelt om man vet hva man skyter på eller ei, man skal ha ett sikkert treff innenfor gitte regler på avstand osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da skal man ikke skyte, det er ingenting som heter seg at de må og skal skyte fordi den løper i full fart og kan bli borte, bedre før var. Da lar man avtrekkeren være!!!.. Det samme gjelder treffsikkerheten generelt om man vet hva man skyter på eller ei, man skal ha ett sikkert treff innenfor gitte regler på avstand osv..

Jeg vet det og jeg har vel aldri sagt imot deg på det.. Men det er så lett å sitte her og si at verden er så svart/hvitt hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit å skyte når man ikke vet hva man skyter på, men det er jammen ikke greit å la en husky løpe løs uten kontroll på dyret i saueland heller..

Se lengre opp, så skrev jeg at jeg er enig i det..

Jeg bare skrev det at jeg skjønner at man kan ta feil av en hund og en ulv.. Ikke at jeg forsvarte det bonden gjorde..

Jeg tar høyde for at den eneste grunnen til at jeg gidder å engasjere meg, er at jeg selv har hatt en brun polarhund (alaska husky) som folk stadig vekk hevdet var en ulv, men jeg syns ikke det er greit at folk med skytevåpen skyter på noe bare fordi de tror det er et problem. Med det så mener jeg at ikke en gang en polarhund burde skytes så sant den ikke faktisk jakter sau. Det at det er en løs polarhund alene er ikke grunn nok til å skyte den, samme **** hvor mange andre rovdyr de har hatt problemer med.

Du Krutsi, du sier det ikke er greit å skyte hester f.eks, men hva om de tror at det er en elg? Er det greit da? Nei, jeg ser ikke helt at det er en stor forskjell på en polarhund som løper løs og blir tatt for å være en ulv, og en hest som blir tatt for å være en elg. Skal man førstes skyte noe, så bør man være sikker på at det er noe man har lov til å skyte på.

Dette er forøvrig ulven jeg hadde:

minnetommy.jpg?w=640

Og med tanke på hvor ***** påståelige folk var på at det var en ulv, så er jeg skrekkelig glad for at han ikke var ung da den nye hundeloven kom. Jeg hadde aldri verden kunnet bevise at det ikke var en ulvehybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så lett.. Så jeg skjønner godt at det går an å ta feil..

Sent from my GT-I9100

Jeg forstår at det går an å ta feil. Men mener at hvis man springer rundt med våpen og er ute etter ulv,så bør man kunne mer om hund/ulv en gjennomsnittet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du quotet meg fordi?

Fordi du skreiv at det jammen meg ikke var greit å ha en husky løs i saueland heller.

Veit du, en gang så hoppa våre alaska huskyer (den gangen vi hadde to) ut av vinduet på bilen mens vi dreiv og parkerte den, midt i saueland. De tok seg en runde på parkeringsplassen før vi fikk fanga dem, og heldigvis så var det ingen triggerhappy bonde med skytevåpen der, for da hadde de blitt skutt. Bare fordi de var polarhunder, løse i saueland. Helt uten at det var en sau i nærheten. Og du kan si hva pokker du vil altså, men å avlive noe basert på utseende, burde ikke være lov, samme om vi snakker om bikkje, ulv eller bjørn.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kontroll 2ne, uten kontroll. De visste jo ikke hvor bikkja var engang. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er ikke det greit :)

Og poenget ditt er? Tror du vi hadde kontroll på de de 5 minuttene de var ute og løp? Hadde vi hatt kontroll på de, så ville de ikke hoppa ut bilvinduet i fart, liksom.

(Og ja, dette var før det ble vanlig å ha bur, både i bil og heim, så slipper vi å diskutere det. De satt aldri løs i bil igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Uten kontroll 2ne, uten kontroll. De visste jo ikke hvor bikkja var engang. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er ikke det greit :)

Fortsatt ikke greit å bare skyte hunder uten kontroll bare fordi det kanskje kan være en ulv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget ditt er? Tror du vi hadde kontroll på de de 5 minuttene de var ute og løp? Hadde vi hatt kontroll på de, så ville de ikke hoppa ut bilvinduet i fart, liksom.

(Og ja, dette var før det ble vanlig å ha bur, både i bil og heim, så slipper vi å diskutere det. De satt aldri løs i bil igjen)

Poenget er at denne hunden faktisk fikk lov til å løpe løs selv om de ikke hadde kontroll - det er aldri greit. At uhell skjer er nå så sin sak men her "Hutch var van att röra sig löst i skogarna kring familjens sommarhus" var det tydeligvis ikke et uhell, men helt normalt.

Snusken - sitèr meg gjerne på hvor jeg sier det er greit å skyte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff....:/ Må være forferdelig vondt å være eier der :( Men tenker nok att han som skøt ikke er så fornøyd med seg selv heller..tenk om han var heelt sikker på att det var en ulv...han ville jo bare beskytte sine egne dyr. :/ Han har nok lært og kommer helt klart til å være mer forsiktig senere.
Kan vel og se på dette som en vekker att det kan lønne seg å ha en liten refleks sak eller no slik på pels dyra når de løper løst i utmark, det har vi støtt på Caro, er så mye rev jegere her oppver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...