Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanninntak


julnil
 Share

Recommended Posts

En veterinær sa en gang at det er vanlig at hunder drikker ca 0,9 liter pr 10kg hund. Men det kan variere ganske mye uten at det er noe galt av den grunn :)

Utfra denne så kommer hunden min på 5,6 dl

Ca 50 ml/kg/døgn :) Sent from my GT-S5830 using Tapatalk 2

Utfra denne kommer hunden min på 3,1 dl

Jeg tror ikke hunden min drikker så mye engang. Har begynt å ha 1,5 dl vann i V&H'en for å øke mengde, men da ser det ut til at han drikker mindre av vannskålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veterinær sa en gang at det er vanlig at hunder drikker ca 0,9 liter pr 10kg hund. Men det kan variere ganske mye uten at det er noe galt av den grunn :)

Så Oabba skulle drukket 7 liter pr dag... Da hadde jeg tenkt nyresvikt tvert, om hun måtte ha så mye vann!

Mine drikker rundt halvannen liter hver pr dag i tillegg til væsken fra maten, som er ca 6-8 dl. Det skal være veldig varmt før de drikker særlig mye mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanninntak og -behov er jo høyst avhengig av både temperatur, hvilken mat den spiser og hvilken aktivitet hunden er i. Man kan ikke sette et fast mål for dette. Som andre sier: ha alltid friskt vann framme, så ordner den dette helt selv (dersom den ikke er syk).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to hunder, den ene drikker svært lite (og har blitt over 11 år gammel), den andre drikker mye. Begge er friske og får tørrfôr. Friske dyr, enten det er hunder eller andre dyr, regulerer væskemengden selv såfremt de har tilgang på vann. Man må huske på at de får i seg væske fra andre kilder enn vannskåla.

Min mestdrikkende hund er ca 15 kg. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi skulle fått i henne over 10 liter med vann i døgnet. Antakelig hadde hun fått ganske forstyrret elektrolyttbalanse med påfølgende hjertestans. Hun drikker toppen 3 liter pr. døgn hvis det er varmt.

Jeg blir egentlig "bekymret" over at man symptomatiserer friske dyr. Jeg har lest forslag om å tilsette vannet salt (!), smak og så videre for å få hunder til å drikke mer. Det blir å trøble med hundens egen væskeregulering. Væskebehovet avhenger av mange faktorer, bl. a. hvor mye salt de får i seg gjennom maten . Den mekanismen regulerer kroppen selv gjennom tørste såfremt individet er friskt og har vann tilgjengelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk hund vil regulerer væskeinntaket selv. Eneste gangene jeg tilsetter vann i foret, er når jeg føler at hunden spiser for mye for fort av tørrforet og er redd for at det skal svelle for fort ut i magen (har en som sluker maten)

Ellers merker man om hunden går ut av normalen, om den har et par dager der den drikker lite til ingenting, eller motsatt; drikker hele tiden.
Er enig med Tricolor, det er ikke nødvendig å begynne å tilsette ting når det ikke trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to hunder, den ene drikker svært lite (og har blitt over 11 år gammel), den andre drikker mye. Begge er friske og får tørrfôr. Friske dyr, enten det er hunder eller andre dyr, regulerer væskemengden selv såfremt de har tilgang på vann. Man må huske på at de får i seg væske fra andre kilder enn vannskåla.

Min mestdrikkende hund er ca 15 kg. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi skulle fått i henne over 10 liter med vann i døgnet. Antakelig hadde hun fått ganske forstyrret elektrolyttbalanse med påfølgende hjertestans. Hun drikker toppen 3 liter pr. døgn hvis det er varmt.

Jeg blir egentlig "bekymret" over at man symptomatiserer friske dyr. Jeg har lest forslag om å tilsette vannet salt (!), smak og så videre for å få hunder til å drikke mer. Det blir å trøble med hundens egen væskeregulering. Væskebehovet avhenger av mange faktorer, bl. a. hvor mye salt de får i seg gjennom maten . Den mekanismen regulerer kroppen selv gjennom tørste såfremt individet er friskt og har vann tilgjengelig.

En hund på 15 kg skal vel ikke drikke over 10 liter.. Hun skal drikke ca 1 liter..

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...