Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening med trekk


Gidske
 Share

Recommended Posts

Må først si at jeg har null peiling på dette tema, så alle tips, små og store, mottas med takk!

Vi har en fuglehund på rundt 20 kilo, som nå snart blir to år, og har lyst til å trene trekk med henne. Vi tenker først og fremst snørekjøring, men også muskeltrening med litt vekt.

Hun har mye løpsvilje, så snørekjøringa skal nok gå greit. Her er vel ikke annet å gjøre enn å sørge for at de går rett fram. Siden hun er en fuglehund er vel sjansen tilstede for at hun kan stikke til sidene, men foreløpig ser det ut til å gå greit sålenge det er full fart.

På det andre punktet synes jeg det er litt vanskelig, altså å trekke med litt vekt. Jeg har nå forsøkt å feste et akebrett bak henne for å venne henne til at det er noe bak. Det er ikke noe problem, hun er ikke bakredd. Problemet er at hun ikke klarer å bevege seg "fornuftig". Enten er det full fart fremover, og hvis tempoet sakker så kommer nesa i bakken og hun går ut i søksmønster (dvs. går fra side til side).

I dag prøvde jeg å legge litt vekt på akebrettet, en 25 kg sementsekk. Mulig det er for tungt (?), men det var det jeg hadde tilgjengelig der og da. Hun dro denne bortover en flat og frest asfaltert vei. Hun har ikke mye trekkvilje, altså når hun må starte å dra den igang "bakker" hun ut, hopper og spretter litt, istedet for å legge seg i selen. Når vi har kommet litt igang kommer samme problemet som med tomt akebrett, enten for mye fart ,eller lite struktur i bevegelsene. Jeg vil gjerne ha henne i skritt eller lett trav for at hun skal bygge muskler. Dette har jeg fra hestetrening, men aner egentlig ikke om det samme gjelder for hunder...

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun løs når hun trekker akebrettet? Hvis ikke, får du ikke til å kontrollere bevegelsesmønsteret hennes litt om hun går i bånd? I kort line er det begrenset hvor mye hopp, sprett og vingling hun får til.

25 kg hørtes veldig tungt ut for en hund på rundt 20 kg, særlig uten noen opptrening og tilvenning. Husk at det er litt forskjell på friksjonen mellom skiløper i skiløypa og akebrett langs frest asfaltvei. I tillegg til at det er en helt annen måte å trekke på, trekkpunktet blir annerledes. Jeg ville begynt med 5-6 kg og økt på gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt på halsbånd, så jeg kan regulere henne litt, men litt vanskelig å få henne til å gå fot og trekke samtidig. Gå pent i bånd er vel heller ikke det vi har trent mest på (kremt..). Kan jo prøve litt med godbiter, men hun har en tendens til å harke de opp igjen om jeg belønner i aktivitet. Da funker leke best, men jeg vil jo ha henne mer rolig, ikke mer gira.

Vekt kan jeg enkelt lette på, hadde det vært enklere å trekke noe annet enn akebrett? Vi har kjettinger her, men er redd de skal gå i beina hennes siden hun er litt vims.

Hvordan er det å trekke i terreng, eller i bakker? Den flate delen av asfaltveien er veldig kort, bare 200 meter cirka. Resten er veldig bratt. Går det an å bruke bakker også, og må jeg gå ned i vekt da? Ellers er det mest skog rundt oss, og jeg ser det som litt for tungt å trekke i skogen med ca. 80 cm snø. Mye godlukt vil nok heller ikke gjøre det lettere å gå pent fremover...

Hvor mye kan jeg regne med at hun kan trekke når hun er ferdig trent? Er jeg slem om jeg ber henne trekke akebrett med barn på? Jeg synes ikke jeg kan sammenligne med de "skikkelige" trekkhundene, de har jo litt andre instinkter når det gjelder det å komme seg fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min nye hund, som trenger ganske nøyaktig omtrent alt av muskler gjorde jeg følgende;

Startet med kun tau med plastrør på, og lot henne venne seg til det å ha noe bråkende bak seg. Hun brydde seg døyten, så da festet vi på dekk ganske tidlig. Vi har et litt mindre dekk enn standard dekk, så belastningen er ikke enormt stor i forhold til hennes ca 25 kg. Heldigvis er hun veldig allright sånn hva fysisk arbeid angår, så når hun får på seg selen/dekket, så er hun på jobb, og da konsentrerer hun seg om å trekke, og ikke om alt annet. Jeg har prøvd å ha halsbånd på henne da hun trekker, men da trekker hun i halsbåndet også, så derfor fester jeg båndet i selen, også legger jeg bare på mottrykk hvis hun legger seg veldig på (ønsker at hun skal holde et jevnt skritt-tempo). Jeg har ikke gjort forskjell på om vi trekker rett frem, opp eller ned, med mindre det BARE er feks oppover; det prøver jeg å unngå. Varmer alltid opp godt før trekktrening, og tar av dekket og lar henne gå seg ned uten belastning på slutten av turen.

Hvorvidt du får noe ut av å lese alt dette, det veit jeg ikke men :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med og starte med 25 kg på et akebrett så lenge du tar litt hensyn til underlag og hvor langt hunden trekker. 25 kg akebrett på flatmark med hardpakket snø er ikke tungt, hadde det vært dyp snø eller mye bakker hadde det vært noe annet. Skal du gå langt ville jeg heller tatt av litt vekt og kanskje begynt med 10.

Hvor mye hun kan trekker når hun er i bedre form er veldig individavhengig. Det kommer litt an på str og bygning, det kommer an på form og det kommer an på hennes vilje til og fly rundt med et akebrett på slep. Til sammenligning så brukte min malamute og dra 3 unger på akebrett samtidig på tur, uten at han var kjempemye trent i trekk. Men at hun trekker litt mer enn sin egen vekt over lengre distanser er iallefall ikke usannsynlig, men hun må kanskje ha litt hjelp i bakker.

Under arbeid med dekk så har jeg brukt og festa båndet enten i sele eller halsbånd og slik kontrollert tempo. Viktig at du er flink til og motivere, spes i motbakker så hun lærer og like og trekke. Jeg har bare brukt meg selv og ros/klapp som tilbakemelding og det har fungert fint her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville ha startet med 25 kg. Jeg tror at hun fint klarer det, men jeg tror det kan drepe gleden hennes om det blir for tundt terrent og vekt i starten. Når jeg trener opp starter jeg med en lett pulk og får hunden inn i rytmen og jobber med kjørerkommandoene høyre, venstre, stå, fram osv. Etterhvert øker jeg gradvis. Dette ikke bare fordi musklene skal trenes opp, men for at hunden ikke skal psyke ut.

Ang. kommandoer har jeg en vims nå. Jeg er veldig streng på snusing, markering og vimsing når hun trekker. Da er hun på jobb, og skal ikke surre. Jeg startet med å ha henne i bånd så jeg kunne kontrollere bevegelsene hennes mens hun trakk, men nå går jeg bak og holder igjen pulken med et annet bånd. Vimser hun nå får hun streng beskjed av meg bakfra om å kutte ut, og holder ikke det går jeg fram og geleider henne vidre. Hun er blitt veldig framoverretta og flink nå.

Det er veldig morsomt å trene trekk, men pass på at du varierer aktiviteten. Om hunden må trekke noe på nesten hver tur kan det ende med at du får en lei hund som ikke vil være med. Da spesielt om det er for tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er snørekjøring, så ville jeg startet med snørekjøring et sted der det er lite folk (ta med deg hodelykt i løypa på kvelden). Spenn på deg skiene og sett i gang. Om hunden er finner på mye annet enn å fokusere fremover, så går det an å starte med å jogge på barmark/et sted som er brøytet. Ta på sele, strikktau og magebelte og begynn å bevege deg fremover. Når lina blir stram gir du litt gass, slik at det ikke blir noe rykk som kan forstyrre hunden.

Å trekke pulk/akebrett blir noe helt annet enn å trekke på ski (som er mye lettere, siden skiene gir lite friksjon + at skiløperen hjelper til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen!

Tror planen fremover da blir mindre vekt, mindre fart og mer kontroll. Tror jeg må komme meg foran henne og gå baklengs for å trene inn "stå", "fram", "høyre" og "venstre". Det funker iallefall fint på lydighetstreninga, og akkurat på kontrollbiten blir det jo det samme. Er det flere kommandoer som er greit å kunne? "Ikke trå i sporet"?

Angående mengde så er dette for å ha et avbrekk i annen trening. Akkurat nå er det en ulv som tusler rundt i skogene her, så har ikke sånn innmari lyst til å slippe henne løs, og da er jo trekk en fin ting å bruke kroppen på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...