Gå til innhold
Hundesonen.no

Ozus bildedagbok - hverdagen med en liten polarrev


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det har skjedd noe her de siste ukene. Jeg har snakket et par ganger tidligere om at Ozu har forandret seg og redusert stresset etter chipen, noe som gjør passeringstreninger mye enklere. Men det

Jeg har en egen blogg hvor jeg oppdaterer jevnlig om Ozus utvikling og trening. Jeg drukner allerede bloggen og min egen Facebook-side i så mange bilder jeg våger, men har fortsatt flere til overs. Så

Posted Images

Så flinke dere er! Utrolig kjekt med gjennombrudd :ahappy:

Men et tips. Tenker du å ha armene bak ryggen når du skal gå lydighet? For det burde du kanskje plukke av deg nå om du ikke har tenkt til det.

Tusen takk!

Jeg begynte med armene bak på ryggen litt bevisst, for å skille utgangsstilling fra de andre grunnferdighetene. (Står jeg rett opp og ned med armene ned så er han jo vant med å tilby sitt, dekk osv foran meg). Men jeg ser jo at det kan bli et problem i konkurranser, og han har nå begynt å tilby utgangsstilling selv om jeg ikke har armene på ryggen, så tror jeg skal slutte med det. :)

Dere er flinke! Og Ozu er jo bare helt nydeliiig :)

Tusen takk! Jeg synes jo også han er pen, da. Synd han har HD og litt svak mentalitet, for bortsett fra franske forbein og litt for stramt kringlet hale så synes jeg jo han er nydelig og ville gjerne sett mer av hans utseende i fremtidige japanere. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg begynte med armene bak på ryggen litt bevisst, for å skille utgangsstilling fra de andre grunnferdighetene. (Står jeg rett opp og ned med armene ned så er han jo vant med å tilby sitt, dekk osv foran meg). Men jeg ser jo at det kan bli et problem i konkurranser, og han har nå begynt å tilby utgangsstilling selv om jeg ikke har armene på ryggen, så tror jeg skal slutte med det. :)

Så bra :ahappy: Men da løser du det nok etterhvert!

Kjenner til problemet med å tilby adferd :lol: Den adferden Tidi tilbyr mest er utgangsstilling, så jeg har mer problemer når jeg ønsker henne i front og tilby en annen adferd :lol: Så jeg har måtte stå med beina ut til siden, slik at når beina mine er rett betyr det å gå inn i utgansstilling. Men selv når jeg står med beina ut til siden, kommer hun og tilbyr utgangsstilling :lol: Det ser veldig spesielt ut :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :ahappy: Men da løser du det nok etterhvert!

Kjenner til problemet med å tilby adferd :lol: Den adferden Tidi tilbyr mest er utgangsstilling, så jeg har mer problemer når jeg ønsker henne i front og tilby en annen adferd :lol: Så jeg har måtte stå med beina ut til siden, slik at når beina mine er rett betyr det å gå inn i utgansstilling. Men selv når jeg står med beina ut til siden, kommer hun og tilbyr utgangsstilling :lol: Det ser veldig spesielt ut :P

Ozus default-atferd er dekk. Dekk er løsningen på alle verdensproblemer. :D

Så selv om jeg selvsagt skal øve på alle grunnferdighetene og variere treningen, så skal jeg terpe mye på utgangsstilling. Slik at jeg får flyt på det og forhåpentligvis kan gjøre det til hans default-atferd i stedet for dekk. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozus default-atferd er dekk. Dekk er løsningen på alle verdensproblemer. :D

Så selv om jeg selvsagt skal øve på alle grunnferdighetene og variere treningen, så skal jeg terpe mye på utgangsstilling. Slik at jeg får flyt på det og forhåpentligvis kan gjøre det til hans default-atferd i stedet for dekk. :)

Der har du ordet! Jeg hadde glemt det :lol:

Ja, jeg må innrømme at jeg er ikke lei meg for at utgangsstilling er default-adferden til Tidi :P Det er jo en adferd som skal ofte gjentaes :ahappy: Men ja, vi burde også trene annet oftere..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Ozu og jeg endelig hatt oss en ordentlig tur igjen. Det er altfor lenge siden nå. Først ble jeg jo syk i mai og lå på sykehus en uke, så forstuet jeg ankelen kraftig og haltet et par uker. Deretter kom den vanvittige varmen og da den endelig ga seg så fikk Ozu såre poter... så vi har ikke hatt så mange gode turer i sommer.

Så nå var det på tide, og det føltes helt herlig. Hadde egentlig planlagt en vanlig runde i lysløypa i Melsheia. Men den utvikler seg slik de beste turene våre utvikler seg...

Oj, en sti, den så kjekk ut - lurer på hvor den går hen?

10485112_10152208247256721_5289487184461

Det viste seg at stien gikk til foten av den høyeste nuten i Melsheia. Siden vi var så nær, så måtte vi bare gå opp dit igjen. Har vært der èn gang før. De siste metrene er tøffe, det er bare å bokstavlig talt ligge langflat, hale seg opp fra lyngtust til lyngtust og direkte klatre opp fjellskråningen. Jeg trenger ikke bekymre meg for Ozu, han er en fjellgeit uten like og var allerede på toppen omtrent før jeg i det hele tatt hadde begynt på det siste strekket.

Og for en utsikt!10505210_10152208246996721_3160398196028

Dette var bare i den ene retningen, nuten er så høy at det er utsikt helt rundt. Hei, fjell, daler, fjord og bygder så langt man kan se i alle retninger. Det er helt fantastisk å stå oppå der.

Så var det å komme seg ned igjen. Det gikk sånn sett greit. Jeg forsøkte å finne igjen stien, fant en annen sti, og vi vandret innover...

10494398_10152208247191721_9503178802052

Innover trærne så ser jeg plutselig at vi er nær en topp til. Ikke så høy som den forrige, men en jeg ikke har sett før. Så vi gikk opp der også. Det er så ufattelig nydelig og fredelig her.

10533908_10152208247271721_2267047910942

Der ifra mistet jeg alt som heter sti og som vi pleier så endte vi med å gå gjennom kratt, furuskog og høye gresstuster til vi endelig fant sivilisasjonen igjen. Nesten 2,5 timer var vi ute, og det var helt fantastisk. Trengte virkelig en slik tur igjen nå. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi starter første dag i hjemmeferien med en 3,5 timers fjelltur i blåst og regn. Turen var faktisk ikke lenger enn 4 km, men det var så vått, glatt og bratt at jeg måtte veie hvert skritt nøye for ikke å ramle eller skli.

Turen gikk gjennom skog...

10639631_10152227886116721_4895992111340

Så gjennom beitemark...

10544400_10152227887746721_6578687281522

10441345_10152227887786721_4805211630523

Deretter gjennom enda mer skog, smal sti og glatte røtter og steiner gjorde turen vanskelig selv om det ikke var spesielt bratt. (Her er første av to cacher funnet).

10402968_10152227885811721_7160686565249

Deretter det siste, bratte stykket. Det var ikke så veldig vanskelig, men det ble brattere og brattere, og ikke minst fortsatt glatt. Det var bare problematisk for meg, da, Ozu oppførte som vanlig som en liten fjellgeit og var alltid langt foran meg.

10440981_10152227885556721_4159968389230

10636028_10152227885601721_4925780078009

10313013_10152227885896721_5140053710787

10635779_10152227887781721_2658871443176

10614352_10152227885681721_1985942636339

Og så, endelig, på toppen!

10616578_10152227885961721_7424588316682

1507084_10152227886036721_34517752414257

10599419_10152227885871721_8742363577258

Det var en våt og noen ganger skummel tur pga hvor glatt alt var, men vi fant to cacher og kom oss helt til topps. Dette er en av "ti på topp" i Sandnes, kommunen hvor jeg bor, så var litt stas å endelig komme seg opp. Ikke minst siden starten på turen var fem minutter med bil hjemmefra. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er første kurshelg over i ID-sporkurset vi går nå. Vi har hatt en veldig kjekk kurshelg. Selve spordelen har vi jo trent på selv en stund, men Ozu er en såpass usikker hund at figuranttrening er noe han virkelig har godt av! Vi må også ha tatt ID-sporkurset for å bli med på sportreningene til Canis, så av de grunnene meldte jeg meg på.

Fredag var teori, og i går hadde vi bare figuranttrening/sosialiseringsring. Ozu var som ventet skeptisk til så mange folk, men gikk etterhvert og oppsøkte flere av personene for godbit, noe som var kjekt å se. Instruktøren som skulle være figurant i dag var han så redd at han ikke turde å gå bort til en gang, men i dag var det helt glemt - så kjekt å se forandringen!

Jeg fikk filmet sporene vi gikk i dag, og satte sammen en filmsnutt. Er ganske fornøyd med gutten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Denne helgen er det introduksjonskurs i spesialsøk. Jeg er litt imponert over gutten, for jeg vet hvor usikker han er. Tanken på at han skulle prestere noe helt nytt med en stor og skummel "maskin" i et rom fullt av mennesker og foran en mannlig instruktør var noe jeg nesten ikke ville trodd han kunne gjøre.

Han var usikker i begynnelsen, men når han bare hadde kommet seg opp på bordet og forstått "leken", så var han overraskende kjapp. Jeg tror selvsagt ikke at han er i stand til å skille ut noen lukter enda, men han var rask til å ta dette med å snuse fra hull til hull for å finne den rette. Og han drev ikke bare "target", vi kunne alle høre snusingen hans hele tiden.

Første økt var det instruktøren som tok seg av treningen mens jeg sto ved siden av Ozu og fulgte med. Andre økt var det jeg som overtok spakene, og jeg var litt nervøs for hvordan jeg skulle klare å holde styr på alt - se hvor Ozu markerte (i all pelsen), time signalord og belønning riktig og flytte boksene på rett tidspunkt.

Her er en liten film fra dagens økt hvor jeg trener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vår første LP-øvelse med baklengskjeding! Nå ser jeg virkelig hva jeg får igjen for nesten et års slit med å trene inn grunnferdigheter - det tok meg tre dager (med 3-4 økter per dag de dagene) å kjede inn hele denne øvelsen. Er stolt av oss begge, jeg, og veldig fornøyd med hvordan Ozu jobber!

Tar gjerne mot både ros og pirk - sistnevnte trenges for å forbedre ting jeg kanskje ikke ser så lett selv. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så gøy! ? Det var faktisk den første øvelsen jeg baklengskjedet og.

Superrask neddekk! Og skal man pirke veldig så er det evt. noe (veldig) stiv gange før holdtet og oppsitten kan være raskere/høyere opp? ellers så kan det også være en stor fordel å drøye tiden mellom du går inntil og kommando for oppsitten (er du sikkert veldig klar over ☺️)

Men superbra jobba!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Det var faktisk den første øvelsen jeg baklengskjedet og.

Superrask neddekk! Og skal man pirke veldig så er det evt. noe (veldig) stiv gange før holdtet og oppsitten kan være raskere/høyere opp ellers så kan det også være en stor fordel å drøye tiden mellom du går inntil og kommando for oppsitten (er du sikkert veldig klar over ☺️)

Men superbra jobba!

Takk for tilbakemelding!

Litt raskere og høyere oppsitt ser jeg - men jeg ser ikke stiv gange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding!

Litt raskere og høyere oppsitt ser jeg - men jeg ser ikke stiv gange?

Litt vanskelig å beskrive, når du ikke ser det. Men jeg tenker at man skal se rett frem, normal steglengde og se avslappet ut? På filmen ser du egentlig akkurat ut som jeg gjorde i starten/når jeg glemmer meg bort. Det skal liksom se ut som man nesten ikke går med en hund.

Dette er jo bare min subjektive mening, men prøv om du kan ha litt mer "driv", løftet blikk og gå som du eller går? den ene armen din beveget seg hvertfall, og det er veldig bra!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må utnytte sjansen til å spørre noen som virker heftig engasjert i trening med sin JS :flowers:

Jeg har møtt flere JS med god motor og driv i trening, engasjerte og med futt - slik som Ozu i filmene jeg har sett, som forøvrig er alt for få av! Men bare én av disse var like futtete på leke som belønning kontra godbit, hvordan er Ozu der? De andre har vært lettmotiverte med godbit, men fant ikke lek som noe like spennende, selv om eierne hadde brukt lang tid på dette å få en god lek :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jobb-PC, så får ikke quotet.

@KodaLappis - tusen takk! :flowers:

@Elita2005 - åja, du tenkte på meg. Jeg ser jo bare på hunden, så jeg trodde du mente Ozu gikk stivt. :D Ja, jeg holder på å jobbe med å rette meg opp og slappe av. Foreløbig tror Ozu at hvis vi ikke har øyekontakt, så er vi ferdige med å jobbe. Så holder på å fade ut dette gradvis. :)

@maysofie - Ozu sliter også med lek. Han er leken, men han er en utrygg hund så han leker ikke på steder, eller med folk, hvor han ikke er 100% trygg. Hjemme kan han slenge leke i fanget mitt og dytte-tigge om å leke - på fellestreninger kan jeg slå salto med leken hans uten å få noe respons. Så det er noe jeg har jobbet mye med, og fortsatt jobber med. Startet med å leke i grøfta på tur hjemme, gjemme bort de beste lekene osv. Nå får jeg ham i lek på fellestreningene hvis vi ikke står for nær andre hunder, så det kommer seg! Neste steg er å få ham til å leke med andre slik at figuranter i spor kan være litt mer spennende i stedet for litt skummelt.

Japaneren har jo ikke all verdens av jaktinstinkt, jeg tror kanskje det kan være en sammenheng der? Lite jaktinstinkt og driv = lite lekelyst?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhhh! Hehe, nei, pratet om deg ? Med tanke på konkurranser så er det jo viktig at fører oppfører seg normalt ("som en tur i parken"?), hvis ikke blir det jo litt som en stum dobbeltkommando ? Sikkert ikke det verste å gjøre i kl 1, men likeså greit å kvitte seg med unoter med en gang!

Fortsett det gode arbeidet? Start å belønn når du har hodet rettet frem og han ser på deg (enten ved hjelp av en person eller speil, men har du ikke de mulighetene går det jo å skimte i sidesynet og.) Det går overraskende fort, det er bare å kaste seg ut i det☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg begynte med det forrige fellestrening. Gikk først og så på ham så løftet jeg blikket bare et kort sekund, så tilbake på ham - og belønnet. Så sa medhjelperen fra hvis han slapp blikket når jeg ikke så på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...