Gå til innhold
Hundesonen.no

Nykommer


Dante
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og ektemann skal hente valp om to uker. Han har hatt elghund for mange år siden, jeg har aldri hatt hund før. Har vært mye sammen med hunder og har ønsket meg egen hund hele livet, men det er først nå i senere tid at livssituasjonen passer "perfekt".

For ett års tid siden begynte vi for alvor å snakke om å skaffe oss en hund "om et par år". Vi hadde på det tidspunktet en del erfaring og kunnskap, men vi satt også på litt "myter, overdrivelser og feil-info".

Så før jeg startet litt nøyere undersøkelser, var jeg temmelig sikker på at vi blant annet:

1: Skal i hvert fall ikke ha Border Collie da disse er så fysisk og mentalt krevende at de sikkert bare passer for toppidrettsutøvere som i tillegg er Mensa-medlemmer.

2: Skal i hvert fall ikke ha hann-hund da de sikkert passer best for mer erfarne folk når de mister "alt vett & normal folkeskikk" i puberteten.

3: Skal i hvert fall ikke drive med gjeting da dette sikkert bare er for superflinke & dødsproffe hundeeiere.

4: Skal i hvert fall ikke skaffe oss valp på vinteren; stakkars den og stakkars oss som må bedrive do-trening i minus 20 grader.

Så brukte vi god tid på å finne frem mye mer informasjon om hunder, hundehold, raser, hvilke aktiviteter finnes og hvordan er egentlig disse aktivitetene osv. Vi vurderte hva vi ønsker å gjøre sammen med hunden, hva skal vi ikke drive med, hvilke kvaliteter ønsker vi i hunden, hvilke kvaliteter ønsker vi ikke at den skal ha, osv osv osv.

Etter ca. ett års tid har vi bestemt oss og nå i helgen ble det til slutt bestemt et konkret valpekjøp, og dette er hva vi endte opp med:

1: Border Collie.

2: Hann-hund.

3: Gjeting skal aktivt bedrives (hvis mulig mht tilbud/tilgjengelighet) i tillegg til lydighet og en del andre aktiviteter.

4: Valpen er leveringsklar den 15 desember og vi får garantert den kaldeste vinteren i manns minne.

Sånn kan det altså gå :-P

Vi har fått masse hjelp dette året, de fleste er ikke forumbrukere her, men noen er det og bør takkes:

- Tusen takk til SandyEyeCandy og Marvin som har åpnet hjemmet sitt for meg og presentert sine raser åpent, ærlig og nøye. Nydelige hunder med nydelige eiere :-)

- Tusen takk til Gråtass som har gitt oss masse av sin tid, vist oss sin rase, vist oss gjeting og fylt på med masse informasjon, erfaring, kunnskap og råd. Det er helt utrolig å møte et menneske som gir så mye av seg selv og sin tid til totalt fremmede mennesker. Man må rett og slett bare ta av seg hatten:-)

Det er fortsatt fryktelig trist at det er "sååååå lenge" til hun skal ha kull. Vi har jo bestemt oss for "at vi skal i hvert fall ikke ha mer enn 1 hund"....så da skal man ikke se bort ifra om vi kommer løpende så fort vår første har blitt voksen :-P

- Tusen takk til min beste venninne Monica (også forumbruker), som har bidratt med alt hun vet og kan og som har blitt overøst med tusen dumme spørsmål i tide og utide. Hun har utvist en tålmodighet som er en Gud verdig, hun har plaget alle hun kjenner på mine vegne med spørsmål og problemstillinger, stilt opp 24/7 og all hjelp har vært helt uvurderlig. Og nå som alt er i boks, så vil stakkars Monica de neste dagene bli plaget med telefoner som stort sett går ut på "Herregud, det er jo 11 dager igjen! Kan jo ikke vente så himla leeeeeenge!!!".

Det var meg; dere vil sikkert se meg aktiv på forumet i tråder som "Hvordan får jeg løsnet meg selv og valpen som begge har fryst fast i bakken under do-trening i minus 25 grader, stiv kuling og 5 meter snø?!?!" :-D

- Dante.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...